Zatímco nám v roce 1881 shořelo divadlo, v USA se tehdy pomalu chýlil ke konci život Jesseho Jamese (Brad Pitt), slavného lupiče a vraha. Provedl se svým bráchou (a partou zlodějíčků) poslední loupež a pak už chtěl mít klid, ale odměna, vypsaná na jeho hlavu, nedala jistým lidem spát - konkrétně Robertu Fordovi (Casey Affleck, Benův bratr), který se vetřel do gangu Jamesových a stal se Jesseovým skoropřítelem, aby ho - jak už víte z názvu filmu - nakonec zabil.
Andrew Dominik natočil před sedmi lety australský zločinecký životopis Chopper s Ericem Banou (který jsem neviděl) a od té doby nic. Jesseho Jamese natočil podle vlastního scénáře v produkci Brada Pitta a Ridleyho Scotta.
Především je nutno ocenit jednu věc, která se už dnes hned tak nevidí. Přesto, že jde o plnorozpočtový profesionální hollywoodský film, jeho tvůrce měl evidentně volnou ruku, producenti mu do toho nekecali a výsledek je krásně konzistentní, nekompromisní dílo, nestydím se napsat "umělecké dílo", které říká to, co tvůrce chtěl. Otázka je, zda je to dobře (viz např. Nový svět Terrence Malicka).
Název celkem přesně vystihuje, o čem film je. Nepopisuje totiž Jesseův život, ale zabývá se jen a pouze jeho smrtí (v požehnaném věku 34 let) a událostmi, které jí předcházely a následovaly. Tomu, co se dělo v Jesseově životě předtím, je věnováno jen pár slov. Takže pokud bych měl shrnout děj čistě fakticky, bylo by to poměrně jednoduché. Jamesovi provedou poslední loupež, Ford se skamarádí s Jessem, Jesse a jeho poskoci se spolu nepohodnou, Ford zastřelí Jesseho. To celé v průběhu cca. jednoho roku.
A tady musím bohužel poukázat na zásadní skutečnost, totiž na to, že film má přes dvě a půl hodiny. Obsahuje opravdu krásné scény. Ať už jsou krásné svou vizuální stránkou, hereckými výkony, nebo dekonstrukcí mýtu amerických psanců, není pochyb o tom, že mnohé z nich jsou opravdu krásné. Ve filmu ale nejsou žádné akční scény (s výjimkou jedné anti-akční přestřelky), žádné složitější rozkrývání charakterů (Jesse byl trochu dost magor, Ford jím byl trochu dost posedlý, a nic víc se nedozvíme - tohle není životopisný film), takže většinu času sledujeme, jak je někdo zamyšlený, smutný, nebo nervózní, a buď si o tom povídá s někým jiným, nebo zamyšleně kouká do krajiny. Jak už jsem psal, je to zajímavě napsáno i natočeno, naprostá většina herců hraje výborně, mnohé z těch nervózních scén, jsou stoprocentně napínavé, protože tušíme, že za chvíli někdo někoho zabije, ale při takové délce filmu to, obávám se, nestačí.
Nemam komentar k filmu, ale k poznamce k Novemu Svetu Terrence Malicka. Nemam takove ledabyle nahozene poznamky ve stylu "vsak vite, co myslim" rad. Podle meho je Novy Svet vyjmecne krasny a povedeny film, i kdyz s Transformers ci Spidermanem se samozrejme nemuze merit (kdo taky muze, ze), coz bude mozna pro Vas ten problem. Kazdopadne bych si rad poslechl, proc Vam pripada zrovna tenhle film jako priklad, kdy byla tvurci svoboda autora na skodu.
OdpovědětVymazat