Robert Zemeckis se rozhodl Beowulfa zfilmovat podobnou metodou jako Polární expres. T.j. všechno ve filmu je kompletně CGI, ale pohyby postav vznikly digitalizací skutečných herců a digitální hrdinovém vypadají jako své lidské předlohy, takže není (většinou) problém na plátně poznat Anthonyho Hopkinse, Johna Malkoviche nebo Angelinu Jolie.
Scénář filmové adaptace napsali Neil Gaiman a Roger Avary a velice se jim to povedlo. Jejich příběh je superhrdinský a superosudový takovým způsobem, že vůbec nepůsobí nepatřičně, když zachmuřený hrdina někomu odkáže všechen svůj majetek, načež skočí z cimbuří. Svou působivostí to celé nijak nezaostává za Shakespearem nebo Tolkienem. Pouze mě trochu rušilo pár vyloženě infantilních vtípků, které se mi do seriózně patetického zbytku vůbec nehodily.
Ovšem nejhorší a naprosto zásadní problém filmu spočívá v tom, že vypadá strašně, konkrétně většina pohybů v něm! Pokud vidíme detailní záběry konverzujících postav, dá se to ještě snést a mají slušnou mimiku, byť jsou jejich oči podivně mrtvé a Angelina Jolie vypadá někdy jako Angelina Jolie, jindy jako renderovaná Lara Croft z hodně starého Tomb Raidera (hry). Čímž chválím zdařilý casting Tomb Raidera (filmu).
Když ale dojde k akčním scénám, je to už vyložený teror. Pokud je to také motion capture, je to extrémně špatný motion capture a třeba způsob, jakým postavy vodorovně odlétají poté, co dostanou silnou ránu, vypadá méně realističtěji než třeba v Tekkenu 3. Ty nejepičtější scény (souboj s vodními příšerami, souboj s drakem) působí jako slušná hra z Playstationu 2 (konkrétně jsem si vybavil God of War), pouze s lepšími texturami. Filmaři mají naprosto zásadní problémy s tím, jak se má animovat látka na šatech, jak by se měl hýbat napnutý řetěz nebo jak by se na něm měl někdo realisticky houpat. V jednu chvíli má dokonce jedna z postava nižší FPS než ostatní (málo času na renderování?)! Není to samozřejmě tak hrozné, jako třeba tohle, ale tvrdím, že je to o dost horší než několik let starý celovečerní Final Fantasy.
Už při Polárním expresu jsem psal, že jde o příslib zajímavé filmové budoucnosti, ale místy to připomíná spíše jeho betatesting. Beowulfa považuji v tomto ohledu za ještě horšího a mnohokrát jsem se přistihl, že mě scéna vůbec nebavila, protože mi připadalo, že se dívám na průměrnou videohru, kterou nemůžu ovládat. Je jasné, že ježdění na drakovi nebo boj s třímetrovým obrem se nedá dost dobře natáčet jako motion capture, ale to není omluva. Trikové scény v Pirátech z Karibiku také obsahují digitální, reálně vypadající piráty, provádějící neuvěřitelné věci, a výsledek je tisíckrát lepší.
Je jasné, že kompletně digitální virtuální natáčení má své výhody, ale evidentně má svá úskalí, a já odmítám film vzít na milost jen proto, že jeho natáčení jistě muselo být velmi obtížné.
Je mi to opravdu velice, velice, líto, protože mi bylo sympatické, že Zemeckis chce natočit podívanou pro dospělejšího diváka a protože se mi moc líbil přednes některých postav. Vlastně se mi tenhle film moc líbil, kdykoliv jsem při jeho sledování zavřel oči a pouze poslouchal.
P.S: Tady je nepřístupný trailer na Beowulfa, ve kterém vidíme dosti krvavé záběry. Přitom film samotný je přístupný a tyto záběry v něm nejsou!
Zajimalo by me, proc porad pouzivate CG(I), To jako image?
OdpovědětVymazatJa si CGI spojuji spis s common gateway interface.
Tento komentář byl odstraněn autorem.
OdpovědětVymazatpro anonyma: jestli to nebude spíš Computer-Generated Imagery
OdpovědětVymazatJe to škoda, kdyby to bylo natočeno podobně jako 300 (živý herci, digitální pozadí), mohlo by to vypadat mnohem lépe.
OdpovědětVymazatAhoj, znamená to, že když by mi byla ukradená grafická stránka věci, bude mít film 100%? :)
OdpovědětVymazatnepomozu k lepsiemu vizualnemu zazitku z filmu 3D okuliare? (vid recenzia http://www.aintitcoolnews.com/node/34672)
OdpovědětVymazatAnnaud: Muze byt nekomu pri sledovani FILMU ukradena graficka stranka?!?
OdpovědětVymazatDavidb: netusim. Videl jsem 2d verzi
OdpovědětVymazatŠkoda, docela jsem se na to těšil :(
OdpovědětVymazatChochocho? :-P
Zvlastni ze oficialni distribucni list neuvadi dabing, nybrz ceske titulky...
OdpovědětVymazatFranto dle traileru to s tim prirovnynim k PS2 hram trosku prehanis... ;) Asi to nebude dokonaly, ale srovnani s grafikou PS2 her je trochu moc... ;) Ani Crysis, CoD 4, Bioshock a podobny herni pecky dneska porad nemaj takovou grafiku, jako tyhle filmecky... tedy kdyz nepocitam renderovany intra v dnesnich hrach, ty jsou pak srovnatelny, hry samotny jeste porad ne...
OdpovědětVymazatAnonym: Nemluvim o texturach, rozliseni atd., ale o ANIMACI!
OdpovědětVymazatViděl sem trailer a celou dobu sem si říkal jedno. Proč to sakra není normálně hraný?!
OdpovědětVymazatTi herci v tom stejně nehráli úplně zadarmo. A ta technologie taky není nejlevnější. Podle traileru a preview to mohl být skvělý fantasy trikový film, který by slušně vydělal. Takhle je to jen další technologické demo.
jj tak presne to me taky napadlo.. Navic uz Polarni Expres vypadal trochu prapodivne (mne se v tomto ohledu zminovane Final Fantasy libilo mnohem vice)..
OdpovědětVymazatVzhledem k tomu, že jsem právě včera odeslal překlad titulků do Filmprintu, považoval bych zprávu o českém dabingu za informační šum. Ten film fakt není pro děti (a to říkám jako člověk, který svým dětem pouští různé údajně nevhodné filmy), ale možná to původně Warnerům nedocházelo. Když ona rovnice "animovaný = pro děti" se mnohým zdá stejně logická jako "komiks = pro děti" (a přitom obojí je chybně).
OdpovědětVymazatUdělat realistický ksichty je úplně nejdůležitější. Draka, různý příšery apod. schramstneme bez potíží tak jak nám je připraví a není to výrazná potíž už od roku 1993! a Jurského parku. Od roku 2001 je vidět, že se dá skvěle zvládnout i chlupatá věc, Kong to potvrdil. Běžné předměty nejsou problém, vodu i oheň jsme tu taky už měly stokrát kvalitně, zbývá dotáhnout pohyb (který se ale už často blíží optimu), ale hlavně ty ksichty. To byla vada i FF (myslím Final Fantasy). Na to musej soustředit všechnu pozornost, když dělají animovaného člověka,vše ostatní odsunout na druhou kolej. Nejde o oči, ale o mimiku. Právě nedostatek mimiky kolem očí dělá to "mrtvo", ale i celkově to podceňují. Sice ddokážou vytvořit úsměv, mračení apod., jenže skutečný člověk pracuje obličejovými svaly neustále, byť drobně, a jen párvteřinové zastavení těhle činnosti vede k naprosto nepřirozenému strnulému výrazu. Těším se až si to ti lidi přes animaci uvědomí, a 90procent týmu bude pracovat na mimice obličejů, zatímco ten zbytek dodělá draky, baráky a všechnu tu omáčku okolo. Pak možná přijde čas kvalitního "CGI" filmu.
OdpovědětVymazatChtěl jsem se zeptat podobně jako annaud: Mám na to jít, když mám Rád Angelinu Jolie a vzít ssebou holku která má ráda Malkoviche, přičemž ani jeden nejsme fajnšmekři na nějaký tý animace a podobný serepetički?
OdpovědětVymazatAnonym: Tak to asi ne. Angelina i Malkovich jsou tam celkem asi 5 minut.
OdpovědětVymazatMozna to je prave tim ze pouzivaji motion capture.
OdpovědětVymazatFinal fantasy se rika ze byl cely animovany rucne. Lidi co animuji rucne jsou lidi kteri zejmena velice dobre vi jak to ma vypadat. Lidi co delaji motion capture vi jak to maji udelat, ale kdyz se jim to nezda, tak uz nevidi hned co je spatne.
Chce to zjevne kombinaci. Kvalitniho animatora ktery si tu a tam, a klidne vetsinove pomuze motion capturem. Ale ktery v podstate vi co chce.
Podivejte se treba na mrtvou nevestu .. rucni prace. Koukejte jak jim vlajou vlasy, obleceni .. a zadna simulace, jsou to loutky, to vsechno nekdo udelal protoze to tak chtel a vedel jak to udelat.
Jo a jeste neco .. Final Fantasy the Spirits Within je supeeeer ! :-D
To: Dr.Sid
OdpovědětVymazatFinal Fantasy bylo delane kombinaci motion capture a rucni animace. Rozdil mezi rucni animaci a nacapturovanou je tam vetsinou na prvni pohled viditelny. Prevazne jsou rucne delane ty sceny, ktere se daji pomoci MC zachytit jen obtizne a pak veskera mimika, na ktere je to bohuzel az prilis videt.
A proč vadí, že ta animace vypadá jako z videohry? Krteček taky nevypadá realistiky. Prostě je to taková technika animace.
OdpovědětVymazatNa trailerech to vypadá, že mimika postav má docela dobré možnosti. Pro tento žánr určitě. Tak kde je problém?
david: Kdybychom se drželi tohoto příměru... Pokud by Krteček vypadal jako realistický trojrozměrný živý krtek a hýbal se nerealisticky animovaně, MĚL BYCH S TÍM PROBLÉM a nechápal bych, co to má bohajeho znamenat. Jako s Beowulfem.
OdpovědětVymazatAnthony Hopkins...Angelina Jolie se svým ruským přízvukem hrající matku...tak kde je kurňa blonďatý Colin Farrell??? :'-(...;-)
OdpovědětVymazatCo clovek, to nazor. Obycejne se s panem Fukou shodnu, ale v tomhle pripade bych sel s hodnocenim vys. Motion capture mi zdaleka nepripadal tak hrozny a pozornost od filmu neodvadel. Chyby se najdou a kdyby to bylo hrany, bylo by to lepsi. A Malkovich rozhodne neni na platne pet minut. Nechci se hadat a merit mu cas, ale i kdyby tam byl i byt jen tech pet minut, jeho vystupy jsou ve filmu snad tim nejzabavnejsim. Fandove Malkoviche, jdete na to. A do 3D kina!
OdpovědětVymazatFuxofte? chcete mi tedy naznačit že graficka stranka byla strasna tak filmu dame 40% vy jste bud typický americky popcornovy divák nebo jste ten film opravdu neviděl. Motion Capture mi nepripadal tak strasny ba naopak: nemelo to byt naprosto realisticke melo si to zachovat svou animaci sve kouzlo a to Beowulf urcite mel. Protoze porád je to animovaný film. Jedine co bych snad vytkl jsou oci ktere jsou nekdy az uplne mdlé. Ale graficka stranka u me nedela celý film. Perfektni a strhujicí pribeh s hlubokou myslenkou podtrhující nádherným soundtrackem pana Silvestriho mi dává povinnost tomuto dílu dat 80%. Fuxofte běžte si radši pustit 300
OdpovědětVymazatAnimace mozna nebyla misty [ci i vicekrate] nejlepsi, ale narozdil od radoby "funny" animovanych kravin pro celou rodinu, ktere uz ve mne pro jejich podobnost a cetnost zakladaji na zaludecni vredy to byl po dlouhe dobe [mozna i od FF:AC] 3D animovany film, na ktery se skutecne dalo divat - a to mozna ne animacne, ale predevsim pribehem a atmosferou, ktera jinym [diskutabilne tech. lepsim] '3D' snimkum velice znatelne chybi.
OdpovědětVymazatAsi nejsem ten pravy popcornovy divak, ale rozhodne to byl jeden z nejlepsich filmu posledni doby, co jsem mel tu cest videt [u prostorove animovanych to plati desetinasobne]. Co dodat, lepsi se podivat na vlastni oci, nez to cist tady, nebot co jedinec, to nazor, coz znaci jen jedno - film pusobi a to je preci dobre no ne?
To Fuxoft: Pane Fuka, rád zdůrazňujete, že nejste filmovým kritikem, ale filmovým recenzentem. Domnívám se, že text k Beowulfovi není dobrou recenzí. Pokusím se vyložit proč:
OdpovědětVymazatHned v první větě vyzvoníte čtenáři celý děj, včetně pointy. Pointa je navíc nepřesná, Beowulf se nestal prokletý, ptotože zabil démona Grendela, ale protože spal s jeho matkou. Tak a ne tak nějak.
Podle svých zásad (jsem recenzent, ne intelektuál) naprosto pomíjíte veškerý kontext eposu Beowulf, a to včetně skutečnosti, že některá jména byla Tolkienem převzata do jeho díla,např. Fafnir, a to přesto, že Tolkiena dále v textu zmiňujete.
Příběhu samotnému věnujete pouze dvě přídavná jména (v nadbytečných superlativech) a celý zbytek recenze věnujete grafické stránce filmu. Používáte mnoho odborných pojmů "motion capture" "render" "FPS" aj. a odkazujete na známé animované filmy. Na základě vašeho hodnocená garfické stránky filmu docházíte k jednoznačně odsuzujícímu závěru.
Vaše recenze je příliš odborně zaměřená a jednostranná. Hrubým způsobem pomíjíte příběh, třebaže chválíte scénář, hudební stránku filmu. Beowulf není o prokletém bojovníku, ale o hříších otců, které se znovu a znovu opakujía a za které platí jejich děti. To je podstata filmu, proto se mi tak líbil.
Z tohoto důvodu Vám uniká např. skutečnost, že přestože Angelina Jollie se na plátně objeví pouze pět minut, její postava je ve filmu od začátku do konce a zásadním způsobem ovlivňuje film.
Souhlasím s Vámi, že grafická stránka je důležitá, ale nelze pouze na ní stavět hodnocení. Kvůli tomu hodnotím Vaši recenzi jako nepříliš (mírně řečeno) zdařilou.