Konec letošního roku byl z filmového hlediska opravdu výživný. Dovolte mi uzavřít ho poslední letošní recenzí filmu, který je další z aspirantů na titul "nejlepší film, jaký jsem letos viděl".
Jednou větou: Je to brutálnější, než byste čekali, zpívá se tam více, než byste čekali, a není to moc legrace.
Více větami:
Jde o filmovou adaptaci 20 let starého divadelního muzikálu, který je adaptací divadelní hry, která je adaptací nejméně 200 let staré londýnské lidové povídačky. Nejdříve tradičně trailer:
Začal bych tím, že trailer tentokrát lže ještě více, než je u trailerů obvyklé. V traileru se pouze mluví. Ve filmu samotném se 99% času zpívá. A to nejen muzikálovým, ale také "operním" stylem, kdy se onen zpěv nerýmuje a nemá zřetelný rytmus.
Autorem muzikálu je Stephen Sondheim (napsal texty k West Side Story) a jsem upřímně překvapen, že Sweeney Todd (muzikál) vůbec má nějaké fanoušky mezi "obyčejnými lidmi", protože je z hudebního hlediska velmi komplikovaný. Harmonie jsou naprosto bizarní, rytmus se mění každých pár sekund, postavy nezřídka zpívají současně (a každá něco jiného) a jen málokdy se objeví melodie, kterou si můžete broukat (pokud nejste extrémně dobrý broukač). Prostě, Sondheim je na hony vzdálen Alanu Menkenovi nebo Andrewu Lloydu Webberovi. To nemyslím jako urážku těchto dvou pánů, ale jako konstatování skutečnosti, že Sondheim by jistě bez problémů složil něco jako Webber, ale Webber nedokáže nikdy složit něco jako Sondheim (pokud se Webber celý život nepřetvařoval a neschovává své trumfy až na okamžik těsně před smrtí). Z toho vyplývá jediné - spoustu diváků tato hudba prostě vůbec neosloví a i já, s jistým hudebním vzděláním, jsem jí začal přicházet na chuť až po několika hodinách poslechu.
Kapitolou samou pro sebe jsou chytré texty, které jsou nezbytně nutné pro pochopení děje a občas odsýpají z úst herců velmi hbitě. Z tohoto důvodu budou české titulky vypadat podobně jako u celovečerního South Parku - co možná nejpřesněji bude přeložen obsah a veršovat se to bude jen velmi občas (takže Čechovi nezbytně unikne jistá část kouzla originálu).
Na Youtube můžete najít mnoho ukázek z divadelní verze i z nového filmu. Například stejná písnička na jevišti (dokážete si představit, že si tohle bude někdo broukat?) a druhá polovina téže písně ve filmu. Tyto dvě ukázky vám umožní udělat si trochu obrázek o tom, jakým způsobem Tim Burton a spol. originál přetvořili, a to z vizuálního, hudebního i hereckého hlediska.
(Následuje popis děje, což je pochopitelně spoiler, pokud jste o Sweeney Toddovi nikdy neslyšeli.)
Příběh je brutální rodokapsová červená knihovna. Holič Benjamin Barker (Johnny Depp) byl neprávem uvězněn, protože mu soudce Turpin (Alan Rickman) chtěl přebrat jeho manželku. Ta ale zešílela, otrávila se a soudce následujících 15 let vychovával její dceru Johannu. Barker ovšem uprchl z vězení a vrací se do Londýna kvůli pomstě. V tuto chvíli začíná film (všechno předchozí je prozrazeno pomocí krátkého flashbacku). Barker přijme pseudonym Sweeney Todd a ubytuje se u paní Lovettové (Helena Bonham Carterová), která ho kdysi milovala, prodává masové bochánky a schovala mu jeho břitvy. Následně Sweeneyho identifikuje konkurenční holič Adolfo Pirelli (Sacha Baron Cohen), pročež musí být zabit. A po tomto zabití dojde Sweeney k rozhodnutí, že - než se mu podaří podříznout soudce Turpina - bude zabíjet náhodné zákazníky (protože "všichni lidi zasluhují smrt") a paní Lovettová z nich bude dělat masové bochánky.
(Klikněte pro velkého Sweeneyho.)
Další dosud nejmenované postavy jsou: Soudní biřic Bamford (Timothy Spall), malý kluk, který pomáhá paní Lovettové v krámě, a mladý námořník Anthony, který miluje Johannu. Vyjmenovávám je všechny proto, aby vám bylo jasné, že nikdo z hrdinů není ani trochu normální a naprostá většina z nich jsou protřelí hajzlové, případně zločinci a vrazi. Včetně toho malého kluka. Jediné kladné postavy jsou Johanna a Anthony, ale oba vypadají jako vysoustružené loutky z Mrtvé nevěsty a jejich naivita a víra v pravou lásku téměř hraničí s debilitou. Jsem si jist, že obojí je záměr a že jde jen o jeden hořkých depresivních vtipů Tima Burtona.
Burton totiž posunul původní divadelní hororovou komedii mnohem dále k čistokrevnému hororu. Scény, které jsou v divadelní hře vtipné, jsou ve filmu mrazivé. Z Deppa jde nefalšovaný a téměř nepřetržitý strach (stejně jako z Rickmana, Spalla a občas z Carterové a Cohena), protože všichni ti lidé jsou prostě zrůdy. A není příliš možností, jak by to celé mohlo mít nějaký typ dobrého konce.
Burton (respektive scenárista) si ale také byl vědom, že divadelní muzikál by se neměl zfilmovat jako televizní záznam divadelního představení (viz v poslední době Fantom opery, Producenti nebo Rent). Stejně tak nebylo možné natočit to celé realisticky, protože by to nesedělo dohromady s destilovanými emocemi a přehnanými náhodami příběhu. Burton tudíž učinil geniální rozhodnutí a celý film natočil stylem, jakým se točily nejstarší horory ve 20. a 30. letech minulého století. Znamená to, že herci jsou přehnaně emotivní a dělají teatrální gesta, ale režisér se to nikdy nepokouší využívat jako zdroj vtipů. Navíc jsou všichni nalíčeni jako mrtvoly, přesněji řečeno nevyspalé mrtvoly (s kruhy kolem očí) a celý film je značně desaturován, takže většina je ho šedá nebo tmavě modrá, s občasnými zářícími stříkanci červené krve.
Ve filmu sice je i humor, ale je ho mnohem méně než byste očekávali, je to humor pro zvrhlíky a když se někdo na plátně usměje nebo zamilovaně zpívá své břitvě, většinou vás při tom zamrazí. Mimo jiné proto, že všichni hlavní herci jsou fantastičtí: Rozhodně Depp, Carterová a Rickman, v menších porcích Spall a Cohen (protože mají menší role). Bez ohledu na to, o jaký "lehký žánr" jde (horor nebo muzikál), předvádějí herecké koncerty a je lahůdkové pouštět si znovu a znovu některá jejich gesta nebo pohledy. Depp a Carterová už jsou za Sweeney Todda nominováni na Zlaté glóby (je také nominován film samotný a Burton za režii) a nominací jistě přibude.
Jak už jsem psal, Sweeney Todd je krvavý film. Narozdíl od divadelní verze je veškeré podřezávání natočeno zcela realisticky. Vlastně, realistické to asi nebude, místy to připomíná spíše Brain Dead, ale prostě: Pokud nemáte rádi detailní záběry na břitvu, prořezávající krk, budete muset mnohokrát odvrátit zrak na dlouhé vteřiny. Kromě toho si dal Burton také velmi záležet na tom, aby lidská těla, dopadávající z výšky na kamennou podlahu hlavou napřed, vypadala přesně tak, jak vypadají lidská těla, když dopadají z výšky na kamennou podlahu hlavou napřed (pravděpodobně, v reálu jsem to nikdy neviděl). Je pravda, že například ve Vetřelcích vs. Predátorovi 2 je více krve a mozků (na litry), ale Sweeney Todd je nesrovnatelně strašidelnější a brutálnější a rozhodně bych mladého diváka pustil spíš na AvP2 než na Sweeneyho Todda. A obávám se, že nejeden dospělý příčetný divák prostě nebude schopen se na tenhle film dívat a jeho psychicko-krvavé deptání pro něj bude příliš silné. Jakkoliv mám rád, když jdu do kina s lidmi, kteří o filmu nic nevědí, v tomto případě je opravdu vhodné méně odolné jedince varovat, na co vlastně jdou.
Sweeney Todd je naprosto nekompromisní film a je mi trochu záhadou, jak vůbec mohl být financován a jak si jakékoliv studio (jde o koprodukci DreamWorks a Warner Bros.) mohlo myslet, že něco takového může mít komerční úspěch (a film ho také neměl). Tohle ovšem může nám, filmovým fanouškům, být úplně jedno. Tenhle film je hardcore.
Myslím, že jde o nejlepší film režírovaný Timem Burtonem (pozor, The Nightmare Before Christmas nerežíroval Burton) a překvapivě (vzhledem k námětu a stylu vyprávění) také o nejdospělejší. Burton se v něm nikdy nenechá unést a nezačne se nikdy lacině předvádět nebo příliš tlačit na pilu. Všechno je přesně dávkované a všechno je působivé proto, že je to opatrně a precizně stupňované. Určitě se vám už stalo, že vám někdo vyprávěl (nebo jste vy někomu vyprávěli): "Víš, je to vlastně nic moc film, ale je tam jedna scéna, to je úplně neuvěřitelný, jak je to natočený, a ten herec, jak to sedí, úplně ti z toho jde mráz po zádech, prostě čumíš". No a ve Sweeney Toddovi jsou takových scén desítky. Nebo, přesněji řečeno, celý film je jedna dlouhá taková scéna.
Film jsem sice neviděl ale podle některých zahraničních recenzí mám takový pocit že to zase bude přehypované až běda :(.
OdpovědětVymazatKdepak, to není pravda. Je nádherně zpracovaný, a citlivější lidé si možná i popláčou. Jediné co je moc je krev, ne že by jí tam bylo zase tolik, ale je až moc nepřirozená. A zjevně málo okysličená, protože je spíše oranžová. :D Vím, odpovídám velmi brzy.
VymazatSuper recenze, na film se velice těším. Burton nikdy nezklame.
OdpovědětVymazatJá bych tvůrce za zdařilej horor moc nepřechvaloval. Všelijakých ošklivostí se dají natočit mraky, je to téměř bezedná studnice. Ale natočit dobrou komedii je nesrovnatelně těžší. Takovej je život.
OdpovědětVymazatnevyspalé mrtvoly
OdpovědětVymazat:-DDDDDDDD
to de
tak na tenhle film se strasne tesim uz nekdy od rijna kdyz jsem poprve videla trailer, a jsem rada ze se (aspon podle recenzi) povedl.
OdpovědětVymazatjinak k te hudbe, sem si stahla nedavno soundtrack k filmu a musim rict ze me to chytlo hned naporve (ac mam jinak spis hudebni hluch:)) nejradsi mam asi skladbu A little priest a ta mi ted v hlave zni opravdu casto:)
taky se tesim... akorat si dovolim s panem Fukou nesouhlasit, ze film nebude uspesny po financni strance - v USA sice "propadl" (tzn. nevydelal stamiliony dolaru), ale Burton mam zakladnu fanousku po celem svete a narodni premiery jsou casto az v roce 2008, tak to mozna jeste dobre dopadne (rovnez s ohledem na rozpocet, ktery byl podle nekterych zdroju "jenom" 50 mil. USD). Kazdopadne ale obdivuji snahu Deppa vymanit se ze skatulky "filmove hvezdy kasovnich trhaku" a tenhle prerod z legracniho pirata do brutalniho vraha je sympaticky :-)
OdpovědětVymazatcrom: no tak Depp je uz dlouho znamej jako herec kterej vytvari roli, misto aby to bylo naopak, v Mrtvym Muzi byl skvelej, v tech Piratech na sebe strhnul veskerou pozornost... a vlastne nevim o tom ze by nekdy v necem hral a nepodal strhujici vykon
OdpovědětVymazatsouhlas s Crom - podle boxofficemojo.com byl film docela levný (50 milionů neni zas až tak moc, i když to taky neni nízkorozpočtový) a 26 milionů už za 10 dní vydělal jenom v USA. IMHO si ten film na sebe vydělá.
OdpovědětVymazatFranto - z IM Legend si byl taky odvařenej a skutekutek. Jinak v Americe tenhle film totalne propadl (coz se samozrejme cekalo, ale on propadl jeste vic, nez se cekalo).
OdpovědětVymazatTyhle filmy kultovních autorů jsou dlouhodobá investice. Např. DVD se prodá daleko víc, budou následovat různé sběratelské edice, pak kolekce Burtonových filmů v plechovém boxu a všechno se to prodá. Zatímco nějaká instantní komedie sice v kinech vydělá docela dost, ale DVD už se tolik neprodá a za rok dva jakákoliv výdělečnost takového filmu končí. U kvalitních filmů je to jiné a spousta z nich vydělává i po dvaceti letech.
OdpovědětVymazatHlavně si myslím, že by se film neměl porovnávat zejména podle toho, jestli si na sebe vydělá a u Tima Burtona se dá jen těžko očekávat, že natočí nějakou samoúčelnou komedii. Většina diváků a především fanoušků už ho zná, což se nedá říct o divácích, kteří posuzují Johnyho Deppa především z role Jacka Sparrowa. Krom toho mi přijde, že Tim Burton je jeden z mála těch, kdo dělají to, co je baví a slušný příjem je jaksi vedlejším produktem jejich snažení :)
OdpovědětVymazatTrailer co troch míň lže:)
OdpovědětVymazathttp://www.apple.com/trailers/dreamworks/sweeneytodd/
Samozřejmě se na to první musím podívat, ale jestli pan Fuka hodnotí Nightmare výš, potom se domnívám, že to nebude Burtonův nejlepší film. Eda Wooda totiž nerežíroval Selick...
OdpovědětVymazatAk toto je 100%....tak NO COUNTRY FOR OLD MEN je 500% ????? /bo minimalne 5x je to lepsi film...
OdpovědětVymazatNevím, proč řešíte výdělečnost filmu, vydělá si na sebe stoprocentně a vydělá dost, Američané Sondheima milují, označují ho za otce moderního hudebního divadla, to jen u nás je skoro totálně neznámý (kromě zmíněné kolaborace u "West Side Story"). Malinko to brzdí jen rating R a navíc celoamerická premiéra je také až v těchto dnech, podle mě se netřeba o neúspěch "Sweeney Todda" bát...
OdpovědětVymazatHorror jako kazdy jiny - i kdyz detaily byly opravdu krvave, zadny zajimavy dej to nema a zadne velke propracovane postavy take ne...
OdpovědětVymazatDal bych tomu tak 60.
Soundtrack je vyborny! Na film mne nalakal dokonale. Nemohu se dockati. Martik
OdpovědětVymazatNo řekl bych, poslední dobou, Burtonova klasika - nalíčené "černobílé postavy" , hororový děj. Nevím jestli to režiséra stále baví, nebo zjistil, že se na tomto dá stále vydělávat, ale i Rolling Stones už pochopili že na hudbě ba i 5 let staré se nedá stavět zas a znova. Kdyby na mě tenhle Depp vykoukl ze Střihorukého Edwarda, ani bych si ho už nevšiml - je to stále stejné. Jako komedie Leslie Nielsona - víte předem na co jdete. Jedním slovem - nuda. 40%.
OdpovědětVymazatTK
Takže pan Fuka si zase trochu zapřeháněl. Za prvé, není pravda, že se filmu 99 procent času zpívá. Ve skutečnosti to je tak maximálně 30% celkového času, přičemž poměr zpívaného a mluveného slova je zhruba 3:2, tudíž stejný asi jako v kterémkoliv jiném muzikálu. A za druhé, Sweeney Todd není o nic strašidelnější než například Harry Potter, a s tou zmíněnou "krvavostí" to taky není tak žhavé. Násilí je tu stylizované stejně jako třeba v Kill Bill, takže těžko může pohoršovat nebo děsit někoho, komu je víc než 12 let. Odvracet zrak by možná mohl tak šedesátiletý důchodce, co se posledních 20 let nedíval na televizi.
OdpovědětVymazatMr. Fuka - opera neznamena ze se neco nerymuje a nema rytmus. Ono se to rymuje chytre az beda a rytmus to mit musi, jinak by se kapela nesesla (jen to nema stejny 4/4 rytmus s bicimi, jak je dneska kazdy blb zvykly. Sondheim neni Llyod Webber, ale tohle neni muzikal. Ano Sweeney Todd a cely Sondheim je take (!) povazovan za am. operu 20. stoleti.
OdpovědětVymazatFilm sem viděl a musim říct že je to moc dobrý akorát trochu brutální
OdpovědětVymazatVidel jsem to vcera ve slovanskem dome a musim rict ze je to naprosto neco co jsem necekal opravdu jsem necekal takove krvave sceny a obras jsem privrel oci samozrejme. ale po strance hudebni a hereckych vykonu musim rict ze naprosto dokonale navic soundtrack z tohoto muzikalu vlastnim jiz pres rok a tento film byl jednim z mnou nejoocekavanejsich filmu tohoto roku a musim rict absolutne nezklamal a tak vam chci doporucit ze pokud jste ochotni obcas hlavu sklopit bezte se na tuto novinku od burtona mrknout SUPER
OdpovědětVymazatBurton prostě zklamal! Co je problémem S. S., je jasné, je to skladatel vyrostlí na soudobé vážné hudbě, který v ní uvažuje a nemá rád "populár" (pro pochopení, co je to vážná hudba 20. století doporučuji Miloše Navrátila: Nástin vývoje evropské hudby 20. století, je to srozumitelně napsané a poznáte, nejen jak to vypadá, ale hlavně, proč to tak je), a to je ten průšvih (on se k tomu navíc hrdě hlásí viz např. dokument BBC Století muzikálů). Muzikál je prostě hudebně dramatický žánr, který, nejen že je ryze komerční, ve smyslu přístupný, podbízivý a nenáročný, ale hlavně se za to nestydí. Naopak! Jde mu o spokojeného a přežraného diváka! S. S. je tohle prostě jedno, komponuje za sebe a pro sebe, což v muzikálu prostě nefunguje a ani nesmí! Co je ale důležitější, divadelní nastudování na Brodw. je vystavěno jako parodie, jako hříčka, jako dada..., což se Burtonovi prostě nepovedlo. A ještě jedno... zkousneme, že je tam muziky nad divákovu potřebu a že není poslouchatelná (to první jmenované je ostatně rys muzikálů narůstající od konce 70. let), ale že tam chybí taneční akce, to prostě nejde, zvlášť, když dějová akce i hudba k velké revuální hopsandě přímo vyzívá... nu, nic, mohla bych napsat dalekosáhlý komentář pro laiky i intelektuální hnidopichy, neb se soudobou hudbou a muzikálem "živím", ale je to fu(c)k, protože je to prostě zmršené, zmršené, zmršené!
OdpovědětVymazatFilm je výborný, viděla jsem ho již dvakrát. Jediné, co mi hodně vadilo, byly české titulky, které musel vytvářet někdo, kdo nemá ani na slovník. A s takovouto prací se ani není čemu divit.
OdpovědětVymazatnuz veru som sklamany z tohto filmu... na Mrtvu nevestu sa to netrha... ale kazdemu ine zrejme vyhovuje
OdpovědětVymazatFilm jsem viděla ...a moc se mi líbil...mladší divák..no nevím je mi 16....:-D...zraky své jsem opravdu kolikrát na delší dobu odvracela....hlavně u té části jak umře soudce turpin...moc se mi ten film líbil..
OdpovědětVymazatNo, tak podle některých komentářů tady soudím, že většina z vás ten film nepochopila. Ten film je úžasná, mrazivá atmosféra, zpěv je skvělý, ty záběry. Většinu scén v muzikálech se nudím, ale u tohodle filmu jsem se královsky bavil a užíval si rytmické písničky, které byly profesionálně nazpívány. Z Johnyho Deppa se nakonec vyklubal i solidní zpěvák. Zvedám všech deset prstů nahoru. Bravo Time, bravo.
OdpovědětVymazatještě jedna věc. Jak můžete srovnávat mrtvou nevěstu a Todda? Ty filmy nemaji společného zhola nic. Takže nechápu vaše reakce. A nejbrutálnější scéna je podlě mne podřezání seňora Pirrelliho. Připomnělo mi to ty videa zveřejňované z iráku, když podřezavají rukojmí.
OdpovědětVymazatFilm sem videla už nejmíň 5krát ale pořád mi připada stejně senzační.Je v něm ta pravá atmosféra a úžasná hudba.A k tomu že je to krvák můžu říct jediný:vůbec to neni nechutný nebo krvavý nebo tak něco.spíš je to udělaný tak aby tam krev nebyla(vždyť je to schválně oranžový).to byste měli někdy vidět skutečnej horor a pak už vám to ani nepřijde:D
OdpovědětVymazatNestává se často, aby člověk fandil postavě masového vraha, byť filmové...
OdpovědětVymazatFilm je bizardní, ale geniálně propracovaný. I v tom zabíjení je kus romantiky, je tam vidět stesk, něha a potom vztek, rezignace...
Trochu nechutné, místy docela vtipné, hodně smutné a zoufalé, s dokonalou sevřenou atmosférou...
Můj oblíbený film.
tenhle film patří k mým nejoblíbenějším, je super, obsahuje nádherné písně, Johnny Depp je tam nádhernej a ten konec mě dostal, prostě božskej film!
OdpovědětVymazatLidi vidíte to černě!Sweeney Todd je super film,sice krvák ale ty herecké výkony jsou nepřekonatelné.
OdpovědětVymazatMimochodem,autorovi recenze bych chtěla říci že jestli láska mezi Anthonym a Johannou hraničí s debilitou , tak to je jako když řekneš že celý film je vlastně jen adaptace , dobře , ale divadelní verze je úplně jiná , ne jak ty říkáš "něco bylo pozměněno".Ne neuraž se , ale tahle recenze se mi nelíbila . A jak jsi psal že si písně nezabroukáme , tak tak jak mi vysvětlíš že já skoro pořád.
test 973202761
OdpovědětVymazatZdravím zde všechny z roku 2023. A moc lidí o tom díle v těchto časech moc zde neví...
OdpovědětVymazatJá tenkrát viděl a dobrý.