Lidé opustili Zeměkouli před 700 lety a nechali ji napospas hromadám smetí. Uklízecí roboti, kteří ji měli znovu "dát do pořádku", dávno přestali fungovat. Zůstal jen poslední z nich, VALL-I (i když, exaktně vzato, se všichni tito roboti jmenovali VALL-I). VALL-I se každý den ráno "probudí" ve svém obrněném kutlochu, navlékne housenkové pásy, nabije si sluneční články a se svým kamarádem švábem se vydává do práce. Než slunce zapadne, pokusí se přidat několik dalších kostek slisovaného odpadu do obrovských pyramid, tyčících se po celém městě.
Za těch 700 let se ovšem z VALL-Iho stalo něco víc, než jen uklízecí automat. Jeho neutuchající zvědavost by ještě mohla být součástí programu. Jeho záliba v muzikálu Hello, Dolly! by mohla být náhodnou chybou systému. Když ale přistane na Zemi průzkumná robotka EVE, zjišťující, zda se planeta náhodou opět nestala obyvatelnou, VALL-I po ní začne koukat způsobem, který mu nikdo do integrovaných obvodů vtisknout nemohl. Je jasné, že tenhle robot je výjimečný. A není divu, že bude hrát výjimečnou roli v osudu lidstva.
Teď mi ale dovolte, abych vám podrobně popsal úvodní dvě minuty filmu:
Vidíme vesmír, hvězdy, mlhoviny, majestátní rotující galaxii. Pak Zeměkouli. Kamera se k ní přiblíží, proletí smetím na oběžné dráze a ponoří se do mraků a smogu. Pod mraky se objeví nedohledné hromady odpadků, mezi kterými se krčí podstatně menší pozemské mrakodrapy. Kamera pomalu letí nad opuštěným polorozpadlým městem. A to vše je doprovázeno brutálně optimistickou písničkou "Put On Your Sunday Clothes" z Hello, Dolly! v původním přednesu tehdy brutálně mladičkého Michaela Crawforda (který se o téměř 20 let později stal nejslavnějším muzikálovým "Fantomem Opery"), vyprávějící o tom, jak se mladý kluk těší, až si vyrazí do velkoměsta. Písnička postupně zanikne ve skučení větru. Ale po chvíli se opět rozezní, protože mrtvým městem projíždí malý robůtek, který si ji pouští na zabudovaném MP3 přehrávači. Tak se nám VALL-I poprvé představí.
Všechny audiovizuální prvky v této úvodní scéně jsou složeny do jednoho celku s chirurgickou přesností. Během jedné minuty je nám jasné, že se díváme na film, jehož tvůrci nejenže naprosto dokonale vědí, jak na plátně budovat emoce, ale navíc se nebojí experimentovat a snažit se učinit tyto emoce zajímavějšími a neotřelejšími.
Jak už je u Pixaru zvykem, žádná složka filmu není zanedbaná nebo slabší než ostatní. Design robotů, techniky i kulis je dechberoucí: VALL-I je "stará kraksna", zatímco EVE připomíná (jistě ne náhodou) nejnovější produkty od Apple. Kosmická loď (interiér i exteriér) by dělala čest jakémukoliv "serióznímu" sci-fi filmu. Plně realistické trosky pozemských velkoměst se mohou směle měřit s nejefektnějšími záběry v Já, legenda (Pixar použil slavného kameramana Rogera Deakinse jako konzultanta). Roboti, jejichž komunikace se většinou omezuje na zvukové efekty (od Bena Burtta) a jedno či dvě elektronická slova, jsou bez debaty živými hrdiny s unikátními osobnostmi (sám VALL-I se lecčemus přiučil od Bustera Keatona). A na soundtracku Thomasu Newmanovi vydatně pomáhá nejen Hello, Dolly!, ale i jiné staré klasiky, které by si s filmem z 28. století málokdo spojoval.
V druhé polovině se děj snímku přesouvá na palubu obří kosmické lodě, na které stovky let degeneroval zbytek lidstva - což je velmi neotřele ztvárněno tak, že v kratičkých "archivních" záběrech pozemšťany hrají živí herci (jako prezident nadnárodní korporace BnL se objeví Fred Willard), zatímco jejich tlustá současná těla jsou stoprocentně počítačová a disneyovsky stylizovaná. Což neznamená, že vypadají bůhvíjak roztomile (spíš naopak) a je nutno ocenit odvahu Pixaru, že si něco takového vůbec dovolil. A nejde jen o tloušťku obyvatelstva. Celá hlavní dějová linie je překvapivě společensky kritická a vlastně velmi depresivní. Film nejednou připomene Gilliamův Brazil nebo Absurdistán (Idiocracy) Mikea Judge. A nejednou funguje lépe než oba zmíněné! Po prvním zhlédnutí filmu jsem se obával, zda něco takového vůbec rodiny s dětmi (a colou a popcornem) v kině překousnou, ale následná americká premiéra a víkendové tržby (63 milionů dolarů) mě usvědčily z omylu.
I když děj na palubě lodi Axiom pokračuje v o něco konvenčnějším duchu (již se více mluví a nechybí všemožné honičky) a i když druhá polovina filmu nepůsobí tak unikátním dojmem jako první, film VALL-I i v ní svou kvalitou pořád překonává naprostou většinu současné filmové produkce všech žánrů a vizuálních forem. Je tedy celkem logické, že jde o nejlepší animovanou sci-fi v historii kinematografie (nebo aspoň americké kinematografie). A kromě toho je to zdařilá love story, satira, environmentální drama, akční film a bůhvíco ještě...
Závěrem tedy nezbývá než znovu konstatovat, že ďáblové z Pixaru nejenže naprosto nemají konkurenci, co se animovaných filmů týče (a nejen těch!), ale že by bylo velmi zajímavé vidět od nich nějaký film, který nebude určený primárně nejmladšímu publiku. A vypadá to, že se takový film kvapem blíží. Nemůžu se dočkat.
P.S: Ani tentokrát nechybí roztomilý předfilm. Strasti kouzelníka Presta s jeho dvěma bezednými klobouky a zákeřným králíkem udělají radost obzvlášť fanouškům videohry Portal.
Ci 100% (Původně psáno pro měsíčník Cinema. Přetištěno se svolením šéfredaktorky.)
"zatímco EVE připomíná (jistě ne náhodou) nejnovější produkty od Apple" Bodejť by ne, když její podobu má na starosti šéfdesignér Apple Johnathan Ive.
OdpovědětVymazatJsem jediný, kdo vidí tu ne úplně náhodnou podobnost robůtka Wall-E s legendárním Číslo 5 (žije)?
OdpovědětVymazatSakra zatlacil jsem slzu nadseni uz pri cteni recenze. Bud jsi se zlepsil, Franto, nebo fungujes jako medium prenasejici Pixarovske fluidum.
OdpovědětVymazatŠmarja Fukovi už zase přišla obálka od Pixaru. Jinak si už nedokážu vysvětlit jeho stálé vydzvihování pixarovský nudných animáků. Ještě ani jednomu pixarovskýmu filmu bych nedal víc než 40% a to jsem některé z nich viděl až do konce, většinu jsem ovšem znuděně vypnul někde v půlce. Dosud jsem na to vždycky skočil a trpěl jsem u těch hovadin, ale teď už se chytit nedám a nepodívám se na to. Varuji tímto i ostatní s kouskem dobrého vkusu.
OdpovědětVymazatZvlastni - ja nikdy zadnou obalku od Pixaru nedostal a jejich filmy jako Monsters, Nemo nebo Ratatoulle jsem shledl (dobrovolne) uz mnohokrat... Jen tu blbou ukazku na Wall-E jsem na PS3 videla asi 10x a jestli je film tak dobry, jak FF pise, nezaslouzi 100, ale 101%:)
OdpovědětVymazatVzhledem k tomu, jak jsou filmy od Pixaru oblíbené, musí od nich tu obálku dostávat hrozná spousta lidí. Že se to tomu Pixaru vyplatí...
OdpovědětVymazatno, doufám že to nedopadne jako u Speed Racera. Tam jsem taky fuxoftovo nadšení sežral i s navijákem a na ten dvouhodinový megaopruz budeme doma vzpomínat ještě dlouho.
OdpovědětVymazatSouhlas s gazpromexport. Filmy od Pixaru jsou ta nejpřeceňovanější díla za posledních 20let. Viděl jsem většinu a vždy jsem se nechal zlákat recenzemi a dočkal jsem se zklamání. Nechápu co to má být za žánr, jestli jsou to komedie tak rozhodně nejsou vtipné, tak průhledným narážkám se může zasmát leda tak milovník kameňáku.
OdpovědětVymazattak nejde jinak ale musím se FF zastat.........filmy od Pixaru jsem videl všechy x-krát včetně krátkejch věcí a jsou vynikající. i moje děti na nich tvrdě ujížděj. v konkurenci plochejch a prázdnejc rychlokvašek vždy obsahují něco víc než jen citace a parafráze provařenejch filmů a témat. Pixarovky mají vždycky originální příběh. už se s dětma těšíme. Mirek
OdpovědětVymazatJe zajimave, ze lide co prskaji nad filmy od Pixaru, jako nad "precenovanymy nudnymi animaky", se vetsinou kryji s mnozinou lidi, nadavajicich na "sverakovskou poetiku"...
OdpovědětVymazatJsem moc rad, ze se zadne podobne osoby v mem blizkem okoli nenachazeji :-)
anonym: To mi zase tak zajímavé nepřijde, protože jak Svěrák tak Pixar jsou typické příklady tvůrců, kteří se snaží co nejvěrnější kopírovat ta nejklasičtější hollywoodská schemata a postupy (a dělají to tak dobře, že je výsledek vlastně originální).
OdpovědětVymazat100% je moc, druhá půlka je hodně slabá, za první poetickou zaostává a dost nudí (byť paradoxně se tam toho víc děje)... 80% tak akorát
OdpovědětVymazatSouhlasím s těmi, kteří na přeceňování Pixarovských filmů nadávají. Já netvrdím, že ty filmy jsou špatné, ale když to porovnám třeba s Miyazakiho filmy, tak se poetika pixaráků může jít zahrabat i se svým dokonalým technickým provedením. Pořád mají proti japoncům co dohánět a to ne v technické kvalitě, ale u těch Miyazakiho se usmívám nebo mi vlhnou oči, prostě se mnou hýbou emoce. U pixarovských animáků mám pocit, že se o to snaží, ale nehne to se mnou.
OdpovědětVymazatTak Japonci chápou anime a všechno kolem toho jako věc dospělých, zatímco západní kultura tyhle věci orientuje na děti.
OdpovědětVymazatNo ještěže máme navýběr. Já zase nesnáším japonský animáky, přímo fyzicky mě s**ou, naopak pixarovky považuju za skvělý a dám si je rád kdykoli.
OdpovědětVymazatBTW, to je nějaký filosofický směr, že film musí diváka primárně dojímat a pokud ho jen baví, je špatný? Máte nějakou klubovnu, odznáčky a tak?
to Rene:
OdpovědětVymazatnejsi jediny :)
to Pixy:
samozdrejme zabava je pro me na prvnim miste. jestli se ovsem snazi film dojmout a nefunguje to, tak je neco spatne s filmem nebo se mnou :)
Petha
to pixar haters: tak na ne nekoukejte, chodte si na filmy od dreamworks to si JISTE ZLEPSITE CHUT :) Treba takovej Shrek 3 to je tak vkusne dilo!
OdpovědětVymazat</irony>
Rostej: obhajoba špatných filmů tím, že existují ještě horší je opravdu objektivní. Byl bys dobrej právník: "podívejte se můj klient sice tu ženu zabil, ale támhleten zabil dvě, takže můj klient nic špatného vlastně neprovedl.
OdpovědětVymazatNa film se těším, WTZ! Jenom by mě ještě zajímalo: vyplatí se předtím vidět Hello, Dolly?
OdpovědětVymazatHello Dolly potřeba vidět rozhodně není. Citace podporují to co se děje na plátně, nejsou ale nositeli děje. Co je z muzikálu důležité se několikrát ukáže jako filmové ukázky.
OdpovědětVymazatJen jsem zvědavej, jak to přijmou děti. Je tam sice několik záchytných vtípků, ale celkové vyznění filmu je více o pocitech než ději. bude to pro ně asi jen ne moc ubíhající film o dvou robotech.
brutálně, dokonale, 100 %
OdpovědětVymazatFranto, daval bych si bacha na vyber slov pri psani pod nickem "fuxoft", nebo se brzo s konecnou platnosti proflakne, ze jsi jen dalsi rADuv multak.
Petha: Díky, já si myslel, že už jsem nějakej pamětník a že mě za chvíli budou zvát na besedy do škol nebo tak něco :)
OdpovědětVymazatI když možná se to nevylučuje, že? (:
A mne chutnaji pixarovky (od priserek dal) i japonci .. je to ale jine. I pixarovky se bavim, i dojimam .. ale jeste nikdy mi neklesla celist.
OdpovědětVymazatJinac ale vazne nema smysl hledat nejake objektivni hodnoceni .. proste libi/nelibi.
A kdyz nelibi .. zamyslete se nad tim do jake miry je to vase chyba, protoze je to vas problem :-D
2Mysak: neobhajuju spatne filmy, delam si prdel z tech co se tvari ze se jako filmovej kritik narodili a pritom tady breci na dost spatnym hrobe, FF dobrymu animaku neda 20% jen proto ze je to animak ale NAOPAK :)
OdpovědětVymazatsoudnymu cloveku je jasny ze Pixar nedela konkurenci Pasolinimu ani Von Trierovi, neceka vysokou umeleckou hodnotu ale prijemnou zabavu. A tu jsem od nich zatim dostal temer vzdy .. narozdil od komercne uspesnejsich sracek od konkurence. takze asi tak
je opravdu tak spatne ocenit neco co se cloveku libi, aniz by to zvedlo vlnu 'fuj ble podplacenej recenzent' silnejch pubertackejch reci v komentarich?
kdo to sem chodi sledovat tak ocekava Fuxoftuv subjektivni pohled na film a to taky dostane, vztekat se ze neco ohodnotil tak nebo onak - PROC? vzdyt proto to ctem ne, abychom si precetli co si mysli a ne aby tu nekdo citoval NASE nazory (protoze nam nabubrele ego rika ze NAS nazor je spravnejsi).. na papouskovani obecne rozsirenych nazoru jsou tu JINA media ;)))
Rostej: ale od toho je tu tahle diskuze aby tu každý prezentoval SVOJE názory a nepapouškoval ty obecně rozšířené. Já si třeba nemyslím, že Fuka byl při recenzi podplacený, jenom prostě nemá vkus (rozuměj: nemá vkus stejný jako já, tudíž je špatný). A podsouvání srovnání Pixaru s Trierem je zase přitažený za vlasy. Já srovnával Pixarovky s Miyazakim, což mi přijde jako možné srovnání. A když u mě má cesta do fantasie 100%, pixarovky se stěží zmůžou na 50%.
OdpovědětVymazatA přečti si to co jsem psal já a nepodsouvej mi názory těch dvou fanatických antipixaráků.
Zkuste kouknout na http://neon.glogster.com/Wall-E/, pěkná záležitost týkající se právě Wall-E.
OdpovědětVymazat2Rostej: krasne receno, plne souhlasim a podepisuji. Je fakt, ze kazdy ma osobity vkus (coz je jedine dobre), ale osobne radeji hledam cestu jak neco vypichnout a pochvalit, nez na neco nadavat - byt mam vyhrady. Budme radi, ze se toci filmy na ktere se da divat, a ze jich letos moc neni. Zdravi fanda Pixaru a (i) fanda anime a krasne kultury vseobecne
OdpovědětVymazatNo, já sem třeba chodím, protože mám vkus zřejmě dost podobný jako FF :) V podstatě když se to líbí Františkovi, a nelíbí Mirce, tak má cenu na to jít. Problém mám, když se ti dva shodnou.
OdpovědětVymazatJinak jestli to je udělané ještě líp než Ratatouille, tak se fakt hodně těším... U toho jsem si místy říkal, že je to fakt perfektní a líp to už nejde.
Jinak jak někdo psal v komentářích pod jedním trailerem - sotva se ostatním podařilo začít vypadat, a jen a pouze vypadat, jako Pixar, tak jim takovýmhle strašným skokem utečou - už se těším :)
Mysak: ok, budiz .. tedy Miyazaki je nejlepsi, o tom se nehodlam hadat.
OdpovědětVymazatKdo je potom teda druhy ? Respektive kdo je nejlepsi nejaponske animacni studio ? Na ci nejaponske filmy se divas kdyz ne na Pixar ?
No problém s Japonci je,m že u nás moc neběží, a druhý je, že i když se mi Cesta do Fantazie líbila, tak jsem ji moc nechápal. Ale u pixarovek je to k pochopení vše a vždy se báječně bavím, i když ji vidím podesáté. Takový Rattatoule má jen jednu chybu - vždy po něm musím něco sežrat .-)
OdpovědětVymazatpřidávam se k 100% hodnocení, teď jsem se dokoukal, nemá chybu, začátek bomba, ještě jsem skouknul upoutávku v hd, paráda, do kina půjdu také...
OdpovědětVymazatRostej> Tvé argumenty jsou klasicky české - všeobecně je známo, že češi neumí díky své minulosti argumentovat. A tak namísté diskuze je schopen napsat nesmysl typu "ta se na to nedívejte"...
OdpovědětVymazatJe třeba asi souhlasit s tím, že Pixar dělá nejlepší animáky pro západní kulturu (čti popkornovou), kapka sentimentu, kapka citu, něco honiček, něco křiku, nějaké to ponaučení. A je jedno, jestli tam vystupuje ryba, auto, superman, robot nebo panda (no i když panda je na tom lépe).
Janponské animáky jsou přirozeně naprosto jinde, nemají potřebu prvoplánovitě dojímat, bavit, smát se. Těžko tyto dva principy hodnotit.... Když se chcete nechat pobavit a i rodinu, jde člověk na US animák. Chce-li audiovizuální srdeční zážitek, najde si japonský.
Ale Wall-E je fajn, ta první půlka má velmi hezkou atmosféru.
Tak nevim. Nepripadne mi to jako film, ktery by byl prilis pro deti - samozrejme, "uchylarny a roztomilosti" Wall-Eho jsou nadherny, a dal jsou rozvadeny ke hre k filmu, ale jako vetsina novych animaku vykrada ci paroduje predevsim nejnovejsi filmy (jak to delaji, vzdyt tvorba musi zabrat hafo casu :-) ), pak trochu te lasky, trochu toho zaskodnictvi, velky odkaz na 2001:VO... prijemne se na to kouka, ale mam pocit, ze zpracovani fantazie trosku pokulhava. I Ratatouille mel par "pomalejsich" mist..
OdpovědětVymazatJá teda fakt nemám rád japonské animáky. A filmy od Pixaru ani nevynáším do nebe, ani nezatracuji. Myslím si, že jsou určitě přeceňované. Ale na WAAL-Eho se vážně moc těším a musím říct, že to vypadá pěkně.
OdpovědětVymazatZcela upřímně mě wall-e přišel jako docela nudný film s průměrným scénářem, ale naprosto perfektně zvládnutou animací a kamerou. A to je tak vše ... vypadá to naprosto úžasně, vizuální orgie ... ale ten děj? Sice to funguje, ale čekal bych víc. Přišlo mi to uměle natažené tak o třicet minut. Prostě zlaté Ratatouille, na ně se walle nesápe. Zdá se mi, že se tu prostě někdo nechal trochu unést ... ;)
OdpovědětVymazatroztomilý, teplý, good... ale víckrát - jako Ratatouille - to vidět nemusím:-)
OdpovědětVymazat