"Spirit" je comicsový hrdina, který vznikl ve 40. letech. Pravděpodobně ho neznáte, ale na tom nesejde, protože ho nezná ani většina Američanů a především - tato filmová adaptace, napsaná a zrežírovaná Frankem Millerem, nemá s předlohou téměř nic společného.
Záměrem bylo pravděpodobně natočit něco mezi Sin City a Dickem Tracym - většina scén je velmi retro, což je jen občas narušováno "nadčasovými" drobnostmi jako vrtulníky nebo laptopy. Potud OK. Sice si každý bude říkat "To vypadá úplně jako Sin City", ale proč ne...
Problém je v tom, že vizuální podoba je to jediné, co v tomto filmu jakž-takž funguje. Frank Miller je slavný comicsový autor, který měl režisérské zkušenosti pouze coby spolurežisér Sin City. Nabízí se otázka, co přesně to "spolurežisérství" obnášelo. A nabízí se odpověď: Frank Miller měl pravděpodobně u Sin City na starosti především výtvarnou stránku filmu - kompozici a stylizaci záběrů tak, aby vypadaly jako oživlé stránky comicsu. Protože - opakuji znovu - to je to jediné, co ve Spiritu za něco stojí a občas si řeknete "tenhle pětivteřinový záběr je cool". Ale nikdy si neřeknete "Tahle minutová scéna je cool".
Možná si budete myslet, že film, který je takto vizuálně zajímavý musí stát za vidění, byť by jeho scénář byl slabší, postavy načrtnuté ledabyle a tempo občas drhlo. Věřte mi, že se mýlíte. Sám bych těžko věřil, že je to možné, ale film je strašlivě nudný nejen při dialogových scénách (dva lidé se sejdou v dramaticky nasvícené místnosti a 5 minut si zcela nesmyslně povídají o ničem), ale i při scénách akčních!
Vznik trikově náročných filmů je vždycky trochu magie. Natočíte spoustu záběrů, které vypadají neuvěřitelně trapně, a pak se s nimi musíte piplat tak dlouho, až přestanou vypadat trapně. Pak je sestříháte, aby scény měly nějakou dynamiku, přidáte k nim zvukové efekty a hudbu, a ty scény sesadíte tak, aby výsledek měl nějaký celkový smysl. V případě Spirita celý tento proces katastrofálně selhal ve všech svých fázích. Bylo mi například téměř líto, když jsem slyšel, jak se hudba Davida Newmana zoufale snaží dát scénám nějakou dynamiku, ale marně (a neví jak).
A zásadní problémy jsou už ve scénáři. Ve filmu jsou nejméně tři krásné ženy, které se objeví, udělají pár sexy póz, pronesou pár nesmyslných hlášek, a zase zmizí. Samuel Jackson se chrabře snaží přehrávat jako na besídce zvláštní školy a jeho scény jsou tudíž relativně nejméně nudné. Když ho uvidíte v nacistické uniformě, s monoklem, pod říšskými orlicemi a obrazem Adolfa Hitlera, má to jistý půvab a skoro to učiní jeho nesmyslný monolog snesitelným. Skoro. Ale nikdo se ani slovem nezmíní o tom, proč byl převlečený za nacistu s monoklem. A proč byl v jiné scéně převlečený za samuraje atd. atd. atd...
Jsem dost náchylný k tomu, že nějaký film "vezmu na milost" jen díky tomu, že má působivý vizuální styl. Občasná efektně nasvícená a nalíčená vyvinutá žena ale opravdu nestačí a pokud se takhle výrazně vizuální film nelíbil ani mně, musí být opravdu strašný.
No kvůli Scarlett v Nazi uniformě to stejně musím vidět :-)
OdpovědětVymazathele, ono to má méně procent než kozí příběh, je to vůbec možný? fuka se s millerem asi nekamarádí.
OdpovědětVymazatTo jsem si presne rikal: "Je tam Scarlett v nazi uniforme, tak to prece nemuze byt uplne spatny!" Ale muze...
OdpovědětVymazatNicméně trailer vypadá velmi velmi dobře... škoda.
OdpovědětVymazatMiller mi i jako comicsový scénárista přišel jako někdo, kdo má 1% talentu a zbytek je tvrdě vydřený. Naučil se jeden styl- drsní chlapi, drsné zbraně, lehké děvy a ten pak používá aŤ se to odehrává v Gothamu, v Basin City nebo ve Spartě. Ten jeden styl funguje, ale k lehkosti třeba Gaimana to má hodně daleko. A tady si asi myslel, že bez dřiny zvládne i režírovat a obnažilo se právě to 1% talentu ...
OdpovědětVymazatU Millera je posledni dobou problem i s jeho komiksy. Zatimco Year One, Dark Knight Returns nebo nekolik prvnich Sin City jsou super veci, 300 je nekde na pomezi, ale DK Strikes Again je priserny, stejne jako nektere pozdejsi Sin City pribehy, stejne jako (mam pocit stale ongoing) All-Star Batman.
OdpovědětVymazatOK... až to nějakej nadšenec přestříhá tak aby to stálo za vidění, alespoň jako videoklip, dejte vědět.
OdpovědětVymazatMyslím že to je prvý a posledný Millerov film
OdpovědětVymazatKazdemu, kdo neveri tem dvaceti procentum...
OdpovědětVymazatSin City se mi moc libilo, na Spiritu se mi povedlo (ackoliv jsem byl nateseny), co jeste na zadne projekci, proste jsem na pul hodinky usnul. BTW, tam pritomnym kolegum novinarum se omlouvam, jestli jsem rusil. Ale ono ani moc nebyl z ceho... :-)
Ovšem zas Millerův krteček je klasika!!!!! co? co????
OdpovědětVymazatNa druhou stranu, kdyby tento pocin privedl nekolik lidi k puvodnimu komiksu od Eisnera, ktery je rozhodne zajimavy...jako me Millerovy trailery zaujali natolik, ze jsem si je poridil, ma to rozhodne atmosferu (komiksy)...jinak Milleruv drsnacky stil taky moc nemusim, ale on se tim taky nikdy moc netajil, ze toho talentu moc nema a ze to vydrel od piky, ale pred jeho kresbou klobouk dolu...
OdpovědětVymazatKlasický příklad toho, kdy trailer strašně kecá - nebo vlastně ne, spíš kdy trailer obsahuje v podstatě všechno zajímavé ve filmu. Bohužel dvě minuty ze skoro dvou hodin je fakt málo; je to děsná vizuálně místy zajímavá nuda.
OdpovědětVymazatMožná se to dalo natáhnout na celých 10 minut a pořád by to bylo super; ale ten zbytek :(