"Životopisný" (s velkými uvozovkami) film o admirálu Alexandru Kolčakovi, přesněji řečeno o necelých pěti posledních letech jeho života (byl popraven v roce 1920).
V osmdesátých letech jsem se ve škole z pochopitelných důvodů o Kolčakovi moc nedozvěděl. Pokud máte stejný problém, dožeňte si rychle vzdělání zde.
Film začíná v okamžiku, kdy se Kolčak definitivně stane slavným námořním bojovníkem (a záhy je povýšen na admirála) a pak pokračuje přes bolševickou revoluci, přes jeho snahu o boj proti ní až po jeho neslavný konec. Do toho je přimontována zásadní dějová linie o osudové ženě, do které se zamiluje (přestože má manželku a dítě) a prožijí spolu osudový vztah. Nevím, jestli na tom je něco pravdy (na Wikipedii o té ženě není ani zmínka) a je to celkem jedno. Nemusíte totiž být historik na to, aby vám došlo, že Admirál není tradiční historický film.
Admirál se mi docela dost líbil, ale pravděpodobně ze zcela jiných důvodů, než tvůrci zamýšleli. Je to jedna z nejvýpravnějších (nebo aspoň z nejvýpravněji vyhlížejících) ruských produkcí a její tvůrci se zuby nehty snažili kopírovat intelektuální náročnost a audiovizuální formu spektáklů Michaela Baye (jako tematicky nejbližší se samozřejmě nabízí jeho Pearl Harbor). Více než z traileru je to patrné z tohoto sestřihu několika delších scén a z tohoto brutálního videoklipu (ta písnička naštěstí ve filmu samotném není).
To znamená, že hrdinové (úplně všichni jsou aristokrati) jsou totálně nadživotní a osudoví ("Miluji vás. Proto se s vámi nemohu již nikdy setkat. Sbohem!"), bitvy patřičně epické (spousta statistů a velmi dobré triky) a hudba kopíruje Hanse Zimmera (dokonce jsem párkrát identifikoval tóny z Pearl Harboru). Film je tudíž zábavný podobně jako nejpatetičtější Bayovy okamžiky a přitom místy trošku skřípe (například ženské sbory na soundtracku jsou trochu moc vlezlé, zpomalené záběry jsou trochu moc samoúčelné) a tím získává nádech jemné parodie.
Další zajímavost pak tkví ve scénáři. Nebyl jsem u toho, co se na počátku století v Rusku dělo, ale akceptujeme-li Wikipedii (viz odkaz výše) jako víceméně objektivní, pak je scénář filmu něco neuvěřitelného. Člověk, který byl zodpovědný za to, že "in Ekaterinburg alone more than 25,000 people were shot or tortured to death" je zde idolizován jako hrdina bez bázně a hany, který se navzdory osudu a zlým bolševikům (což jsou vesměs slintající domorodci) snaží ochránit svaté ideály carské Rusi před... zřejmě před ní samotnou, protože nakonec se proti němi postaví úplně všichni. Ve filmu není ani zmínka o tom, že by Kolčak za svého života udělal cokoliv kontroverzního nebo dokonce odsouzeníhodného. Byl to prostě jen idealista a věrný syn vlasti, kterého doba nepochopila. Což se dá koneckonců říct i o Hitlerovi, ale o něm ještě Rusové podobný film nenatočili.
Takže - nenudil jsem se. Buď jsem se bavil, nebo nevěřicně valil oči. Řekl bych, že pokud se vám líbí Angelika, markýza andělů (bez ohledu na to, z jakých důvodů!), tak se vám bude líbit i Kolčak.
P.S: Bonus za "Českou jednotku", což jsou raubíři a zrádci, kterými opovrhují úplně všichni.
"Byl to prostě jen idealista a věrný syn vlasti, kterého doba nepochopila. Což se dá koneckonců říct i o Hitlerovi, ale o něm ještě Rusové podobný film nenatočili."
OdpovědětVymazatO Hilerovi ne, ale třeba o Stalinovi takhle v Rusku smýšlí spousta lidí.
Rusáci jsou hovada. Howgh.
OdpovědětVymazatNo... chtěl jsem říct něco podobného.
OdpovědětVymazatRaubíři všech zemí spojte se!..:)
OdpovědětVymazatRusáci jsou totálně úchylní zmrdi.
OdpovědětVymazat(dokonce jsem párkrát identifikoval tóny z Pearl Harboru)
OdpovědětVymazat:o))))))))))))))))))
Kriste, to je šašek.
Admirála jsem viděl již na konci loňského roku a od té doby na něj zase (úspěšně) zapoměl. Až tento článek mi ho znovu připoměl: Neb sleduji ruskou produkci víceméně průběžně není pro mne žádným překvapením, že obdobné eposy zde nevznikají pro ilustraci dějin. Admirál je toho exemplárním příkladem, zahaleným do atraktivního hávu s bojovými scénami, námořní bitvou, vcelku vyvedenými digitálními triky, módní desaturací barev, k tomu několik osvědčených scenáristických klišé a efektní střihové efekty. Zdánlivě historické skutečnosti jsou pečlivě vybrané a patřičně interpretované, obvykle je hlavním smyslem takových filmů snaha evokovat v diváctvu vlastenectví, někdy až nacionalismus, idealizací carské Rusi autoritářský princip vlády apod. V tomto kontextu mají ve filmu i zmínky o českých bastardech (legionáři) pro ruské publikum jiný podtext, stejně jako třeba v jiné scéně pozadí za Kolčakem, tvořené rozevlátými ruskými prapory :-)
OdpovědětVymazatzminky o ceskych bastardech jsou velmi zabavne - zejmena z toho duvodu, ze legionari byly jedine bojeschopne jednotky, ktere drzely Kolcaka nad vodou; kdyz ztratil jejich podporu kvuli svemu stylu vlady (stejne jako bolsevici stavel vsechny ke zdi) byl to jeho konec
OdpovědětVymazatNo tom je vidět ta manipulace: divákovi je Kolčak předkládán jako "geroj", bojovník za "vlast, cara i Boha", zmínky o Češích pak v mysli ruského diváka uvíznou v úplně jiném, současném kontextu...
OdpovědětVymazatObdobně, jak se k českým legionářům stavějí filmaři v tomto filmu se staví i učetelé v současných ruských školách. Když v současné době chce někdo v rusku kopat do komunistů, tak kopi i do našich legionářů, protože to byli ti, kteří vydali Kolčaka bolševikům.
OdpovědětVymazatOno totiž, když už naši legionáři viděli, že to v rusku nemá smysl, vyjednali si bolševikem to, že nechá projít domů výměnou za carský poklad a Kolčaka. Tak ho polapili předali a s tím návratem už víme jak to dopadlo.
Myslím si, že současná ruská protikomunistická veřejnost se s tímto filmem snadno stotožní. Btw. je "zábavné", že na naše legionáře plivou ruští komunisti i antikomunisti a pokaždé za to, že pomáhali té druhé straně.
Ten váš postoj k tomu, jak jsou vyobrazeni Češi v tomto filmu, je pro mě hrozně vtipný. Přesně tak jsou totiž vyobrazeni Rusové v českých filmech, jako všemi nenáviděni burani.
OdpovědětVymazatČeši odešli BEZ ruského pokladu. To je jen blábol. Víc viz Pavel J. Kuthan, např. http://www.pamatnik.valka.cz/novy/cz/cl_valka1.php
OdpovědětVymazatAubi
Aubi, vždyť tady nikdo opak netvrdil...
OdpovědětVymazatPane Fuko, ten film je hlavne natoceny ve stylu Vojny a miru reziserova otce (jmeno Bondarchuk asi neznate) - je na to odkaz v konci filmu, kdy hlavni hrdinka delala tajnou poradkyni pri nataceni tohoto velkofilmu slavnemu rezierovi. Ten film je dalsim prvkem jak ozovit tzv. "stribrnou eru" - tedy dokazat ze Rusko melo velkou minulost pred bolseviky. Z tohoto hlediska je Kolchak typicky rozporuplny rusky hrdina. Myslím, ze nektere nazory jste si z Wikipedie spatne prelozil a dalsi informace nedohledal.
OdpovědětVymazat