Konec 30. let minulého století v Praze. Emil Vrbata (Marek Daniel) se stává úspěšným rozhlasovým hlasatelem, zatímco jeho žena (Jana Plodková) přestává být filmovou hvězdou, neboť vyjde najevo její židovký původ. Emil se ale nehodlá manželky vzdát a chce být jejím "protektorem" i nadále, v dobrém i zlém. Po několik let. Až číše přeteče, zasáhne osud, cosi se zlomí atd. atd...
Název a dějová osnova filmu naznačují jakousi souvislost filmu s atentátem na Říšského protektora, což je ale značně zavádějící. Ke konci filmu sice k této události dojde (aniž by se na ní některá z postav nějak podílela), ale je to jen jakýsi poloanonymní deus ex machina, který dá do pohybu jisté události, kterými film vyvrcholí.
Vyloženě se nabízí srovnání filmů Protektor a Normal. Oba to jsou historické filmy, volně implementující skutečné události, ale jejich těžištěm jsou mezilidské vztahy, nikoliv historické reálie. A oba se snaží o originální (agresivně nedobovou) audiovizuální stylizaci, která je tak výrazná, že se vlastně stává vyprávěcím prvkem. Natočit něco podobného je velmi těžké a tvůrcům Protektora se to podařilo podstatně lépe, než Júliu Ševčíkovi. Co do technických aspektů jsou oba filmy srovnatelné (tj. velmi výrazně nad českým průměrem), ale Protektorovi se mnohem lépe podařilo vytvořit poloabstraktní atmosféru (za pomoci mnoha a mnoha obrazových i zvukových fíglů), která je fascinující do té míry, že ani příliš nevadí, že je děj poměrně řídký.
Film samozřejmě obsahuje dějovou linii, související s dobou, ve které se odehrává. Dojde tudíž na problémy židů i na problémy s kolaboranty. Mnohem zásadnější mi ale připadal příběh vztahu dvou hlavních hrdinů, který by byl dostatečně hutný i kdyby se odehrával v normální době mezi normálně žijícím párem. To, že jeden nebo oba hrdinové mohou skončit v koncentračním táboře, mu samozřejmě na hutnosti ještě přidává.
Nedá se ale svítit, hlavní devizou filmu je jeho výtvarná podoba. Nejde jen o bezchybnou a jistě velmi náročnou výpravu, kdy jsou kvůli pársekundovým záběrům velmi věrně rekonstruovány velké části ulic (nebo romatický přeslazený "film ve filmu" ve stylu Oldřicha Nového & company). Nejde jen o hudbu od "Midi Lidi", která zní jako laciné Casio Marka Mothersbaugha, a přesto sedne k příběhu ze 40. let. Nejde jen o abstraktní animace, kombinující živé herce stylem, jaký používal Terry Gilliam při ploškové animaci. Jde o to, že to všechno sedne dohromady, nepůsobí to jako exhibicionismus, má to svou logiku a vytváří to nějaký celek, na který je zajímavé se dívat.
A takových filmů vzniká v naší zemi opravdu málo.
P.S: A prasáci navíc jistě ocení, že na rozdíl od Veni, vidi, vici Sandra Nováková (ve vedlejší roli) v tomto filmu předvede krátký full frontal!
A co meta-humor, Franto? Vyskytuje se nějaký?
OdpovědětVymazatHned v sedmý vteřině traileru vybafnul ten brněnskej kokot a už mě přešla chuť to vidět...
OdpovědětVymazatMidi lidi!
OdpovědětVymazatdělá si tu někdo statistiku, jestli na počet aktuálně vedou hřejivé lidské komedie z 'éry komunismu' nebo dramata z (před)válečného období? (osobně mám plné zuby obojího)
OdpovědětVymazatzcr:
OdpovědětVymazatTo je asi proto, že -co se historických filmů týká- jenom tyhle období se dají ufinancovat.
A současný době nikdo z autorů nerozumí.
Zajímávý tip, děkuji, a 90% u českého filmu je lákavé hodnocení...díky
OdpovědětVymazatsuper, na tenhle film jsem byl hodne zvedavej, ted po kladne recenzi se tesim jeste vic, urcite na nej zajdu.
OdpovědětVymazatTa reklama na ODS je celkem trapná. Překvapuje mě, že má Fuka něco takového zapotřebí, podílet se na "strašivé" kampani ODS a dávat tak okatě najevo svůj modrý fanatismus.
OdpovědětVymazatPoslední anonyme, o čem je kurva řeč?
OdpovědětVymazatA Františku, znáš foobar2000?
OdpovědětVymazatad reklama na ODS.. pro toho bambulu.. to je reklama Google AdSense a ta se tam vybírá sama, to prostě neovlivníš, oranžovej joudo.
OdpovědětVymazatA souhlas s uživatelem ZCR.
Já myslim, že u AdSense jde nastavit, jaký reklamy chceš a jaký nechceš. Ne?
OdpovědětVymazatJa myslim, ze i kdyby to slo, samotny fakt, ze by Fuxoft neco nastavoval, by o nem jako o bytosti politicke vypovidalo vice nez to, ze nic nenastavoval.
OdpovědětVymazatJinak recenze tak zajimava, ze dokonce uvazuji, ze Protektor bude po mnoha letech prvni cesky film, na ktery pujdu do kina...
Já mám především dojem, že člověk, kterému se na této stránce zobrazí jakákoliv reklama, používá špatný prohlížeč nebo přinejmenším špatné plug-iny a může si za to tedy sám.
OdpovědětVymazatA je to tady, Protektor už běží a je to fakt dobrý film. Právem bude zařazen jako nejlepší film roku. Hlavní postavy Hana a Emil si zaslouží obdiv a nominaci za nejlepší herecký výkon. Gratuluji, byla to dobrá volba vybrat neokoukané herce.
OdpovědětVymazatPana Františka sice možno akceptovat jako recenzenta různých věcí, ale jestliže toto považuje za bezchybnou dobovku a celou tehdejší filmovou produkci smrskne na O. N. GmbH, je tady něco špatně. Protože pak za dobře vypravený film lze považovat cokoli s buřinkou. Takže příště více sledovat tehdejší filmy a dokumenty a uvědomit si, že Nového filmy nebyly určujícím mustrem pro cokoli.
OdpovědětVymazatMyslim, ze filmy s Oldrichem Novym byly napriklad dost urcujicim mustrem pro filmy s Oldrichem Novym...
OdpovědětVymazatBože vy ale blábolíte. Viděl jste tu slátaninu vůbec? Víte, co jak vypadá základní struktura dramatu? Postava, motivace postavy? Dramatická situace dramatu? Téma, motiv...? A proč v podle vás tak výborném filmu NIC z uvedeného není? Je film oproštěný od filmu ještě filmem nebo splácaninou zběsile sestříhaných reklamních záběrů na potácející se zmatené herce... Všiml jste si například, že se kamera prakticky nepohne z místa a připomíná tak televizní řetězec soapoper, že v dobově věrném filmu mají ženy vyholená podpaží... škoda slov.
OdpovědětVymazatUž aby se to celé zhroutilo, pak budeme moci začít točit znovu, ale proboha už jinak.
Milá-ý anonyme,jestli tu někdo blábolí, tak jste to Vy. Film jsme viděl a musím říct, že je výbornej. Jaká slátanina? Koukám, že máte nějaký svůj problém, který si řešíte tady, ale já Vás mít po ruce, tak bych Vám to vysvětlil ručně a stručně. Jste pěkně zakomplexovaná-ý, tak si vemte prášek a zkuste se na svět podívat s úsměvem. Takoví lidi, jako Vy, těch mi je líto a vůbec, ten film odpovídá době, Hana a Emil to zahráli tak, že jim to věčím a to je důležitý !!!
OdpovědětVymazatmyslím, že poslední anonym psal svůj příspěvek pod vlivem halucinogenů...nebo je to jen nepochopení...
OdpovědětVymazatfilm je krásnej, muzika úžasná a celkový dojem báječný. přeji štěstí
šimák&ofina :)
OdpovědětVymazatnechte si rady a chytrosti o mých komplexech. jestli vám to tak přišlo, zkuste si odpovědět alespoň jednu z těch otázek - o čem to vlastně bylo? jaká byla motivace postav? kde byla základní dramatická situace dramatu? jaká témata a které motivy je nesly?
film naprosto jasně dokumentuje, kam se česká tvorba dostala, vyvinula se ve svébytný tvar, kterému nikdo na světě nerozumí. jeho znaky jsou pseudopostavy, které se potácí od ničeho k ničemu ve sledu nespojitých scének trochu humorných, trochu vážných, ale proboha ne moc! vytrácí se příběh, místo postav jsou na plátně herci, rytmus je - jako v případě tohoto neštěstí - marně doháněn zmatečným střihem (jak taky stříhat nudné televizní záběry) a deprimující "hudební" stopou... to lepší z hrozného - kolážové sekvence - navíc známe z jíných filmů (Evropa apod.)
že vám laikům chybí analytický aparát není chyba, koneckonců každý film má někde svého diváka, i kdyby byli jen dva :) ale chyba je, že tento aparát chybí samozvaným recenzentům a především pak tvůrcům.
výsledkem je, že v českých kinech chybí film jako takový.
anonym tam je, protože nevím, kam co napsat, ale o co je ofina a šimák lepší než anonym?
Strangelove
kdo nema aparat, nesmi psat! e.
OdpovědětVymazat