Richard Kelly zatím natočil tři celovečerní filmy. Jeho debut Donnie Darko se stal značně kultovní záležitostí (na můj vkus až trochu moc kultovní záležitostí), nicméně bylo nesporné, že Kelly má značný scenáristický i režijní talent. Stejně tak bylo nesporné, že pro něj bude dost těžké svůj první film něčím "přebít".
Kellyho druhý film Southland Tales vznikal za velkých problémů a v názoru na něj se plně shoduji s recenzí Variety - tedy aspoň podle toho, jak jsem film narychlo projížděl. Nebyl jsem totiž fyzicky schopen dívat se na něj na celý nepřerušeně, bez rychloposuvu (a to se mi stává opravdu výjimečně).
Ve filmu The Box se Kelly držel na uzdě podstatně více než v Southland Tales, což je výrazně ku prospěchu věci. Film je o čemsi velmi neobvyklém a nezdokumentovaném. Začátek s krabicí a tlačítkem je opravdu pouze začátek a později se dějí mnohem, mnohem divnější věci. Nedá se ani říct, co je vlastně film za žánr. Je v něm trochu sci-fi a trochu thrilleru, ale zdaleka ne tolik, kolik by se zdálo z traileru.
Nejvíce se mi líbilo, že se hrdinové chovají tváří v tvář nevysvětlitelným událostem velmi dlouho striktně racionálně (rozuměj: Tak, jak bych se v podobné situaci zachoval já). Samozřejmě, že se manžel (inženýr NASA) snaží zjistit, co je v krabici pod tlačítkem. Samozřejmě, že manželka (učitelka) chce od Langelly vědět, jaký háček ta nabídka má. Teprve když je (po dost dlouhé době) jasné, že v této situaci rozum nestačí, musejí se hrdinové přepnout do zcela jiného módu chování a podívat se na situaci a její řešení ze zcela jiného úhlu.
Jako velmi dobrý nápad mi přišlo také situování celého příběhu do 70. let (působí jako něco z doby tehdejších paranoidních thrillerů a netrikových sci-fi), stejně jako použití hudby (původní, instrumentální) od kapely Arcade Fire, která je herrmannovštější než Bernard Herrmann a její hudba působí ve filmu ze 70. let, natočeném v roce 2009, opravdu labužnicky.
Jak už jsem psal, s přibývajícími minutami se film posunuje od klasické sci-fi a konspiračních teorií ještě někam mnohem, mnohem dál (snad moc nespoileruji, když připomenu třeba Solaris nebo Fontánu) a ve své poslední fázi obsahuje nejméně dvě místa, na kterých by "normální filmař" svůj film ukončil a nechal zbytek na divákovi. Kelly ale pokračuje dál, směrem který neočekáváte a možná je vám proti srsti, ale - nemůžu si pomoct - mě to celé zaujalo a upřímně jsem se snažil rozkrýt všechny možné náznaky, které vám napoprvé nedojdou / nevšimnete si jich.
The Box mi především přišel jako něco zajímavě odlišného od naprosté většiny toho, co je v kině k vidění, a současně jsem neměl dojem, že mě tvůrce má za blbce / chce přede mnou na plátně masturbovat. Po celou dobu filmu jsem se pohyboval na hranici "tak tohle už je na mě trochu moc", ale nikdy jsem ji nepřekročil. Tudíž fajn. Ale tato hranice je velmi subjektivní a relativní a je mi jasné, že mnozí lidé, se kterými se ohledně filmů většinou shodnu, budou mít tuhle podivnost za naprostou koninu / masturbaci, která je nechtěně směšná. A proč ne, od toho máme tudlectu demogracii.
A je to že jeden konkrétní člověk, co výrobce kostky určil, zemře, nebo to je nějaký ultimátní stroj smrti a při mačkání čudlíku se sypou kufry peněz?
OdpovědětVymazat"What's in the box? What's in the box?!?!"
OdpovědětVymazatSKACE: Zadne penize se nesypou, penize prinesa Langella kdyz si po 24 hodinach pro kostku prijde.
OdpovědětVymazatVětšinou procenta nekomentuju, protože to je věc recenzenta, ale v tomhle případě bych se rád zeptal - ta recenze zní spíš na 90-100%, v čem je tedy háček? V tom pokračování tam, kde by být nemělo, v náznacích které se tak úplně rozkrýt nedají, nebo někde jinde?
OdpovědětVymazatKubaU: To se bohuzel opravdu neda rozebirat bez mohutneho spoilerovani, a navic by to nemelo valnou hodnotu, protoze v pripade tohoto filmu je kazde hodnoceni nutne EXTREMNE subjektivni. Jako u Kellyho predchozich filmu.
OdpovědětVymazat"Manžele ve středním věku" - to som rád, že Cameron Diaz-ová ;-) konečne nehrá nejakú slobodnú skoro násť-ročnú slečnu. :-) Každopádne popis znie zaujímavo, toto by sa mi mohlo páčiť.
OdpovědětVymazatNeni to nahodou (mozna volna ci jen "volne inspirovana") adaptace nejake povidky? Kdysi davno jsem neco takoveho cetl (zarizeni s tlacitkem a touto nabidkou), bohuzel si ted nevybavim co to bylo. Netusite prosim nekdo?
OdpovědětVymazatJe to (velmi volne) podle Mathesonovy povidky "Button Button", ktera uz byla nejednou zfilmovana.
OdpovědětVymazathttp://www.youtube.com/watch?v=KiFKm6l5-vE
OdpovědětVymazatTento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
OdpovědětVymazatMyslím, že anonyma nade mnou by měl někdo přinejmenším editovat přidáním velkého nápisu SPOILER, je-li tomu skutečně tak.
OdpovědětVymazat(Čili, pokud jste to ještě neudělali a na film hodláte jít, pro jistotu to nečtěte.)
Pozdě, přečetl jsem :-( Dotyčného bych napojil na ono tlačítko.
OdpovědětVymazatSPOILER!!!! Chtěl bych se zeptat někoho, kdo film pochopil, kdo byli všichni ti lidé s krvácejícími nosy a upřenými pohledy chodící jak zombie? Děkuji.
OdpovědětVymazatSPOILER!!!! To byli "zamestnanci", ovladani Stewardem. Kdyz je ovladal, tekla jim obcas krev z nosu. Kdyz je neovladal, obcas se mu vzepreli a hrdinum radili.
OdpovědětVymazatSPOILER: Děkuji moc, ale zajímavé je, že ani před minutou mi to došlo také :) Mám ještě pár dotazů:
OdpovědětVymazat1. Smysl scény s výběrem ze tří vodních bran: závisela spása na vybrání brány 2, jaký to mělo smysl a proč pak probadl skrze vodu na svojí ženu na posteli.
2. Co se stalo po scéně s automobilovou nehodou, a proč se objevil v armádním skladu, kde právě nabíhala armádní jednotka.
Díky za odpovědi.
SPOILERY!!! 1) Pote co vlezl do 2. brany, byl nejakou dobu v "Jinem svete", kde videl posmrtny zivot. Z toho bych si vyvodil, ze si vybral spravne. Podle me zkouska spocivala v tom, zda da na radu toho studenta, ktery mu ukazoval na prstech dvojku - zda mu bude verit i kdyz vedel, ze ten student zesmesnil jeho zenu. Ve vode byl proste proto, ze voda (s nejakymi dalsimi chemikaliemi) fungovala jako medium pro teleportaci.
OdpovědětVymazat2) Scena s hangarem po nehode mela podle me ten vyznam, aby bylo jasne, ze v tom "zkouseni" jedou oficialne nejvyssi mista vlady / amrady / FBI, takze tomu Stewardovi "zamestnanci" celkove totalne sefuji a clovek proti tomu nic nezmuze. Ten chlapik z NASA u hangaru uz vedel co se deje a proto hrdinu upozornil, aby si dal pozor na to, co udela, protoze na zaklade toho muze byt souzeno cele lidstvo. S tim "globalnim spiknutim" taky souvisi to, ze uplne na konci v tom okne stoji za hrdinovym synem ten stary policajt, hrdinum tchan nebo kdo to byl...
Ale netvrdim, ze mam patent na rozum a ze to 100% muselo byt takhle.
SPOILER: Ale jaká je to výhra, že si vybral bránu 2, když stejně nakonci filmu měl posranej celej život. A taky, proč by mělo být morálně správné věřit klukovi, který se vysmál mě i mé ženě?
OdpovědětVymazatSPOILER!!! Pozor, ja si myslim, ze ten film skoncil STASTNE! Z hlavniho hrdiny se na konci stane "zamestnanec" (nejede do vezeni, neni zatcen!) - "postarame se o vas i vaseho syna, nebojte se" - a vsichni se nakonec sejdou v tom "dalsim lepsim svete", kde na ne uz ceka manzelka. Ohledne toho studenta: Byl schopen mu odpustit a verit mu pres to, ze ho do te chvile nenavidel. Mimochodem, ten napis na aute "NO EXIT" je nazev te divadelni hry od Sartra, o ktere na zacatku hrdinka mluvi se studenty a na kterou pak jdou na predstaveni. Opravdu existuje a ma asi taky jisty vyznam.
OdpovědětVymazatSPOILER: Ona je mrtvá, on jede na výplach mozku, synek bude vychováván bez rodičů, lidstvo bude testováno a MOŽNÁ bude zkáza lidstva neurychlena ( když nebudeme mačkat tlačítko, které logicky vzato nemůže nikomu ublížit, protože není k ničemu připojeno a TUDÍŽ bych ho normálně zmáčkl, protože to není morální test, ale píčusovina.) Ať se jdou ti zaměstnavatelé vycpat a vrátí se zpátky na Mars. Díky za odpovědi.
OdpovědětVymazatSPOILERY: 1) Tlacitko neni k nicemu pripojeno, protoze nanotechnologie je primo v nem, viz schema zde: http://docs.google.com/fileview?id=0B6V9JazE-veNNmIyODZhMDktMGM1Yy00ZTE0LWI3ZTUtMmI5NTVhNWI3ZmIw
OdpovědětVymazat2) Zamestnavatele celou dobu Mars neopustili, tudiz se tam nemuzou vratit.
Dale se myslim mylis v tom, ze "ZKAZA LIDSTVA" je v tomto filmu nutne neco spatneho :)
SPOILER: 1. Chlápek, který maká pro NASA je úplně blbej a neví, že existuje nanotechnologie o který ví Fuka. A já jsem úplně blbej, protože nepracuju v NASA a proto bych tím morálním testem neprošel.
OdpovědětVymazat2. Jak víte, že zaměstanavtelé neoputili Mars? To máte na jakém schématu.
3. Zkáza lidstva je pro lidstvo vždycky špatná.
SPOILER
OdpovědětVymazat1) Mno, rekl bych, ze je celkem pravdepodobne, ze expert NASA v roce 1976 nevi o nekterych vecech, o kterych vi bezny Fuka v roce 2010, obzvlast kdyz ten Fuka videl schema te krabicky s vysvetlivkami a ten expert NASA ne.
2) Pokud nedokazes, ze opustili Mars, tak je logictejsi predpokladat, ze ho neopustili. Krome toho, kdyby ho opustili a navstivili Zemi osobne, k cemu by pak potrebovali Stewarda?
3) "Zkaza lidstva" znamena, ze se jista jeho cast (nebo cele lidstvo?) ocitne v tom "jinem svete", ktery hrdina videl a ktery mu pripadal tak uzasny a cekam tam na nej jeho milujici obetava zena.
Ahoj, zajímal by mě váš výklad filmu Donie Darko, který jsem natěšeně shlédl po včerejším zajímavém filmu The Box, ale který jsem tentokrát už VŮBEC nepochopil. Doufám, že se zase nedostaneme do sporu :)
OdpovědětVymazatproc si proboha vybira takove herce?
OdpovědětVymazatse Southland Tales se nepoucil?
Fuxoft: to se ti to machruje, když jsi to viděl osmkrát. :)
OdpovědětVymazatFrantišek to viděl osmkrát? Vždy jsem si o něm myslel, že je normální chlapík, ale tohle zní děsivě.Co je na tom pravdy Františku?
OdpovědětVymazatSPOILER
OdpovědětVymazatPřijde mi to nějaké divné. Film se tváří, že se může rozhodnout, ten co mačká tlačítko i ten co střílí svojí manželku. Z filmu ale vyplývá, že tyto dvě akce jsou propojeny a svobodnout vůli má pouze jedna strana. Otázka je která.