Šedesátá léta minulého století. Starý iluzionista nemá moc peněz, nemá stálé zaměstnání, nemá kamarády. Ještě že má aspoň toho králíka. Jednoho dne ho osud z Paříže přes Londýn zavane až do skotské vesničky, kde se na něj proti jeho vůli nalepí mladá naivní dívka, která věří, že je opravdový kouzelník. Spolu se pak snaží protlouct životem v Edinburghu, což není jednoduché, protože varieté a music hallů rychle ubývá...
Sylvain Chomet (ročník 1963) natočil svůj teprve druhý film (po Triu z Belleville) podle nikdy nezfilmovaného scénáře francouzského komika Jacquese Tatiho. Jeho děj je typicky francouzsky komediálně hořký, víceméně předvídatelný, ale přitom plný malých překvapení.
Ve filmu se téměř nemluví a pokud nějaká postava vydává na plátně zvuky, jde spíš o záměrně nesrozumítelné huhňání s občasnými náznaky nějakého srozumitelného slova (festivalová kopie ani neměla české titulky). O verbální komunikaci tento film rozhodně není, mimo jiné i proto, že jeho dva hlavní hrdinové si navzájem nerozumějí.
Přesto Chomet bez problémů dokáže znázornit obrovskou škálu emocí a složitých dějových zvratů, aniž by k tomu postřeboval dialogy, jen pomocí hudby, huhňání a hereckých výkonů.
A "herecké výkony" animovaných hrdinů tohoto filmu jsou opravdu něco neuvěřitelného. Každá vteřina filmu vypadá jako nějaké dokonale vypiplané párvteřinové demo, na kterém si dal mladý animátor velmi záležet, aby ho předvedl při pracovním pohovoru v Pixaru. Ale vypadá tak celý film!
Některé záběry či jejich elementy jsou rozhodně počítačová grafika (dopravní prostředky, krásné trojrozměrné exteriéry), ale přiznám se, že se mi nepodařilo odhalit, jak vznikaly animace postav. Všichni se totiž pohybují nádherně expresivně, ovšem většinou nikoliv zcela realisticky (takže rotoscoping to nebude) a ve většině záběrů má animace plných 24 políček za sekundu (například Miyazakiho filmy mají 12, 8 i méně).
Vzhledem k tomu, že tento film neanimovalo pět let tisíc lidí u Disneyho, Chomet zřejmě využil nějakou chytrou počítačovou technologii (rozhodně nejde jen o zrychlené vybarvování animačních políček), takže jeho film vypadá neskutečně vypiplaně a technicky bezchybně, aniž by stál půl miliardy dolarů.
Pravda, rozplývám se nad technikou, ale nejde jen o ni. Iluzionista je především krásný film, krásně smutný, a "obávám se", že překonává i poslední díla od Ghibli studia.
P.S: Film se mi obrovsky líbil, přestože A) Se neodehrával v Praze jako Tatiho scénář, B) v životě jsem neviděl žádný celovečerní film Jacquese Tatiho od začátku do konce.
P.P.S: Obávám se, že uvedení Iluzionisty do našich kin nikdo neplánuje.
Vizuálně mi to připomnělo Broken Sword.
OdpovědětVymazatDíky za super typ Trio bylo fatální a todle taky vypadá good :D a ať to sem klidně nikdo nevozí, jejich problém my chytřejší víme kde se na to kouknout, mrk :D
OdpovědětVymazatTriu z Belleville - bolo absolutne spickove, Na toto sa tesim uz mesiace od prvych kratkych pracovnych shotov co sa objavili na nete.
OdpovědětVymazatDle dnešní tiskové zprávy bude Iluzionista uveden v kině Atlas v rámci akce nazvané "Filmové dárečky z Varů". Přehlídka bude k vidění 11. - 14.7.
OdpovědětVymazatTrio nebylo špičkové hlavne kvuli scenari, výtvarne a animačne velmy dobré. Iluzionista (aspon podle traileru) vypada zase o tridu lepe a scenar od tatiho to jisti:-)
OdpovědětVymazatS tou 24 snimkovou animaci bych byl opatrny. V tom traileru je temer vse animovano na 12 snimku. Kazda postava zvlast a nezavisle na ostatnich .. a misty je to i hustejsi, ale opravdu jen misty. Vypada to ze je to rucne nakreslene na 12, a pak je to v pocitaci dano dohromady, a pripadne misty prehrano rychleji dle potreby. Po pravde cela ta animace pusobi tak podivne .. chvili rychle, chvili pomalu .. a to presne odpovida hustote snimku ! Jako by to byl zamer ..
OdpovědětVymazatV kazdem pripade pocet snimku animace neni 2x vetsi nez je bezne.
ta animace mi trosku pripomina francouske "rucne" kreslene adventury... neni mozne, ze by animace vnikla nad nejakym hernim enginem? (resp. upravenym hernim enginem) :)
OdpovědětVymazatvypada to opravdu jako Broken Sword
OdpovědětVymazattiez som si hned spomenul na Broken Sword
OdpovědětVymazatfrantisek, chometova animacia je skvela. stara dobra francuzka precizna skola. nieco ako stara ruska skola. ale chomet, a jeho animatori nemuseli fazovat plnych 24 faz. som byvaly animator, a dlhe roky som robil prave klasicku animaciu. pocet framov je zavisly od rytmiky a dynamiky zaberu. pripad od pripadu. ak by bola v jeho filme vsade plna 24-okienkova animacia, nedoanimovali by sa:) a hlavne timing by sa im robil tazko, museli by zrychlovat, "spomalovat". nielen japonci, ale aj disney, chomet, ba aj pixar - fazuju tak ako potrebuju. a animovanie realistickych pohybov charakterov je tvrda drina a skills umelcov. ziaden trik:) ziaden genialny zlepsovak. a to vravim cisto seriozne, poznam techniky ako si to zjednodusit (jednoduche 3D predanimovanie cisto iba v objemoch) ale to, ze sa tak pohybuju ako pohybuju, je proste skvele zvladnute remeslo. disney nema 5000 tis animatorov na jeden film. ani 2000 tis. zvacsa cely feature animovany film, ci uz 2D alebo 3D, zvladne urobit cca 300-400 ludi. chomet mohol mat kludne 200 clenny team-mnohi jeho animatori su preto taki dobri,lebo ako som uz spominal, stara francuzka skola animacie je poctiva a hlavne v case ked mal disney svoju vysutu diviziu vo francuzku (spolu-animovali napr Herculesa, Mulan) tak umelci sa naucili technike prave tam. sposobov ako realisticky animovat ludi je niekolko. napr v animovanej Anastasii, nakrucali-pokial sa jednalo o filmove charaktery ludskych hrdinov, najprv realnych ludi (hercov), potom ich akcie rozdrobili na framei, vytlacili na papier a nasledne ich animatori prekreslovali bud frame by frame, alebo kazde druhe policko na papier. opat podla potreby. tato stara technika sa vola Kinox. tak bol napr robeny aj klip pre A-ha Take on me.
OdpovědětVymazatTaky mi to okamzite pripomnelo Broken Sword :)
OdpovědětVymazatMyslel jsem si jaký to bude moudro sem napsat, že trailer mi okamžitě připomněl Broken Sword...
OdpovědětVymazatNa ILUZIONISTU se můžete v kinech těšit od 2.9. v rámci speciální přehlídky festialových hitů MANIFESTO (dalších 9 titulů) ve vybraných českých kinech a pak od 20.10. v klasické distribuci.
OdpovědětVymazatNo, on se film už tady na festivalu promítá s "distribučními" titulky, čili nebylo těžké si všimnout, že ho někdo koupil pro normální distribuci :-).
OdpovědětVymazatAlena: Kdyz jsem na nem v utery byl, tak nemel distribucni ani zadne jine ceske titulky.
OdpovědětVymazatfuxoft: ty distribuční titulky tam byly jen dva: "35mm uvádí" a "ILUZIONISTA", úplně na záčátku filmu. Asis to přehlédl.
OdpovědětVymazatNevím, jestli jsem úplně mimo, ale úplně mi to připomnělo Broken Sword. CHA.
OdpovědětVymazat