Kromě půlnočních hororů pro mě je jádrem karlovarského festivalu dohánění filmových restů. Jako nedouk, pro kterého filmová historie začínala Čelistmi, mám co dohánět, takže jsem se letos těšil na Scorseseho Taxikáře (který je, pravda, o rok novější než Čelisti).
Znal jsem samozřejmě přibližnou dějovou kostru, viděl jsem fotografie De Nira s mohawkem a pistolí, znal jsem "Are you talking to me...", ale jinak jsem byl jako nepopsaný list.
V průběhu filmu mi znovu a znovu docházelo, jak byl tenhle film důležitý ve své době. Jak si tehdy dovolil více než bylo běžné, jak byl inovativní a jak by bez Taxikáře později nemohla vzniknou zásadní díla jako Volný pád, Klub rváčů nebo Všechno nejlepší.
I když jsem tohle všechno objektivně oceňoval, a i když mi pravděpodobně správně došlo, že jde o ne-zcela-v-realitě-zakotvenou záležitost (to, co následovalo po závěrečném masakru, se dle mého názoru ve skutečnosti nestalo, a nejen to), nedokázal jsem si film vychutnat z čistě diváckého, nic neanalyzujícího, hlediska.
Rozhodně nemám v úmyslu přesvědčovat vás objektivními argumenty o tom, že si Taxikáře dnešní divák nemůže vychutnat. Mimo jiné proto, že to není pravda. Jenom jsem si uvědomil, že si dokážu vychutnat málokterý starý film, který poprvé uvidím až dnes, protože v něm vidím ty tuny filmařských postupů a nápadů, které dnes jsou v každém druhém filmu a kterým se dnes skoro smějeme (například kamera u stropu při zpomalené kamerové jízdě nebo brutální ustřelení poloviny ruky).
Obávám se, že by to bylo podobné, kdybych dnes viděl pro mě zásadní filmy jako Star Wars nebo Indianu Jonese. Dívám se na ně opakovaně i dnes, protože je už mám zažité z dávných let. Kdybych je viděl poprvé dnes, bral bych je pravdpodobně také jen jako doklad toho, čím se následně inspirovala generace filmařů a ne jako něco, co by mě bavilo. Pravděpodobně.
Čímž se znovu kruhem vracíme k tomu, že filmový kritik ze mě asi opravdu nikdy nebude, protože nejsem ochoten se na Taxikáře dívat znovu, abych v něm analyzoval všechno to zajímavé a na tehdejší dobu revoluční...
Tož, František, starneme. Ide o to, s čím porovnávaš - v čase Indyho Jonesa či StarWars boli tieto filmy absolútnou špičkou čo sa týka réžie, hudby, kamery, scenára... Dnes už taký film oceníš iba v prípade, že obsahuje absolútne fantastický scenár a - úprimne - práve pri neskôr často vykrádaných filmoch je to problém. To isté je aj s počítačovými hrami - spomeň si na časy, keď si o nich písal knižku a skús si teraz zahrať niečo z toho, obzvlášť technicky nadupané hitovky ako Academy či Driller... Kamarát si takto nedávno chcel z nostalgie zaspomínať na Duke Nukem 3D, nahral to, chvíľu to hral, skoro sa dogrcal a viac to neriskoval... Mimochodom, podobný pocit získaš, ak si dnes pozrieš v svojej dobe iný prelomový film, Deep Throat :-)
OdpovědětVymazatdufam ze nebudem nikdy nieco podobne citat o avatarovi, brrr
OdpovědětVymazatTyvole, FF, myslim, ze ses jeste ozralej. Clubit se tady coby prominentni filmovy kritik ceskeho filmoveho nebe tim, zes ani nevidel Taxikare je podle myho dost hutny...
OdpovědětVymazatchlubeni vypada trochu jinak ... tohle bylo maximalne tak "davat ostentativne najevo" :P
OdpovědětVymazatzvlastni vec, ze me ty same myslenky o filmovych postupech bapadly nedavno u nejakeho strareho ceskeho filmu z 30. let ... a kdyz si prectete Capka, Jak se co dela (jak se dela film), tak to tak taky bude ... joo jooo, nihil novi sub sole
fuka - necte a nevidel 99% klasickych filmu 70-80 let. Sa mi to vubec nezda divne, kdyz vidim co sem pise za recenze a jak zije poslednych 40let ;)
OdpovědětVymazatno to je tak když se nám František zaměřuje pouze na takové aspekty filmu jako jsou například kamera u stropu při zpomalené kamerové jízdě nebo brutální ustřelení poloviny ruky, tak mu nemá co nabídnout ani Taxikář.
OdpovědětVymazatale ten tu na fffilm asi nemá co nabídnout většině detí pro které je vrcholem všeho blaha Avatar nebo pohled na Rosie Huntington-Whiteley.
Franto zkus taky Psycho nebo Obcan Kane, to jsou taky filmy, prvni natocil pan co se jmenoval Hitchcock, ten druhej nejakej Welles.
OdpovědětVymazatdlhoročný recenzent a nevidel Taxikára. to ma poser
OdpovědětVymazatMyslím si, že stářím to úplně tak není, i když člověk z nostalgie ledacos starším filmům viděným později v životě odpustí. Ale rozhodně jsem rád, že mě vychovala 80. léta a že mám pořád rád filmy s Arnoldem, což byl zamlada můj nejoblíbenější herec a divil jsem se, proč ty Oscary dávaj hysterickejm starejm dědkům :) - na druhou stranu se mi nestane, že uvidím ve 30 poprvé Běžícího muže a napíšu o tom na CSFD vyděšený komentář, že "film obsahuje spousta zbytečného krutého násilí". :)
OdpovědětVymazatAd Jameson - Star Wars ani Indiana Jones, jakkoliv jde o dobré a zábavné filmy, nebyli nikdy, ani ve své natož v pozdější době, špičkou v žádné z vámi jmenovaných kategorií.
OdpovědětVymazatCo se Taxikáře týče, zrovna před pár dny jsem viděl úryvek právě z jedné hluboké analýzy jeho významu, relevantní i k tomu, co pan Fuka psal o závěrečných událostech - http://www.youtube.com/watch?v=9NRgnARbU8A
A ted si predstavte jaka nastane mela az Franta uvidi Lovce jelenu. I kdyz, on by i u nej nejspis usnul a zaverecnou scenu s hymnou by vubec nepochopil. Nicmene vtipnej je, to ano, Vsechno nejlepsi me dostalo.
OdpovědětVymazats filmovými milníky je to stejné jako s jakýmikoli jinými milníky - ve své době to byl průlom, změna zaběhlého standardu, ukazatel novým směrem. Zapsaly se nesmazatelně do historie, třeba jako první člověk na měsíci. Ale stejně jako všechny milníky nakonec skončí na wikipedii jako jedno z mnoha miliónů hesel. Kdo se dneska rozplývá nad vědeckotechnickými vynálezy průmyslové revoluce, bez kterých bychom si dneska neuvařili ani čaj? Kdo se opájí jejich krásou při prohlídce vědeckotechnického muzea? Nebo kdo si u uznáním zapne deset let starý mobil? Nikdo. A se sledováním starých filmů je to stejné - jsou prostě pro „pamětníky“ a nové generaci nic neřeknou.
OdpovědětVymazatV této souvislosti je zajímavé, že Psycho a Občana Kanea jsem viděl a oboje se mi dost líbilo. Pravděpodobně proto, že jejich forma je natolik vzdálená současné, že jsem je bral spíš jako nějakou roztomilou parodii (například naprosto nehrozilo, že bych se při nějaké scéně Psycha bál nebo byl napnutý).
OdpovědětVymazatPoslední odstavec - píšeš: Nejsem ochoten se na Taxikáře dívat znovu, abych v něm analyzoval všechno to zajímavé a na tehdejší dobu revoluční...
OdpovědětVymazatA co jako? Jaký analýzy? Proč? Co chceš analyzovat?
To ti nestačí ta hutná atmosféra, skvělí herci a nádhernej soundrack?
To přece nemá nic společnýho s tím jestli jsi nebo nejsi kritik. Ten kdo se dívá na filmy je snad divák. Jaký analýzy? Proč? Možná zato nemůžeš Franto, každej je nějakej. Prostě pořád musíš něco ANALYZOVAT.
U mě má taxi driver čistých 100. Kolik u tebe?
Anonym: Jak jsem psal, mel jsem u Taxikare problem prave s tim, ze jsem si ho neuzil JAKO DIVAK (tedy, UZIL JSEM SI HO, ale ne natolik, abych ho chtel videt znovu). Srovnavam to treba s Klubem rvacu, ktery se mi napoprve libil proste proto, ze je cool a nadupany, a teprve pozdeji jsem se na nej koukal znovu a znovu a jako bonus jsem ho mohl analyzovat. Ad hudba: Herrmann je samozrejme GOD, ale obecne nemam moc rad soundtracky, ve kterych je 50% hudby opakovanim jednoho exaktne stejneho motivu.
OdpovědětVymazata safra, myslim ze taxikar je mainstream (samozrejme vybornej) a co teda treba DEN POTE, DEN KOBYLEK, VYBUCH/VYSTREL, SCARFACE, Modra Electra Glide, altered states...... ??? !!! underground je u mne "mazaci hlava" ci "nahy obed" uf uf -touto optikou b vetsina dnesnich sracek mela mit tak 10% ne
OdpovědětVymazattaxikář je o ničem
OdpovědětVymazatZaujímavý postreh s tým prístupom k starým filmomm, ktoré si človek doplňuje ako povinné čítanie. Ono je ideálne ak sa to stane akosi náhodou a prirodzene. Trebárs ako sa stalo mne s filmom Sining in a Rain. Ono ten film je možno v niektorých pasážach rozťahaný a stráca tempo, ale taký odmeňujúci a srdečný záchvat smiechu ako som zažil v tomto filme pri scéne s "posunutým hlasom" som nezažil nikdy potom. A možno keby som pátral v pamäti, našlo by sa týchto náhodných zoznámení viac.. je fajn, keď je človek nedovzdelanec a ignorant ... mimochodom taxikára som videl, a síce nemám potrebu ho vyhľadať, ale keď pôjde v telke určite si ho veľmi rád pozriem, zaujal ma.
OdpovědětVymazatJameson.. skoro sa dogrcal z "motion sickness"... mne sa niečo podobné prihodilo pri jednej "klasickej" behačke skákačke Fantastic Zool ci ako sa to volalo.. a myslím že teraz by som asi z rýchleho pohybu obrazu v DN3D tiež mal nevolnosť.. ale to sa dá prekonať ;-)))
OdpovědětVymazatFrantisku, kdyz to tak po tobe ctu, nemuzu nemyslet na Peter Principle. Totiz ze vetsina lidi nakonec skonci tak, ze je zivi neco, co vysoce prevysuje jejich schopnosti a co ve skutecnosti vubec nemaji radi.
OdpovědětVymazatJa vidim dva druhy (starych) filmov - tie, ktore su postavene na efektoch, skandaloch a 'novych' filmovych technikach a tie, ktore su postavene na kvalitne prerozpravanom pribehu/interakcii postav. Prave filmy toho druheho typu ma stale dokazu ocarit:
OdpovědětVymazatThe Shawshank Redemption(1994), The Dead Zone(1983), The Sting(1973), High Planes Drifter(1973), The Elephant Man(1980) a podobne
Zdechnete, intelektuálové!
OdpovědětVymazat@Dan: Z clanku jsem nevysledoval, ze by programovani (nebo co to Frantu naposled zivilo) bylo nad jeho schopnosti a nebavilo ho to ;)
OdpovědětVymazatSouhlas. The Sting, Being There, Pink Panther, Catch 22, Every Thing You Always Wanted to Know About Sex..., How to dismantle an... atd.
OdpovědětVymazatJe docela dost starsich filmu, ke kterym se kdykoliv rad vratim, a ac Taxikar se mi docela libil, kdyby bezel v telce a proti nemu treba Ostrov nebo vlastne i cokoliv jineho od M.Baye (vc.Bad Boys), pak bych se dival na "bayovinu". Kdyby proti nemu bezelo Being There, jednozacne by nemel sanci. Kdyby Tri orisky pro popelku, take bych na Taxikare neprepnul. :)
hm, tak je to jasný, už sem se utvrdil, FUKu fakt nesnášim, Taxkář, panebože, nechápu, nechápu, jak to nemůže někoho bavit a to, že to nedá 2x, ježišmajra, teda chápu, že to nemůže někoho bavit, ale že to FUka neviděl a že neni schopnej sledovat vše, holt já si myslim, že film. kritik - dobrej by měl umět sledovat vše - 8mi hodivné filmy apod., všecko od déček po snuff...
OdpovědětVymazat