Viděl jsem tři filmy Terrence Malicka: Nebeské dny, Tenkou červenou linii a Nový svět. Především druhý a třetí z nich považuji za filosofické meditace, vydávající se (neúspěšně) v propagačních materiálech (plakáty, trailery) za filmy s dějem a postavami, zřejmě aby na ně šli do kina i lidé, kteří chtějí v kině vidět válečné scény nebo polonahou mladou indiánku.
Jsem docela rád, že v případě Stromu života se Malick nesnaží záměr nijak kamuflovat a už z traileru je jasné, o co půjde. Přesněji řečeno, o co nepůjde, a že byste na tento film neměli chodit jen proto, že máte rádi Pitta nebo Penna.
Film má cosi jako premisu, spočívající v tom, že Brad Pitt s manželkou má několik synů a z jednoho z nich vyroste Sean Penn, který přemítá o smyslu života (téměř výhradně pomocí niterných monologů a citátů z Bible). Píšu "premisa", protože se to rozhodně nedá označit slovem děj. Skáčeme o roky, desetiletí a miliony let tam a zpět (ano, až k dinosaurům a ještě dál) a není ani úplně jasné kolik vlastně Pitt těch dětí celkem měl a kolik jich jak zemřelo.
Vidíme pouze útržky života Pittovy rodiny (velmi nechronologické), promíchané s útržky dějin Země, celého vesmíru a věcí mimo měřitelný vesmír. Jednoznačně jsem identifikoval přítomnost témat "Existence Boha není v rozporu s evolucí" (což je asi pro Američany velmi kontroverzní tvrzení) a "Nestihl jsem otci před smrtí říci všechno co jsem chtěl", plus několika dalších, méně výrazných.
Strom života je naprosto bez debaty "artfilmem", na který "normální diváci" (tzn. ti, kteří normálně jdou na film proto, že v něm je Brad Pitt) nechodí a pokud náhodou ano, smějí se mu a odcházejí před koncem (což se u Stromu života děje, mám to potvrzeno).
Zajímavé je, že zatímco značná část art režisérů by totéž téma zpracovala jako rozhovor tří nahých bisexuálů v místnosti bez oken a dveří, Terrence Malick používá postupy, které jsou obvyklé u hollywoodských megablockbusterů - například velmi drahé triky, profesionální filmové svícení, složité efektní kamerové fígle, mohutnou symfonickou hudbu (klasiku i původní soundtrack Alexandra Desplata), téměř videoklipový střih... Prostě věci, které u Von Triera nebo Tarkovského nevídáme.
Fanoušci Tarkovského nebo Von Triera možná budou tímto filmem opovrhovat, protože se "zpronevěřil" formální stránce, na kterou jsou oni zvyklí. Ale mně právě ta jeho hollywoodská slupka umožnila přežít těch více než 120 minut filosofování mnohem lépe, než jsem čekal.
Franto, pokud se mi velmi libila Fontana a velmi nelibila Tenka cervena linie, je sance ze se mi bude libit tohle? Muzes to s Fontanou nejak porovnat nebo je to uplne mimo?
OdpovědětVymazat"Tak takové to tehdy bylo..." :-)
OdpovědětVymazat2 Anonym: Fontána je proti tomuhle komerční blockbuster
OdpovědětVymazatFF: Vltava je i ve filmu, nebo jen v traileru?
OdpovědětVymazatVltava je i ve filmu
OdpovědětVymazattak ta Vltava mě tam opravdu dostala...
OdpovědětVymazatTa Vltava vas "dostava" kvuli tomu, ze jste ji dvakrat slyseli na zakladce a mate tim padem pocit, ze je niterne ceska a nema v zahranicnim filmu co delat?
OdpovědětVymazatjá to tušil, že to nebude až takovej art, nj, trapný Cannes, film až na druhém místě, hned po exhibování celebrit, Fontána byla pro mě děs, kýč jak bič, Melancholia byla dobrá, ale má radši jiný jeho filmy, co sem viděl další ukázky Stromu na yt, tak nevim, mě hollywoodský řemeslo neva, jakože bych se na Strom života podíval jako na audiovizuální zážitek, ale zdá se, že to tak skvělé nebude, jinak třeba Benjamin Button mě krutě nebavil........nějaký herci, hraní, příběh, od toho jsou jinačí filmy...
OdpovědětVymazatAnonym nade mnou - A koho to zajímá?!?
OdpovědětVymazatPřesně to, co Franta píše, že normální diváci jdou na "něco jako vojín Rájen a pak začnou z kina prchat" jsem zažil právě u TČL. Pravda, taky sem šel na dle ukázek husťácký válkofilm, ale nakonec jsem si pošmáknul. Což o spoludivácích v kině se nedalo ani naznačit. To jejich hlasité odfrkávání a konstatování že "co je to za pičovinu" se nedalo jen tak vstřebat. Ovšem u nás na Moravě chudobném to kraji se z kina (když sem za to vypláznul takovó krupicu tož to kurva nějak odsedím né?) neodchází... To Nový svět jsem si dal už doma v klidu na dívku a taktéž naprostá spokojenost s formou i DĚJEM!. Ačkoliv že mají tyhle dva filmy společného režižéra jsem se domák až později. No a z téhle rovnice mi vychází že Strom života je pro mě..ale jen doma! :-) Tomas
OdpovědětVymazatFranišek pozri si aj jeho štvrtý film Badlands. Sheen a Spacek sú tam vinikajúci a má iba 95 minut
OdpovědětVymazatu von triera nie, u tarkovskeho sakra ano. (nie tak hollywoodsky drahe, ale na ruske vtedajsie pomery sakra draha vyprava, kamera/svetlo.... - tarkovsky nemal jeden z desiatich nasa objektivov 0,7 svetlenosti ako kubrick, ale sceny podobne kubrickovej svieckovej sa u neho najdu tiez. :) - trosku viac umenia poznat by FF nezaskodilo)
OdpovědětVymazatSouhlasím s tím člověkem nade mnou, Tarkovskij nechal přetočit skoro celého Stalkera, protože se mu nezamlouval vizuál, takže profesionální filmové svícení nebo složité efektní kamerové fígle u něj najdem. A Trier zas začal dělat s digitálem.
OdpovědětVymazattak Vltavu jsem slyšel dvakrát na základce a myslím, že tak niterně české dílo se do amerického filmu naproste nehodí !!!
OdpovědětVymazatP.S.: Evoluce je v naprostém rozporu i s mou vírou. Jak vysvětlí evoluce existenci rajčatového sosu Velkého špagetového monstra, když údajně rajčata vznikla (chacha) evolucí na Zemi (chachacha) v před několika miliony lety. To je zjevný rozpor a tudíž nesmysl!
No, Pitt má tři syny a zemře ten nejmladší (což není spoiler, protože tím film začíná), což pokud divák u filmu vyloženě nespí, tak mu to musí být naprosto jasné. A téma "Nestihl jsem otci před smrtí říci všechno co jsem chtěl" myslím ve filmu opravdu není, protože dospělý Penn si se svým otcem telefonuje.
OdpovědětVymazatFrantisku - vem si svy nazory uz a jdi doprdele :) ty premiso - uz zacni zas neco delat - todle je dekadentni co predvadis ...
OdpovědětVymazatTeplákový fašistický švejk, bohužel opět, nepochopen
OdpovědětVymazat(prosím pouze o konstruktivní kritiku v opačném případě blokace uživatelů, kteří pouze pomlouvání bez názoru)
Tak tenhle film je těžký úlet.Těžce přežitelný ve zhuleném i střízlivém stavu!Testováno ! :-)Kdyby alespoň ty čtvrtohorní přerostlé slípky vypustili....to už bylo za hranicí parodie! Vltava se tam hodila skvěle a majitel webu si může psát,co se mu zlíbí! Nevím proč nějaký anonym do něho jede! Ať si chytrák pořídí svůj web!!
OdpovědětVymazatAnonymní Anonymní řekl(a)...
OdpovědětVymazatTa Vltava vas "dostava" kvuli tomu, ze jste ji dvakrat slyseli na zakladce a mate tim padem pocit, ze je niterne ceska a nema v zahranicnim filmu co delat?
21. července 2011 12:02
Presne tak!! Zrovna tak si kua nikdo nema co brat do kamery ceskou kneznu Libusi!
PS: slysel sem ji jen jednou ve tride a ne celou, pani ucitelka se musela jit vycurat a vypnula to.
Pokud na to chcete jít do kina a opravdu víte, na co jdete, tak si vyberte projekci, kde tutově bude minimum lidí. A pokud tam bude víc jak třetina sálu, utečte. Ono totiž většina sálu jde na Brada Pitta a po prvních chvílích přestanou chápat... No a zbytkem filmu se buď prochechtají, nebo rovnou utečou. To druhé je lepší :)
OdpovědětVymazatumeni asi jako zde "art" tag znamenajici art..
OdpovědětVymazatza hranici kyce to dle me strhava doslovnost a explicitnost vnitrnich "vypravecu", pro divaka nezbyva opravdu nic
tez problem, ze emocionalne to patrne nejvic zasahuje Malicka, OMG
plus za skvelou hudbu, nektere vizualy (pohyb dinosauru ve vode ale zase IMHO dost nezvladnuty) a pissingem prerusenou zkusenost anonyma z 22. července 2011 5:35
To Karbous: Z čoho je absolútne jasné, že zomrie najmladší syn? Ja si napríklad myslím, že to bol ten blonďák, teda stredný. Najmladší vo filme skoro ani nefiguroval.
OdpovědětVymazatKdyž si dnes budu chtít pustit spirituální film, sáhnu radši (téměř) po čemkoliv od Sokurova, než po "Stromu života". Ale ten film má vše, co by měla mít dobrá cine-opera: je vznešený, patetický, krásný, jednoduchý, zdlouhavý, popisný, přepjatý, fascinující. Nemá "story", ale každému srozumitelné a nezáludné libreto. A bigotní - jak se mu často vyčítá - podle mě není ani zbla. JQr
OdpovědětVymazat>Martin "za hranici kyce to dle me strhava doslovnost a explicitnost vnitrnich "vypravecu", pro divaka nezbyva opravdu nic"
OdpovědětVymazatNaprostej souhlas, tohle me dostalo v Shawshank Redemption. Jakkoli jinak super film, tak mel koncit ve chvili, kdy Red jede autobusem k hranicim Mexika a jestli se setka s Andym.
Ale neeeeeee, oni musi fakt po lopate jak pro blbecky ukazat, jak Andy smirgluje lodku a Red prijde na plaz a oni se obejmou, aby vsem doslo, ze sesetkali a od tydle chvile budou stastne provozovat hotylek na plazi s rybarskou lodkou, na ktery budou vozit lidi na more aby si mohli chytit rybku, kterou jim pak pripravi na grilu s tatarkou a hranolkama v jejich maly hotelovy restauraci.
Já to pochopil jako psychologickou manipulaci, kdy je divák nucen přemýšlet nad tématem rodiny, dospívání, rodičovství, výchovou. Jsou mu dávány jansé podněty, tkeré střídají uklidňující a zdlouhavou nudu tak, aby se odprostil úplně od filmu a řešil si v hlavě svoje věci. Zakončuje to slet pozitivních vět a vyobrazení tak, aby člověk ve svých problémech našel to "dobré" řešení.
OdpovědětVymazatTak, vmímá to tak ještě někdo? :)
Roger Ebert. Nice try.
OdpovědětVymazatTen film je krásnym pohľadom na existenciu. Definuje nekonečno, čím potvrdzuje, že striktne racionálny pohľad je obmedzujúci pri snahe pochopiť viac. Pri filme som nevnímal čas. Odchádzajúcu časť publika považujem za najautentickejší moment, ktorý potvrdil pravdivosť filmu. Láskyplne akceptuje, že primitivita je stupeň vývoja, cez ktorú sa bytosť prenesie získaním skúseností.
OdpovědětVymazat