20.5.12

Retro recenze: Vetřelec [Alien] - 100%

Sedmičlenná posádka nákladní lodě je předčasně probuzená z hyperspánku, aby prozkoumala neznámý signál, přicházející z blízké planetky. Po přistání zjišťují, že...

Ale, co blbnu. Děj jistě všichni znáte.

(Synopse z knihy Miloslava Kováře "Film a idologie", 1985. Větší výňatek o buržoazních sci-fi filmech najdete zde.)

Tato retro recenze obsahuje spoilery.

Jones přežije!

(Původní trailer z roku 1979)

Vetřelec pro mě byl filmem, díky kterému se pro mě kino poprvé stalo jakýmsi zakázaným ovocem, po kterém jsem marně toužil. Tehdy na počátku 80. let jsem chodil do kina hodně (prakticky na všechny premiéry v našich kinech, což byly tak jedna - dvě měsíčně) a Vetřelec byl do osmnácti let nepřístupný, což se tehdy poměrně přísně vynucovalo! Jako děcko, kterému ještě nebylo 15 let, jsem slyšel vyprávět děj Vetřelce od několika kamarádů, kteří byli do kina propašováni, a až po několika týdnech se mi podařilo přemluvit matku, aby mě namaskovaného propašovala do zapadlého kina, kde byla krátkozraká uvaděčka, takže jsem Vetřelce konečně uviděl a mohl jsem se taky vytahovat.

Kombinace "americký film" + "sci-fi" byla tehdy v našich kinech hodně vzácná, natož "nepřístupná hororová americká sci-fi". Tudíž jsem byl z tohoto připosraný nadšením tak nějak principielně automaticky, aniž bych chápal nějaké jeho filmové kvality.

Došlo ale k tomu, že v průběhu příštích 30 let tento film v mých očích zrál jako dobré víno (pravděpodobně, protože dobré víno nepoznám) a dnes, zhýčkán filmy 21. století, dokážu o to víc ocenit, jaká úžasná věc se tehdy Scottovi a všem jeho spolupracovníkům povedla, a do jaké míry to byla šťastná náhoda.

Ve druhé polovině 70. let došlo k tomu, že měl mladý režisér Ridley Scott (s jedním natočeným celovečerním filmem na kontě) zfilmovat hororový sci-fi scénář Dana O'Bannona (který předtím napsal jeden scénář).

Toto je původní O'Bannonův nákres strašlivé vraždící příšery z mimozemského vajíčka:


A toto je původní zadání pro výtvarníka:


Kdybych byl šéf filmového studia, autorovi těchto dvou dokumentů bych se pravděpodobně vysmál a upozornil ho, že tyto filmy se přestaly točit na počátku 60. let. Naštěstí jsem tehdy šéfem filmového studia nebyl.

Výtvarníkem se stal švýcarský surrealistický umělec H.R. Giger. A toto je jeden z prvních Gigerových grafických návrhů na základě zadání, dva roky před premiérou filmu:


To už vypadá o něco zajímavěji, než O'Bannonův výplod, ale stále je extrémně dlouhá cesta od hororových obrázků k něčemu, co je plastické, má se to hýbat a lézt na člověka. A nezapomínejme, že mluvime o době, kdy se triky dělaly pomocí latexu a drátů. Termín "Computer generated imagery" tehdy znamenal "Space Invaders". Což není hyperbola  - Space Invaders vznikali skoro v přesně stejném období jako Vetřelec.

Vetřelec je "jednou větou" evidentně sci-fi horor o vraždícím mimozemšťanovi. Přitom ale tento mimozemšťan zavraždí v celém filmu jen pět lidí, z čehož dvě vraždy nevidíme vůbec a dvě jen na zlomek sekundy. A k první vraždě dojde po více než 40 minutách filmu! Jak to může fungovat, obzvlášť při tom záměrně pomalém tempu?

Vetřelec je totiž také vynikající drama, nebo chcete-li thriller, který funguje pouze díky tomu, že herci pod vedením režiséra ztvárnili uvěřitelné realistické postavy. Může vám připadat, že spolu posádka vlastně ani moc nekomunikuje, ale během několika málo scén se podařilo precizně načrtnout všech sedm členů posádky, takže nejenže si je nepletete, ale máte celkem představu, jak se kdo z nich v jaké situaci zachová a jste překvapeni, když se v někom z nich cosi zásadního zlomí a on se zachová jinak (například jde hledat zatoulanou kočku nebo mu začne téct mléko z hlavy).


To, jak jsou scény mezi členy posádky natočené téměř dokumentárním stylem, a jak realisticky se při nich všichni chovají, je naprosto zásadní pro divákovo souznění s těmito postavami, následkem čehož se o ně pak bojí, protože mu připadají jako normální lidi, které chápe, a kteří se pohybují v normálním prostředí (na rozdíl od přibližně stejně starých Star Wars, které fungují, protože se v nich nadlidské postavy pohybují v nenormálních prostředích).


S tím souvisí výprava filmu, kdy Giger designoval většinu mimozemských věcí a přední sci-fi výtvarníci designovali loď Nostromo. Protože jde o starou nákladní loď, je celá omlácená, špinavá, pravděpodobně rezivějící (a kulisy jsou postaveny především z věcí nalezených na skládkách). Obzvláště oceňuji, jak nadčasově v ní všechno působí (opravdu všechno, od malých tlačítek na přístrojích po uniformy posádky). V celém filmu je jen málo věcí, u kterých byste si mohli říct "ale to je fakt blbost, aby za desítky let měli takovouhle techniku / šaty / účesy". Dokonce i když si na BluRay disku zapauzujete krátký detailní záběr na klávesnici autodestrukčního systému nebo panel palubního počítače, nenajdete mnoho symbolů nebo nápisů, které by byly vyloženě nesmyslné / zastaralé / směšné. Ani, dnes, více než 30 let po vzniku filmu! Dokonce by se za jistých okolností dalo akceptovat, že za 100 let budou mít na dopravních kosmických lodích z nějakého důvodu monitory s málo barvami a nízkým rozlišením, nebo sedmisegmentové LED displeje. Je jen velmi málo "hardcore" sci-fi filmů, které zestárly takhle málo.


Všimněte si také zajímavé skutečnosti, že celá posádka je stará. Nejmladším Sigourney Weaverové a Veronice Cartwrightové bylo třicet, Harry Deanu Stantonovi přes padesát (a dnes vypadá takto). Kolik podobných drahých sci-fi znáte? (I když 11 milionů dolarů nezní ve srovnání s dnešními rozpočty "draze", tehdy to rozhodně nebyly zanedbatelné peníze - první Star Wars stály stejně.)

A konečně je nutno ocenit vizuální nápaditost všech zúčastněných, především Scotta, která může za to, že ve filmu často vidíme velice málo a zbytek si musíme domýšlet, takže nevadí absence dokonalých triků (na dnešní digitální úrovni) a film je díky tomu dokonce ještě strašidelnější. Atmosféra je dotvářena divákovou imaginací, rozdmychávanou zvukem (nejen hudbou, ale velmi promakanými zvukovými efekty).

Ve filmech je (a odjakživa bylo) zvykem ohromovat tím, co je na plátně vidět. Pokud jde o horory, jsme většinou ohromováni tím, co hrozného se na plátně děje, a o co je to hroznější, než věci, které známe z normálního života. Vetřelec patří k těm vzácným filmům, které obsahují plíživou hrůzu, o níž tušíme, že je strašnější, než cokoliv, co si dokážeme představit, ale většinu filmu se někde skrývá. Pravděpodobně za nejbližším rohem. Neříkám, že je Vetřelec jediným filmem, kterému úspěšně podařilo vybudovat takovou goticko - lovecraftovskou atmosféru, ale je jich opravdu málo. A natáčet je dnes je obrovské riziko (ale o tom více za pár týdnů).

P.S: Giger je obsesivní šílenec a o jeho anabázích s prvním Vetřelcem se můžete hodně dočíst v knížce "Giger's Alien", ze které jsou výše uvedené scany. Kromě toho si na jeho stránkách můžete velmi podrobně přečíst, jak moc ho nasrali tvůrci Vetřelce 2, 3 a 4 (včetně "omluvného" dopisu od Jamese Camerona), a co na nich vysoudil.

P.P.S: Vetřelec drží také to zajímavé prvenství,  že podle něj vznikla myslím úplně první realtime survival-horor videohra všech dob.

P.P.P.S: Vetřelec měl takový vliv na podvědomí národa, že si dodnes značná část populace myslí, že anglické slovo "alien" znamená česky "vetřelec", a že české slovo "vetřelec" označuje mimozemšťana. Neznamená a neoznačuje. "Vetřelec" je dobře vymyšlený český název pro tento film, ale rozhodně to není překlad jeho původního názvu.

149 komentářů:

  1. Odpovědi
    1. nebo mu začne téct mléko z hlavy... kdo s čím zachází, tím také schází... odsud lze datovat úpadek chlapce zvaného Franta... František... Fuka...

      Vymazat
  2. Bezva článek, pro doplnění jen přihodím odkaz na jiný:
    http://www.cracked.com/article_18932_alien-film-franchise-based-entirely-rape.html

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pekne trapnej clanek...

      Vymazat
    2. Predpokladam ze se ty americky retardi co to psali, ani neobtezovali zjistit si neco o H.R.Gigrovi a jeho praci, nebo nedejboze jeho nazorech :( Palec dolu!

      Vymazat
    3. Jestli je tu nekdo retard, ses to akorat tak ty a zcela zjevne nerozumis anglicky psanymu textu.

      Vymazat
  3. Přiznám se, že tenhle film nekriticky miluju, i když jsem ho viděl poprvé asi ve čtrnácti a ještě dvě noci poté jsem měl problémy s usnutím. :)

    PS: Moc se mi líbí závěrečný slogan z upoutávky: "In space no one can hear you scream."

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jednu kritiku bych přeci jen našel - ten trojitý výbuch na konci. ;)

      Vymazat
  4. Tá noticka z novín ma zabila

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Z jakých novin? Je vidět, že jste to četl fakt pozorně...

      Vymazat
    2. Mě zabila ta medúza z plakátu.

      Vymazat
    3. V tomhle clanku je najakej plakat s meduzou?

      Vymazat
    4. Mě by zase zajímalo, kdo přilepil ten chleba se sádlem na strop...

      Vymazat
    5. Tenhle

      http://www.pidi.ic.cz/albums/userpics/normal_1234_163.jpg

      Vymazat
  5. Sfine! Myslím, že je čas si na Fuku počkat v temné uličce a vymlátit z něj recenzi na Promethea!

    OdpovědětVymazat
  6. Díky za vyčerpávající Retro recenzi Franto. Můžeme se někdy v blízké době těšit na ne-tak-retro recenze na Promethea a/nebo Snow White and the Huntsman?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ta už byla napsána mezi řádky. 70 %. neurazí, ale nenadchne.

      Vymazat
    2. Jsem rád, že Franta vyslyšel naše apely a naznačil... taky mezi řádky vidím 70%...

      Vymazat
    3. ja tam videl 110%, kde je tedy pravda ?

      Vymazat
    4. 70+110:2=90%

      Vymazat
  7. by me zajimalo, co by MK napsal o Navstevnicich; jasne, pozdejsi doba vzniku, ale - probiha tam fantasticka cesta v case, jsou tam obrazy nejvyspelejsi techniky s amarouny a ladou samarou v cele, divakovi je vypraven exoticky pribeh, jehoz nemalou soucasti je tarantinovska debata o nadrech, budoucnost je vykladana v apokalyptickem duchu, lidstvo je tam podrizeno plkum firera CML...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ladu Samaru a celu tu ideu cestovania casom potom ukradol Bob Gale a Zemeckis a pouzil to v Back to the Future. Sa cudujem ze autory serialu Navstevnici ich za to nedali na sud, urcite by vyhrali.

      Vymazat
    2. Beaming up to U.S.S. Amaroun.

      Vymazat
    3. Samara nebo Niva, bába nebo sníh...

      Vymazat
  8. Nebyly náhodou mléko z hlavy a zatoulaná kočka záležitostí Cameronova filmu?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kočku hledal technik NevímJakSeJmenuje (viz screen z Avengers) a mléko z hlavy teklo androidovi.

      Vymazat
    2. Ty jsi fakt kašpar.

      Vymazat
    3. Spoiler: Kočka chcípne na začátku trojky. Abyste se moc neradovali.

      Vymazat
    4. Udojil ji zly kulak.

      Vymazat
  9. Mě se mimo tohoto zmiňovaného i strašně líbila ta jakoby filozofie filmu, jak si člověk musí domýšlet, ne jen co nevidí za příšery, ale i to celé pozadí. Kde se vzaly, jak vznikly, kdy a kde v dávné minulosti / v jiné části vesmíru už úřadovaly atd... Super.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hele, je to takhle: prisery puvodne uradovaly na LV-233, pak ale ztratily razitko a musely se, i kvuli danim, nelegane premistit na LV-433. Tam tim padem byli Illegal Aliens, zkracene pote pouze Aliens.
      Vasquezova se k nim chtela pridat, ale prisery se k ni zachovaly spatne, neprijaly ji zpet mezi sebe coby uz emigrantku a ona se pak litosti zasebevrazdila granatem.

      Vymazat
  10. ...to zní jako dobrej film, aspoň podle Frantovi recenze. kdy to půjde do kin?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Do kin to pujde v roce 1979, jeste si chvili pockame.

      Vymazat
  11. Jasných 100%! Miluju ten film, miluju Fantiška, že dává 100% a miluju všechny, kteří filmem prošli nebo k němu jakkoliv přispěli. Miluju ho tak, že se Sigourney mám dítě, ve vitrínce plastové Nostromo a v ledničce jedno pozoruhodné vajíčko, které rozhodně není od polských exportérů....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. "miluju Fantiška"

      Jestlize se Sigourney mas dite a pritom zaroven milujes Frantiska, tak jsi odruda homoneco a do poklopce spodniho pradla by sis me strcit malyho psa.

      P.S. Ma tvuj plastovy Nostromo na prave strane 27 anten, nebo 34?

      Vymazat
  12. "A natáčet je dnes je obrovské riziko (ale o tom více za pár týdnů)."

    Franto, ty vole, neděs mě!

    OdpovědětVymazat
  13. "A natáčet je dnes je obrovské riziko (ale o tom více za pár týdnů)."
    A sakra, to nezní dobře.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tím se myslelo možná spíš ekonomický riziko, než kvalitativní.

      Vymazat
  14. Není náhodou Alien britskej film? Foxové to akorát distribuovali, ale prachy, rezisér a herci byli britsky.

    OdpovědětVymazat
  15. The Making of ALIEN (ne, neni to o Mexicanovi, ktery je v USA ilegalne):

    http://www.youtube.com/watch?v=bit-vYWVIdo

    OdpovědětVymazat
  16. Jak je Prometheus propojen s puvodnim filmem Alien? Moc ne.

    “When the first Alien movie and Blade Runner were made, I thought that in the near future the world will be owned by large companies. This is why we have the Tyrell Corporation in Blade Runner, and Weyland-Yutani in Alien. They sent the Nostromo spaceship.

    "The Prometheus is owned by an entrepreneur called Peter Weyland, and is played by Guy Pearce. That’s the connection between the two films, and nothing more. Prometheus is a new film, a new world, and is full of new ideas. And of course new monsters as well.”"

    Ridley Scott

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to evidentne neni pravda uz na zaklade traileru Promethea, ne?

      Vymazat
    2. Hele tohle rikal Redley Scott, moje slova to nejsou...

      Vymazat
  17. Neříkám, že je Vetřelec jediným filmem, kterému úspěšně podařilo vybudovat takovou goticko - lovecraftovskou atmosféru, ale je jich opravdu málo. !!!!!!!A natáčet je dnes je obrovské riziko (ale o tom více za pár týdnů)!!!!!!!.


    Co si o tom mám myslet? :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jak už psal anonym nade mnou: Prometheus - 70%

      Vymazat
    2. Jak uz nekdo matematicky vydedukoval nad tebou, Prometheus 90%

      Vymazat
  18. Nenarazil nekdo na dokument o zvukovejch efektech (a vubec zvuku) z Vetrelce? Making of se tomu (ne)pochopitelne naprosto vyhly.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Slusny informace o vzniku Aliena jsou napr. tady: http://alienseries.blogspot.com/
      Uz si nepamatuju jestli je tam neco i o zvuku, ale ten Alieni jekot byl vytvorenej zmixovanim zvuku brecicho ditete, kviceni prasete a syceni zmije, snad si to pamatuju dobre ;)

      Vymazat
    2. Tak se omlouvam, ted koukam, ze naprosta vetsina informaci z tech stranek zmizela a vetsina clanku je z poslednigo mesice :( Mozna jen rekonstrukce, doufam....

      Vymazat
    3. soudobej text je slaba (a jestli vubec) nahrazka nejakyho dobovyho dokumentu ;)

      Vymazat
    4. To je fakt, ale tech soudobych dokumentu bohuzel moc neni :(

      Ted jsem jeste narazil na jeden blog:
      http://alienexplorations.blogspot.com/2010/03/alien-dan-obannons-mysteries-lovecraft.html

      Je to v podstate takovej strucnejsi vytah z puvodniho obsahu http://alienseries.blogspot.com/

      Vymazat
    5. do prdele, chtel jsem samozrejme napsat dobovych dokumentu, kurvadrat :)

      Vymazat
  19. Před mnoha lety jsem ještě na Avalconu v Chotěboři zažila přednášku nějakého týpka (byl to Slovák, jeho jméno si už nepamatuji), který tento film rozebral i ze zajímavého hlediska. Kolik by toho musel Vetřelec na lodi sníst, aby získal dostatek energie k takovému růstu. Myslím že závěr byl takový, že pokud by nechlemtal palivo lodě, tak pomocí sežrání posádky a vybavení lodě takto vyrůst nemohl.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jasne, a kdyby se Kane nepodival do vajicka, tak se mohli v pohode vratit na lod a v klidu prospat zbytek cesty na Zem ;)

      Vymazat
    2. Původně ve scénáři Vetřelce prý byla pasáž, že čerstvě narožené vetřelče posádka uzavřela - žel bohu - do svého skladu jídla. Než pouvažovali, co s ním, stihl vyrůst a utéct.

      Vymazat
    3. Františku, děkuji za úžasnou retrorecenzi. Celá série vetřelců je moji srdeční záležitostí. Bohužel jsem měl to štěstí (smůlu)že jsem první díl vetřelce viděl až po té, co jsem shlédnul Cameronův druhý díl. Musím říct, že když jsem nejprve shlédnul ten druhý díl, byl jsem z něho maximálně nadšený. Ta kombinace bezvýchodné situace někde na cizí planetě, zoufale se tenčící arzenál a stále útočící vetřelci mě zcela uchvátila. Sám nedokážu popsat proč, ale ta kombinace byla dokonalá. A´ž po nějaké době se mi na VHS podařilo sehnat první díl. A očekával jsem něco ve stejném stylu..... . A ono nic...., po cca. 20 minutách jsem to vypnul (dodnes se za to stydím :o) ) , budíš mi polehčující okolností, že mi bylo 12. Po nějakém čase jsem mu dal "druhou šanci" a stalo se to....,dodnes jsem nedokázal popsat tu atmosféru filmu, která mě totálně dostala, ale tvoje označení goticko - lovecraftovská, je naprosto dokonalé :o).
      Realizaci filmu Prometheus už sleduji od prvních informací o jeho chystaném vzniku (2-3 roky ???), kdy se řešilo, kdo bude samotným režisérem apod...., předvánoční trailer byl tak tím nejlepším dárkem :o)....., samotný trailer splnil má nekritická očekávání maximálně, teď už jenom odpočítávám dny do premiéry.
      A teď mi řekni, jak se mám vyrovnat s vědomím, že teď tady mezi námi je někdo kdo to už viděl (dva a půlkrát !!!)a já pořád nevím jak to dopadlo ??? :o))

      Vymazat
    4. No vzhledem k tomu v jaky kvalite jsou dodavany filmy urcene k otitulkovani, neni asi opravdu moc co zavidet, predpokladam, ze tu kvalitni verzi videl Franta az pri finalni kontrole titulku.
      Jinak souhlas, retro-recenze je to fakt paradni! Skoda, ze kvalita Frantovych recenzi se odviji od toho, jak moc se mu film libi/nelibi :(

      Vymazat
  20. Na popisu od Kovare me bavi, jakfilm Alien popisuje coby napinavou cestu vedcu do vesmiru.

    The crew of the United States commercial starship Nostromo:

    Dallas.........Captain
    Kane...........Executive Officer
    Ripley.........Warrant Officer
    Ash............Science Officer
    Lambert........Navigator
    Parker.........Engineer
    Brett..........Engineering Technician
    Jones..........Cat

    Vyprava vedcu jak vysita:)
    Proste posadka na prepravni lodi, byt v budoucnosti vesmirne, stejna jak dnes nekde na zrezavelem tankeru.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlas. Žádný zrezavělý tanker přece nemůže vyplout bez svého Science Officera.

      Vymazat
    2. Achjo. Toho Science Officera jsem si samozrejme vedom. Ten tam bejt musel, protoze co kdyby nahodou nakladni lod Nostromo nekde zachytila SOS signal, musela odbocit a nekomu by se pak na xicht prisal facehugger, do kteryho by se pak Science Officer mohl stourat, zejo.

      Psal jsem ohledne Kovare to, ze Alien nebyl "film o ceste vedcu do vesmiru" a muzes si bejt ironickej ohledne Science Officera jak chces.

      Vymazat
  21. Je zajimave videt, jak Scott a pozedeji Cameron jsou tzv. "perfectinists" = totalni picusove, pro ktere pracovat je tak na sebevrazdu blahem z jejich kokotstvi.
    Model lodi Nostromo byl zprvu maly, asi 1,5m a lod byla zluta. Pak se to podle prikazu Scotta stale rozrustalo, az maketa nekonec merila temer 6 metru a premalovana na sedivo. Vzdycky modelarum neco zadal a kdyz mu to udelali, tak si zase zacal vymyslet dal a pritom se melo treba druhy den tocit. Zacal byt posedly antenami na hrbetu Nostromo, nakonec chtel, aby to porad rozsirovali a zvetsovali, aby to bylo jako kostel, katerdala. Coz bu jinak bylo v pohode, chces to jinak, proc ne, akorat, ze na to vzdycky vsichni meli jen par hodin, predelali to, Scott si to prohledl a prisel s dalsi zmenou.
    Aliens c Cameronem to same. Vlastne uplne nejnarocnejsi z celeho filmu byly mechanicke nakladace, ktere si Cameron vymyslel. Velmi narocne to cele zrealizovat, hned za zady Riplejky byl schovan dalsi clovek, ktery to cele pomahal ovladat, tymy filmovych pracovniku vsech moznych oboru se nad tim drely do zblbnuti, aby to cele vubec fungovalo podle stale narocnejsich jeho pozadavku. Pak prijde Cameron a serve je za to, ze nejaka matice na pate nekladace nema spravny rozmer a tvar...
    Na jednu stranu vskutku nas dik temto reziserum, ze nam doprali takove podivane, ale:
    Jsou v podstate po dobu nataceni na place neomezenymi diktatory a potes Buh, kdyz jsou to navrch jeste pekna hovada - chudaci vsichni kolem.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Radši budu mít kvalitní filmy od režisérů, kteří jsou na place diktátory, než sračky od milých strejdů a tet nebo Eda Wooda, kterým všem jsou technické záležitosti u prdele. Pokud ti chudáci lidi pracující na filmu chtěli méně náročnou práci, mohli jít prodávat hot dogy před turistickými atrakcemi.

      Vymazat
    2. Proc hned extrem - Ed Wood a sracky od milych strejdu?
      Jsou zrovna tak haldy kvalitnich filmu, ktere jsou od resiseru, kteri se k lidem kolem sebe nechovaji jak sebestredni vseznalkove a curaci, tot vse.
      Nostromo ti na platne na par vterin preletela a hovno ti zalezelo na tom, jestli na pravy strane bylo 27 anten nebo 34, jenze holt treba cela skupina ve studiu pracovala celou noc, pac pan Scott tam do rana musel mit tech anten 34 a ne 27.
      Proboha jako kdyby znackou kvalitnoho rezisera(nebo herce nebo nakyho podnikovyho sefa kdekoli v jakemkoli oboru) melo byt to, ze ten clovek je zmrd na vsechny kolem sebe.

      Vymazat
    3. existuje nejaka korelace mezi tim jaky hajzl nebo slusnak je sef/manazer a tim jak kvalitni ma tym a nasledne svoje produkty/vyrobky?!?

      ze by hajzl a brutalni sef mel automaticky lepsi skupinu a vysledky?!

      Vymazat
  22. Tak jsem mezi obrázky zahlédl Space Jockeye a říkal si, že by Franta mohl upustit nějaký náznak ohledně Prometheuse. Bohužel je na sebe (Franta) přísný :(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ..Promethea..

      Vymazat
    2. na internetu jsou miliony obrazku, zpomalenych videi z traileru, analyz, pseudo-analyz apod.

      (PSEUDO)SPOILER, pouzije web www.rot13.com k prevodu zpet na text:
      fcnpr wbpxrlbir ilcnqnwv fxbeb wnxb yvqv, nxbeng wfbh irgfv n gn boyhqn i xerfyr qreryvpgh wr wra rkbfxryrgbil fxnsnaqe. yvqv cevwqbh qb clenzvql xqr wfbh nzchyr n arpb fv bqarfbh. arxqr wfrz ivqry anxerf, mr xqlm nzchyr mnwrqr qb cbqynul gnx m ivxn nzchyr mnpar arpb enfvg n ilebfgr m gbub nyvrav inwvpxb, gb wr wra qbunq.
      fcnpr wbpxrlbir cnx pugrwv cbgerfgng yvqfgib, mr yvqv hxenqyv arwnxr imbexl m nzchyv n pulfgnwv fr bqyrgrg an mrz n ilchfgvg inwvpxn an pryr yvqfgib, yvqv m cebzrgurn nyr qreryvpg mavpv n mnpuenav gvz cynargh mrzv.

      Vymazat
    3. Priblizne od poloviny je to uplne mimo.

      Vymazat
    4. Ja jsem Promethea schodou okolnosti take videl, takze muzu potvrdit ze:

      !SPOILER!adfg fgddfghde gh rthrbd ubgv adfgeagqe. hsdfghnm m ergqer, qergqeg erqvm m niqed, sdvsdv fg er sfjvnh ucYzsdvbfdbm v bikoq. iyufgsdfj bgufhjg f rzgehvin, vnadeuifv fvnfdu cvd dfju m, aipufhvidfnd qwjc kjnbfgibn jhbvfhebvvdjfvdf.!KONEC SPOILERU!

      Vymazat
    5. to's me kamarade nasral, cekal jsem pekny spoiler, ale tvoje sifra neni rot13.
      jsou tam velka pismena uprostred slov, opakovani znaku za sebou, to v cestine nemame.

      Vymazat
    6. jj, zivot je krutej ;) ale zase lepsi, nez si zkazit film nejakym pitomym spoilerem ;)

      Vymazat
    7. Tady je vylusteni sifry.
      SPOILER!
      Spacey Jockey tam figuruje zcela prominentne.

      http://www.youtube.com/watch?v=0JGhkdSxNCc&feature=related

      Vymazat
  23. Hezká retro recenze. Jenom jsem nějak nepochopil tu poznámku, že posádka byla stará. Co jako z toho mělo vyplynout o kvalitě filmu?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Narážku na stáří posádky asi chápu. Když se podíváš na stáří herců v Prometheovi, věkový průměr je někde kolem 30. Když jsem viděl trailer poprvý, tak jsem si říkal, proč by ze Země posílali čerstvý maturanty, aby si po deseti letech na LV 426 udělali párty.

      Obecně se bojím, že Prometheus nevstoupí a možná ani nechce vstoupit do stejné řeky jako Alien. Už z trailerů je vidět ten rozdíl.

      Tak Franto, upšoukni aspoň něco. Nebuť labuď.

      Vymazat
    2. Nebuď labuť, maybe?

      Vymazat
  24. Osobně mám radši dvojku, už kvůli těm drsným mariňákům a jejich hláškám. "Už si tě někdo splet s chlapem Vasquezová? Ne a tebe?" "Máš pěknou hračku Bishope. DNA kyselina krystalizuje..."
    Jednička je ale taky velmi dobrá, imho navazuje na proud sci-fi ze sedmdesátých let, kdy byly v módě cesty do vesmíru a setkávání s mimozemšťany. V dnešní době už je tento námět asi vytěžen...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, tuhle hlášku taky miluju ...

      Vymazat
    2. Jj. Homo erotika proste táhne! Já ty kuci marinacky mám tak radši!

      Vymazat
    3. Hudson: Somebody said "alien" she thought they said "illegal alien" and signed up!
      Vasquez: Fuck you, man!
      Hudson: Anytime, anywhere.

      Vymazat
    4. A překlad / vysvětlení ?

      Vymazat
    5. Vysvetleni ceho?

      Vymazat
    6. Hudson: Nekdo rekl "Temny cizinec", ona si myslela, ze rekli "Ilegalni temny cizinec" a prihlasili se!
      Vasquez: Jebni si, muzi!
      Hudson: Kdykoliv, kdekoliv.

      Vymazat
    7. No a mame tady dalsi verzi Aliena, je to TEMNY CIZINEC.

      P.S. Jaky - "prihlasili se!" ?!
      Hudson tu prvni vetu rika Vasquezove, cili "prihlasila se". Ten alien je narazka na jeji(ve filmu) hispansky puvod.

      Herecka, ktera hrala Vasquezovou, dnes:
      http://ll-media.tmz.com/2009/10/16/1015_jenettegoldstein_72781489_memba_reveal.jpg

      Vymazat
  25. Ted mi vlastne doslo, ze Franta dal 100% artovymu filmu!!! Svet se v prdel obraci...

    OdpovědětVymazat
  26. Národní podvědomí by asi Jung neschválil. Řekl bych, že Vetřelec měl vliv na povědomí.
    Pěkná recenze a 100% zasloužených. Bohužel dnešním dětem se film nelíbí, právě díky vlastnostem, kterým si získal nás :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Anonymni, please!
      Mohl by te taky nekdo zacit stihat, ze jsi pedofil, kdyz si te kvuli tomu film ziskal.
      No names!!!

      Vymazat
  27. Prosim a kedy bude ta novinarska premiera? Dokedy budeme trpiet v nevedomosti :-)

    OdpovědětVymazat
  28. Ten trailer je geniální. Goosebumps jak svině. Kdybych ho viděl v době vydání, v kině, asi bych si nasral do trenek.

    OdpovědětVymazat
  29. zdroj: slovnik.seznam.cz
    "alien" překlad z angličtiny
    - cizí, odlišný
    - cizinec, přistěhovalec
    - mimozemšťan, vetřelec z vesmíru

    Čili mimozemšťan či vetřelec z vesmíru je jedním z překladů tohoto slova, ne primárním, ale je!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Otázkou je, jestli to je příčina nebo následek. Nemá někdo slovník z roku 1979 nebo starší?

      Vymazat
    2. Ale prdlajs!

      Vymazat
    3. alien (adj.)
      mid-14c., "strange, foreign," from O.Fr. alien "alien, strange, foreign; an alien, stranger, foreigner," from L. alienus "of or belonging to another, foreign, alien, strange," also, as a noun, "a stranger, foreigner," adjectival form of alius "(an)other" (see alias). Meaning "not of the Earth" first recorded 1920. An alien priory (c.1500) is one owing obedience to a mother abbey in a foreign country.
      alien (n.)
      "foreigner, citizen of a foreign land," from alien (adj.). In the science fiction sense, from 1953.

      Vymazat
    4. Oxford Dictionary of English:

      jeden z významů - supposedly from another world; extraterrestrial: alien beings / an alien spacecraft

      Vymazat
    5. Jdete uz s timhle tematem do pice, kkti.

      Vymazat
    6. tplkvy kkti, kdyz uz.

      Vymazat
  30. Tak Votrelca si pamatam este zo socializmu... v roku 1986. Amfiteater kde sa to premietalo naplneni uplne na maximum, ludia este aj stali na okrajoch a na plotoch. Kapacita 15 000, ale verim ze tam mohlo byt tak 20 000 ludi. Samozrejme ako pubertak som vtedy nemohol zaspat tiez niekolko noci po filme. A asi takych ludi bolo viac, lebo v komunistickej Pravde vysiel potom clanok s nazvom "Nebojte sa votrelca" kde nejaky akademik vysvetloval, ze nieco take vo vesmire naozaj nie je mozne. Co si pamatam najviac bola este 4 hodinova dopravna zapcha kym sa tych 20 000 ludi dostalo z Amfiteatru prec... a to bol rok 1986... Nieco take sa opakovalo az v roku 1999, iba MATRIX mal taku navstevnost.

    OdpovědětVymazat
  31. Po shlédnutí traileru 1979 jsem si uvědomil že hudební podkres je velmi, ale velmi podobný traileru promethea :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No hudba je uplne to samy (jen dneska vic nadupany) a vlastne cely trailer Promethea je stejny, jen se samozrejme promitaji jine sceny. Scott si udelal homage sam sobe.

      Vymazat
  32. 100% souhlas s recenzi!
    Obcas si poustim jen prvnich cca dvacet minut filmu a hrozne se bavim predevsim "lopatami" v podani Stantona a Kotto(a). Zajimave koincidence: Ian Holm byl pak ve filmu Jackem Rozparovacem (From Hell), H.D. Stanton mimo jine hlidacem na strasidelnem parkovisti pro privesy (Twin Peaks: Fire Walk With Me) a Veronicu Cartwright pravidelne unaseli mimozemstane v Aktech X. Nejhur to ale asi koupil John Hurt - byt zlikvidovan Vetrelcem, narodit se jako Sloni Muz a pote skoncit jako Winston Smith, to je docela kotel : )...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. lopata=hlaska?

      Vymazat
    2. "Lopata" se za "totace" rikalo lidem, vykonavajicim v zamestnani manualni cinnost. ("Totac" se dnes rika lidove-demokratickemu zrizeni)

      Vymazat
    3. Totac bylo lidove-demokraticke zrizeni?

      (Tim nemyslim podle nazvu, ona i ta Severni Korea je,hahachichi, Korejska lidove demokraticka republika)

      Vymazat
  33. někoho, kdo mne zná, asi jen ztěží překvapí, že ve vyznění recenze se s Františkem absolutně ztotožňuji (ostatně to samé lze říci i o "Vetřelčí hudbě"), takže jen dodám, že dodnes (ano, udělal jsem si bleskovou revizi a opravdu je to tak) je to můj film numero uno, zcela neotřesitelně a beze všech pochyb. Filmový majstštryk, jehož emocionální dopad na mou maličkost nedokázal přebít absolutně žádný modernější trhák a že jsem nějakej filmovej fanda.. podtrženo, sečteno pro mne osobně nejlepší film všech dob, howgh ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No a kurva mame tady dalsi "howgh"...

      A koho zajima, zes nejaky Lucius a kdo te zna, toho neprekvapis?!

      Vymazat
    2. Lucius Kokotius Naser.

      Vymazat
    3. Lucius Kokotius Naser Teplakus.

      Vymazat
  34. Taky mám historku. Vzal jsem si tričko s nápisem NOSTROMO na návštěvu k tchýni, která hned jak mně ve dveřích zmerčila, vybafla "Nostromo! Vetřelec! Na tom jsem byla za komunistů v kině, to byl super film." Podotýkám, že obvykle se mně spíš snaží přesvědčovat o kvalitách filmů jako "Doktor od jezera hrochů" nebo "Líbáš jako Bůh".

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky mam historku. Vzal jsem si tricko s napisem PVT. VASQUEZ ILLEGAL ALIEN LV-426 a tchyne, hned jak me ve dverich zmercila, na me jakooooo - WTF?????!!

      Vymazat
    2. Prosím tě proč nosíš tričko evokující ten sračkoidní druhý díl?

      Vymazat
    3. Jsi blbej, navedenej, nebo novej?
      Jen kokotoidní teplákovci tady nejsou anonymní. Honem se přizpůsob, než budeš vypískanej.

      Vymazat
    4. Nejsem navedenej a ani novej. Zbytek sedí.

      Vymazat
  35. Přeložit název filmu "Alien" do češtiny jako "Vetřelec" bylo dle mého skromného názoru geniální, byť souhlasím, že české slovo "vetřelec" rozhodně není obdobou slova "alien" (tím je spíše "intruder").

    Pokud se hrubě nepletu, potom slovo "alien" se v angličtině používá v celém spektru významů, jejich společným jmenovatelem je především to, že jde o něco "odlišného" a/nebo "cizího". Může tedy být použito jak pro přistěhovalce (= přichází z cizí země), příslušníka jiného náboženství (= vyznává odlišnou víru), tak i pro mimozemšťana (= je původem z jiné planety). Po roce 1979 je poslední význam samozřejmě mnohem známější a používanější...

    Čeština obdobné podstatné jméno nemá, pokud se hrubě nemýlím ("cizinec" postihuje jenom část významu "alien"). S ohledem na děj filmu a jednoslovnost jeho českého názvu proto osobně považuji "vetřelce" za nejlepší možnou volbu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To už jsem někde četl:
      http://www.fuxoft.cz/preklady/

      Vymazat
    2. Blahopreju k prvni navsteve FFFilmu/sekce Vetrelec/.
      Ano, tvuj nazor je skromny, hrube se nepletes a hrube se nemylis a ano, od roku 1979 je termin ALIEN samozrejme mnohem znamejsi a pouzivanejsi.
      Ted si sundej teplaky, dej si skvarkovej chleba na celo a bez si lehnout.

      Vymazat
    3. Takovejhle Brouk Pytlík se zde už dlouho nevyskytnul...

      Dosly mi naboje, nema nekdo?
      http://www.tk560.com/studioprops/studioprops-Images/30.jpg

      Vymazat
  36. >Anonymní22. května 2012 16:11

    No shit, Sherlock. Ses tady poprvy?

    OdpovědětVymazat
  37. Probiralo se tu uz, proc byl film prelozen jako Vetrelec a ne jako Temny cizinec? Lololo trololo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Film mel pracovni nazev Private Vasquez, pozdeji se mel jmenovat Illegal Alien no a jak to nakonec dopadli vime vsichni.
      Na delsi nazev v uvodnich titulcich uz nezbyly penize, protoze je Ridley Scott prosral nekonecnym prestavovanim anten na modelu Nostromo.

      Troloooo lolo lolo lolo lo loooooo, trolololo trolololo lo looooooo

      Vymazat
  38. Hrubě srovnáno jde o český Plan 9 from outer space, který by vlastně stálo zato dostat na světlo a zuřivě propagovat, protože má velký potenciál stát se svého druhu kultovním hitem. Co do filmařského diletantismu nabízí totiž mnohem perverznější soubor do očí blijících filmařských nedostatků než všechny pozdější americké filmy proslulého Eda Wooda. Jen musíte přežít ty baletní scény... a anděly... mnoho andělů. (Právě andělé vám totiž pomohou poznat peklo.)

    OdpovědětVymazat
  39. Franto, toho, ze herci byli starsi, si uz kdysi vsimnul nakej Roger Ebert...

    A peculiarity of the rest of the actors is that none of them were particularly young. Tom Skerritt, the captain, was 46, Hurt was 39 but looked older, Holm was 48, Harry Dean Stanton was 53, Yaphet Kotto was 42, and only Veronica Cartwright at 29 and Weaver at 30 were in the age range of the usual thriller cast. Many recent action pictures have improbably young actors cast as key roles or sidekicks, but by skewing older, "Alien" achieves a certain texture without even making a point of it: These are not adventurers but workers, hired by a company to return 20 million tons of ore to Earth.

    http://rogerebert.suntimes.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/20031026/REVIEWS08/310260301/1023

    OdpovědětVymazat
  40. Co za kkta je Roger Ebert, Vosmiku?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Podradnej recenzet, jehoz recenze 20 let nikoho nezajimaly, ale poslednich par let je za hvezdu, proste typicka medialni mrdko-celebrita, jak rikala moje mama: "Driv to byly kurvy, dneska jsou to celebrity!"

      Vymazat
    2. Dik Vosmiku.

      Vymazat
  41. Pane Františku, je nějaký zásadní rozdíl oproti dnešnímu dabingu Alien a titulky z 80. let? V dnešní DVD verzi titulků si např. herci vykají, což nepůsobí úplně ideálně. Jako třeba "Ty mrcho, vy jste nás chtěla nechat venku" atd. Kdo to vůbec tenkrát překládal?
    Jiří

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Frantiskuv otec.

      Vymazat
    2. No, ja mrcham, kurvam a prostitutkam taky vykam.
      "Na kolena, vy mrcho! A tez mi ho poradne vykurte! No lizejte, lizejte!"
      Nejakou slusnost si prece clovek musi zachovat.
      Jen tak na okraj, byla ta mrcha, ktera je nechala venku, naha nebo aspon mrtva?

      Vymazat
    3. Musim se pochlubit, ta kurva Captcha nebo jak se jmenuje po mne chtela cesky slovo: hrouda

      Vymazat
    4. Tož, šak to hláška z Director`s Cut z 2003, ne?

      Vymazat
    5. Neblbni, vdyt on si to pamatuj z CB televize, kdyz to davali v 80,letech ;)

      Vymazat
  42. Koukám, že intelektuálové here. Co takhle se pánové vrátit na blogy idnes? Tady jsou reálná témata ohledně filmu Alien. Pokud nedokážete identifikovat scénu o které jsem psal, tak tady prostě nemáte co dělat.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No jestli ses ten kdo se ptal Fuky na rozdil mezi dabovanou a titulkovanou verzi, tak by ses mel sam vrati zpatky na Blesk.cz. Fuka je sice zaostalej kokot, ale ne zas takovej, aby koukal na Aliena s CZ titulky, nebo dokonce s dabingem!!!

      Vymazat
    2. Předpokládám, že většina lidí sleduje tento film v titulkované, nebo dabované verzi. Otázka zůstává stejná, jaká byla titulkovaná verze v 80. letech? Matně si vzpomínám, že Space Jockey, byl označován jako "fosílie".
      Pánové, s váma se fakt nedá spolupracovat, jste zralí k seriozní diskuzi ohledně filmu Alien, nebo o tom víte úplně kuloví? V tom případě se vraťte na blesk, blog idnes, nebo odjeďte na tříkolce. Je zde vůbec někdo narozený před rokem 1975, nebo monolog směřuje k pubescentům!! Takže pokračujme v seriózní diskuzi. Viděl někdo z vás Aliena na ČB televizi? No a teď už je jen krok k tomu dabingu, resp. titulkům.

      Vymazat
    3. Space Jockeyovi se rika "fosilie" i v originale. Slova "space jockey" nikde ve filmu nepadnou.

      Vymazat
    4. Jiriku sorry, ale jestli si takovyhle veci nedokazes zjistit sam a pritom ostatni obvinujes z neznalosti, tak je mi te fakt lito!

      Vymazat
    5. Ale dyť já si VZPOMÍNÁM na to, že v původním dabingu byl Space Jockey označený jako fosílie, to je výkon po 20. letech, nemluvím o ENG verzi. To je jenom pocta titulkům konce 80. let. Tak co si jako nedokážu zjistit? Jediná otázka co jsem měl o půl obrazovky nahoru bylo,jaký je rozdíl dnešního dabingu a původních titulků. Počítám, že bylo více verzí.
      Velmi by mě zajímalo hodnocení pana FF pokud jde o titulky v rozšířené verzi na DVD. Podle mě to musela překládat nějaká ženská, protože to by chlapa nenapadlo.

      Vymazat
    6. A jak je to teda s tim Temnym cizincem?

      Vymazat
    7. Jedna se o tajmneho temneho cizince z Tijuany s vybelenym analem, neplest si s ilegalnim pristehovalcem!

      Vymazat
  43. Když dávali Vetřelce v kinech, já, bohužel, už byla dospělá :-) Byla jsem z něj tak nadšená, že se mi o něm tu noc zdálo. To se mi nikdy předtím ani potom nestalo.
    Ještě dnes si vzpomínám, jak jsem se vzbudila hrůzou. Takže pro mě to JE scifi horor.

    OdpovědětVymazat
  44. Co se týče kulis, interiérů, venkovních záběrů na loď a tak vůbec celý tý technický stránky filmu... Nemůžu si pomoct - vždyť to vypadá líp než cokoliv, co se dneska vyrenderuje na zeleným pozadí! Prostě to všechno vypadá tak nějak správně ošuntěle a lepší 'look' sem snad už nikdy potom neviděl..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo to vypadá, ale v BR rozlišení se to už trochu sype a je vidět co je model a zhruba v jakém měřítku. Co je na celém filmu z historického hlediska nejslabší, jak všichni pálí jednu cigáru za druhou, to je prostě neúnosné a v novém filmu ani jedna cigára určitě nebude. Jestli pak tam bude alespoň jeden občan asijského původu. Snad tam budou i běloši neandroidního původu. Nepochybuji, že tam budou afroameričané ve vedoucích pozicích, na rozdíl od Vetřelce.
      Pokud jde o to zelené pozadí, tak jde především o kvantitu, oni mohli udělat jen pár efektních modelů a podle toho vypadala ta úroveň. Když někdo může na počítači udělat nějaký efekt, nebo objekt, tak proč jich do toho filmu nenaprcat 100 000. Proč by někdo měl dělat armádu z několika stovek bojovníků komparzistů, když jich může na počítači nasázet 50 000.

      Vymazat
  45. Na Promethea se moc těším. Co mě ale trochu podle trailerů děsí, že ve filmu bude nějaká zázračná etnoložka, která bude luštit tisíce let staré hieroglyfy v reálném čase. Stejně tak tam bude plno geniálních vědeckých pracovníků, kteří okamžitě během pár sekund pochopí souvislosti toho o co go, jako by viděli všechny díly Vetřelce. Asi jako zhruba v tom AvP. Doufám že to Ridley neposral a nesklouzl do téhle scifi šmíry posledních let.
    Taky mě docela zajímá, jestli Ridley půjde cestou Camerona a zredukuje výrazy "svět", "lidstvo" na obyvatele USA.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No ja videl jen prvni tri trailery, pak uz jsem to radsi prestal sledovat, ale myslim si(a doufam), ze zazracna etnolozka a cala bezvaparta premoudrelejch vedcu si jen mysli, ze vi vo co gou, ale seredne se pletou a dostanou tezce naprdel, taky doufam, ze jich vetsina(pokud mozno uplne vsichni)ve finale zarve ;)

      Vymazat

Komentáře jsou moderovány kombinací umělé a lidské inteligence. Mohou být zveřejněny až po několika hodinách a ty zveřejněné mohou později zmizet. Pokud pošlete stejný (nebo podobný) komentář několikrát, výrazně se tím snižuje pravděpodobnost, že bude někdy publikován.