24.6.12

Recenze: Faust (2011) - 50%

Nová verze starého příběhu s morálním ponaučením (ruský film, natočený v němčině v České republice) rozhodně není konvenční, komerční nebo pochopitelná...


Alexandr Sokurov nedávno natočil celovečerní film bez jediného střihu. To znamená, že rád provokuje a natáčí nestandardní věci. A také to znamená, že dobře zvládá technické aspekty filmařiny (čímž se liší od značné části filmařů, kteří rádi provokují a natáčejí nestandardní věci).

Film je zřejmě nějak inspirován nějakou verzí legendy o Faustovi, ale je to inspirace tak dovedně skrytá a sofistikovaná, že jsem ji při své nevzdělanosti neodhalil. Příběh filmu vám nemohu dost dobře popsat, i kdybych si ho pamatoval. Problém je, že si ho moc nepamatuji, protože jsem poměrně brzy upadl do jakéhosi katatonického stavu, kdy jsem sice objektivně neusnul, ale měl jsem neutuchající pocit, že na plátně sleduji sen někoho, kdo bere nějaké zajímavé drogy.

Ve filmu vystupují postavy: Doktor Faust, ďábel (který se ovšem nejmenuje "Mefisto" a je to židovský vetešník) a Markétka. Tyto tři postavy spolu (a s jinými) provádějí různé vzájemné interakce, při kterých občas mluví, občas chodí, ale nikdy neřeší nic, co by se dalo nazvat "příběhem". Jediná story spočívá v tom, že Faust by se chtěl vyspat s Markétkou (je fakt moc hezká a má ve filmu skoro full frontal) a ďábel mu v tom, pomůže. Nijak se ale neřeší, co přesně má Faust udělat, co za to ďábel chce, a jestli to nakonec dostal, takže to dává ještě menší smysl, než podobné scény v pohádce Zdeňka Trošky.

V tuto chvíli musím přiznat, že je docela dobře možné, že to celé nějaký smysl z dějového hlediska dávalo, a že jsem pouze nebyl dostatečně pozorný a proto mi nedocvaklo, proč Faust dělá s Markétkou to, co dělá, proč pak jde s ďáblem tam, kam jde, proč je přitom najednou oblečený v brnění, a tak dále. Dostatečně pozorný jsem nebyl protože, že tvůrci záměrně celý film tříští divákovu pozornost a neustále film prošpikovávají náznaky a krátkými záběry, které vypadají, jako že se z nich něco vyvine, ale v 95 % případů se to nestane.

Jeden příklad: Faust spolu se svým otcem provádějí gynekologické vyšetření nějaké ženě. Ta si přitom zpívá. Vyndají jí z vagíny slepičí vejce. Žena ho sní. Konec scény. Žádné "LOL, tati, dobře jsi ji zpwnoval jak jsi jí tam strčil to vajíčko!", žádné "WTF tohle se mi ještě nestalo!", prostě o tom následně nikdo nijak nemluví a až do konce filmu z toho nic nevyplyne - tedy aspoň nic, čeho bych si já všiml.


Druhý příklad: Hrdinové si o něčem povídají. Jejich povídání je každou chvíli přerušováno tím, že nějaká epizodní postava někomu něco řekne a my to slyšíme velmi hlasitě, jako by to byla součást hlavního děje. Nebo něco triviálního udělá, a my to vidíme v detailním záběru. Postavu ale pak už nikdy nevidíme a netušíme, jaký význam její věta / čin měly mít. Tohle se ve filmu děje prakticky nonstop, kdykoliv je na plátně větší skupina lidí.

Třetí příklad: Někdo se podívá do náhodně postaveného dalekohledu a uvidí v něm opici, sedící na Měsíci. Nijak to nekomentuje. Při tom jsem se aspoň zasmál, ale moc dalších vyloženě dada okamžiků ve filmu není.

Nemám pochyb o tom, že toto vše je umělecký záměr a že režisér chtěl v hlavách diváků vyvolat podobných bordel. Nemám také pochyb o tom, že jistá sorta diváků mu za to bnude vděčná. U mě to ale vedlo nejdříve k mozkovévu přepětí a pak k mentální kapitulaci...

Zajímavé ale je, že tento druh "nepříběhu" si většinou spojuji s avantgardními minimalistickými filmy, natočenými digitálním fotoaparátem v režisérově garáži. Faust je ovšem pravým opakem: Je to velmi výpravný film, který mimo jiné obsahuje slušné množství triků, tuny kostýmů, neutuchající symfonickou hudbu a zajímavé osvětlení / střih / líčení. V jedné scéně v lázních se například ďábel celý svlékne a to, co uvidíme, vypadá působivěji, než v jakékoliv filmové adaptaci Clivea Barkera:


Markétka je hezká ale pasivní, ovšem Faust (vypadající jako mladý Ralph Fiennes) i ďábel jsou velice zajímaví herci.

Prostě, kdyby se tatáž látka s týmž rozpočtem a s týmž štábem svěřila Paulu Verhoevenovi, asi by se mi výsledek velice líbil. K téhle verzi ale mám podobně ambivalentní vztah jako třeba k Nic proti ničemu.

42 komentářů:

  1. Františku, koukám, že sis poslední dobou oblíbil dávat textu jinou barvu pozadí. Vítej v roce 1997.

    OdpovědětVymazat
  2. Když už jsme u toho Verhoevena
    http://www.slashfilm.com/roger-avary-script-paul-verhoevens-jesus-nazareth/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vzhledem k tomu, že RoboCop je alegorie Ježíše (zabit, vzkříšen, chodí po vodě), je Verhoeven pro tuto látku jasná volba.

      Vymazat
    2. Ja sem po vode nechodil, co to meles?

      Vymazat
    3. Možná si to jen nepamatuješ. http://3.bp.blogspot.com/_-BH0RfUWDMg/SGmmWDGbAxI/AAAAAAAABjo/RuJSCg1SEvI/s400/ROBOCOP2.bmp

      Vymazat
  3. Nebyla by ta fotka svlečenýho ďábla do naha? Mám takovej pocit, že to bude sexy.

    OdpovědětVymazat
  4. Je ve filmu nějakej full frontal bunkru? Díky.

    OdpovědětVymazat
  5. Nic proti ničemu, ale mohl bys to odpřeklepit?

    OdpovědětVymazat
  6. Fuka už je tak starý, že deset let je pro něj "nedávno"... Je na tom cosi smutného...

    OdpovědětVymazat
  7. Já si nemůžu pomoct. CHA. Vbagína!

    OdpovědětVymazat
  8. Mimochodem, ten film bez jediného střihu je celý na YT (a s anglickými titulky): http://www.youtube.com/watch?v=2WSTTKHTpps&feature=related

    OdpovědětVymazat
  9. Tobě ta svatba a pojídání škvarků fakt už lezou na hlavu, tolik chyb v textu jsem neviděl ani na blesk.cz!

    OdpovědětVymazat
  10. Ovšem obsah výstižný. Přesně takhle si představuji "avantgardní film ruského režiséra" (ne, že bych měl tu odvahu se na něco takového dívat).

    OdpovědětVymazat
  11. Nejen ze tam amfora jeste nepovesil ty palce, ale me to jejich radio ani nejde spustit, je porucha jen na mym prijimaci nebo to ma jeste nekdo jinej?

    OdpovědětVymazat
  12. Na nejdrsnějším WC ve státě na Národní třídě se rozletí dvéře a vejde hlavní kápo – Ludrozombajz – u pisoárů už čeká stará známá parta, tj.: Kriplodebžot, Ichtylpako, Hnusodement ml., Tlamodržka zvanej taky Vochechul a u rozbitýho sušáku na ruce Šmejdozmetek.

    Ludrozombajz je pyšně zkoukne a prohlásí: Tak už jen počkáme až dorazí Vosmík a můžem do akce.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je tak umělecký, až tomu nerouzmím. Dávám 50%.

      Vymazat
    2. Tak jako opravdu pobavil :)

      Vymazat
    3. Jaký je klíč k pochopení těch příspěvků o Vosmíkovi? Stačí sledovat Palce nebo je nutné prodělat lobotomii?

      Vymazat
    4. chrrr,.. co si chchhrrrrr rikal ??

      Vymazat
  13. esli ve filmu nehraje Miroslav Taborsky tak se ptam: KDYZ NEE TAK PROC NEE?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Táborský dubloval tělo svlečeného ďábla.

      Vymazat
  14. Bude v pátek recenze na Dobu ledovou - abychom se vrátili zpět k filmům, které pochopí i anonymní ... ?

    OdpovědětVymazat
  15. Zrejme (dle Frantiskova popisu) pujde spise o adaptaci Bulgakova Mistra a Marketky. A Faust se to jmenuje jen kvuli nejakemu producentovi...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ses posral dopyče? Sem čet asi 10 stránek ty Markétky a tam jezdily tramvaje a šmelcovaly lidi. Viděls tady v tom traileru nějákou tramvaj? Dopyče práce.

      Vymazat
    2. ty umíš číst? život je plný překvapení!

      Vymazat
  16. Myslím, že celé nedorozumění vzniklo kvůli tomu, že Faust nepozval Mefista na svoji svatbu. Žádný div, že Fuka toto nepochopil a navíc upadl do katatonického stavu.

    OdpovědětVymazat
  17. off topic
    Na CT2 davali vcera dabovany Big Lebowski.
    oslovovali ho "Ďjůde" ty kravo, jedinej moznej preklad je snad "vole" ne?
    Na to se nedalo koukat. Dabing = nejvetsi nepritel filmu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsi spatne rozumel. oslovovali ho "Jude".

      Vymazat
    2. :-) Kdo tohle pusti do vysilani!!! Driv na ct2 davali aspon filmy s titulkama. Za tohle bych dal tem co jsou za to zodpovedny vyhazov. Svatokradez.

      Vymazat
    3. Jediný myslitelný překlad anglického slova "dude" je "teplák"

      Vymazat
    4. Podle mě má Big Lebowski výborný dabing hlavně na VHS. NA DVD byl dabing s téměř totožným obsazením, ale upravili některé hlášky (1. dabing - "Chci toho právníka, co má Bill Clinton." 2. dabing - "Chci Tomáše Sokola nebo Jiřího Teringla." A taky myslím vypadla ve druhém dabingu hláška "Nakopu ti árš."). Co se týče oslovení Dude, tak to je vysvětleno hned na začátku filmu s tím, že to může znamenat i vůl, ale rozhodně to není jediný možný překlad.

      Vymazat
    5. No jo lebowski další v pořadí jak pokazit film překladem. To je snad horší jen ,,Dobrou noc a hodně štěstí".

      Vymazat
  18. asi si ten teplak prekladatel myslel ze djuuud je anglicky jmeno

    OdpovědětVymazat
  19. no co to je tohleto, no do pýče!! jaktože ten zajebanej fffilm ještě funguje? jste všichni pýčové, že to ještě čtete, nebo co? vrátil jsem se z dovolený a nestačím se divit! vidím tady zase nějaký zpýčený recenze a komentáře! to neni možný! Pochotpe, že tvůrce FFFilmu se vypýčil na chudáka Anonymního, pozval si k sobě na balkon teplou zfetovanou opici, naládoval jí tam dortem a klobásama a ještě se tím chlubí! jestli tohle nění vypýčenost, tak jsem asi pýča nebo co...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ajeje hlavni dopycista je zpet a este stale resi toho vysmazenyho ulozt.to.orangutana i kdyz se mezitim stalo tolik veci.

      Vymazat
    2. co se dopýči stalo, fffilm konečně zkrachoval? zpýčená dovolená...

      Vymazat
  20. § 175
    Vydírání
    (1) Kdo jiného násilím, pohrůžkou násilí nebo pohrůžkou jiné těžké újmy nutí, aby něco konal, opominul nebo trpěl, bude potrestán odnětím svobody na šest měsíců až čtyři léta nebo peněžitým trestem.

    § 302
    Týrání zvířat
    (1) Kdo týrá zvíře
    a) zvlášť surovým nebo trýznivým způsobem, nebo
    b) surovým nebo trýznivým způsobem veřejně nebo na místě veřejnosti přístupném,
    bude potrestán odnětím svobody až na dvě léta, zákazem činnosti nebo propadnutím věci nebo jiné majetkové hodnoty.

    Jestli chcete, aby šel Franta do tepláků (bez čivavy uvnitř), tak klikejte na jeho banner...

    OdpovědětVymazat

Komentáře jsou moderovány kombinací umělé a lidské inteligence. Mohou být zveřejněny až po několika hodinách a ty zveřejněné mohou později zmizet. Pokud pošlete stejný (nebo podobný) komentář několikrát, výrazně se tím snižuje pravděpodobnost, že bude někdy publikován.