A pak se začne cosi komplikovat, především kvůli mladému myslivci Ludvíkovi (Tomáš Vorel ml.), který sice zabíjí zviřátka, ale Anynu přitahuje.
Film je propagován jako volné pokračování Vorlovy Cesty z města, ale nebýt některých stejných herců a jmen postav, nikdy by mě to nenapadlo (a mám dojem, že tam jsou jisté zásadní problémy v kontinuitě). Oba filmy ale hlavně mají zásadně jinou atmosféru.
To je jednak dobře a jednak špatně.
Dobré je, že film Cesta do lesa není tak agresivně, militantně proticivilizační jako Cesta z města, je méně předvídatelný a méně černobílý.
Špatné je, že že děj filmu je natolik nejednoznačný, že je velký problém vysledovat v něm jakoukoliv zápletku a motivace postav. Nebo bych místo "nejednoznačný" mohl napsat "vytvořený generátorem náhodných čísel".
Co myslím tím "nejednoznačným dějem filmu"? Obraz a střih je v pořádku. Vidíme, co různé postavy dělají a slyšíme, co při tom říkají. Ale jako kdyby to v každé scéně byly jiné postavy. Nebo jako kdyby se jim mezi jednotlivými scénami stalo něco velmi traumatického, co velmi zásadně změnilo jejich chování...
Například Anyna: Žije v lese, má ráda zvířátka. Myslivec Ludvík zastřelí a vyvrhne (nožem, ne z dávícího traktu) laň přímo před jejíma očima, což je pro ni hrozné trauma. Anyna nejí maso. Nenávidí televizi. Nemá školní sešit, protože chce chránit lesy (zajímavé je, že doma sedí u dřevěného stolu a velké dřevěné kuchyňské linky). Ludvík lesy kácí, v čemž mu Anyna brání vlastním tělem. No a pak se ti dva do sebe zamilují a začnou spolu chodit. Přerod z "chci ho zabít" na "chci s ním spát" proběhne pouze tím, že Ludvík v jednu chvíli zažene pytláky, kteří chtějí Anynu znásilnit.
A totéž v bleděmodrém platí o většině ostatních postav, včetně hlavního hrdiny, otce rodiny! Zatímco matka jako jediná je konzistentní po celý film (hardcore new-age), otec občas "kolaboruje" s vesničany, kteří jsou v jiných scénách vykresleni jako zákeřné svině. Z tohoto zásadního domácího konfliktu ("členové mé rodiny se kamarádí s těmi, kteří mě nenávidí") celý film vůbec nic nevyplyne a nijak se neřeší.
V různých částech filmu jsou různé postavy představeny ve scénách, kdy jimi divák zcela jistě má opovrhovat a kdy ubližují hlavním hrdinům. V jiných scénách jsou tytéž postavy s hrdiny v kamarádském vztahu. Nikdy není naznačeno, jak si to obě strany srovnaly v hlavě, nebo co se stalo, že se mezilidské vztahy takhle bizarně mění. Tvůrci intenzivně tepou i do institucí (policie, církev, státní lesy), a nikdy z toho nic nevyplyne. Jako kdyby Vorel byl naštvaný na celý svět a slepě střílel na všechny strany, pak si uvědomil, že točí celovečerní film a rychle k němu dolepil (po 110 minutách) nesmyslný happy end.
Ve své nekonzistenci a špatné definici postav (kterých je MNOHO) je film tak vzácně konzistentní, že jsem uvažoval, zda nejde o sofistikovaný záměr a zda film neilustruje všudypřítomnou absenci morálky a rozklad hodnost v dnešní společnosti - a zda tudíž nemáme nenávidět úplně všechny jeho hrdiny bez rozdílu. Obávám se ale, že tím filmu přikládám větší ambice, než měl...
Po řemeslné stránce film není špatný a některé záběry ve mně vzbudily touhu zajet si zase někdy do přírody. Kamera správně jeřábuje, mlha se převaluje údolími, hudba fidlá (bohužel je od dvou lidí, takže polovina je symfonická a druhá polovina ambientní synťáky s ambientním brnkáním).
Herci jsou povětšinou schopní (s výjimkou nesnesitelné spolužačky Anyny) a snaží se se svými rolemi něco dělat. Ať už to ale je vinou scénáře nebo finálního sestřihu, všechno to dává pramalý smysl, postavy celý film zůstávají tajemnými černými skříňkami a především jsem až do konce filmu nepochytil, které postavy tedy vlastně mají být kladní hrdinové, pokud nějaké (kromě sluníčkové maminky)...
Cesta z města, ač se mi příliš nezamouvá z ideologického hlediska, byla lepším filmem, protože v něm bylo jasné, co jím chtějí tvůrci říct a proč postavy dělají ty (často šílené) věci, které dělají. V Cestě do lesa není jasné, jestli jsou šílené ty postavy, nebo tvůrci filmu. Rozhodně to ale není tak jednoznačně strašný a debilní film, jak by se mohlo zdát z jeho traileru!
Každopádně mi připadá, že čím méně se ve Vorlových filmech mluví, tím lépe fungují...
Takhle nějak jsem si vždycky představoval začátek postmoderní apokalypsy: V traileru na český film z pera Tomáše Vorla konzumují dvě pseudo-eko-intelektuálky magický houby. Hippies se obrací v hrobě.
OdpovědětVymazatVšude je přítomna absence morálky, rozkládají se hodnoty a práce saje natolik, že to i Hitler vidí černě! (vlastně tmavomodře)
OdpovědětVymazatVorel vzdycky delal divnou latku divnym zpusobem. I nudnym. Jako by ze Sklepa bral to nejlepsi a ukazoval to tim nejhorsim zpusobem. Pritom chytrej chlap. Podobne, i kdyz o neco lepe pracuje Milan Steindler. No a tyhle particky si jdou uz tak dlouho na ruku, ze vlastne pripominaji styl CT. Zadna sebereflexe na place a ve strizne. Jsem na to zvedavej.
OdpovědětVymazatdobře, pak je třeba říct jestli to stojí za vidění
Vymazattrailer mne zaujal, protože nám z našeho dvouhektarového kousku lesa taky nějaký zmrdi ukradli nevim kolik kubíků dřeva...
kundy zlodějský a zpičený vychřice, no co - až se tam přestěhuju, tak budu asi stejně chtít spíš pole :-)
to nejsou zadni zlodeji vole, ale sberaci dreva!
Vymazat"polovina je symfonická a druhá polovina ambientní synťáky s ambientním brnkáním"
OdpovědětVymazatNo podle ukazek slysim symfonicky vykal produkovany nejakym snad adlibem :) To i moje 3 tisicove klavesy snad hraji mene prkene :).
Jinak jsem militantni odpurce nahrazovani syntetikou: El. Kytara, Ak. Kytara, Vsechny smyccove nastroje, zejmena solove samply, Dechove krome pikoly vsechny. A to predevsim u filmove hudby. Do her at si klidne kakaji.
Dobre snasim synteticky klavir, basskytaru prazcovou, bici. Samozrejme vse vymazlene.
Ach jo, a tak to dopadne pokazdy kdyz se pseudointelektual, mestskej frajirek Fuka pokousi hodnotit poetiku new age hipisackyho filmu vod Vorla. Tobe Fuka neverim uz vod ty doby co si vyhlasil valku Adamu Sandlerovi a dal jeho Zohanovi 20% u kteryho se bavim dodnes. Z nostalgie sem si pustil nejaky starsi dily palcu z roku 2004 a uvedomil si jak mi chybi Baldynsky, ten jedinej te umel vzdy usadit. A to ty potrebujes, poradnou fotrovskou facku cas od casu. I kdyz byl Balda mladsi.
OdpovědětVymazatjo a sorry nechal sem se unest a malem zapomel. Chlebec je debil.
Vymazatzohan se mi taky libi. ale novsi sandleroviny radeji nekoukam
Vymazataha, pust si nekdy novejsi chlebcoviny, je to hrozna hlina, o vyzranym prasopsovi odnekud z vidlakova, co furt blije strasny hovna, proste desnej luzr, ze ti je ho obcas az lito, ale pak se projevi jako takovej kreten, ze mu prejes rakovinu prdele...fakt doporucuju
Vymazat664, fakt netuším co bych ti na toto řekl, není tam nic co by mě jakkoliv inspirovalo k čemukoliv. A neměls ty náhodou přidělenýho na starost Horáka?
Vymazattohle je neco, s cim si musime poradit, a na rovinu - nebude to jednoduchy: von tu hubu nedrzi, ani kdyz fakt nema co rict
VymazatA kdo to zapříčinil. Retardi jako ty. Přečti si svůj superftipný popis v profilu a vzpomněl si jaké to bylo kým si mě nezačal srát. ;-)
VymazatČačaný, to je zbytečný. Já k tomu závěru došel v Okamihu, kdy o sobě ten troll napsal, že je oběť. Tak mi došlo, že von tu bude blít sračky jak čtvrtořadá kurva do tý doby, dokud tu bude poslední normální člověk, a pak se přesune na dalši web, kterej by moh zkurvit. Navíc si tu zřídil další nick, asi aby se necejtil sám, a to je už jen opruz pak číst, když se tu vyprazdňuje a hraje si na dalšího Anonymního. Asi má představu, že stačí dost sprostej slov a zapadne. Osobně je mi pak i takovej slizoun jako Horák milejší. Ovšem, ať se Franta nediví, že za Chlebce v diskusi prachy nebudou.
Vymazatparanoia and delusion...
VymazatJan Horák, s krycím jménem Zelenka, má v současné době oplétačky s policií, proto se dnešní ekodiskuze nemůže zúčastnit, avšak zdraví a těší se na vás...
OdpovědětVymazatpredpokladam, ze to video si nenasel nahodou, ale podobne veci vyhledavas cilene
VymazatTyhle videa vyhledává primárně František. Postoval to na svém G+.
Vymazat"rozklad hodnost v dnešní společnosti" a to já jako bývalý voják musím uznat že je něco strašného, nepřípustné.
OdpovědětVymazatKlebek: kdyz nemas tu gay fotku s ksiltovkou, musim zapojovat predstavivost abych tebou zacal naplno pohrdat. To me stoji energii. Muzes si prosim v profilu opravit fotku?
OdpovědětVymazatJinak k veci, prazskou petku nepocitam, ale z nasledne Vorlovi tvorby; Je neco co vas fakt sebralo? Stejne nebo vice nez produkuje zbytek Die Simulanten Bande kolem sklepa a to ve filmu?
jo me se libila Cesta z mesta dokonce natolik ze jsem si ji pustil vic nez jednou, jsem snad proto chlebec? A navic, se mi libil i Gympl.
VymazatBaldynsky, pyco esi tohle ctes prestan si z nas delat pycu a vrat se do Palcu, nee ze bys byl kdovijakej borec vole(vlastne si me docela sral, jakoby-jakoby ani promluvit vole neumis) ale ta gay-chemie mezi tebou a Frantou faksi fungovala. Tak nedelej zagorku pyco prestan psat dementni scenare k pycovinam typu comeback a vrat se do palcu.
OdpovědětVymazatKonecne MU to nekdo rekl jak mu zobak narostl!
VymazatProsimtě, tenhle pořad už je pod jeho úroveň. Teď už by neřikal nic (ani jakoby). Jenom by bylo slyšet klepání na telefon (jak hraje Angry birds), pak by řek "palec dolů," shrábnul prachy a šel.
VymazatTo je fakt von je snad tedkonc jeden z tech papalasu v rade pro rozhlasovy a tv vysilani diky kterym kretenum se ted vetsina programu promenila v teleshoping s vsudypritomnym product placementem. Necht zhynou v pekle!
Vymazatjá bych pouze doplnil klip: http://youtu.be/7N86tWwVTTI
OdpovědětVymazatTak sem prave videl cesko-slovensky film Dom(Dum) a to si delas kozy ne vole Franto? 70%?? Nudny az tak ze sem behem toho 2x napsal Chlebovi. Nebud Hitler a dodej recenzi na Bastardi III.
OdpovědětVymazat