U tohoto zajímavého filmu Davida Ondříčka (prvního od šest let starého Grandhotelu) bych se nejdříve zastavil u jeho technické a řemeslné stránky, protože o té se mi bude psát nejsnáze.
Věrně ztvárnit 50. léta není žádná legrace, ale tomuto filmu se to povedlo na české poměry až překvapivě dobře. Nevím, nakolik je to velkým rozpočtem (jde o koprodukci s Polskem a Německem) a nakolik nápaditostí tvůrců, ale výprava a kulisy vypadají naprosto lahůdkově a záběry staré Prahy (například probouzející se Václavské náměstí) i drobností v interiérech (například tapety v koupelně) působí místy až magicky. Naposled jsem byl z vizuální stránky českého filmu podobně nadšený při Třech sezónách v pekle nebo Poutech.
Z vizuálního hlediska fungují i scény, kde se vyskytují živí lidé, kteří se někam depresivně koukají, připalují si cigarety a zadumaně postávají v dešti. To vše je přinejmenším OK a ze začátku jsem byl docela hodně nadšený a nadržený, jak se tento český film noir bude dál vyvíjet. Navíc jsem se hned na začátku dočkal polonahého zpoceného Norberta Lichého, což je nejlepší začátek, jaký si můžete přát. (Za zmínku ale stojí fakt, že někteří slavní a skvělí herci - Babčáková, Krobot - jsou ve filmu doslova jen pár desítek sekund).
Bohužel, během následujících desítek minut, kdy jsem nepřetržitě čekal "až už to pořádně začne", moje nadšení soustavně klesalo, až jsem si po 60 minutách filmu uvědomil, že se to nijak pořádně nerozjelo a asi už nerozjede.
Což si žádá podrobnější vysvětlení.
Film má dvě základní roviny: Haklovo kriminální pátrání (které mu sabotuje StB) a Haklovo osobní drama. Velmi záhy vyjde najevo (a není to tudíž spoiler), že StB využila řadové zlodějíčky k plánované provokaci, jejímž cílem je očernit židovskou komunitu a svalit na ni vinu za loupeže a další zločiny, které nespáchala. To vše při exemplárním soudním procesu s pěti židy, vysílaném přímým přenosem v rozhlase. Velmi brzy se také ukáže, že pokud bude Hakl v pátrání po skutečných vinících pokračovat, pak uškodí sobě, ale pravděpodobně i své manželce a malému synovi. Přesto Hakl v pátrání pokračuje, z důvodu vyššího principu mravního.
Proti tomuto námětu nemám nejmenší námitky a může z něj vzniknout úžasný film několika možnými způsoby, obzvlášť když tvůrci mají k dispozici kvalitní herce a dostatek prostředků (což měli).
Bohužel, rovina "osobní drama" je příliš nevýrazná a rovina "detektivka" je nezajímavá až nesmyslná. Začněme od té detektivky:
Pokud se podíváme na celou kriminální zápletku z hlediska StB, která složitou akci připravovala, pak je nesmyslně překombinovaná, s mnoha slabými a rizikovými místy, jako kdyby ji plánoval Dr. Evil z Austina Powerse. StB je nám jednak líčena jako všemocná organizace, která si může dělat naprosto cokoliv (například nechat nevhodnou svědkyni zcela fyzicky zmizet, beze stop a bez podezření, prostě ji vymazat z existence). Falešně obvinění "pachatelé" jsou donuceni, aby u soudu přiznali svou vinu. Jaký důvod tedy má, že vůbec StB nutila nějaké řadové zlodějíčky provádět drobné krádeže, a tyto pak složitě sváděla na židovskou obec, přičemž hrozilo mnoho způsobů, jak se to celé mohlo provalit? Proč prostě pár židů nesebrat, nezmlátit, a nedonutit k přiznání k nějakému smyšlenému činu (což udělala StB tak jako tak)? Proč vůbec ty činy provádět? A proč neodbytně pátrajícího Hakla prostě fyzicky nezlikvidovat a nehodit to na některého ze zlodějíčků, což by bylo mnohem méně riskantní, než to, co StB dělá?
Ještě podivnější je pak celá závěrečná kriminální pointa filmu, o které bohužel nemohu psát bez spoilerů, takže případně přeskočte následující odstavec:
SPOILER! Celé šarádě šéfuje major Zenke z NDR, který byl původně nacista, na konci války byl zajat, osm let vězněn v gulagu na Sibiři a pak z něj Sověti najednou udělali vysoce postaveného policistu v NDR (??), který dostal za úkol zinscenovat šarádu v Československu. Pokud se mu to povede, dostane povolení vrátit se do Spolkového Německa, kde na něj čeká manželka a dítě. Připadalo mi velmi postavené na hlavu, že by Sověti pověřili něčím tak riskantním někoho, kdo je evidentně nemá rád, a kdo by je mohl v průběhu této tajné akce asi tak tisíci různými způsoby snadno zdiskreditovat, a to klidně až poté, co se vymaní z jejich moci (tzn. v Bonnu). A co čert nechtěl, Zenke nakonec přesně toto udělá (hne se v něm svědomí a odjede do Bonnu s nábojnicí od Hakla, která dokazuje, že při jednom z přepadení střílel člen StB). Ještě desetkrát divnější ale je, že když se o tom čeští a ruští komunisté dozví, strašlivě se vyděsí a ZRUŠÍ CELÝ MONSTRPROCES. Jakou to má logiku? Proč se bát někoho, kdo je pro celý národ zlý emigrant a bývalý nacista, a tvrdí, že má nábojnici, která dokazuje, že někde někdo střílel (což nemůže sám nijak objektivně dokázat, je to jen jeho tvrzení)? Zdiskreditovat takovéto ničím nepodložené tvrzení zhrzeného emigranta přece musí být naprostá brnkačka...
KONEC SPOILERU
Samozřejmě nevím, jak přesně fungovaly politicko - kriminální čachry na počátku 50. let. Neví to ale většina dnešních diváků (obzvlášť pokud tvůrci svůj film "míří na mladé diváky a inspirovali se především filmy Psycho, Blade Runner a Seven", konec autentického LOL citátu). Většina dnešních mladých diváků si není jistá, jestli v roce 1953 u nás provozovali teror komunisti, nacisti nebo židi, natož aby chápali, co znamenala měnová reforma a proč je Bonn nějaké jiné Německo, než Berlín (přitom nic z toho není ve filmu ani náznakem vysvětleno). Pokud ty z mého pohledu nesmyslné zápletky měly v tehdejší době smysl (což teoreticky je možné), je chybou filmařů, že nám ten smysl dostatečně jasně nevysvětlili a že nám u mnoha postav není jasné, jak moc riskují a co si mohou dovolit.
Ale obávám se, že šlo spíš o neobratnost tvůrců a zmatek při "kompilování" scénáře (je dílem tří autorů), kdy některé zvraty opravdu velmi skřípou a jsou nepříjemně polopatistické. Například: Potřebujeme, aby X nějak zjistil, že Y je bývalý esesák. No tak třeba půjde náhodou kolem jeho okna, Y zrovna náhodou bude nahý vzpažovat a X náhodou uvidí, že má v podpaží náhodou vytetováno "SS". Takže je buď esesák, nebo super smooth.
Rovina emocionálně dramatická funguje o něco lépe, především díky hercům, kteří se velmi snaží a mají charisma. Hakl ví, že to s ním špatně dopadne, je připraven přijmout to se vztyčenou hlavou a vysvětluje synkovi, že je potřeba s hydrou bojovat i když je neporazitelná, protože se tím možná trochu oslabí a časem ji někdo třeba porazí - "možná zrovna ty". Manželka by chtěla vědět, co se vlastně děje, ale Hakl jí radši nechává v nejistotě, protože si myslí, že jí tím lépe ochrání. To všechno funguje.
Pokud by tato rovina byla těžištěm filmu, líbil by se mi pravděpodobně mnohem víc. Bohužel, těžištěm filmu je rovina kriminální, která moc nefunguje (z důvodů popisovaných výše), a ono osobní lidské drama přijde ke slovu jen v občasných chvilkách v průběhu děje, a pak v závěru, který má být symbolicky osudově překvapivý, někdo dlouhé sekundy dojatě na něco kouká a my máme být napjati, na co že se to vlastně kouká a co je na tom tak osudového. Bohužel jsem ale přesně věděl, na co a proč kouká, a to nejen od první sekundy koukání, ale už o dvacet minut dříve, kdy někdo prohodil nějakou banální větu, která z hlediska děje byla úplně zbytečná, pokud vám nedošlo, že je tam pouze proto, aby měl jakous takous logiku ten osudový dojemný záběr na konci (ha, tentokrát to šlo bez spoileru).
Ve stínu je film, který se snaží o záslužnou věc a který k tomu měl nakročeno lépe, než většina českých filmů. Bohužel, při všech těch logistických monstrproblémech (obdivuji producenty i produkční!) se dost výrazně pozapomnělo na to, jak je důležité vytěžit z námětu jeho potenciál a přetavit ho ve fungující scénář. To pak nedokáží napravit ani dobří herci, ani vysoký rozpočet.
Nejsem rasista, ale esesáci tam měli vytetovanou krevní skupinu (a to ještě jen ti z Waffen-SS)
OdpovědětVymazatdobre zes to napsal, znalost tetovani esesaku tady vsichni povazujeme za rasismus nejhrubsiho zrna!
VymazatDovolim si nesouhlasit, neznalost tetovani esesaku povazujeme za rasismus a ignoranci hodny tak akorat sexualnich deviantu jako je Horak. Fuhrer vpravo nahore jest toho dukazem.
VymazatPockej az povstane Fukuv führer, ten s tebou zatoci ty rasisto!
VymazatJsem rasista a v podpaží mám vytetovaného Fuku.
Vymazatach jo, neni koment, kde by me ten gay panic 399 nezminil :/ uz jsi alespon pochopil, ze holky neleti na to, jestli mas nebo nemas sklenenej monitor?
Vymazatjezis, aby se ten robot s teplakama na hlave neozval a nepokusil se o nejakej nezakomplexovanej real life dzouk, to by byl fakt konec sveta
VymazatHoráku,
Vymazatrozeberme si co tě trápí. Asi po osmnácté se mě pokoušíš urazit s tím že jsem gay-panic. Ano jsem a doufám že to tak zůstane až do mé smrti.
Pokud máš Ty se svým gay-panictvím problém, měl bych pro tebe jeden príma openr:
"Chleba, nechtěl bys namazat ty svoje půlky pomazánkovým máslem? ;-)"
Objekt v kšiltovce, říkejme mu třeba Y buď:
a: pochopí a zabere a kocour bude v troubě
b: pochopí, ale nebude mít zájem takže udělej ňákej džouk a obrať to ve vtip, trapas bude menší
c: nepochopí a bude to brát jen jako narážku na svý jméno, v tom případě nedělej nic a rychle uteč než dostaneš na držku.
Snad jsem ti aspoň trošku pomohl.
Mne sa gay ľudia páčia, ale čo sa týka orientácie som "čistá vanilka". Najviac ma rajcujú krátkovlasé prsnaté blondíny.
VymazatČo sa týka teba. Podľa mňa si skôr všeobecne panic, resp. človek ktorý má problém s babami, ale nečítal som tie diskusie o balení, takže neviem či ste to tam riešili. Tvoje panictvo ma ale trápi menej ako fakt, že nesolíš bulvám ;-)))))
podekoval bych ti za odpoved i dobornou analyzu, ale nebylo to pro tebe. Davej trosku pozor.
VymazatKomunistické tajné služby s gustem využívaly i zaměstnávaly osoby, namočené v kolaboraci nebo přímo příslušníky nacistických represivních složek.
OdpovědětVymazatAsi je pravda, že lepší scénárista by to měl nějak elegantně naznačit, aby to pro dnešní mladé diváky a dnešní staré osmibitové programátory bylo pochopitelnější.
Dalsi cesky film a dalsich nekolik "proc?".
OdpovědětVymazatProc je Krobot ve filmu jen na par sekund?
- komorni drama Trojan - Krobot z 50 let s timhle enginem? Lookem? Jak to nazvat? Pro me je to dost lakave.
Proc kdyz uz mame dostatecne financni prostredky, cestinu jako kanal verbalniho projevu, schopne herce, talentovaneho Davida Ondříčka, hromadu nevyvedeneho materialu jako ukazatel hlasajici "tudy ne!", proc nedokazeme sestavit neco, co by dohromady davalo ...
Pri psani te vety mi ti doslo..
To je smutny..
Talentovaného Davida Ondříčka ? Jedna ruka netleská ? Samotáři ? Ale....
VymazatOndricek u me ziskal body predevsim za Septej a zmineny Grandhotel.
OdpovědětVymazatSamotari a Jedna ruka.. Ono to nebylo uplne spatny. Je to samozrejme strasne subektivni, ale nedavno jsem to mel jen tak pusteny do pozadi pri nejake praci a od pulky uz jsem na to koukal zcela zamerne. Uznavam, ze hlavni vinu\zasluhu na tom mel Ivan Trojan.(jeho ztvarneni psychicky narusenych lidi proste zeru)... Ale samozrejme uznavam, ze je to veci vkusu.
Fuko, stare dobre pravidlo: pokud se ve filmu objevi za er na zbran, bud si jisty ze v dalsi polovine filmu vystreli, je beznou soucasti vypraveni pribehu.
OdpovědětVymazatKzdy clovek ktery se trochu vice zabyva filmy, literaturou nebo jinou formou stavby pribehu dokaze podle par indicii odhalit vyvoj a dej i gradaci. Neni to nic tezkeho.
Ovsem upozornovat na to je detinske, je to jako kdyby ses vytahoval nad prvnacky ze neumeji algebru a ty jo.
Takže když Horák akcentuje opener v první polovině sociální interakce s dífkou je pravděpodobné, že v závěru večera skončí na snuff párty s bandou sfetovaných negrů.
OdpovědětVymazatDěkuji za poučení.
Další kokot si mastí sociální ego na Fukovo sajtu.
Ten přetlak který nutí ty lůzry do exhibování zrovna tady musí být peklo, nechtěl bych žít s vědomím, že jsem opoměl Fukovi sdělit, že je prvňáček který neumí algebru.
po precteni tveho prispevku jsem letmo mrknul na tvuj nick, pak jsem si rekl, ze asi nema smysl nic uz psat, ze vsechno bylo receno tvym nickem...
VymazatBlbe. Vis vubec kdo byla Ziva Kunda.
Vymazatblbe? ja ti nevim, ja kdybych mel nick zivakunda, nebo ranisrani, tak si pripadam jako blb spis ja... nebo to je jako joke, ze se tak nekdo jmenoval? jako jo, je to vtipne, ale zakladat si s tim nick? trapas...
VymazatSes blb. UTFG: Ziva Kunda. Proc mam na tom jmene postaveny nick nema smysl vysvetlovat nekomu, kdo je schopny na takove nicotnosti jako je pozdrav holky a nebo zadost o schuzku vybudovat sajt hemzici se anglicismy, (nota be pouzitymi ve spatne souvislosti a s nepochopenym vyznamem) a pouzívat tyto absurdity jako berlicku socialni nedostatecnosti, spis neschopnosti.
VymazatPripominas mi Gurzighosta blahe pameti. To byl taky luzr par excellence.
Že je to esesák se také dalo poznat jako Hrušínský odhalil Pivce v tomto filmu: http://www.csfd.cz/film/5341-ves-v-pohranici/
OdpovědětVymazatProč neskřípli ty židy rovnou? No podle mě proto, že základem žánru "politický proces" je to, že většina "komparsu" (řadových policistů, apod.) ho musí prožívat jako realitu. Nemůžou být všichni herci. Tenkrát se virtuální realita netvořila tak snadno - ti policisté museli doma rodinám vyprávět autentické příběhy o tom, že židi kradli, atd.
OdpovědětVymazatNedávno to bylo v TV a mám z toho stejný pocit jako FF, právě to zpracování padesátých let bylo uděláno velmi dobře ovšem děj a zápletky nic moc. Vlastně ano nevím jestli estébáci Trojana umlátili (nejspíš ano).
OdpovědětVymazat