(Tento článek není o filmu.)
Jak už asi víte z mých předchozích příspěvků, naši mobilní operátoři mi nejsou sympatičtí. Ne kvůli vysokým cenám, ale kvůli tomu, že za tyto nemalé ceny neposkytují služby v takové kvalitě, jakou slibují, natož v takové kvalitě, jakou bych si představoval.
Dokud se tento stav nějak nezmění (v čemž jsem značně skeptický), je jen dalším důvodem k tomu, abych telefonování považoval za cosi archaického, z minulosti. Existují ale okamžiky, kdy se potřebujete s někým z minulosti spojit. S někým, kdo nemá internet, nebo ho neumí používat a jeho mozek už není ve stavu, aby se ho používat naučil (příklad: Staří rodiče nebo prarodiče).
Vím, že existují různí VOIP operátoři a s pomocí smartphonu mohu už nějaký ten rok volat na normální telefonní čísla (přes WiFi nebo svá mobilní data). Bohužel, česká mobilní data na tom nejsou tak dobře, aby to bylo kvalitně použitelné, a navíc netelefonuji tolik, abych si kvůli tomu takovou aplikaci kupoval, instaloval a konfiguroval. Zběžně jsem nějakou takovou populární aplikaci pro Android před pár týdny vyzkoušel a k uživatelskému komfortu měla hodně daleko.
O VOIP volání ale psát nechci. Chci psát o věci, která se jmenuje
callback, a o jejíž existenci jsem do loňska neměl tušení, neboť s VOIP souvisí a celá tato oblast stála jaksi mimo můj zájem.
Pokud tedy víte, co je to callback, nemáte příliš důvodů číst zbytek článku a můžete se o mně domnívat, že jsem zaostalý.
Callback je způsob, jak zavolat z jednoho normálního (nebo mobilního) telefonu na druhý normální (nebo mobilní) telefon, aniž by kterýkoliv z těchto dvou telefonů provedl úspěšný telefonát, tzn. aniž by někdo z účastníků tohoto hovoru musel platit svému telefonnímu operátorovi.
Fór je v tom, že firma F má s nějakým českým telefonním operátorem smlouvu na telefonáty za méně než 1 kč za minutu. Jak k té smlouvě přišla, to není v tuto chvíli podstatné. Pokud chci já jako uživatel X ze svého normálního telefonu volat uživateli Y na jeho normální telefon, sdělím to firmě F a ta okoamžitě na to zavolá současně na číslo X i Y a ve své ústředně tyto dva hovory navzájem propojí, takže se X a Y navzájem slyší, jako kdyby si normálně zavolali. X i Y ale pouze PŘIJMOU HOVOR a neplatí tudíž nic svému operátorovi. X zaplatí firmě F okolo dvou Kč za minutu, a firmě F se to vyplatí, neboť její náklady jsou dva hovory po méně než jedné koruně za minutu.
V tuto chvíli se zřejmě logicky ptáte, jakým způsobem může X sdělit firmě F, že hodlá volat Y. Jde to několika způsoby, které stojí buď málo nebo žádné peníze!
Především to jde přes Internet. Tzn. zalogujete se na stránce firmy F a tam do formuláře vložíte telefonní číslo Y (nebo ho vyberete ze seznamu, který tam máte vytvořený). Následně
vám zavolá robot z divného čísla a když to zvednete, zavolá i na číslo Y, a poté co to Y zvedne, normálně hovoříte.
Tuto akci můžete můžete bez problému provést ze svého mobilního browseru, případně použít
příjemnou mini-aplikaci, která vám umožní volat "callbacky" přímo z vašeho normálního seznamu kontaktů. Znovu raději upozorňuji, že tato aplikace přenese v průběhu celé akce jen asi 100 bajtů dat (zavolá API na serveru callback providera) a celý hovor pak probíhá přes klasický hlasový kanál, bez ohledu na datové připojení.
Jde to také SMSkou. To ale není "zadarmo".
Nejvychcanější způsob spočívá v tom, že firma F má registrovaných např. 100 různých telefonních čísel, která se liší pouze posledním dvojčíslím. Volající X si po registraci na jejích stránkách zadá až 100 čísel, na která častěji volá, a každé z nich dostane přiřazeno jedno z "firemních čísel" +420 FFF FFFF00 až +420 FFF FFFF99. Pak vám stačí pouze zavolat na jedno z těchto čísel, řekněme +420 FFF FFFF25. Když to uděláte, počítač ve firmě F si řekne. Aha - teď mi volá můj zákazník z čísla X (vidí přece číslo volajícícho) na číslo končící "25", tudíž chce volat na číslo, které má ve svém seznamu na našem serveru v řádku 25. Načež okamžitě počítač F zavěsí volání od X (tudíž nikdo nikomu nic nemusí platit) a provede spojení dvou hovorů stejně jako v předchozích případech. Toto mi přijde jako tak neuvěřitelně vychcaná metoda, že mi skoro připadá, jako by ji vymyslel někdo v České republice.
(Celosvětově je termínem "callback" označováno
něco podobného, ale trochu jiného.)
Všimněte si, že posledně zmiňovaná metoda je poměrně dobře použitelná i pro telefony vašich starých příbuzných, kteří netuší, co je to smartphone nebo internet. Ti stejně volají většinou jen na 2 - 3 čísla, tak jim prostě ta čísla v jejich starých Nokiích změníte na +420 FFF FFFF01 až +420 FFF FFFF03 a vysvětlíte jim, že když vám budou volat, tak se to automaticky zavěsí, a následně musejí zvednout příchozí hovor. To většinou pochopí i v pokročilejších stádiích senility.
V každém případě se na displeji Y (volaného) vždy korektně zobrazuje normální telefonní číslo X, tzn. volaný se vůbec nedozví o tom, že mu není voláno tradičním způsobem.
Callback operátoři jsou u nás nejméně tři, pravděpodobně víc. Je na vás, abyste vyzkoušeli, jak přesně který z nich funguje a jaké vychytávky / háčky mají jeho smluvní podmínky. Například někteří účtují po minutách, jiní po sekundách. U některých platíte už hovor, který proběhne od F k X (tedy k volajícímu), aniž by to Y zvedl. Tzn. když někomu takto voláte, on to vůbec nezvedne a pouze to u něj minutu zvoní, zaplatíte za tuto minutu poloviční sazbu normálního volání (okolo 1 kč za minutu). U jiných operátorů platíte až po spojení X s Y, ale pokud to Y nebere, po 10 sekundách se pokus o hovor automaticky utne (což je logické, protože F musí telefonnímu operátorovi platit za těch 10 sekund, které úspěšně volá Xovi, a X mu za ně nic nedá). Jeden z operátorů má podmínku, že pokud během roku dobijete méně než 100 Kč kreditu, platíte "pokutu" 100 Kč. Někteří operátoři vyžadují měsíční poplatky podle počtu vámi u nich registrovaných čísel. Různí operátoři mají při callback telefonátech různou latenci audia (od nepostřehnutelné po sekundovou). Ne všichni poskytují všechny metody callbacku, které jsem zde popsal.
Zkrátka, je na vás, abyste si pečlivě pročetli ceníky a podmínky, a případně si službu sami vyzkoušeli. Někteří z callback operátorů nabízejí do začátku symbolický kredit zdarma. Většina z nich současně nabízí také klasické VOIP a VOIP z internetu na normální telefon, někdy včetně vlastní VOIP aplikace pro smartphone. Já nehodlám žádného konkrétního doporučovat, protože jsem zatím vyzkoušel pouze dva a nikoliv vědecky vyčerpávajícím způsobem (například jsem se vůbec nezajímal o podrobnosti callbacků z ciziny / do ciziny). Jen pár callback operátorů do začátku (abecedně):
www.klikniavolej.cz,
www.odorik.cz,
www.voocall.cz.
Já používám VooCall, ale netvrdím, že je objektivně nejlepší. Všechny callback operátory jsem nezkoušel, protože je mi celkem jedno, jestli mě to bude v průměru stát 1,90 Kč nebo 2,10 Kč za minutu hovoru. Volám stejně jen pár minut měsíčně.
Tento post není placenou ani barterovou reklamou žádného operátora. Jenom mi přišlo zajímavé, že něco takového existuje a myslím, že jsou i někteří další, podobně zaostalí jako já, kteří o této možnosti telefonování zatím nevědí.
P.S: O právní aspekty jsem se nezajímal. Je docela možné, že celý tento koncept nějak porušuje smlouvu, kterou firma F má s telefonním oeprátorem. Ale to je mi také víceméně jedno, protože já nic neporušuji a i kdyby VooCall nakrásně zkrachoval ze dne na den, nikdy u něj nemám kredit více jak pár desítek Kč.