Čtyři kouzelníci:
* Jesse Eisenberg, mistr karetních triků.
* Isla Fisherová, mistryně úniků z pout a kádí s piraněmi
* Dave Franco, mistrný kapsář
* Woody Harrelson, mistr hypnózy
Tedy, všichni o sobě tvrdí, že jsou mistři, ale nejsou bohatí ani slavní. A pak si je jednoho dne svolá kdosi tajemný (neuvidíme ho) a dá jim nabídku, která se nedá odmítnout (neuslyšíme ji).
O rok později mají tito čtyři společné superexkluzivní představení (sponzorované milionářem Michaelem Cainem, což ale NENÍ ten tajemný, kdo je před rokem svolal) v Las Vegas pod jménem "Čtyři jezdci". V jeho průběhu v reálném čase vykradou banku v Paříži a rozházejí milióny mezi diváky!
Začne to vyšetřovat policista Mark Ruffalo s krásnou francouzskou Interpolicistkou. Jako konzultanta si seženou Morgana Freemana, který je specialista na odhalování kouzelnických triků. Na Čtyři jezdce si ale nepřijde, protože jim nemůže dokázat, že tu banku v Paříži opravdu vykradli - byli přece v Las Vegas na jevišti! Čtyři Jezdci se policii smějí do očí a plánují ještě větší představení...
Tento film je zručně natočený: Kamera neustále efektně krouží, hudba (Brian Tyler) neustále efektně tepe, stříhá se až nůžky přecházejí...
Je tu ale naprosto zásadní problém už od stádia scénáře. Totiž ten problém, že film se snaží tvářit střídavě jako dva žánry, které jsou spolu zcela neslučitelné a dokonce se navzájem popírají.
Prvním z těch žánrů jsou podrazové komedie jako (noví) Dannyho parťáci nebo třeba i Fantomas. V nich se kují pikle naprosto absurdními způsoby, které by v reálu nemohly nikdy fungovat, ale nevadí nám to, protože to je zábavné a tvůrci po nás nechtějí, abychom odhalovali, "Kde sehnali ten razící štít?", nebo "Jak se jim podařilo ukrýt raketu do zámecké věže"? Tyto šílené, překvapivé zvraty a vychytávky jsou jen kulisa k humoru.
Druhým z těchto žánrů pak je analytický thriller, který je naopak založen především na tom, že máme detektivně odhalovat, kdo jak co zařídil a jaké pikle ukul, a mít radost z toho, že na to třeba přijdeme dřív, než nám to tvůrci filmu na plnou hubu řeknou. I v takovémto filmu mohou být ne-zcela-přirozené jevy (viz Dokonalý trik a teleportér Davida Bowieho), ale musejí logicky zapadnout do vesmíru tohoto konkrétního filmu.
Podfukáři zcela nepřijatelně a náhodně míchají tyto dva přístupy. Celý film je založen na tom, že se PÁTRÁ. Policisté pátrají, co Čtyři jezdci chystají. Čtyři jezdci pátrají, kdo je ten tajemný, který je najal. Stojí na tom celý film, je to jeho ústřední zápletka. Nebýt jí, film o ničem není.
Přitom ale hlavní hrdinové provádějí triky, které jsou absurdně v rozporu se zdravým rozumem, zákonem pravděpodobnosti a fyzikálními zákony.
Například ta úvodní loupež v Paříži (je to mírný spoiler, ale odehraje se to v úvodní části filmu): Čtyři jezdci vyberou člověka z publika, strčí ho do bedny, on zmizí a ocitne se v sejfu své pařížské banky. Zde je svědkem toho, jak je aktivován větrák ve stropě, který odsud vysaje bankovky a přenese je do sálu v Las Vegas. Zaměstnanci banky zjistí, že peníze ze sejfu skutečně zmizely!
WTF?
Morgan Freeman to ovšem záhy "logicky vysvětlí": Oběť se ve skutečnosti jen propadla pod jeviště, kde byla postavena přesná replika sejfu pařížské banky. Oběť nebyla vybrána náhodně, ale Čtyři jezdci si ji vytipovali dlouho předem, nepozorovaně odcestovali do Francie, přepadli auto s penězi, ukradli je, nahradili je samovznětlivými samorozpadajícími se penězi a v převleku za zaměstnance bankovní služby tyto falešné peníze umístili do sejfu banky. To vše provedli čtyři lidé, kteří rok předtím byli podprůměrní varietní umělci! Všichni čtyři se dostali do Paříže a zpět, aniž by o tom byly nějaké záznamy na pasových kontrolách (a nepozorovaně tam přepadli obrněné auto s milióny Eur)! A ona bedna, ze které oběť zmizí, je zjevný CGI efekt, který by v reálu nikdy nemohl fungovat, protože by u něj hrozilo vážné nebezpečí usmrcení netušícího člověka.
A tímhle způsobem je "vysvětlena" většina triků ve filmu. Prostě měli Čtyři jezdci strašnou spoustu peněz a leet skillz, takže provedli cokoliv je napadlo a zhypnotizovali všechny svědky, aby zapomněli, co viděli.
Kapsář je tak elitní, že když se s ním perou dva policajti, sváže je jejich vlastními pouty, nebo něco takového...
Časem se zjistí, že "tajemný mecenáš" je člen jakéhosi tajného spolku, který existuje už staletí, a který sdružuje kouzelníky / Robin Hoody, kteří okrádají bohaté a dávají chudým. Tato organizace nemůže mít příliš dobré ekonomické výsledky, protože ji každá akce v jejímž rámci přerozdělují nakradené miliony, musí stát další desítky milionů na výdajích, které jsou často zbytečné a často v rozporu s fyzikálními zákony: Jako například když promítají na zeď budovy obraz, který je trojrozměrný a správně mění (falešnou) perspektivu podle polohy pozorovatele...
Nebo si vezměme jinou scénu filmu a podívejte se na ni z pohledu řadového obyvatele města. Přečtete si plakát, že se bude ve městě konat vystoupení slavné čtveřice kouzelníků. Celí natěšení přijdete (stejně jako několik set tisíc dalších lidí) ke staré továrně. Zde se na pár desítek sekund objeví oni čtyři kouzelníci, poděkují vám za vaše fanouškovství a zmizí. Zůstane po nich jen hromada zjevně falešných bankovek. Vy z toho máte obrovskou radost, jucháte a skáčete v rytmu dubstepu, protože oni jsou přece cool!
Nebo: Každý ze čtyř hrdinů dostane hrací kartu, která vypadá jako normální papírová hrací karta. Tyto karty mají u sebe celý rok, takže si je za tu dobu mohli stokrát prohlédnout. Po roce najednou zjistí, že když se tyto karty položí přes sebe, stanou se průhlednými jako sklo a začnou vydáva jakési barevné záření a zvuky! Nikdo ani slovem neřeší, jak tento supertrik funguje.
Všichni mě hledají, potřebuji se v noci s někým nepozornovaně sejít. Kde se s ním sejdu? V Central Parku u kolotoče, který za tímto účelem rozsvítím a pustím...
Zápletkám, které by měly být komplexně propleteny a dávat dokonalý smyl, chybí ta úplně nejzákladnější logika. Téměř vždy vyjdou jen proto, že někdo investoval desítky milionů dolarů do něčeho strašně složitého, a ještě měl obrovské štěstí (například jeden trik je životně závislý na tom, že automobilová honička na mostě, za plného provozu, proběhne na sekundu a na metr přesně tak, jak je naplánováno).
Výsledkem bylo, že mi okolo druhé třetiny filmu bylo už úplně jedno, co se stane dál a co bude nakonec odhaleno. Možná na vás prvoplánovitý "drajv" filmu bude dostatečně silný na to, abyste vůbec nepřemýšleli o tom, co se vlastně na plátně děje, a kochali se honičkami a triky.
Ale schválně, zkuste si tipnout, kdo byl ten tajemný mistr, který celou dobu tahal za nitky. Zkuste vymyslet tu úplně nejdementnější možnost, která vás po přečtení popisu děje napadne...
Morgab Freeman je první co mě napadne!
OdpovědětVymazatTo není ta úplně nejdementnější možnost...
VymazatDelfín?
Vymazatpolicajt Mark Ruffalo?
OdpovědětVymazatJa bych rekl, ze ta interpolicistka.
VymazatOni se objednali, z budoucnosti
OdpovědětVymazatz koksovatelne budoucnosti!
VymazatObjednal je Kubík, v prdeli s pérem nějakého uslintaného skopčáka
VymazatPAN Kubik !
VymazatObjednal je Kubík, v prdeli s pérem nějakého uslintaného PANA skopčáka
Vymazatclovek z publika, co je z nejakyho duvodu ve fake sejfu!!!
OdpovědětVymazatAI emergovane ze vzniknuvšího artefaktu po slozeni 4 karet k sobe!!!
Mark Zuckerberg!!!
a nejpravděpodobněji mi zni "my všichni Gogo"
Fajn, přiznávám se, ten tajemný mistr jsem já, spokojení?!
OdpovědětVymazatkrásná francouzská interpolicistka? Fantomas? Hitler?
OdpovědětVymazat"... příliš mnoho parametrů, zužte prosím kriteria pro výběr .."
Určite to bol niekto z vysokej politiky. Napadá ma taký Václav Klaus... veď všetci dobre vieme, že k mágii a kúzelníkom má blízko... pamätáte si ten jeho geniálny trik s perom?
OdpovědětVymazatPrivatizace?
VymazatUS vláda!
OdpovědětVymazatJe to o kouzelnicích a má to být dementní. Nebude to Kejklíř Žito 44?
OdpovědětVymazatVšichni jste mimo, Pozor SPOILER - je to Michael Rapaport, co se za celý film ani jednou neobjeví a není ani v titulcích.
OdpovědětVymazatPo přečtení recenze mne napadlo, že je najal sám recenzent. A zaplatil jim Flattrem.
OdpovědětVymazatTajemný muž je člověk z vesmíru který přijíždí každoročně na planetu Zemi a pořádá lov.
OdpovědětVymazatA není to člověk, ale alien co si říká predator.
VymazatWoody Harrelson - své kolegy zhypnotizoval a vnutil jim sen o tom jak jsou šíleně cool a vykrádají banky. Ale ve skutečnosti je to Mark Ruffalo, který se za Woodyho Harrlsona jen vydává, a který se snaží odhalit kouzelnické spiknutí o kterém ti tři ve skutečnosti dávno vědí!
OdpovědětVymazatBadaboom!
Podle mě je to papež, nikdo dementnější už mě nenapadá.
OdpovědětVymazatTento komentář byl odstraněn autorem.
VymazatTajemným mužem je ta francouzská policistka, to je uplně jasné.
OdpovědětVymazatno... a ta to neni
VymazatMohl by Frantšek vyspoilerovat jak je udělaný ten úplně první karetní trik? Myslím, že většina publika v kině si taky vybrala tu károvou sedmičku. Je to proto, že tam byla vícekrát, nebo se na ní na chvíli zastavil?
OdpovědětVymazatJe to uplne trivialni, kazdy z vas ho muze provest i ve vasem meste: http://www.youtube.com/watch?v=VgIreeLCFUw
VymazatObjednali se sami (kdyby si je objednal jen jeden z nich, nebylo by to tak dementní).
OdpovědětVymazatkdo si je objednal uz vime... http://www.avclub.com/articles/now-you-see-me,98368/
OdpovědětVymazat(nejpozdeji) od Sifry mistra Leonarda uz je tvurcum jasny, ze na kinodivaka logiky neni treba. chytry filmy se promitaji v malejch kinech nebo doma .. v kine se nepremysli :)
OdpovědětVymazatsamozrejme je treba divakum vsechno vysvetlit, ale na to staci libovolny 'odborny lekarsky pindy' :)
"narovnat rucne jadro reaktoru", podlozit CML dennim tiskem; vsecko je to jedna pakaz a jak se to tvari vazne, je to zlo
Vymazatje fakt že např. superpřesnej generátor, co si doma za pomocí pár trubek, sbíječky a nějaký veteše na podložení vyrobí Tony Stark v IM2 je přinejmenším úsměvnej
VymazatFrantišek má pravdu, zkusil jsem tipnout tu nejdementnější možnost, a ono to fakt vyšlo. Trapnej film.
OdpovědětVymazatMám rád Františkovy recenze, ale tentokrát si myslím, že šlápl hodně vedle. Samo - sto lidí sto názorů, ale i z té recenze je vidět, že František ten film vůbec nepobral. Já mu dal rovných 100%, protože lepší film jsem za strašně dlouhou dobu neviděl. František pořád řeší akorát logiku triků a náklady na ně. Tady o ně ale jde až ve druhé řádě. Když se koukám na Copperfielda nabo Crisse Angela, taky mi to přijde jako neskutečné, nemožné. Ale jsou to jen triky. Ten film je vnesen do tohoto prostředí - myslím kouzelnické prostředí, a já to respektuji. Když se dívám na scifi, tak taky respektuji, že se to odehrává ve vesmíru a na jiných planetách, a taky to beru jako fakt. Navíc, když už řešíme jak to dělali a kolik je to muselo stát peněz, chtěl bych jen zdůraznit - BUDU SPOILEROVAT - Mark Ruffalo je ve filmu synem světoznámého kouzelníka, který priváděl již v té době neskutečné triky. Asi synovi zanechal nejen peníze, ale i hromadu nápadů, nákresům plánů, které jeho syn celý život ladil k dokonalosti (je to vidět mimochodem v té scéně, kdy přijdou poprvé na ten sraz do domu, kdy se ty různé plány objevují). Takže co je nereálného? Že jeden zajištěný člověk s hromadou nápadů, připraví několik kouzelnických triků? Tak to beru já. A jak jsem psal, ty triky jsou jen druhořadá záležitost na celém tom filmu. Řekl bych špičkový scénář a vše v tom filmu. Hawk.
OdpovědětVymazatJá zas pravdu vidím někde mezi. Ono totiž svět kouzel, magie a iluzí končí přesně tam, kde se začne vysvětlovat realita. A tam by to drhnout nemělo. Kritizované splynutí a zprůhlednění karet v závěru beru jako takové naťuknutí á la: "a co když fakt existují skutečná kouzla". Nicméně to na mne působilo taky dost nepřirozeně naroubované na předchozí děj.
VymazatTakže... 1. mnhoo gramatických chyb ale to je ok. to není podstatný 2.jelikož jsem viděl oba filmy (první i druhý film) můžu říct ano je tam spoutu nelogických a CGI momentů bez kterých by se film neobešel, ale jelikož tento film není dokument nebo nemá být ani logický tak proč to takhle rozebírat, film je podle mě nádhernej ve všech směrech, CGI, charaktery, důmyslnost a příběh 3."Jezdci" a investoři to nedělájí pro zábavu, ale kvůli víře v "oko" 4. 3D promítaní na budovy je možné, např. výročí pivovaru v plzni, sice není mořné snímat obličej tímto způsobem ale promítat na budovy proč ne ? Hypnózy jestli to jde, jim asi očividně taky hodně pomohly, triky, kapsařiny sice 85% filmu není možný udělat ale je to film...
OdpovědětVymazatPS: To s tim plným provozem, JE TO NEW YORK ne Plzeň nebo Praha, ale NEW YORK tak jsou silnice plný furt :)