Když je v průběhu pracovního procesu smrtelně ozářen a je mu férově sděleno, že mu zbývá několik dní života, Max se chce dostat na Elysium, kde existuje lékařské technika, která dokáže vyléčit téměř cokoliv (včetně ustřelené hlavy, jak zjistíme později). Dostat se na Elysium, kterému de facto šéfuje Jodie Fosterová, ale není vůbec jednoduché, takže Max spustí s pomocí kamaráda gangstera poměrně složitý plán, ve kterém figurují kyberskelet, únos a mozkový hacking, a všechno se to zkomplikuje JEŠTĚ VÍC, když se uneseným stane Maxův bývalý šéf (William Fichtner), který má shodou okolností v mozku uploadováno něco velice, velice důležitého.
A to nemluvím o tom, že Maxová dětská láska (Alice Bragová) má teď vlastní malou holčičku, která by také nutně potřebovala vyléčit.
Jo, a skoro bych zapomněl - Jodie Fosterová aktivuje Krugera (Sharlto Copley), což je žoldák, který nejdříve vždy nejdříve brutálně zabíjí a teprve pak přemýšlí, proč to udělal a jestli to měl udělat.
Režiséru Neillu Blomkampovi je 34 let a toto je teprve jeho druhý celovečerní film (po Districtu 9). Je ale jasné, že ten člověk má neuvěřitelný talent a můžeme od něj očekávat úžasné věci.
Především umí (podobně jako jeho mentor Peter Jackson) natáčet filmy, které vypadají vzhledem ke svému rozpočtu neočekávaně výpravně. District 9 byla vlastně komorní záležitost za cca. 30 milionů, a mohl se směle měřit s velkými hollywoodskými spektákly. Elysium stálo asi 3x - 4x více, a je to (čistě z hlediska výpravy) úžasná podívaná.
Elysium působí jako skutečné okno do homogenního, fungujícího světa budoucnosti. Stroje, nástroje a dopravní prostředky opravdu vypadají jako něco, co funguje a je používáno (takže je to omlácené). Interiér obrovské továrny opravdu vypadá jako fungující továrna budoucnosti a ne jako nápaditý výplod výtvarníkovy hlavy. Los Angeles budoucnosti vypadá jako chudinské předměstí v Mexiku, zatímco Elysium působí jako směs opulentní elegance a špičkové techniky. Uživatelská rozhraní počítačů jsou pečlivě navržena tak, že když programuje bohatý šéf továrny, má elegantní GUI, zatímco gangsteři jedou v oldschool textovém režimu. A tak dále, a tak podobně, desítky a stovky detailů...
O něco podobného se pokouší téměř každý sci-fi / comicsový film, ale málokterému se to podařilo tak dobře, jako Elysiu. Výtvarně se na něm dokonce podílel i Syd Mead, při vyslovení jehož jména si můžete vzpomenout na Blade Runnera (a to je co říct). Ani Nevědomí, ani poslední Superman se v tomto ohledu nemohou s Elysiem měřit.
Samozřejmě, většina z toho jsou triky. Ale nepoznáte to. Protože to téměř všechno působí REÁLNĚ. Moderní létající stroje, omlácení policejní roboti, i utržení něčí hlavy. Co do kvality triků se může Elysium měřit s tím nejlepším od Industrial Light & Magic.
Takže zatím super. Ale teď už k těm dalším věcem, jako jsou třeba herci, scénář a podobné drobnosti...
Elysium má problém v tom, že jeho scénář není příliš zajímavý, a už vůbec ne ambiciózní. Netvrdím, že je předvídatelný - každou chvíli se v něm stane něco nečekaného! Ale zatímco District 9 byla břitká satira, v průběhu filmu se měnící v různé jiné zajímavé věci, Elysium má velmi standardní akčně / revoluční zápletku, která by se dobře vyjímala v nějakém akčním velkofilmu z 80. let s Arnoldem v hlavní roli, a která neomylně směřuje k neodvratnému totálnímu happyendu. Občasná satira ve scénáři je (velmi občasná), ale jinak je zápletka až překvapivě trapná a fádní, a je nutno složit poklonu Neillu Blomkampovi za to, že tuto trapnou zápletku režíruje tak dravě a nápaditě, že nám její trapnost příliš nevadí a nepřemýšlíme moc ani nad happyendem, který by v reálu těžko mohlo fungovat. (SPOILER: Elysium má zdroje, které sotva stačí jeho pár tisícům obyvatel, ale na konci filmu najednou ty samé zdroje stačí pro celou Zemi a všichni jsou happy.)
Matt Damon a Jodie Fosterová mají tak standardně napsané role, že se z nich nic extra zajímavého nedá vyždímat, byť by se snažili sebevíc. Nejzábavnější jsou ty vedlejší postavy, které jsou přehnaně padoušské, téměř zkarikované - což je jednak William Fichtner, a především Sharlto Copley, jehož zarostlý africký psychopat se samurajským mečem Kruger se pro mě stává novým životním vzorem.
Blomkamp je vynikající režisér a asi i producent. Měl by rychle dostat další hromadu peněz a rychle natočit co nejvíce dalších filmů, nejlépe nové Star Wars, nového Vetřelce, nového Batmana, adaptaci Halo, a tak dále... Tentokrát podle vypiplaných scénářů nějakých výborných scenáristů. Protože Elysium při vší své audiovizuální kráse působí jako něco, co bylo vymýšleno a improvizováno v průběhu natáčení (ale vymýšleno a improvizováno sakra dobře).
P.S: Kruger má ve filmu dva žoldácké poskoky, kteří se jmenují Drake a Crowe. Tomu říkám sofistikovaný filmový humor pro fanoušky žánru...
Jasně, jenom tak bokem vám napíšu rozuzlení celého filmu. Thanks Fuka
OdpovědětVymazatFranta nepsal nic o tom, že by byl Kruger Damonuv adoptivni otec a homosexualni milenec a na konci se miluji zdravy a krasni v laguně.... (oh pardon, to jsem posral).
VymazatTento komentář byl odstraněn autorem.
VymazatJenom tak bokem, přehlédneme-li ovšem ten velký červený nápis "SPOILER"...
VymazatTento komentář byl odstraněn autorem.
OdpovědětVymazatA jako bonus je Blomkamp harcore PC gamer co nesnáší konzole!
OdpovědětVymazat(viz dobrej rozhovor http://clickonline.com/movies/uncut-interview--neill-blomkamp-for-elysium/19123/ )
Hmm, dosti bídná a nezajímavá recenze..., po delší době hodně špatný článek.
OdpovědětVymazatHm, chtěl bych vidět tvoji... Podle mě velmi dobrý text, teď už aspoň skoro přesně vím, co od toho čekat.
VymazatMne to pripadá, ako by sa Franta rozhodol všetky negatíva, čo ten film má, vnímať ako neprekonateľné pozitíva. Pre mňa to ten debilný scenár celé zabil.
OdpovědětVymazatNaprosto nechápu, co to tady píšeš. Franta zcela srozumitelně nejdříve napsal, co se mu na filmu líbí (výprava, triky), a pak, co už moc ne (scénář - stejně jako tobě, zřejmě). Podle toho, co tu píšeš, by Franta musel považovat scénář za to nejlepší, co film nabízí (což neudělal).
VymazatPár desítek tisíc lidí má bohatství, které by nasytilo zbytek lidstva?
OdpovědětVymazatJak nepravděpodobné!!!
Ne bohatství, ale zdroje.
VymazatZe zdroje staci par tisicum lidi muze byt mineno jako propaganda vladnoucich kruhu.
VymazatTakže zarostlý africký psychopat se samurajským mečem je pro tebe novým životním vzorem. Hm.
OdpovědětVymazatVsadím boty, že stejně zejtra ráno zase vstaneš, vyvenčíš psíka, půjdeš do krámu pro rohlíky a pak budeš hnít u kompu.
Ale máslo na rohlíky bude mazat velice ostrým nožem a bude s ním máchat s gestikulací a hlasovým projevem japonského bojovníka za svobodu/pravdu/bitcoiny.
Vymazatdiky za recenzi, uz se na to tesim, efekty v traileru jsou good
OdpovědětVymazatŘekněte někdo distributorovi, že má na filmu bílé české titulky přes bílé anglické, tj. cca pětina titulků je nečitelná (když se mluví španělsky nebo jak).
OdpovědětVymazatUž zase 80% u filmu kterej má tak dementní scénář, že se to prostě nedá vydržet ? I ty nejdebilnější sci-fi povídky za komančů dávaly větší smysl ... :-(
OdpovědětVymazatpravda...149Kc v prdeli...
VymazatOd příběhu se surikatou sem měl v ruce střihačský tik.
OdpovědětVymazatJestli je Blomkamp tak dobrej jak se tu píše, tak ať s tou potenciální hromadou peněz natočí úplně nový fresh filmy, nevím proč by měla další generace filmařů onanovat s Hvězdnýma válkama, Vetřelcem a Batmanem sakra.
OdpovědětVymazat1, rozhodne to neni na 80% max 70%
OdpovědětVymazat2, kdyby to byl serial, tak dostane 100%
3, v Elysiu bylo spousta krasnych myslenek a zapletek, ktere mohly byt rozvedeny a ne utny hned v pocatku, resp. potencial vybudovaneho sveta byl nezmerne promrhan
/spoiler alert/
4, kratka stopaz dala vzniknout takovym nelogickym paskvilum, jako kdyz Matt ve vygranatovanem ridicim centru na obrazovce vidi sveho kolegu ve zbrani, vezme vysilacku, co se vali na terminalu a zacne s nim komunikovat
5, palec na horu za klofani restartu Elysia v assembleru
6, zaverem: kazde sci-fi ma u me +20%, ale v tomto pripade to 80% neda, jednoduse promhrany namet
1. příšernej hlas a přízvuk Krugera naprosto zabíjí většinu scén
OdpovědětVymazat2. hudba je naprosto bezradná, místy jsem vyprskl smíchy
3. moje oblíbenkyně Fosterová mi tady vizáží nebezpečně připomíná tetu Helenu
4. myslel jsem, že třesoucí se kamera se v současnosti používá už jen na vyvolávání záchvatů u epileptiků, ale tady se vrací k mrtvému trendu nedávných let učinit akční scénu nekoukatelnou a nepřehlednou.
Tak mně třeba vadilo, že jeden den někdo přijde do práce se sádrou na ruce a chtěj ho kvůli tomu vyhodit, protože to brání ve výkonu jeho povolání. Tak slíbí sádru hned sundat. Jenže to neudělá a neudělá to ani následující den. Přitom mu to v práci nebrání a jeho šéfům to následně už nevadí a je jim jedno, že to slíbil sundat... Atd.
OdpovědětVymazat