28.10.13

Recenze: Hoteliér - 80%

Vladimír Pucholt (hvězda českých filmů 60. let, která už mnoho let žije v USA) přijíždí do České republiky na pozvání režiséra Jana Kačera a herce Josefa Abrháma. Má zde důležitou misi: Nastudovat a předvést divadelní hru "Hodinový hoteliér", ve které má vystupovat s Pavlem Landovským. Účelem celé akce je vytrhnout Landovského z trudnomyslnosti a myšlenek na sebevraždu za pomoci divadelní hry, kterou on sám (před mnoha desetiletími) napsal. Landovský ale ani po Pucholtově příjezdu netuší, že by se měl znovu objevit na divadelním jevišti...



Především je nutno upozornit, že oficiální materiály k filmu jsou poněkud matoucí:


Film sice režíroval Josef Abrhám, ale nehraje v něm. Hraje v něm jiný Josef Abrhám (ten slavný herec), kdežto režie se ujal jeho syn Josef Abrhám mladší (který se ve filmu myslím vůbec neukáže). Film je jeho celovečerním debutem a dá se mu mnohé vytknout. Některé zvraty nejsou úplně jasné (pravděpodobně proto, že u zásadních událostí nebyla kamera), některé prostřihy na zpomalené bílé koně ve sněhu jsou až příliš kýčovité...

Ale...!

Film stojí za to vidět kvůli autenticitě materiálu, který v něm je. Kačer se domnívá, že Landovský, který každou chvíli na někoho sprostě řve a polovinu času neví, co se kolem něj děje, jenom "hraje roli nasraného umírajícího důchodce". To je docela dobře možné, ale nabízí se otázka, jestli je Landovský ještě ve stavu, kdy si uvědomuje, že něco hraje - nebo jestli už se do té role natolik vžil, že to je de facto jeho reálné "já".

Kačer plánuje nastudovat s ním představení a uvést ho v normálním divadle před několika sty diváky, i s rizikem toho, že Landovský může zapomenout text, případně začít řvát na diváky, nebo udělat ještě něco horšího. Libuši Šafránkové to spíše než jako pokus o terapii připadá jako hyenismus a otevřeně to Kačerovi vyčítá, do čehož ze sousední místnosti zase Landovský něco řve. Všichni by chtěli Landovskému nějak pomoci, ale otázka je, jak, a jestli to Landovský chce.

Pak se ukáže, že celý projekt je nereálný, Pucholt se chystá odletět zpátky do USA, ale nakonec...!

Protože všichni zúčastnění jsou zvyklí na kamery a film natáčí člověk, kterého dobře znají, chovají se před nimi zcela nenuceně, nevšímají si jich a mluví spolu velmi upřímně (s výjimkou Landovského, který místy kameramanovi nadává a místy neví, kdo to je).

Byl jsem velmi příjemně překvapen, že tito lidé, z nichž většina se dá označit za celostátní celebrity (v původním, nepejorativním smyslu slova), takto brutálním způsobem odhalují svá nitra i s vědomím toho, že to v kinech uvidí desetitisíce lidí (doufám, že aspoň tolik). Někomu může celý film Hoteliér připadat jako hyenismus, ale to už je na delší debatu...

Dvě slavné osobnosti na novinářské projekci (ukradeno z filmcz.info)

UPDATE: Zapomněl jsem bohužel v textu zmínit tu "drobnost", že film je DOKUMENT, tzn. nikdo v něm nikoho nehraje, všechno to jsou skuteční lidé (byť herci) a jejich skutečný život.

11 komentářů:

  1. z recenze vůbec nechápu, co z toho se děje ve fikčním světě ve filmu a co z toho se stalo skutečně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Aha. Moje chyba. Je to DOKUMENT, vsechno se to skutecne stalo.

      Vymazat
    2. aha, to výrazně mění situaci. díky :)

      Vymazat
  2. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  3. Fotky z novinářské projekce vč. Fr. Fuky -> http://www.zk4.cz/31

    OdpovědětVymazat
  4. No nevím, Lanďák mi přišel jako hovado odjakživa a stejně tak odjakživa považuju za omyl považovat ho za celebritu nebo člověka čemukoli přínosného. Osobně jsem ho viděl naposled loni, když se v Luhačovicích během předvolební návštěvy Karla von Švarcenberka vymočil při odchodu z příslušné hospody přímo uprostřed frekventované hlavní městské třídy - s kalhotama až u kotníků tím přerušil dopravu za pobavené asistence městských strážníků. Co tam vlastně dělal, netuším, asi sbíral Karlovi hlasy. Nechte ho konečně se uchlastat, tím mu pomůžete nejlíp. Ano, s filmem a recenzí na něj to asi až tak nesouvisí, ale mně prostě ta snaha zachraňovat ho a ještě o tom točit dokument přijde jako Odcházení Vol. II. - naprosto k ničemu to není, ale "velké české umění" si udělá další čárku.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tomu se říká bohém. Rozdíl mezi bohémem a chováním dnešních celebrit je v tom, že bohém má nějaké to nadání a to co dělá, není za účelem článku v bulváru.
      Změnit se to dá pouze tím, že by se svět proměnil v Ponyville. Bohém se buď upije, nebo zasebevraždí.
      Bartošová není bohém, jen zpěvačka propadlá alkoholismu.

      Vymazat
    2. Asi jo. Ale pro mě bohém není totéž co umělec, takže o bohémech bych teda dokumenty netočil. Ale jsou lidi co to maj rádi, chápu, rozumím. Jen jsem si chtěl tak ňák povzdechnout.

      Vymazat
  5. Vidím, že se nikdo tentokrát nezeptal na full frontal. Zřejmě z obav, že by odpověď byla kladná a následovala fotka v kategorii "Landovského piss na veřejnosti".

    OdpovědětVymazat

Komentáře jsou moderovány kombinací umělé a lidské inteligence. Mohou být zveřejněny až po několika hodinách a ty zveřejněné mohou později zmizet. Pokud pošlete stejný (nebo podobný) komentář několikrát, výrazně se tím snižuje pravděpodobnost, že bude někdy publikován.