Viděl jsem trailer, věděl jsem, že se hlavní hrdina narodil okolo roku 1920, a okamžite jsem si pomyslel: "Tady se přímo nabízí, aby to celé vyvrcholilo tím, že se hlavní hrdina na stará kolena, jako poloinvalidní důchodce, setká s čerstvě zvoleným Obamou, čímž bude osudově naplněna cesta černé rasy k rovnoprávnosti, THE END."
No, a stane se přesně to, a také spousta ostatních věcí, které jsem na základě traileru a příručky "scenáristou snadno a rychle" očekával.
Scénář Komorníka je tak strašlivě předvídatelný, že skoro působí jako nějaká parodie. Když se v epizodních roličkách objevovali divně namaskovaní slavní nebo dříve slavní herci jako prezidentové (Robin Williams jako Eisenhower, John Cusack jako Nixon, Alan Rickman jako Reagan!!!), bylo to takovým praštěným způsobem zábavné a musel jsem se si při tom pořád vzpomínat na tohle:
Bohužel, Obama se ve filmu vůbec neobjeví (jen slyšíme jeho hlas), takže filmaři zazdili šanci obsadit do jeho role Willa Smithe...
Kdyby většina filmu pozůstávala z epizodních výstupů známých herců v rolích prezidentů, byly by to aspoň zábavné, ale většina filmu je bohužel o soukromém životě hlavního hrdiny, jeho manželky (Oprah Winfreyová) a jejich dvou synů, přičemž je zajímavé, jak málo se jim toho za více než dvouhodinový film stane. Hlavní hrdina celý film jen poslouchá prezidenty (o čemž nesmí doma mluvit), občas jim odpoví na všetečnou otázku a občas vynadá radikálnímu synovi, který je u Černých Panterů (to bylo tehdy něco jako Antifa, ale měli lepší účesy).
Výběr scén, ve kterých se hlavní hrdina v Bílém domě vždycky náhodou nachomýtne k nějaké důležité dějinné události, mi připomínal horšího Forresta Gumpa a opět mi připadalo až nechtěně vtipné, že tvůrci chtějí tímto strašlivě nenápaditým způsobem říkat něco zásadního o rasové nerovnoprávnosti v USA. Navíc jde většinou o kratičké scénky, které předpokládají, že divák zná historické souvislosti, takže pokud si například pletete Eisenhowera s Johnsonem, nebudete se moc chytat...
Zatím píšu o filmu samé ošklivé věci, ale není to s ním tak jednoduché, protože v něm můžete vidět opravdu dobré herce, kteří onomu nezajímavému scénáři jsou schopni vtisknout hloubku, kterou nemá a kterou si nezasluhuje. Ve filmu uvidíme nejméně půl tuctu slavných černých herců, ale bohužel chybí Kirk Lazarus...
Komorník je film, který by se hodil někdy odpoledne na HBO (včetně odbyté výpravy a velmi nepodařené hudby), kde by působil jako něco mírně nadprůměrného. Není sice přímo urážlivý, ale rozhodně není zajímavý ničím jiným, než hereckými výkony a občasným nechtěným humorem bílých celebrit. Pokud tvůrci tvrdí, že jde o nějakou závažnou výpověď k rasové problematice, tak je to především urážka všech, kteří kdy rasovou problematiku zažili.
To nejkvalitnější, co jsem si z filmu odnesl, byl následující etnicky obohacující vtip:
Ona mi povídá: "Strč mi dovnitř prst." A já: "Tak jo." A ona: "Strč mi tam dva prsty." A já: "Tak jo." A ona: "Strč mi tam ruku." A já: "Tak jo." A ona: "Strč mi tam obě ruce." A já: "Tak jo." A ona: "A teď zatleskej!" A já: "To nejde." A ona: "Tak vidíš, a to mi říkají, že ji mám moc velkou."
jakoze cernoskam staci 1/2 .. 1/3 .. 1/6 ... osminovej opener?
OdpovědětVymazat