Musím opět začít jedním velkým WTF, a to oficiální synopsí filmu, kterou jste si právě přečetli. Tato synopse popisuje situaci, ke které dojde asi až 10-15 minut před koncem filmu, a zcela ignoruje předcházejících 80 minut filmu, které rozhodně nejsou o tom, že "Vojta musí rychle podniknout něco zásadního", Ela v nich není akvabela, nikam se nechystá odjet, a tak dále...
Naprostá většina filmu se odehrává v první polovině 80. let a je o tom, jak Vojta vyrůstá někde na malém městečku (tuším bezjmenném) a prožívá - tedy spíše pasivně pozoruje - různé legrační historky ve svém okolí, jejichž aktéry jsou především jeho polopraštění rodiče a několik vtipných sousedů.
A zpočátku to všechno fungovalo velmi dobře! Naprostá většina postav byla sympatická a roztomile zahraná (včetně nemotorného záporáka Jana Budaře s 80s vlasy).
Kamera lyricky poletuje, hudba (Miloš Krkoška) příjemně melodicky ilustruje, všechno je pestrobarevné, mírně rozostřené a pohádkové. Když z přírodopisného kabinetu uteče bílá myška pod sukni zrzavé holky, následně vyleze ven a JE NAJEDNOU TAKY ZRZAVÁ (ta myš!), působí to roztomile a nenutilo mě to přemýšlet o záhadách menstruace.
Velmi dlouho jsem neviděl český film, kterému by se takhle dobře podařilo navodit "magický realismus", nebo jak se téhle atmosféře správně říká!
Také se mi velmi líbilo, že film obsahuje hodně neverbálních vtipů, které mají správný timing a nejsou úplně předvídatelné. To je bohužel opět něco, co většině českých filmů chybí.
Jak ale ubíhaly minuty, bylo to s Něžnými vlnami horší a horší...
Především se asi v polovině najednou skokově změní představitel hlavního hrdiny z roztomilého malého klučiny na plastického Justina Biebera, který jinak vypadá, jinak mluví a z pohledu na něj se mi dělalo docela nevolno.
Pořád to ale šlo přežít, protože hlavní hrdina je na plátně překvapivě málo, neboť hlavními aktéry většiny podzápletek nadále zůstávají jiné postavy.
Někdy nedlouho poté mi začalo docházet, že všechny ty podzápletky byly jen izolované minipříběhy, které spolu navzájem nijak nesouvisí (klidně by se každá z nich mohla přihodit úplně jiným postavám) a souviset nezačnou. A žádná milostná zápletka se nekonala, protože Ela od začátku chce být Vojtova (neřeší se proč a jak, prostě to tak od začátku osudově je), a jde pouze o to, kdy Vojta překoná ostych a nechá se od ní znásilnit.
Pak uplyne během několika sekund několik dalších let a ocitáme se v roce 1989, kdy teprve začne to, o čem se píše v úvodním odstavci. Vojta je najednou v Praze a zde si vypůjčí intimní byteček, aby v něm mohl poprvé zasunout do Ely. Ta to samozřejmě stále chce (kupodivu ji za těch nejméně 5 let nikdy nenapadlo Vojtu profackovat za jeho apatii) a zde se dostává ke slovu závěrečný trumf tvůrců: K zasunutí totiž má dojít 17. listopadu 1989 a Vojta se nemůže do bytu dostat, protože se v centru demonstruje.
Následně dojde k originální scéně, ve které se Vojta snaží dostat skrz demonstranty (jejichž demonstrace ho nezajímá, chce pouze souložit) a jeho nevinné poznámky směrem k demonstrantům (ve stylu "Teď mi z vcašeho rámusu zvoní v uších" / "Teď mi kvůli vám vypadly kytky z ruky") jsou mylně interpertovány a vedou k tomu, že demonstranti začnou skandovat ona legendární hesla jako "Poslední zvonění" / "Máme holé ruce" a tím vyprovokují policejní zásah.
Scenáristickým záměrem je humorná pointa, spočívající v tom, že Vojta ve své nadrženosti omylem způsobil Sametovou revoluci.
Nemám nejmenší problém s tím, že se takhle "znevažují dějiny".
Mám problém s tím, že celá tato sekvence je neuvěřitelně diletantsky napsaná i natočená a nedává jakýkoliv smysl v jakémkoliv druhu snové magické reality.
A pak následuje jen očekávaná soulož (žádný frontal toho hezkého děvčete není!) a tříminutový epilog, kdy je vše velmi násilně splácaného happyendu, aby to dávalo nějaký přibližný smysl.
Zatímco jsem si zpočátku říkal, že tohle je po dlouhé době vydařený český film s fungující roztomile nostalgickou pohádkovou atmosférou, přibližně od poloviny filmu se mé rozpoložení postupně zhoršovalo a zhoršovalo, aby skončilo někde téměř u dna.
Neměl bych dokonce ani problém s tím, že je celý film jen série miniscének, jako několik poslepovaných dílů seriálu. Obrovský problém je v tom, že ke konci to všechno má nějak dramaticky vyvrcholit a zúročit se, a je to strašlivě neohrabaně napsané i natočené (překvapivě), nemluvě o tom, že se nikdy předtím nestane nic, co by si zasloužilo nějaké to vyvrcholení a zúročení.
Škoda.
Je vlastně kromě scény se znásilněním dějin nějaký důvod, proč se odehrává film za socialismu? Má to nějaký jiný důvod, než nalákat nostalgické 40+ na záběry céček, starých aut, oblečení půjčeného z muzea, atd.?
OdpovědětVymazatJe tam scenka se Spartakiadou, scenka se skolnim brannym cvicenim, ale jinak to pro dej nijak moc dulezite neni...
VymazatTakze bez full frontalu Redheadky nema vubec smysl to ani stahovat, natoz kupovat nebo jit do kina :(
OdpovědětVymazatKdyby aspon prsa..
Pro debilního dobytka určitě nemá.
VymazatTento komentář byl odstraněn autorem.
VymazatAby nedošlo k chybné interpretaci, tak tím myslím tebe. Vůbec na filmy nechoď, bývá tam moc trapně oblečených lidí, dialogů co zdržují a zbytečného děje. Radši si zapni porno, tam jsou kozy a souložení a redheadky a ty víc k životu evidentně nepotřebuješ.
VymazatJá hledám právě nějaký příběh. Porno je furt jen vo tom jednom. Fádní. Tady je příběh taky naprd a ještě k tomu bez porna (i bez koz), takže už vůbec nemá smysl to sledovat.
VymazatMožná bych to i bez full frontalu přežil, mít to zajímavý děj.
Kdy vlastně se u filmařů dostaly do módy zrzky a kdy to konečně zas odezní?
OdpovědětVymazathttp://autopal.m2.sweb.cz/preklep.jpg
VymazatNo dobře, dobře... ale filmové plátno nemrdáš. Ať si na své přijdou taky diváci. Pak ještě by to chtělo kvalitní scénáře a režie... no ale to už bych chtěl moc.
VymazatAž příjdou do módy plešatý.
OdpovědětVymazatNebo ne.
Vymazat