Tomáš by chtěl být novým Milošem Formanem, takže si jako dárek od rodičů vyprosí poměrně drahý foťák a s jeho pomocí začne natáčet a na domácím PC stříhat film ze svého života.
A co že se v jeho životě děje? Kromě toho, že je Tomáš zamilovaný do spolužačky a že Haris z nějakého důvodu nechce, aby se natáčelo u nich doma, spočívá hlavní zápletka v tom, že Tomášův otec (Ondřej Vetchý) dvakrát týdně na několik hodin mizí z domova, ale před Tomášem tuto skutečnost cíleně tají. Že by měl táta milenku?
Jiřího Mádla považuji za velmi dobrého herce, který se k mé smůle objevoval dosud převážně ve zhovadilých a špatně režírovaných filmech.
Tímto filmem dokázal, že má veliký, ale opravdu veliký scenáristický a režisérský talent.
Dosti originální je celá forma filmu, kdy to, co vidíme na plátně má být chápáno jako kompletní produkt, který natočil a sestříhal sám malý Tomáš. Tudíž v úvodních titulcích jsou věci jako "Hrají: Táta, máma, pan trenér, taxikář" a mnoho záběrů a kamerových postupů je zcela záměrně diletantských (bonus pro filmaře samozřejmě spočíval v tom, že takové natáčení bylo podstatně levnější, než je obvyklé).
Později si pořídí digifoťák i Haris a může tudíž docházet i ke komplikovanějším střihům. Ani mi moc nevadilo, že některé scény, které vidíme, by tímto způsobem vzniknout nemohly, respektive mohly by vzniknout jen velmi složitě nebo při velmi šťastné shodě okolností. Většina diváků si toho pravděpodobně vůbec nevšimne.
Důležitější je, že oba kluci jsou obsazeni velmi dobře (chlapeček, hrající Harise, mi byl sympatický už v Něžných vlnách) a že dialogy většinou působí realisticky a hoši je přednášejí s nefalšovanou dětskou spontánností. To je v českých filmech posledních desetiletí natolik ojedinělý jev, že jsem na to zpočátku koukal jako na zázrak.
Podobně zázračně na mě působilo několik scén, ve kterých se nemluví a kluci v nich "jenom tak blbnou" a legračně to sestříhali. Většinou mají přesně správnou směs humoru a nostalgie a stýská se nám při nich po těch "bezelstných dětských letech". Opět platí, že o něco podobného se čeští filmaři pokoušeli v posledních desetiletích mockrát a málokdy se jim to povedlo takhle dobře.
Nejzajímavější mi ale přišlo, že Pojedeme k moři rozhodně není "film pro celou rodinu", jak tvrdí jeho slogan. Jsou v něm emocionálně velmi drsné scény a některé zvraty ke konci připomínají spíše drsná, syrová, nezávislá britská dramata (například Rozbitý svět). Pokud vás zajímají podrobnosti, na konci recenze jsou spoilery. Ale vězte, že ve filmu se rozhodně nejede k moři.
Já bych CHTĚL, aby se tenhle film líbil i dětem a aby ho dokázaly ocenit, ale mám silné pochybnosti, že osloví ty, kteří očekávají další Občanský průkaz nebo Něžné vlny (neřku-li Gympl). Každopádně jsou propagační materiály silně zavádějící.
A každopádně platí, že i když má film občasné dějové i herecké lapsy (pár dialogů zní poněkud křečovitě, když uvidím poprvé kluka s foťákem v ruce, nebudu mu říkat "Dej pryč tu kameru"), jde o velmi příjemné překvapení a zatím bezkonkurenčně nejlepší letošní český film.
A velice bych chtěl, aby Jiří Mádl rychle napsal a natočil něco dalšího.
NÁSLEDUJÍ SPOILERY!
A co že se ve filmu děje tak brutálního?
Jednak zjistíme, že u Harisů doma vládne teror a tatínek recidivista pravidelně brutálně tluče jak manželku, tak oba syny. Jednu takovou nakládačku snímá "náhodně položený" foťák úzkou štěrbinou mezi dveřmi a je to velmi působivé.
A jaké je vyústění ústřední zápletky? Tomáš zjistí, že jeho otec dvakrát týdně tajně jezdí do rehabilitačního ústavu, kde pracuje Tomášova matka. Milenku tedy nemá, ale Tomáš stejně nechápe, proč tam jezdí a proč to tají, tudíž se ho rozhodne konfrontovat.
Následuje scéna, kdy ho rodiče zavedou za silně mentálně i jinak postiženým mladíkem na vozíku a řeknou mu: "Tomášku, tohle je Ondra, tvůj nevlastní bratr. Narodil se pět let předtím, než jsme tě adoptovali. Chtěli jsme ti to někdy letos říct." A nutno dodat, že i tato scéna a to, co po ní následuje, má takový emocionální náboj, jaký filmaři zamýšleli!
Zajímavé, mne ten konec přijde jako nejslabší z celého filmu:
OdpovědětVymazat1) byl předvídatelný od chvíle, kdy je jasné, že Tatínek není Mamince nevěrný - zhruba polovina filmu
2) už toho bylo moc - domácí násilí, adopce, postižený bráška - to jsou témata, která by vystačila na samostatný film, ale v Mádlově filmu nedostávají dostatečný prostor - takže pro mne se to ve výsledku trochu tříští
3) emocionální vrchol filmu pro mne nastává o něco dříve - kdy hlavní hrdina jde na labutě
P.S. K moři se nakonec přeci jede, ikdyž trochu jinak...
Super, mám radost, že se ten film povedl!
OdpovědětVymazatKdyž jsem viděl toho kluka na plakátu, tak mi pořád něco říkalo, že ho odněkud znám.
OdpovědětVymazatA pak mi to došlo! Tomáškový křížaly! No ty vole!
Že je to fejk mi bylo jasné od začátku, ale že to bude reklama na přiblblý film trapného Mádla, to bych v životě nečekal! Good job virál! Jenže jako u každého virálu, 99 % lidí si to s filmem nespojí a furt budou něco mlít o mladém odvážném podnikateli.
V Ozzákovi ten prcek hrál. Bejka.
VymazatLOL, tak zapoj ten svůj virál a vygoogli si, že Tomáš vyrábějící křížaly vypadá úplně jinak ;)
VymazatTaky mám radost že se film povedl, ale vidět ho netoužím. Snad Mádl natočí něco žánrově mi bližšího. Jenom nechápu, proč je na csfd psáno komedie, když komedie to není.
OdpovědětVymazathttps://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/t1.0-9/10170787_654269164621407_209984321_n.jpg
OdpovědětVymazatPojedeme k móři... http://www.rozhlas.cz/zpravy/politika/_zprava/kramny-mohl-zavrazdit-svou-zenu-a-dceru-v-egypte-elektrinou-mini-policie--1325139
OdpovědětVymazatFrantišku, je hezké, že jste tam dal varování "Následují spoilery!", mně ale i tak uniká, proč tu musí následovat spoilery. Proč máte, probůh, potřebu tady prozrazovat všechny pointy filmu? Jestli myslíte, že to nějak pomohlo recenzi, tak nepomohlo.
OdpovědětVymazatPřesně to samé jsem si pomyslel po přečtení recenze. Nemá to k ní žádný vztah, nepodporuje to žádný argument, je to prostě jenom navíc.
VymazatTo jest pro ty, kteří jsou zvědaví o co tam jde a zároveň vědí, že na to nepůjdou. Několikrát tu už žadonili v diskuzi. Příjde mi to ale dosti nekorektní vůči filmařům a tak by se na to František mohl vysrati.
VymazatJak "nekorektní" potom musí být časopis Filmový přehled, který asi 70 let vydával podrobné popisy děje všech filmů v našich kinech...
VymazatJá jsem na to od Franty zvyklý, takže mi to nevadí. Nicméně si pamatuju, že svého času bylo nutno spoilery označit myší, aby šly přečíst, takže to člověka trochu chránilo před nechtěným přečtením... co takhle to zavést znovu?
VymazatOznačený spoilery nevadí u blbýho filmu, u kterýho prozrazení pointy může např. demonstrovat scénaristickou nemohoucnost. U filmu, na kterej se doporučuje nejít. Mádlův film je ale velice dobrej a váhajícího čtenáře k návštěvě kina spíš přesvědčí zamlčený tajemství než prozrazení, na co že se jako může těšit. Jsou lidi, kteří když slyší někoho vyprávět vtip, kterej znají, tak to prostě nevydrží a skočí mu do řeči, aby to mohli doříct sami, popřípadě se tomu i sami znovu zasmát. To bude asi Františkův případ.
Vymazat@FF: pls nedej na kecy volu, co nejsou schopni preskocit spoilery, ani kdyz o nich dopredu vedi.
OdpovědětVymazatTen bratr Ondra vypada, ze ho hraje Matous Ruml (Lexa).
OdpovědětVymazatVčera jsem ten film shlédla. Jsem patriot Budějic, takže jsem ráda, že jsou tam vidět "ta moje místa" a okolí. Je třeba nahlížet na něho z pohledu kluka a nehledat tam dospělácké zápletky, na které jsme zvyklí. Některé záběry jsou zbytečně dlouhé, a v jednu malou chvilku jsem se i nudila. Násilí, které vyvíjel otec Harise by jistě malého chlapce přimělo se s ním svěřit a film by měl také trochu jiný konec. To, že utekli do Chorvatska s matkou a mladším bratrem nevidím jako adekvátní hladu po potrestání násilí. Ale film se Jirkovi povedl a já ho doporučuji shlédnout ostatním.
OdpovědětVymazatKravina jako vše od Másla. Nezajímalo mĕ to.
OdpovědětVymazatvynikajici film, klobrc dolu
OdpovědětVymazat