24.7.14

FFFavorit: Syntezátor Roland FA-06/08

Jak asi víte, věnuji se sem tam hudbě, občas pro peníze, ale především pro zábavu. Začinal jsem vytvářet hudbu původně jako programátor, na ZX Spectru, a vyzkoušel spoustu různých hudebních nástrojů, především elektronických a softwarových.

Jak už jsem psal a říkal jinde, v dnešní době je skvělé, jak málo člověk potřebuje k tomu, aby začal vytvářet hudbu, nebo si aspoň vyzkoušel, jaké to je hudbu vytvářet. Líbí se mi software, ve kterém mohu vytváčet hudbu jen tím, že píšu programové instrukce (tak jsem ostatně s tou hudbou před lety sám začínal), ale na druhé straně se mi líbí, když mám před sebou něco, co má klávesy a tlačítka, a můžu si rychle tvořit a "skicovat" hudbu, aniž bych potřeboval PC klávesnici nebo myš. - Což předpokládá, že mám rychle při ruce nástroje a styly všemožných žánrů a nemusím si stahovat a instalovat několikagigový "Extreme Banjo Pack 17" když mě napadne, že zrovna potřebuju bendžo.

Pokud chci pracovat na něčem "serióznějším", za co vás má například někdo platit, tak se nic nevyrovná pořádnému PC s připojenými MIDI klávesami (které samy ani nevydávají zvuk). Pak jsou vaše tvůrčí možnosti téměř neomezené.

Ale pak jsou tu také chvíle z opačného konce hudebního spektra. A v těchto chvílích přijde vhod nová série syntezátorů / workstationů Roland FA.


Toto je vlastně dvojrecenze, protože i když recenzuji nástroj FA-06, je to současně i recenze nástroje FA-08, který se od 06 liší pouze tím, že má velké klávesy, má jich 88 (zatímco 06 má 61 malých kláves, což mi vyhovuje víc) a je mnohem těžší. Co do hardwaru a softwaru jsou jinak oba modely shodné, včetně zcela shodných konektorů a ovládacích prvků.

(Ještě stojí možná za zmínku, že když je FA-06 inzerován jako "aftertouch compatible", znamená to, že dokáže přijímat a provádět aftertouch eventy, ale jeho klávesy jako takové aftertouch nemají!)

V prvé řadě se FA série vyznačuje krásným full-color displejem s rozlišením 480 x 272 pixelů, který má téměř okamžitou odezvu (na rozdíl třeba od Yamahy MOXF, jejíž černobílý displej má asi půlvteřinový lag). Mimo jiné má FA také screensaver, který se mi povedlo nahackovat, abych se při skládání cítil více badass…



Začněme tím, že FA-06 je velice lehký nástroj, protože v jeho nitru není téměř nic mechanického. Například žádný harddisk. FA totiž konfigurace a definice nástrojů ukládá do NVRAM, zatímco všechna "velká data" na vyměnitelnou SDHC kartu libovolné velikosti (což má výhody i nevýhody, viz dále) - balení obsahuje základní 4GB kartu. Data z NVRAM se dají zálohovat na SD kartu. Pro zálohování kompletního obsahu SD karty kupodivu je nutno fyzicky ji vyndat z FA a vložit do vašeho PC.

FA se také pyšní tím, že má sampler, ale je zapotřebí upozornit, že to je možná trochu jiný sampler, než očekáváte. Můžete mít na SD kartě samply v CD kvalitě a ty přehrávat (pro jednu skladbu jich můžete mít až 64). Můžete měnit jejich hlasitost a aplikovat na ně jeden efekt s měnitelnými parametry. Nemůžete je zrychlovat nebo zpomalovat, můžete je jen velmi primitivně editovat a můžete hrát maximálně čtyři současně. Na druhou stranu, samply se streamují z SD karty, takže mohou být libovolně dlouhé. Délka je omezena pouze velikostí SD karty, takže pokud dobře počítám, na 32 GB kartu se vám vejde více než 50 hodin stereo 16bitových samplů v CD kvalitě.

Kromě toho umí FA také na SD kartu nahrávat, ať už zvuky z externího audio vstupu (prohnané interním FA filtrem, např. vokodérem) nebo audio, které FA generuje.

Na tomto místě bych rád upozornil na zajímavou skutečnost, že syntazátor FA je plnohodnotná obousměrná USB zvuková karta pro vaše PC! To znamená, že když FA-06 připojít ke svému PC, v PC se vám objeví další zvukový vstup i zvukový výstup a následně můžete například samplovat z FA přímo do svého PC softwaru, nebo si naopak pouštět zvuk svých YouTube videí z PC do FA audiovýstupů. Tudíž při vytváření hudby s pomocí FA a počítače vůbec nepotřebujete jakoukoliv zvukovou kartu, stačí vám jeden volný USB port.

Co se týče propojení s PC, FA samozřejmě obsahuje MIDI vstup i výstup (standardní i skrz USB), který je velmi konfigurovatelný a umožní vám ovládat, co si zamanete (je nutno prostudovat velmi obsáhlou "expertní příručku"). FA také obsahuje DAW mode, který aktivujete speciálním tlačítkem, a který způsobí, že většina FA tlačítek přestane plnit své funkce a začne pouze vysílat MIDI data, která pak vaše PC může libovolně zpracovávat a něco na jejich základě dělat (například zpětně ovládat funkce FA). Zde je hezké, že kromě předdefinovaných MIDI konfigurací pro populární komerční hudební aplikace si můžete pro tato tlačítka nakonfigurovat i své vlastní MIDI zprávy.

Pokud DAW mód neaktivujete, tak tlačítka slouží k editování, přepínání a manipulování zvuku (značná část funkčnosti všemožných modulačních tlačítek a páček se dá customizovat) a nechybí ani vestavěný D-Beam (což je takový zjednodušený theremin, kdy vertikálním pohybem ruky nad nástrojem můžete ovládat téměř jakýkoliv parametr).

A teď už k tomu, jak FA zní. Osobně mám hranici mezi "amatérským zvukem" a "profesionálním zvukem" definovanou tak, že u "Profesionálních nástrojů" nesmí docházet k tomu, že některé těsně sousedící klávesy mají pro stejný nástroj výrazně odlišný zvuk (protože se na hranici mezi nimi mění použitý sampl). Z tohoto hlediska je naprostá většina (tzn. asi 99 procent) zvuků ve FA definovatelná jako "profesionální".

Tady si můžete poslechnout moje půlhodinové demo asi padesáti základních Studio Setů, které FA obsahuje:


A zde by se slušelo vysvětlit základní Roland terminologii:

Studio Set je uložená konfigurace, obsahující informace o tom, jaké nástroje hrají při stisknutí které klávesy na kterém z 16 vnitřních audio kanálů (odpovídajících 16 MIDI kanálům). Pomocí Studio Setů se dají vytvořit libovolné splity, layery, unisono, keyboard zóny, selektivní arpeggia a podobné věci. Těch parametrů je hrozně moc a je hezké, že se tyto defaultní Studio Sety snaží předvést vám, co všechno se s jejich pomocí dá udělat.

Můžete samozřejmě kterýkoliv defaultní Set upravit a vytvořit z něj svůj vlastní, nebo začít tvořit nový Set zcela od nuly.

Každý z 16 kanálů může hrát libovolný nástroj (Tone) z přibližně 2000, které FA obsahuje, a můžete si poměrně snadno vytvářet zcela vlastní nástroje. Tedy možnosti tvoření zvuku jsou skutečně obrovské.

Nástroje se primárně dělí na "Supernatural" (SN) a "Standardní PCM". SN nástroje jsou jakoby "inteligentní" a obsahují vychytávky jako "když na kytaře zmáčknu rychle po sobě dvě sousední klávesy, automaticky zazní realistický slide". U těchto nástrojů můžete měnit několik parametrů, ale nemůžete je vytvářet "od nuly" a například si říct, že ten slide má fungovat jinak.

Většina nástrojů je "Standardní PCM", což může znít omezeně, ale skládají se z až 4 vzorků znějících současně s nezávislým programováním a spoustou různého efektování, takže se s nimi dá udělat opravdu hodně (např. to zní jako kdybyste používali druhy syntézy, které ve skutečnosti FA nemá).

A jako by to nestačilo, můžete do FA importovat existující nástroje z Roland Integra-7 a celé nástrojové banky, obsahující zcela nové samply!

Tudíž kromě stovek samplů, které už v nástroji máte, můžete "doinstalovat" z internetu 2 x 32 MB nových nástrojových bank (obsahujících zcela nové samply). Několik jich je už ke stažení na axial.roland.com. Tedy ještě jednou: Kromě samplů v ROMce máte k dispozici dalších 2 x 32 megabajtů, které jsou rozšiřitelné PCM samply staženými z internetu.

FA má kromě předdefinovaných nástrojů a předdefinovaných Setů (skládajících se z nástrojů) také předdefinovaná arpeggia a bicí rytmy, které vám usnadňují rychle se nějak "odpíchnout" při tvorbě a pokud to zní dobře, tak to všechno dále pilovat a customizovat.

FA není "samohrajka", která slouží ke generování kompletní automatických aranží v reálném čase (na to mám Roland BK-5). Také je celkem logické, že FA na rozdíl od těchto samohrajek nemá interní reproduktory a abyste něco slyšeli, musíte ji vždy k něčemu připojit (ať už přes audio konektor nebo digitálně). FA má dokonce zvláštní zvukový výstup Sub Out, ve kterém může být slyšet jiný zvuk než v hlavním výstupu - např. click track pro členy kapely.

Kromě toho, že je FA velmi kvalitním nástrojem pro živé hraní, snaží se také být plnohodnotnou "pracovní stanicí", tj. umožnit vám generovat hudební nápady jen za použití této mašinky a ničeho jiného (OK, sustain pedál se hodí).

Má tudíž vestavěný základní šestnáctistopý sekvencer pro realtime záznam i pro editování MIDI eventů (kdy například kompletní definice nástroje může být zaznamenána jako SYSEX zpráva a být tudíž součástí skladby). Samozřejmě se nemůže vyrovnat něčemu, co provozujete na svém PC, ale na načrtnutí základních nápadů a základního mixu je docela dobře použitelný. Dokonce mám tendenci zkusit vytvořit nějaké skladby od začátku dokonce jen na FA, bez použití dalšího hardwaru. Protože rád pracuji v něčím omezených podmínkách. :)

FA-06 je spirituálním následníkem modelů Roland Juno a Fantom, ale má dostatek nových featur, včetně některých, které nejsou u nástrojů v této třídě (t.j. třeba Yamaha MOXF nebo Korg Krome) úplně obvyklé.

Mně sedl tento stroj celkem dokonale, což mě poněkud překvapilo, protože se nepokládám za typického zákazníka firmy Roland, Yamaha nebo Korg a obávám se, že proniknout do všech zákoutí konfigurovatelnosti tohoto nástroje je pro jejich běžné zákazníky velmi, velmi obtížné.

Aha, tak teď už je to úplně jasné... (Úplný začátek základního manuálu)

U nástroje je tenký návod, který vám neřekne téměř nic, a pak tlustší návod, který není příliš kvalitně napsán (například jsem z něj vůbec nepochopil, jak fungují dva z arpeggio módů, musel jsem na to přijít experimentálně). Stáhnout si můžete ještě třetí, nejdetailnější návod ("Parameter Guide"), kde je zmíněno skutečně vše, ale ten se zase vůbec nezdržuje s nějakým vysvětlováním a předpokládá, že znáte názvy audio filtrů, základy audio routingu, hexadecimální soustavu atd… A například až v tomto třetím návodu se dočtete první zmínku o tom, že FA má taky vestavěný vocoder a co všechno se dá dělat s jeho MIDI!

...a tak podobně, 120 stránek.

Dokonce i základní členění tvorby zvuku na Sets / Tones / Partials je vysvětleno ve všech třech návodech tak zmateně, že mi dost dlouho trvalo, než jsem pochopil, co vlastně musím kdy, jak a kam uložit, abych po vypnutí FA nepřišel o rozdělanou skladbu (rozhodně nestačí provést operaci "Save Song", protože ta neukládá změněné Sety nebo definice nástrojů). Například...

To vede ke kuriózním / vtipným situacím, kdy si někdo FA koupí, ale není s ním spokojen, protože nechápe, jak funguje (toto není rozhodně ojedinělý příklad). Spousta lidí má ke čtení manuálů odpor a když stisknete "Edituj nástroj", těžko se vyznáte ve dvaceti obrazovkách parametrů, které se vám následně objeví...

Doporučená cena v našich končinách je myslím 28 000 Kč. Já ho koupil na Thomann.de jako "B-Stock", to znamená "zákazníkem vrácený nástroj, plně funkční, odzkoušený a s tříletou zárukou" za 860 Euro včetně poštovného. Od objednávky do doručení to trvalo necelé tři dny.


(Firma Roland ani nikdo jiný mi za tento článek nic nedal.)

6 komentářů:

  1. Akorát ten nešťastný joystick. Nevím, proč na něm Roland tak trvá. Při souboji joystick vs pitchbend wheel mi vždycky glissy nebo "ruční" vibráta přijdou realističtější a vyrovnanější na kolečku než na joysticku.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já mám náopak zásadně raději Joystick než pitch wheel. Dokážu s ním dělat rychlejší psí kusy.

      Vymazat
    2. Tak asi záleží na typu konkrétního psího kusu, ale kdykoli jsem viděl kohokoli (a kýmkoli myslím třeba i taková esa jako Jordana Rudesse) hrát na Roland a snažit se udělat třeba efekt páky na elektrické kytaře, nebo prostě vibráto na konci dlouhých tónů třeba trubky či saxofonu, tak to znělo dost uměle a nevyrovnaně. Na kolečku mi to vždy přišlo tak nějak uspořádanější, jako kdyby se hráči dařilo v případě vibráta lépe odhadnout ty krajní polohy nad a pod středem, aby to bylo vždy o zhruba stejnou hodnotu.

      Další věc je modulační kolečko, to mi na Rolandech taky schází, zejména možnost hrát palcem a ukazováčkem levé ruky v basech a zároveň malíčkem pošťuchovat to kolečko.

      Joystick má samozřejmě zase jiné výhody, zejména tu vícepolohovost, takže když se na něj šikovně namapují určité parametry, tak speciálně u elektronických zvuků to může být hodně mocný nástroj.

      Vymazat
  2. Chapu spravne ze staci koupit toto, dva psy a trencle Armani abych mohl zacit vytvaret gay hudbu?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Veselou, teplou ci kyco-srackoidni? U kyco bych popichnuti pochopil - prespousta vyfikanosti mate a odvadi netrenovany mozek od sofistikovane sdelitelne emoce, coz je obecna hudebni kvalita [vs. stracky ktere dnes vznikaji diky tomu jak malo staci ]

      Vymazat
  3. video mě potěšilo. Teď, když ses naučil hrát na syntetizátor s klasickým rozložením kláves, tak by se děti ve školce mohli přestat Hance smát a třeba se k tobě díky tomu vrátí. http://www.fffilm.name/2014/02/klaviaturou-proti-globalnimu-hudebnimu.html tohle byl krok vedle Franto

    OdpovědětVymazat

Komentáře jsou moderovány kombinací umělé a lidské inteligence. Mohou být zveřejněny až po několika hodinách a ty zveřejněné mohou později zmizet. Pokud pošlete stejný (nebo podobný) komentář několikrát, výrazně se tím snižuje pravděpodobnost, že bude někdy publikován.