Záhy vyjde najevo, že Caleb zde bude mít velmi delikátní a velmi tajný úkol: Nathan zde totiž sestrojil umělou inteligenci s tělem krásného děvčete Avy (Alicia Vikanderová) a Caleb má za úkol provést její "audit" a posoudit, zda jde o skutečnou A.I. nebo jen o lepšího předprogramovaného Tamagočiho.
A protože není Caleb hloupý, začne brzy zjišťovat, že tady něco neklape...
Film Ex Machina má chytrý scénář. Velmi chytrý scénář. Plný takových těch drobností, kdy něco v rámci děje nedává smysl (například definice "Turingova testu") a o chvíli později některá z postav upozorní na to, že to nedává smysl, a logicky se to vysvětlí. Nebo že někdo něco řekně, mě napadne, že je to blbost, které by se dala rozporovat, načež druhá postava tu blbost přesně takto rozporuje.
Jak by ne, když film napsal a režíroval Alex Garland, který napsal 28 dní poté, Sunshine nebo Dredda. Jde o jeho režijní debut, ale rozhodně není špatným režisérem a dokáže z mála vytěžit maximum.
Trochu problém je ale v tom, že to maximum těží z opravdu malého mála. Problém není v dialozích nebo jednotlivých scénách. Problém je v základním námětu.
Naprostou většinu filmu totiž sledujeme, jak si dva lidé a jedna A.I. povídají ve čtyřech malých místnostech v jednom domě. Pokud se na chvíli podíváme ven, mezi vegetaci a vodopády, je to svátek (nebo flashback nebo sen).
Přesto, že se snaží Garland to vše filmově ozvláštnit (zajímavé futuristické kulisy, "průhledná" Ava, atmosférická hudba), obávám se, že to nestačí. I když se všichni tři herci obrovsky snaží a i když scénář rozhodně není debilní, celá zápletka je... Jak to formulovat... Nedá se říct, že je zrovna "předvídatelná", ale neskýtá dost překvapení a zvratů na to, aby film zůstal v takto komorní konverzační podobě zajímavý po celou svou délku (hodinu a tři čtvrtě). Pro srovnání zmíním třeba filmy Telefonní budka nebo Moon, kterým se to povedlo znatelně lépe.
Ale pokud máte náladu na inteligentní televizní inscenaci, dělající čest odkazu Stanisława Lema nebo Isaaca Asimova, Ex Machina je film pro vás.
P.S: Jistě vás také potěší, že film obsahuje překvapivě velké množství vydařených dámských fullfrontalů (masitých, ne plechových).
je tam překlep v nadpisu...v číslici 80
OdpovědětVymazat"...v jeho megapohádkovém sídle někde v islandské divočině (které vypadá skutečně fantasticky a chtěl bych tam strávit libovolnou dobu)."
OdpovědětVymazatWikipedia: The location for the film is an actual hotel (Juvet Landscape Hotel) in Valldalen, Norway.
To bude dalsi Frantov kickstarter projekt - Fuka v Norsku
VymazatV urně :)
VymazatTento komentář byl odstraněn autorem.
OdpovědětVymazatAno, jak píše Melodic power-speed metal, text recenze nesouhlasí s procentuálním hodnocením v nadpisu. Z pěti odstavců, které film hodnotí, jej tři hodnotí negativně. A jestli je Moon znatelně lepší film, proč dostal jen o 10% lepší hodnocení?
OdpovědětVymazatZnatelně lepší v čem? Hodnocení je subjektivní, takže pokud nesouhlasíš, založ vlastní blog a piš recenze. Pokud budou lepší než ty od Fuky, určitě ti lidi budou rádi solit.
Vymazatmoon je shit kterej prisel jednoduchej i moji matce
OdpovědětVymazatjeste mene deje si ani nedovedu predstavit
Dosud nejmensi kvantum deje bylo zaznamenano ve Forbestiinych clancich. Obou.
Vymazatkonečně po dlouhé době informace o fullfrontalu - závan starých časů
OdpovědětVymazatA nikde se neprsí ta buzna Grimm Rimmer - závan starých časů
VymazatJako uz lepsi. Fullforntaly zaznely alespon v P.S. Priste snad uz budou hned za procenty v nadpisu, kam samozrejme patri.
OdpovědětVymazatPruser tohodle filmu je prave v tom Lem/Asimovskem konci. Tam kde zmineni potrebovali upozornit na nebezpeci lidskeho vyzkumu, tam tenhle film zklouzava uplne zbytecne a kontraproduktivne. Nebo je to zamer, ale tak umne schovany, ze ho 99% divaku proste nemuze odhalit. Problem vyzkumu AI totiz neni technicky, ale filosoficky - pokud tvurce dosahne toho, ze vedomi vytvoru je na urovni cloveka, tak ma take vsechna lidska prava a jeho zadrzovani je na urovni otrokarstvi (a smazani vrazdou), uz to proste neni "jen vec". Opomijim drobne chybicky, jako stupidni bezpecnostni system delany na karty (kdo ho predtim pouzival a proc? proc neni reseny biometricky?), otazka, jak se Caleb dostal z Nathanova pokoje tu prvni noc, kdy ho odvlekl opileho na luzko (mel na svoji karte povoleno tam vstoupit a odejit?), cim se Ava dobijela na uteku a hlavne - proc mela jako robot podstatne vetsi poprsi nez po prestavbe? ;))
OdpovědětVymazatSPOILERY
OdpovědětVymazatnezpochybnena motivace genia cely film je prokazat, ze jeho AI je funkcni
v zaveru odhali svuj plan, ze ktereho vyplyva, ze Caleb byl zvolen proto, ze se jevil jako snadny cil pro zpusob, kterym se Ava mela "dostat z bludiste"
vidim v tom rozpor jenom ja?
Teprve teď jsem se dostal k tomu se na film podívat. To co píšeš mě taky zarazilo, ale pak SPOILER jsem se zamyslel a asi to bylo myšleno tak, že Caleb byl sice vysoce inteligentní ale sociálně neohrabaný a nudný mladík a Ava ho, předstíraje sympatie, jenom využila pro svůj útěk. Tím ukázala způsob myšlení jako skutečná žena, takže v testu uspěla. Což by smysl dávalo.
VymazatJá bych zase řekl, že Ava Turingovým testem neprošla, protože neprokázala dostatek lidství. Jak Nathan, tak Caleb, mají kromě své veliké inteligence také další lidské vlastnosti, ať už se jedná o pýchu a pocit vlastní důležitosti a alkoholismus, kterým se vyznačuje Nathan, tak soucit, empatie a touha po lásce, kterými oplývá Caleb. Ačkoliv oba dva mají v první řadě nějaký úkol, tak jsou v jeho plnění omezováni právě těmito lidskými vlastnostmi. Ava, na druhé straně, si jde naprosto efektivně za splněním svého úkolu (dostat se ven) a neváhá manipulovat a lhát a chová se tak naprosto nelidsky. Jako efektivní a dokonalý stroj ... kterým vlastně je.
VymazatFilm je naprostá hovadina, obsahuje spoustu nudných nesmyslů a říkal jsem si, jestli to mám vytrpět až do konce. Tohle měla být 20min dlouhá povídka.
OdpovědětVymazatSPOILER!
Kde se v tom městě dobíjela? Si asi musela koupit plno bezdrátových nabíječek :-)