[Následuje text distributora] Ondřej Vetchý a Simona Stašová jako manželský pár řeší v komedii Život je život milostné a životní eskapády svých tří dcer, ale především svoje vlastní. Za snímkem stojí autoři úspěšné veselohry Láska je láska, oproti „Lásce“ ale „Život“ slibuje více humoru, fantazie a bláznivých situací. Jak už to tak v životě bývá. Ondřej Vetchý se navíc ve filmu objeví ve dvojroli dvou zcela rozdílných mužů. Dcery Tereza Voříšková, Bára Poláková a Sára Sandeva doplňují složení rodiny, do jejíhož života zasáhnou i Marek Taclík, Miroslav Táborský, Petr Vančura a v roli „bond girl“ slovenská zpěvačka Kristýna Peláková. Hlava rodiny, morousovitý a přísný František ( Ondřej Vetchý ) by po boku svých tří dcer rád viděl schopné a úspěšné muže. Jenže všechny mají vynikající talent nacházet si pravý opak. Nejstarší dcera se musí i se svým neúspěšným mužem nastěhovat zpět k rodičům a v rámci možností se dál snaží otěhotnět. Té prostřední se zas neomylně lepí na paty jenom naprostí exoti a mimoňové. A nejmladší dcera? Tak ta je zase milostně úspěšná až moc. Je jí šestnáct, je těhotná a neví s kým. Navíc se začíná hroutit tradiční oáza a pevný bod manželské dvojice – dovolená. Každý rok se jezdí „na Mácháč“, ale Jana ( Simona Stašová ) začíná snít o moři. Pak se v jejím životě zjeví bohémský spisovatel s lehce sebevražednými sklony, v tom Františkově zase krásná kolegyně se španělskými předky... začnou se dít věci. Všechny malé příběhy dávají dohromady jeden velký a zábavný život se situacemi, které zná každý z nás. Ovšem ne každý vede ještě druhý a o poznání dobrodružnější život jako neohrožený agent. František ano.
Při recenzi tohoto filmu budu dělat zásadní spoilery, protože jeho děj je naprosto typickým příkladem toho, proč je současný český film v
Totiž, český film se nachází ve stádiu, kdy většinou není problém nasvítit scénu, postavit kameru tak, aby to mělo smysl, postavit před ni kvalitní herce, nechat je chvíli něco dělat, správně to sestříhat a přidat k tomu hudbu, která je smutná nebo veselá, podle požadavku režiséra. To všechno víceméně funguje.
Co nefunguje, je možnost nějak se identifikovat s hrdiny filmu, pochopit co jsou zač a pochopit, jak a proč se v průběhu filmu mění jejich chování a naše nahlížení na ně. Tohle všechno považuje většina dnešních českých filmařů za balast, a jsou přesvědčeni, že když obsadí kvalitního českého herce, který je dobře nalíčen a nasvícen, a nechají ho něco říkat, tak výsledek bude smutný pokud se k tomu dá smutná hudba, nebo veselý pokud se k tomu dá veselá hudba. Podle toho, jestli ve filmu převažuje veselá nebo smutná hudba, pak vznikne komedie nebo drama. Pokud jsou filmaři ambiciózní, tak promíchají scény s veselou a smutnou hudbou, na začátek dají ambivalentní citát od Exupéryho a vznikne hořká komedie, která dojme, ale současně zahřeje u srdíčka.
YOU WISH!
Pokud vám byly předchozí odstavce povědomé, pak vám gratuluji k dobré paměti, neboť jsem je bezostyšně doslova zkopíroval ze své recenze filmu Láska je láska. Ten byl dílem stejných tvůrců, je ve výsledku stejně strašný, ale v dílčích ohledech je strašný trochu jinak...
Především: Není pravda, že ve filmu František "vede druhý život jako tajný agent", jak tvrdí presskit. Ne. František se občas zasní a PŘEDSTAVUJE SI, že je tajným agentem - podobně jako třeba v Muži z Acapulca. V takové situaci se stává tajným agentem Frankem, má menší břicho, má kvádro a luxusní auto, likviduje padouchy, všechny ženy po něm jedou, a v jeho fantaziích se reálné postavy z jeho okolí objevují jako padouchové a sexbomby. Všechno se to odehrává pouze v jeho fantazii. Ta slovenská herečka není "bond girl", ale normální policistka na stanici, kde slouží František.
To není špatný nápad (i když samozřejmě není originální). Rozhodně je to milionkát lepší nápad, než cokoliv v Láska je láska.
Bohužel, je to zrealizováno velmi neschopně. Začíná to tím, že filmaři neměli dostatečný rozpočet ani schopnosti, takže tyto "bondovské" sekvence působí strašlivě trapně - a není to taková ta "vtipná laciná trapnost", jako třeba ve filmech Macourka a Vorlíčka. Je to trapnost typu "Máme ve filmu digitální vrtulník, ale vyrenderovali jsme ho ve špatných FPS, takže sebou při letu jednou za sekundu nepřirozeně trhne", nebo "Potřebovali jsme divokou honičku, tak jsme ji natočili v tunelu Blanka, který hraje normální tunel s auty, ale žádná auta v něm nejsou". Je to naprostá řemeslná neschopnost, kombinovaná s přeceněním vlastních sil, následkem čehož tyto fantaskní scény zcela postrádají kýženou přehnanou a vtipnou atmosféru, a nebýt Františkova obleku, v některých chvílích bych si nebyl jist, jestli právě koukám na "realitu" nebo "fantazii".
Ještě horší ale je, že tyto snové sekvence jsou ve filmu většinou použity nesmyslně. Pozor, netvrdím, že něčí fantazie, ve které je tajným agentem, musí dávat smysl. Ale její existence ve filmu musí mít nějaký jiný důvod, než jen "Je sranda, když Vetchý dělá jakoby Bonda". Totiž:
- František má své vize od začátku do konce filmu. Ty vize mu nijak nepomohou nebo nepřitíží. Nijak nezmění jeho chování, nevedou k žádnému jeho zamyšlení nebo vývoji jeho postavy. Žádné jiné skutečné postavě o těch vizích neřekne.
- Občas jsou ty vize OPAKEM toho, co se Františkovi děje v reálném světě. Někdy jde o zvrat k lepšímu, někdy k horšímu. Proč? Protože proto.
- Občas se v těch vizích objevují narážky na události z reálného světa, o kterých František neví, neboť u nich nebyl!
Přes to všechno jsou ty snové sekvence nakonec na filmu to nejlepší, neboť jsou nejméně předvídatelné a tudíž nejméně nudné. František (tedy agent Frank) je pověřen papežem, aby odhalil a zneškodnil zločince jménem Sperminátor, který má nejrychlejší spermie na světě a chce zamořit svět svými dětmi. V roli Sperminátora se objevuje mladík, který Františkovi zbouchl dceru, a pak vyjde najevo, že hlavním padouchem je jakýsi Dovzor (Táborský), který je v reálném světě potenciálním nápadníkem Stašové a napsal knihu s názvem "Rozvod". Když se na tuto knihu František podíval v zrcadle (v reálu), uviděl na jejím přebalu "DOVZOR" místo "ROZVOD" (přesně takto, bez obrácených písmen), což hodně vypovídá o optické erudovanosti tvůrců filmu.
Snové sekvence ale zabírají menší část filmu a zbytek je přesně tak strašný, utahaný a nenápaditý, jak se zdá z traileru (ale má zcela jiný děj, než se snaží tvrdit trailer - trailer začíná scénami, které se odehrají až v polovině filmu a končí scénami, kterými film začíná).
Vlastně cítím jisté zoufalství, že teď, při pokusu o nějaké shrnutí základních myšlenek a zápletek filmu, předvádím pravděpodobně náročnější mentální výkon, než předvedli tvůrci při psaní scénáře. Tak jen pár střípků:
- Nápadník dcery jí chce přinést vánoční dárek. Místo aby zazvonil, z nějakého důvodu vyleze po okapu do druhého patra a začne bouchat na okno
- Asi to bude tím, že je blázen, protože pořád chodí v kostýmu superhrdiny Lizardmana (gumová ještěrčí hlava, "L" na prsou)
- Matka přijde do pokoje své dcery, která právě souloží se svým snoubencem, a začne jí cloumat nohou a odrazovat ji od souložení (viz trailer), protože "nemáte vlastní byt". O pár minut později tatáž matka téže dceři radí, jak nejlépe otěhotnět.
- Nijak bohatá rodina (policajt, pošťačka, oba většinu času v teplákách) má tři dcery, které jsou stále non-stop perfektně modelkovsky nalíčené a vypadají tak, jak si Čech představuje top modelku
- František si čte bondovku, my slyšíme text oné knihy, což je nějaká parodie na špionážní romány (přestože má na přebalu fotku mladého Conneryho a nápis "James Bond")
- Některé vedlejší postavy mají strašlivé postsynchrony
- Hudba je na filmu asi to nejlepší, je správně "pseudo-bondovská", ale v některých okamžcích je velmi špatně použitá
- Simona Stašová v přiléhavém superagentském trikotu není ani sexy, ani vtipná, ani nic jiného pozitivního
Jde o velmi podobnou hrůzu, jako byla Láska je láska. Rozdíl spočívá především v tom, že tento film má o trošku zajímavější a o trošičku lépe fungující námět, ale na druhou stranu je odbytější po řemeslné stránce...
Fulfrantály? Nic? Nebo jo? Recenze nezminuje ani tak ani tak, jako vzdy.
OdpovědětVymazatTento komentář byl odstraněn autorem.
VymazatLáska je možná láska, život je snad život, ale smrt je rozhodně smrt. Jenže kdo by to točil. Možná ti samí tvůrci, kdyby se vybičovali. Nebo kdyby je někdo zbičoval. V třetím dílu by prostě všichni hrdinové umírali, až by umřeli. Na rakovinu, pohlavní choroby, střelné rány, cokoliv.
OdpovědětVymazatNo počkej si. Třeba je něco napadne a budou tomu říkat scénář. Jsou horší možnosti, třeba, že by se to jmenovalo: Láska je hezká.
VymazatVe které sekundě traileru se souloží a kdy jsou tam ty TOP modelky z kozi? Nemám sílu to koukat celé.
OdpovědětVymazatAni pixel.
VymazatNějakej důvod, proč manželku Vetchýho hraje v reálu o sedm let starší a vizuálně o dvacet let starší Stašová?
OdpovědětVymazat"jsou přesvědčeni, že když obsadí kvalitního českého herce, který je dobře nalíčen a nasvícen..."
VymazatBych tě chtěla vidět po třech dětech, frajere.
VymazatProtoze picha s rejzou.
OdpovědětVymazatto bude naka picovina
OdpovědětVymazatMno, asi mas pravdu fesaku!
Vymazat. jà sem se ty chtèl lìbyT
VymazatUzse tesim, az tuhle pecku shlednu na silvestra v kanalu TV h@vna.
OdpovědětVymazat1) " Místo aby zazvonil, z nějakého důvodu vyleze po okapu do druhého patra a začne bouchat na okno"
OdpovědětVymazatAsi nesel zvonek a nejak se tam dostat musi. Ale asi lezl nahoru po okapove roure (svisle), okap je to vodorovne koryto podel strechy.
2) " (policajt, pošťačka, oba většinu času v teplákách)"
Na tom je snad neco spatneho????
me pripada ze si to tocej pro sebe ty filmy, tak asi vedi proc..
OdpovědětVymazatLidi v teplákách se nemusí mít špatně, viz František.
OdpovědětVymazatTeda.. myslel jsem si, že píšete lepší recenze.. ale u téhle se mi zdá, že se snažíte za každou cenu pošpinit.. tak třeba k těm střípkům:
OdpovědětVymazatNápadník dcery jí chce přinést vánoční dárek. Místo aby zazvonil, z nějakého důvodu vyleze po okapu do druhého patra a začne bouchat na okno
Asi to bude tím, že je blázen, protože pořád chodí v kostýmu superhrdiny Lizardmana (gumová ještěrčí hlava, "L" na prsou)
- tyhle dva střípky si dokonce samy odpovídají, tak proč tu jsou? Prostě ten týpek je vyšinutej a jak jinak chce získat svoji bejvalku než dokázáním toho, jak moc je vyšinutej, když tím ji asi tehdy sbalil?!? Je to prostě jeho styl..
Matka přijde do pokoje své dcery, která právě souloží se svým snoubencem, a začne jí cloumat nohou a odrazovat ji od souložení (viz trailer), protože "nemáte vlastní byt". O pár minut později tatáž matka téže dceři radí, jak nejlépe otěhotnět.
- poprvé to mohla říct v afektu (je noc, ona si potřebuje lehnout jinde apod.) a navíc když jí potom radí, tak přece dodává, že jenom neví, jak se tam vejdou.. lidi přece něco řeknou, pak o tom uvažují a příště to řeknou trochu jinak (zvlášť když je to věc, kterou si nejsou asi zcela jistí.. tak proč zrovna na tohle upozorňovat. Navíc pár minut ve filmu může znamenat posun děje o velkou část..
Nijak bohatá rodina (policajt, pošťačka, oba většinu času v teplákách) má tři dcery, které jsou stále non-stop perfektně modelkovsky nalíčené a vypadají tak, jak si Čech představuje top modelku
- jak už tady bylo napsáno, proč by doma nemohli chodit rodiče v teplákách - jak chodí vaši rodiče? Holky prostě chtějí vypadat k světu.. bydlí ve velkoměstě. Třeba romské rodiny žijou často z ruky do huby ale oblečeni jsou briliantně.. takže další zbytečný "střípek"
Simona Stašová v přiléhavém superagentském trikotu není ani sexy, ani vtipná, ani nic jiného pozitivního
- tady snad jde spíš o sílu okamžiku, kdy ona (ať už vypadá jakkoli), tak zachraňuje našeho českého Bonda - ale JE to vlastně Františkova žena - není právě tohle vývoj jeho snů? Že tam začíná kromě krásných žen vidět i svoji rodinu?????????????????
Takže Františku, příště trochu lepší střípky.. jestli tohle bylo jenom "pár střípků" - chtěl bych slyšet ty ostatní :D
Ty ses asi taky u Babovresku malem smichy pocural, co?
VymazatNo ty vole ... jako kdyby mi nekdo chrstnul do oci zivou vodu. Z tehle perspektivy se na to musime koukat. Ne za kazdou cenu hledat ve filmech hnidy, ale divat se na ne pozitivne. Nebat se do nich hrabnout a vytahnout tu skutecne podstatnou podstatu. Nedodelky premostit vlastnima konstrukcema.
VymazatVzdyt o co jde? Prece neni proc zavidet hercum, scenaristovi, rejzovi a ostatnim, kteri proste jen delaji svoji praci...
Ondřeji, ty jsi ale kokot. Copak jsi nepochopil, že i když jde nějak vysvětlit všechno, ve správném filmu se takové kokotiny vůbec vysvětlovat nemusí, natož tak kokotsky, jak je vysvětluješ ty? Protože se kokotsky neudějí? Kokote?!
VymazatRomské rodiny jsou oblečené brilantně!
VymazatDál jsem nečetl :P
Ve skutečnosti je tam "briliantně."
VymazatJinak mladí romové chodí v teplákových soupravách, staří v teplácích a nátělníku. Nebo všichni ve vězeňském stejnokroji.
Přimlouvám se za Ondřeje - prosím Františku, přidej další střípky. Hrozně mě baví Ondřejova interpretace debilit a chci přídavek.
VymazatFrantiška mám ráda, ale tohle vážně posral chlapci.
VymazatMá to vůbec smysl komentovat... asi ne.
OdpovědětVymazatNaprcany 16ky me vzrusujou.....
OdpovědětVymazatNešlo by celý český film rozpustit a peníze rozdat lidem? Koupíme si něco k jídlu, a na filmy budeme koukat na zahraniční.
OdpovědětVymazat. hele v0śustyt v0pustiT
OdpovědětVymazatjè t0 je v0n
OdpovědětVymazathttps://youtu.be/yVYtIdUcYqY