Tento dokument na mě bohužel působil poněkud rozporuplně. Na jednu stranu se zabývá člověkem, jehož tvorba a styl tvorby byly neskutečně zajímavé, možná unikátní v celosvětovém měřítku. Na druhou stranu není zvlášť dobře natočen a mnoho nového mi nedal.
Rozhodně nejsem nějaký expert na Karla Zemana, ale přesto jsem v tomto filmu viděl jen velmi málo historických materiálů, které jsem dosud neznal. Mnohé záběry v tomto celovečerním filmu jsou přesně tytéž, jako v tomto čtrnáctiminutovém dokumentu z roku 1980. Autentických starých záběrů ze Zemanova natáčení je ve filmu velmi málo, takže je potřeba 101minutovou stopáž zaplnit něčím jiným, což se daří velmi proměnlivě.
Jednou z hlavních odboček je školní práce filmových studentů, kteří se snaží zrekonstruovat tři slavné Zemanovy trikové záběry za pomoci dobových technik (tedy bez digitální techniky). Je docela vtipné, když si k rekonstrukci Cesty do pravěku pozvou stejné chlapce (dnes důchodce), kteří hráli v originálu, ale je to pouze vtipné: Nedozvíme se od nich skoro nic o Zemanovi ani o natáčení. A celá ta "rekonstrukce" na mě působila velmi rozpačitě. Pokud je vám původní metodologie jasná, pak se nic nového nedozvíte. Pokud vám jasn= není, tak ji IMHO z tohoto dokumentu nepochopíte, neboť "rekonstrukce" nejsou příliš přehledné a nic se v nich pořádně nevysvětluje. V několika krátkých záběrech uvidíme něco jako "CGI rekonstrukci" některých Zemanových trikových metod, ale opět je to natočeno značně zbrkle, bez dostatečného vysvětlení pochopitelného pro "plebs".
Dokument se zastavuje u všech Zemanových děl, z každého něco ukáže, o každém někdo prohodí pár slov (včetně Tima Burtona, Terryho Gilliama, Zemanovy dcery, Zemanova kolegy a Kamila Fily), ale málokdy je to něco víc, než "No on byl úplně geniální, protože byl génius, zlí komunisti, nadčasovost". Což není chyba těch, kteří mluví, ale těch, kteří se jich ptali a stříhali odpovědi.
V jednu chvíli je například dvěma větami zmíněna unikátní hudba Zdeňka Lišky, a následně - nic. Žádné další informace o Liškovi, žádné vzpomínky na něj, natož nějaké jeho dobové záběry nebo podrobnější rozbor toho, jak skvěle hudba v Zemanových filmech funguje.
Vlastně jsem se nejvíce bavil tím, že jsem mohl znovu vidět kusy Zemanových filmů. Což asi není známkou výjimečné kvality tohoto dokumentu. Rád jsem ten film viděl, ale neměli na tom přílišnou zásluhu jeho tvůrci.
neoformalismus vy pici
OdpovědětVymazatTak jako pozor. Fuka nejen videla. Fuce se jako pucici melanomek utvoril postoj, ktery zrucne podala jako chutny sirup na peclive umyte lzicce z priborniku 5 let starych blogpostu!
OdpovědětVymazatTakove bujeni je lepe vitat!
co je to za picuse ten Vojta?
OdpovědětVymazathele na co je potreba vole chat, kdyz se da diskutovat tady?
OdpovědětVymazatje to i s vobrazkama
OdpovědětVymazatVojta je new chleba
OdpovědětVymazat... a kde je chlebu druhá kůrka? Nějaké zasmušile, kontroverzní ale přitom naivně, investigativní otázky mi tu chybí ... taky by mě skromně zajímalo, zda bude asistující děvče alespoň lehce přiomráčeno uvolnivším se stegosaurem
OdpovědětVymazatHmmm, Karel Zeman je nas, ceskej a filmovi fajnsmekri po svete o nem vi, ale tim to konci.
OdpovědětVymazatByt on v tech letech v Hollywoodu, to by byla jina, jeho filmy by dodnes znali
vsichni na svete.
To same treba Kristian, tohle natocit v roce 1939 v Americe tak by to byl celosvetovy trhak;
jojo, udel geniu z malych zemicek...
Kristián, to je ta pitchovina s HovAdinou Mandlovou? To by se v Americe nechytlo, tenkrát byla celosvětovým trhákem druhá světová.
VymazatGimpe, zalez zpet do bedny; nevis, o cem mluvis.
VymazatPravda, Kristian by asi Gone with the Wind neprekonal, ale v Americe, pro kterou WWII zacala utokem na Pearl Harbor rokem 1941 rozhodne v r. 1939 nebyla trhakem druha svetova.
Kterej mamrd tomu dělal titulky? Hned na začátku Gilliam říká "ingenious", a ten paprca to překládá jako "geniální"...
OdpovědětVymazatAsi použil překladač Google ... já bych volila "průkopnický".
Vymazat