Do obce roztažené podél státní silnice se nastěhuje paranoidní pracovník vězeňské správy (Miroslav Hanuš) a jeho rodina. Spřátelí se se svým novým sousedem, nezaměstnaným hypochondrem (Karel Roden), kterého živí jeho žena (Lenka Vlasáková), pracující v místní prodejně. Unavená životem a starostí o dva syny, všimne si vyhazovače z nočního klubu. Ten ale miluje striptérku. Ta však čeká na otce svého dítěte, který sedí v nedaleké base, kde pracuje právě zmíněný bachař…
(Zvýraznění jsou moje.)
Nemusím ani dodávat, že ten vyhazovač i striptérka jsou tmavé pleti a ten bachař (Miroslav Hanuš) je neokomunista, který je hodně podobný Ransdorfovi. I bez toho je jasné, že jde o další filmové dílo specifického podžánru "všichni jsou v prdeli". Ale jaké dílo to je!
Jde o film Petra Václava (žijícího mimo ČR a v titulcích uvedeného s krátkým "a"), který loni zabodoval s Cestou ven a v Nikdy nejsme sami ještě mnohem více přitlačil. Téměř ve všech ohledech.
Především, herci jsou výborní. Všichni mužští hrdinové jsou strašidelní a/nebo odpudiví aniž by otevřeli ústa. A když je otevřou, tak to teprve začne. Ženy za nimi nejsou o mnoho pozadu. Jen tři dětští herci občas trochu "vyklouznou z role", ale pořád jde o velmi slušné výkony (na české dětské herce).
Dále jsem ocenil děj, respektive jeho absenci. Film nemá ústřední zápletku v tradičním smyslu a kromě toho, co se píše v prvním odstavci (manželka miluje vyhazovače) se toho děje mnohem, mnohem víc, včetně několika úmrtí (nejen lidských). Všechno je to velmi slušně propleteno a skoro bych to nazval "tarantinovským dějem", kdyby Tarantino nebyl takový nenapravitelný optimista.
Tvůrci filmu rozhodně optimisti nejsou a dávají nám nahlédnout do těch úplně nejtemnějších koutů lidských duší. Skoro všichni v tomhle filmu jsou mentální / emocionální / sociální trosky a nemusejí toho moc dělat nebo říkat, aby z nich šel strach. Platí to i pro děti a je to tak deprimující, že když se v závěru filmu stane jedno z dětí protagonistou podzápletky, která by tradičně byla nervydrásající hlavní tragédií, v tomto konkrétním filmu je to vlastně relativní happyend a náznak toho, že "děti ještě mají šanci být lidmi". A aby něco tak netriviálně ambiciózního fungovalo v českém filmu, to jsem neviděl hodně dlouho.
S výjimkou posledních pár minut film neobsahuje ani náznak čehokoliv pozitivního nebo vzbuzujícího naději. Podobně jako v nedávném Joeovi nebo ve filmech Todda Solondze i tady platilo, že deprese byla všeobjímající a stupňovaná tak šíleným způsobem, že jsem se dostkrát během projekce labužnicky uchechtl, přibližně ve smyslu "tak to čumím, že mají takovéhle koule". Případně "tak to čumím, že Roden chce jíst TOHLE, protože to se v českém film ještě nejedlo".
A není to rozhodně jen nápaditým dějem, nýbrž i velmi zručnou režií, která tu brutalitu patřičně dávkuje a stupňuje tím, co neukáže. Dovolte mi mírně spoileroidní konkrétní příklad: Malý chlapeček bloudí lesem a my víme, že v tom lese leží mrtvola s pytlem peněz. Logicky očekáváme, že chlapec mrtvolu najde a bude z toho mít traumatizující zážitek. Ovšem místo toho se dočkáme střihu a... a vidíme, jak chlapec dřepí u mrtvoly a nevzrušeně si cpe zakrvácené bankovky pod bundu.
Opravdu jsem měl většinu film pocit, jako bych byl v nějaké strašné noční můře, ale přitom věděl, že to je jenom sen, takže jsem z toho měl vlastně příjemné mrazení.
A takový český film tady snad ještě nebyl.
P.S: Film je částečně černobílý a částečně barevný. Nejdřív jsem si myslel, že barva má symbolizovat ty části, ve kterých hlavní hrdinku popadne trocha optimismu. Ale do toho mi nějak nesedl poslední barevný úsek. Takže asi art...
Je to podobny dire u hanusovic?
OdpovědětVymazatAno.
VymazatDocela ano, ale ještě o dost víc hardcore.
VymazatSoude z traileru Roden to neji, Roden si to vychutnava...
OdpovědětVymazatNe, mluvím o jiné scéně a jiné potravině...
VymazatAha. Je to aspon podobny bizar?
VymazatTo záleží na tom, jak moc bizar je konkrétně u vás doma jedení hoven...
VymazatAha, takže inspirace 2G1C...
Vymazatdyť je přece nejedl, jen očuchával
VymazatMožná 90%, ale pro koho ten film je?
OdpovědětVymazattřeba pro me. ale ja jsem ten, co nechape, jak nekteri dospeli lidi zerou animovany filmy pro deti (viz komentare kungfu panda 3, tady uz s tim nechci prudit)
VymazatTo byla otázka pro Sašu Michailidise...
Vymazatpalce nesleduju, takze jsem nepochopil...
VymazatA co soundtrack? Minimalne podle traileru to vypada zajimave...
OdpovědětVymazatAno, pro koho to je? Pořád dokola česká specialita točit filmy se sociální tématikou, válečnou tématikou a nejlépe o vztazích. Kdo natočí veledílo o bídě a komplikovaných vztazích na vesnici z dob německé okupace dostane medaili.
OdpovědětVymazatPíše se medajli...
VymazatTahleta dramata a hořké komedie už by teda šly, teď ještě slušnou detektivku, horor nebo sci-fi, kdyby taky chtěl někdo natočit.
VymazatNa to nemají ve filmovém skladu asi prostředky. Je to tam samá puška, helma, kytkovaný zástěry, klobouky, kapesníky na brečení a vidle. Brzo tam přibude mraky pánviček na vaření myslim.
VymazatNo tak v tom případě sci-fi horror z druhé světové války. Takový Stančíkův "Pérák", to by byl námět. Vraždící maniak s hydraulickýma nohama poskakuje Protektorátem... ;)
VymazatCerny papez, nyni fakta:
VymazatZe strachu pred Perakem prestavaly dokonce zeny ve Vysocanech chodit do prace. Ruseni klidu na praci pro produkci Rise nebylo prijatelne a rozjela se nekolikera, pararelni a mohutna patrani po teto besnici protiprotektoratni nocni mure.
Sef KriPo Frierdich Sowa zprvu patral velmi slibnym smerem, ale nechal se navest na falesnou stopu damou s cernym paraplickem. Rissky protektor Reinhard Heydrich, ktery mel k dispozici veskere slozky cehokoli pod trestem smrti, mel dost brzy jasno, kdo jest silenym Perakem.
Na jednu stranu Heydrichovi vyhovoval vrazdici maniak, likvidujici ceske ubermenschen, ovsem zrovna tak nebylo mozne tolerovat presne strezene snizeni valecne produkce.
Heydrich ovsem netusil, ze jeho osobni zahradnik v Panenskych Brezanech byl spion britskych MI5 a ten vedel, ze Heydrichovo vysetrovani ma Perakovi na rozdil od Sowy nablizku a proto musel byt Heydrich zlikvidovan.
"Nikdo si Protektoratem jen tak poskakovat nebude", byla pry posledni Heydrichova slova. Mimochodem u jeho smrtelneho loze byl sam Hitler, ktery na Bulovku v naproste tajnosti priletel.
Doubleplusgood mindfuck: http://www.monge.cz/perak/
VymazatA samozřejmě https://www.youtube.com/watch?v=wUVftqIZhN0
Podle synopse děje na CSFD: ,,Bílá prodavačka, která se jen tak zamiluje do romského pasáka". To bude kasovní trhák. Takže ceterum censeo na to třeba jít, aby se podpořili, ti filmaři, kteří, alespoň žánr "všichni v prdeli" umí.
OdpovědětVymazat,,Bílá prodavačka, která se jen tak zamiluje do romského pasáka". To bude kasovní trhák.
VymazatRozesmalo, latiny netreba.
Režisér prohlásil, že chtěl natočit „maniodepresivní film“, proto prý také střídání krajních nálad navozuje střídáním černobílého a barevného formátu. Dejme tomu, že takový měl úmysl, nicméně divák, s výjimkou nepochopitelného vzplanutí postavy Vlasákové, u hrdinů žádný posun k euforii neobjeví. Živočichopis filmu Nikdy nejsme sami se pohybuje v jediném mraveništi bezútěšné vyprázdněné rezignace.
OdpovědětVymazatNapsala Mirka na iDnes
Mirka ja píča. Vlastně hůř - stará píča.
VymazatJe to sračka
OdpovědětVymazatdopice dira u hanusovic nebyla komedie? resp. metakomedie o tom, jak si Brnaci predstavuji, ze si Prazaci predstavuji moravskou prdel?
OdpovědětVymazatCo se týče barevnosti různých kusů filmu cituji z jednoho komentáře:
OdpovědětVymazat"Některé kusy filmu jsou černobílé a Petr Václav se po projekci filmu strašně divil, že nikdo z diváků v sále nepochopil, proč tomu tak bylo (takže: když postava cítí vášeň, je film barevný. )"
Myslím, že to o režisérovi dost vypovídá.
Takže je to vlastně film o uživatelích Telegramu, jak mají depresivní život a když náhodou nějaký kolaborant jako Vafan zabloudí do přátelského prostředí betachat žumpy, nasákne radostí a euforií a jeho svět se přepne do barvy.
VymazatJa uz tehle particce, co porad toci dokola to same, neverim. A v traileru vidim jen televizni chudobu plnou ochotnicke marnosti sveta umeni, ktery se placa po zadech sam se sebou a davno potratil jakoukoliv sebereflexi a chut byt dobry.
OdpovědětVymazatWell done
VymazatVy jste prostě hrozně mladí. Mně to bylo jasné hned, protože si pamatuju tu radost, když naši koupili barevnou telku namísto černobílé. Sice ještě neměla dálkáč, ale měla 4 tlačítka na programy namísto otočných válečků (asi potencáky). Ten úžas se mi už nikdy nezopakoval, ale Vlasákové nezávidím.
OdpovědětVymazatPokud jsme "hrozně mladí", pak ty, ipso facto, musíš být velmi starý a jako takový bys neměl používat nick "unknown", ale spíše "něznakómyj" nebo dokonce "unbekannt".
VymazatJenom zruda muze takovemu filmu dat 90 procent
OdpovědětVymazat