Sirotčinec je vpodstatě totéž, jako sídlo dr. Xaviera. Rozdíl je pouze v tom, že doktor v tomto případě nemá pleš, ale má prsa, a že se celé sídlo nachází v časové bublině, ve které zdejší mladí mutanti (v tomto filmu "Podivní") prožívají pořád dokola jeden den v roce 1943.
Jake se zdejšími
FIlm vznikl podle stejnojmenné knihy (resp. knižní série) a je to na něm velmi patrné. Velmi patrné nepěkným způsobem.
Vzpomínám si, že jsem někdy kolem čtvrtého dílu vzdal filmovou sérii Harryho Pottera, protože jsem nečetl knihy (kromě poloviny první) a přestalo mi úplně dávat smysl, jak se vždycky někdo náhodně objevil, řekl nějaké nové magické pravidlo, provedl nějaké nové kouzlo a zase zmizel, na což pak bylo odkazováno v dalším dílu - a já si to měl všechno pamatovat. Nejen, že jsem si to nepamatoval, ale po osmi hodinách filmu mi to bylo všechno tak nějak jedno.
Sirotčinci slečny Peregrinové se podařilo dostat mě do víceméně stejného stavu už po hodině (má celkem dvě hodiny a kousek). K čemuž mu negratuluji.
Ve filmu je mnoho postav a většina z nich je nezajímavá. Včetně Judi Denchové, včetně všech záporáků (kromě hlavního Samuela L. Jacksona), a včetně slečny Peregrinové, která je ve filmu překvapivě málo, vzhledem k tomu, že je v jeho názvu. Například ta holčička, co má zuby vzadu na hlavě, nebo ta dvojčátka s pytli na hlavách: Jsou ve filmu jen proto, aby při závěrečné bitvě svou speciální schopnost jednou použili. Jinak jen tak postávají v záběrech, nic důležitého neřeknou ani neudělají, a jsou pro děj celého filmu zhola zbyteční.
Ale i ti Podivní, kteří jsou o trochu více charakterově prokreslení, jsou naprosto duté figurky, pouhé magické rekvizity, jejichž účelem je, aby v pravou chvíli použily svou super schopnost. Což často vyvolává otázky, proč tutéž super schopnost nepoužily na jiném místě filmu, protože tím mohly snadno vyřešit lecjaký problém... Příklad: Holčička dokáže dělat megavěci za použití vzduchu, ale nedokáže týmž magickým vzduchem udržet sama sebe u země a neodletět. Prostě úplně jako u horších dílů filmových X-Men.
"Syndrom Harryho Pottera" se projevuje především tím, že ve filmu se také cestuje časem, což má naprosto nepochopitelná pravidla, která se každou chvíli mění podle toho, co někdo řekne, a co jsme do té chvíle netušili. Kdykoliv se může stát naprosto cokoliv. Tudíž asi už v tuto chvíli chápete, že ani něčí smrt nemá z hlediska děje pražádný význam.
Možná si teď říkáte: "OK, ale jenom 40 procent? Je to přece Tim Burton! Je to vizuálně úchvatné! Je to plné divných postaviček a hudby Dannyho Elfmana!" Tak především: Hudba není od Dannyho Elfmana, ale od nějakých dvou lidí, jejichž jména mi nic neříkala (a nemám potřebu ji poslouchat znovu). A k tomu dalšímu:
Je až neuvěřitelné, jak nezajímavý je film i z čistě vizuální stránky, obzvlášť s ohledem k námětu. Ano, ve filmu jsou věci, které asi ve scénáři zněly úchvatně a na storyboardech vypadaly ještě lépe, ale jejich realizace na plátně je sotva průměrná. Jak si mám vysvětlit, že film vrcholí soubojem zmutovaných dětí (!) a oživlé armády kostlivců (!!) se strašidelnými příšerami (!!!), všechno se to odehrává v lunaparku (!!!!), a všechno je to nezajímavá, nepřehledná, digitální nuda!!!!! Není to ani vzrušující ani zábavné, a už vůbec ne smysluplné. Totiž, všichni pořád dělají úplně nesmyslné věci jen proto, aby ve filmu mohly být vizuálně zajímavé záběry a "překvapivé" zvraty. Ne proto, že by ty věci směřovaly k vyřešení problémů hrdinů. Závěrečná likvidace hlavního padoucha tudíž patří k nejdebilnějším likvidacím filmového padoucha v posledních letech. Buď jsem ji nepochopil, nebo hlavního padoucha zlikvidoval jeden z jeho poskoků omylem, protože riskl pravděpodobnost jedna ku dvěma...???
Výsledek není tak strašný, jako byly Temné stíny (protože se aspoň pořád děje něco úplně nepředvídatelného a mění se prostředí), ale kdybych nic nevěděl o tvůrcích, říkal bych si pravděpodobně po skončení Sirotčince něco jako "Proč tohle nenechali radši režírovat Tima Burtona, místo toho jeho neschopného imitátora? Ten by s tím slabým scénářem dokázal aspoň něco vizuálního udělat!"
Ale neudělal...
P.S: Viděl jsem titulkovanou 2D verzi. V dabované a ve 3D to pravděpodobně bude ještě horší.
P.P.S: Lidé, kteří četli předlohu, si nahlas stěžovali, že film se od ní prý naprosto zásadně liší.
Alright, listen up. Anthropoid je velice precizně udělaný film, až překvapivě věrný historickým událostem. Nenašel jsem nic křiklavě odlišného. Vysoce to oceňuji, podobně jako jsem oceňoval až maniakální přesnost, se kterou Polanski točil Pianistu: http://1.bp.blogspot.com/-zlNQ44K3-qI/Tm7fkBAwmGI/AAAAAAAACmc/eB21FN_q_YE/s1600/pianist.jpg a https://en.wikipedia.org/wiki/Warsaw_Ghetto_Uprising#/media/File:Stroop_Report_-_Warsaw_Ghetto_Uprising_03.jpg
OdpovědětVymazatkonečně se tady objevila nějaká kvalitní recenze!
VymazatTento komentář byl odstraněn autorem.
Vymazatno dobre ale to uz vis ode me vic jak mesic
VymazatVyjádřím se ještě přesněji. Anthropoid je sám o sobě dobrý, ale po úvaze vnímám také jeho nedostatky. Jedním z nich je nevyužitost Heydricha. Máte-li slušného Heydricha, použijte ho! Další věcí je příběh skákající in medias res. To nemohl být doplněn aspoň náznak příběhu v Anglii a hlavně samotný seskok skupin z Halifaxu? Mluví se o něm, pravda, ale měl tam být. Krásně by to spojilo začátek příběhu s jeho koncem, kdy se nakonec všichni sejdou v kostele. Morální poučení: nemáš-li dost peněz, netoč válečný příběh.
Vymazata kolikrat se na to jeste teda hodlas podivat?
Vymazatbtw "dobry heydrich" tam zadny nebyl. akorat velmi prestarly heydrich.
WTF? Heydrich nejlepší z Heydrichů, Bothe Heydrichovo dvojče.
VymazatP.S. A hlavně - proč diskutovat o Anthropoidu pod recenzí toho filmu, když tak můžeme činit zde, v pomateném panoptiku Peregrinky.
VymazatI love highjacking the shit out of a movie review! More then the smell of napalm in the morning.
Mýval: že tam žádný dobrý Heydrich nebyl? My point exactly. Mohl velice dobře být! Režisér se sice soustředil na příběh jen z pohledu parašutistů a ano, mohlo to dopadnout špatně, pokud by tam přidal i pohled z druhé strany - snadno se mu to mohlo rozpadnout pod rukama. To všechno chápu; a přesto je to promarněná příležitost.
VymazatKolikrát to ještě uvidím? Určitě vícekrát. Cillian Murphy a Toby Jones byli vynikající. A ty dvě klíčové scény - atentát a kostel - jsou... chybí mi vhodná adjektiva. Určitě je uvidím znovu a znovu.
Koho zajímá, kolikrát se magor Grill Rimmer podívá na Paranoid, ať mu dá like. Idiotovi.
VymazatToto není Facebook, milá Beltine; není to ani YouTube nebo G+. Toto je Fukoprostor. Teprve až to tu koupí Google, začne tvá poznámka dávat smysl. Zlověstný smysl.
VymazatMimochodem, to, že žádný z parašutistů ani odbojářů nemaluje pastelkami, ještě není důvod ten film zavrhnout.
ale ano, je mu podobnej, ale uz je pro tu roli moc starej. heydrichovi tam ma byt sotva 38, Detlefovi je pres 50, a uz to je videt. uz ten 39 letej Murhpy jako 30 letej Gabcik byl hranicni, Detlef proste uz za svoji Heydrichiadni expiraci.
VymazatAle Mývale, buďme trochu velkorysí! Neřekl snad sám Heydrich "Mí Pražané mi rozumějí"?
Vymazata před a nebo až po atentátu?
VymazatSamozřejmě, že před. Po atentátu už řekl jen: "Kleine, za nimi!", pak "To zkurveně bolí, Scheisse" a nakonec "Sulfonamid nechci, to zvládnu, mám tuhý kořínek".
VymazatTuhy korinek mu nakonec nejspis ukoncily konske zine.
VymazatMyvale ano, Heydrich mel kuzi hebouckou a Deltef par vrasek ukazuje, jenze toto nikdo ve filmu nepostrehne a podoba je az neskutecna. Rozhodne lepsi, nez Branagh WTF.
Vymazathttp://www.historyvshollywood.com/reelfaces/anthropoid/bdgrm.jpg
OK, jdu si pustit Enderovu hru. Potom si obětavě přečtu Sirotčinec. Nebo raději Enderovu hru.
OdpovědětVymazatA pokud se tu zase objevím 2x až 10x, porucha není na mém vysílači.
Porucha je na mém vysírači.
VymazatEnderova hra za vidění moc nestojí, je to zas jedna z těch mnoha filmových adaptací, ze které bylo vypuštěno tolik podstatného, že dává zkreslený výsledný dojem.
VymazatA bohužel ani ta kniha za přečtení moc nestojí. Tenkrát to sice byla pecka, ale dneska už je ten myšlenkový náboj prostě trochu zastaralý. Takže jedině pro zájemce o dějiny sci-fi.
Nesouhlas ohledně knihy, nebo spíš knih. Vidím její přínos právě v tom přesahu nad žánr čisté sci-fi. U mě vede Mluvčí za mrtvé...
VymazatBeetlejuice a pak od Burtona uz nic.
OdpovědětVymazatAle to jen proto, že honíte nad 17-letou Winonou Ryder, vy prase!
VymazatAle jenom proto ze tam vypada jako mrtva!
VymazatPrasatům se dneska vyká?
VymazatPokud sedí v parlamentu...
VymazatBítldžus? To je nová písnička od Bítls nebo nějaký retro džus.
VymazatBitldzus je napoj z discobrouků.
VymazatFranto, pleteš si Mystique a Magneta. Mystique je ta modrá příšerka s kozama a prdelí, která je v x-menech jen proto, aby se měl Magneto na co vystříkat.
OdpovědětVymazatMagnetova mrdka
Tento komentář byl odstraněn autorem.
VymazatSamuel L. Jackson hraje postavu, která se umí proměnit v kohokoli = Mystique. Nauč se porozumět psanému textu.
VymazatMáte pravdu. Chytil jsem se toho "vede je" a už jsem ignoroval zbytek věty.
VymazatAnthropoid, Pianista, Enderova hra, Beetlejuice, Winona Ryder, X-men.... Dobrý nápad udělat z místa věnovaného dětem (které tu nejsou) nástěnku pro dospělé. Tak já chci recenzi Sully: Zázrak na řece Hudson. A prodám kolo, ZN: Draze
OdpovědětVymazatAutor předlohy Ransom Riggs kdesi vyšťoural zažloutlé daugerotypie všelijakých panoptikálních postaviček a na jejich základě vyfabuloval svůj příběh. Takže za bizarnost a nahodilost postaviček vděčíme americkým fotošopistům a ololistům z doby před sto lety.
OdpovědětVymazatBTW v knižní předloze miss Peregrin kouřila dýmku, to se asi do filmu nedostalo, že?
Kouri doutnik,ale jen kdyz je mimo zaber.
VymazatČernýho doutníka.
VymazatA ten doutnik vypada zlovestne.
VymazatOna i knížka je slabým mixem X-Menů a Harryho Pottera s nijakým koncem, takže to hlavní ve filmu asi zůstalo. A oblaka nad Vršovicemi v tuhle chvíli vypadají jako intro k Simpsonům. Všechno je dnes sprostá vykrádačka!
OdpovědětVymazat"oblaka nad Vršovicemi" Gott - to jsou zbytky dýmu z Gottwaldovi fajfky.
VymazatCo dela baca v mym rodisti?V Grebovce jsou pastviny?
OdpovědětVymazatŠikovnému bačovi stačí i ty zatravněné tramvajové koleje!
VymazatŠikovnému bačovi to asi stačit může,když to bude zapíjet žinčicí. Ale ovce by musel nechat doma.
VymazatJe mi líto, ale asi jsem viděl jiný film než pán Fuku. Nic z toho, co popisuje, jsem nepozoroval. Naopak jsem byl nadšený z každého aspektu tohoto parádního filmu. Už dlouho mě film tak nepohltil a nevtáhl do děje. A ta vizuální stránka je prostě úchvatná. Just sayin...
OdpovědětVymazatNěkomu stačí málo. V podstatě vám závidím.
VymazatTN -V podstatě jste šťastný člověk. Být nadšen z píčovin, dokonce se jimi nechat vtáhnout do děje, neumí každý.
VymazatPokud v tomhle filmu Eva Green nesouloží, nikoho nesvádí ani se nesvléká, musí to být jednoznačně mizerný film. Takový ten typ filmu, na který vezme Roman Chlebec svoje děti a nikdo z nich neutrpí žádné trauma.
OdpovědětVymazatKnížka je dementní píčovina, z takových se kvalitní filmy často netočí. Bohužel jsem ji četl.
OdpovědětVymazatA ano, finální likvidaci záporáka Franta skutečně nepochopil. Tím, že se proměnil v Jakea, aby zmátl toho druhého kluka, co na ně mířil kuší, tak uvedl tu svoji příšeru v omyl. Myslela si, že tam prostě stojí dvě děti a sáhla po tom bližším. Jake ji viděl, kdežto proměněný padouch ne. Jednoduché.
OdpovědětVymazat