Je ale možné, že to není neschopností Václava Marhoula (režie, scénář, produkce), ale tím, že Marhoul velmi cíleně a konzistentně stvořil něco úplně jiného, než bych v životě chtěl vidět. Důležitou informací pro vás může být, že Tarkovského filmy mi připadají velmi nudné (i když Tarkovského styl oceňuji a obdivuji) a Nabarvené ptáče mi připadá jako nevydařený pokus o jejich co nejpřesnější imitaci (a také o imitaci Vláčila, když už jsme u toho)...
Ale teď pár slov k ději: Film vypráví o cestě malého chlapce (odhadem dvanáctiletého), který někdy za druhé světové války putuje někde po Evropě a dějí se mu všemožné ošklivé věci. Víc bych o ději napsat nemohl ani kdybych chtěl, neboť v něm všechno je záměrně neurčité a nedořešené. Tudíž nevíme (a zřejmě nemáme vědět), zda celé putování trvalo půl roku nebo pět let, kolik km chlapec ušel, kolika zeměmi prošel, a za kým/proč vlastně putuje. Ve filmu se mluví několika jazyky, z nichž jsem pochytil (pravděpodobně) češtinu, polštinu, ruštinu a nějaký další slovanské jazyky/dialekty, které jsem nedokázal identifikovat. Scény, ve kterých se nemluví česky, jsou opatřeny českými titulky (s pravopisnými hrubkami, což pravděpodobně záměr není).
Je to ale celkem jedno, neboť ve filmu se skoro vůbec nemluví a konkrétně hlavní hrdina řekne během celého snímku asi 30 slov, z nichž většina jsou citoslovce, když se mu děje něco ošklivého. Což se mu dějě pořád. Zajímavé je, že na protagonistu občas jiní lidé mluví různými jazyky, ale on na to většinou nijak nereaguje, takže není jasné, kterým z těch jazyků rozumí.
Hlavní hrdina je totiž celý film naprosto apatický. Pravděpodobně to má implikovat, že je vší tou brutalitou zcela otupen, ale vypadá úplně stejně otupeně i na začátku filmu, než se s nějakou pořádnou brutalitou setká. V jeho apatické tváři není možné vyčíst vůbec nic. Může být buď zničený hrůzami války, nebo po mozkové mrtvici, nebo Terminátor. Když má občas nějakou emoci předvést (například zlobu na kozla), nepůsobí jeho výkon příliš přesvědčivě.
Film je rozdělen do přibližně deseti kapitol, které jsou uvozené jmény jejich vedlejších postav, což nemá žádný zjevný důvod a občas je to překvapivé. Například se objeví titulek "Karel a Robert", pak chlapec přijde do nějaké vesnice, tam ho dvacet lidí zmlátí, opije a znásilní, a pak následuje další epizoda, aniž bychom měli tušení, kdo byli Karel a Robert. (Přesně doslova takto to není, ale snažím se navodit dojem.) To možná souvisí s tím, že jde o adaptaci stejnojmenné knihy, ve které ta jména asi mají nějaký smysl. Žádná z kapitol nemá žádný vztah k zápletce nebo hrdinům žádné jiné, a kdyby se jich část vypustila nebo přeházela, pro vyznění filmu by to nic neznamenalo (ani se nedá říct, že by se jejich brutalita nějak stupňovala).
I v rámci jedné "epizody" je ale děj většinou (záměrně?) zmatený. Konkrétně si vzpomínám například na to, že je protagonista zavřen v jakémsi dětském koncentráku, ze kterého zřejmě několikrát uteče a několikrát se do něj vrátí, a v průběhu toho zabije člověka, aniž bychom tušili, jestli byl potrestán za útěk nebo vraždu, a proč byl nakonec propuštěn. Opět, je možné (a dokonce pravděpodobné), že to Marhoul takto natočil záměrně, ale když jsem uprostřed drancování vesnice viděl zcela bez kontextu vteřinový záběr, ve kterém nahý kozák za jízdy na koni souloží s nahou vesničankou, musel jsem se zasmát. Ale podobných okamžiků bylo málo...
Film má na české poměry fantastickou černobílou kameru (Vladimír Smutný). Nejlépe si je možno si celý snímek vychutnat jako sérii syrových obrazů plných stylové špíny a správně obsazených špinavých lidí (casting, kostýmy a výprava jsou výborné). Ale následkem chaoticky náhodného střihu často mizí atmosféra, kterou kamera stylově navozuje. Většině oněch působivých obrazů chybí koncepce a soudržnost mezi jednotlivými záběry.
Ve filmu je obsazeno několik světových skorohvězd (Stellan Skarsgård, Harvey Keitel, Barry Pepper, Julian Sands), z nichž někteří mají jen camea a málokterý má šanci něčím zaujmout, protože žádná role (s výjimkou hlavní) nemá více než jednotky minut.
K oné tolik diskutované brutalitě jen podotknu, že ve filmu není naprosto nic, co byste nemohli vidět v italském art-hororu před 50 lety, a naprosto nic, co by mě vytrhlo z letargie.
A "letargie" je bohužel klíčové slovo, protože film má dvě a tři čtvrtě hodiny, nemá žádnou hudbu, minimum dialogů, a minimum objektivního děje. Od začátku filmu až do deseti minut před koncem se stále opakují variace na totéž a chlapec je tlučen, znásilňován, topen, zakopáván a zotročován ve všech variantách. Většina toho je velmi naivně ztvárněná, a pokud jde o věrnou adaptaci původní knihy, tak silně pochybuji o tom, že tato má jakýkoliv základ v realitě (například bulvy z hlavy se tímto způsobem skutečně vyndat nedají).
Dokážu si představit film, který by měl 20-25 minut a vyvolal by ve mně zcela exaktně stejné emoce jako Nabarvené ptáče. A dal bych mu více procent, protože bych si ušetřil 140 minut nudy k nepřežití.
Ha takže tak jako Tobruk... proč? za co? komu?
OdpovědětVymazatKdyby moje recenze filmu Nabarvené ptáče dopadla takhle, spokojený bych s ní nebyl.
VymazatMoje obavy, že herci nebudou hrát způsobem který není nechtěně vtipný a František nebude šokován mírou brutality ...se naplnily.
VymazatRecenze opravdu nedopadla dobře, nenacházím odpověď zda Čvančarová vyfullfrontila blembáky...
Vymazat"...nahý kozák za jízdy na koni souloží s nahou vesničankou..."
OdpovědětVymazatSoukoní, Františku, soukoní.
Pobavilo mě, že tvůrcům vyčítáš chyby v titulcích a přitom sám máš v recenzi několik překlepů.
OdpovědětVymazatV tom žádný vtipný kontrast nevidím, protože moje recenze neprocházejí jazykovou korekturou a nikomu je jako zboží neprodávám.
VymazatKorektury provádí Grim.
VymazatSlova v této recenzi jsi "přteházel" vidlemi, "chlaeče". Marhoul vyrobil velice levný Tobruk, ve kterém nebyl žádný Panzerkampfwagen. O Mazlavém Filipovi nebudeme vůbec mluvit. Toto je válečný artfilm - strašný to podžánr. Marhoul by hrozne rád "Šel a díval se". Ale nějak nejdu ani já.
VymazatPan Fuka by se měl v bodoucnu zabývat akčními filmy a nepsat recenze na film, který očividně není schopen pochopit.Zmínka o nudném Tarkovském je poněkud šokující.
VymazatJa davam 90%. To je dulezitejsi.
OdpovědětVymazatA jinak, ve filmu neni zadna ruština a polština , ale vymyšlený slovanský jazyk. Pise se to snad v kazdem clanku, co o filmu vysly.
OdpovědětVymazatVe filmu určitě zazněly věty ve zcela korektní češtině a ve zcela korektní ruštině. Polštinou si nejsem zcela jistý. Taky je možné, že ten vymyšlený jazyk se tak podobá skutečným, že některé věty v nich jsou zcela identické.
VymazatPřesněji řečeno tím vymyšleným jazykem hovoří domorodci. Netýká se to vojáků - němečtí hovoří německy, ruští rusky.
VymazatA kluk s rodinou jsou Češi, ti mluví česky.
VymazatSouhlas, je to sracka. A nejvic me sere ta medialni masaz kolem. Chytlo se ji mnozstvi lidi, kteri ted citi prachy z nejruznejsich fondu a sponzoru - "vidite co jsme schopni v nasi male zemicce natocit, kdyz zdejsim schopnym filamrum pustite zilou a date jim kupu penez?" inu natocite totez co bez penez - silenou sracku
OdpovědětVymazatSračka? Děláte si srandu? Ten film je to nejlepší co jsem z české kinematografie po revoluci viděl. Recenze páně Fuky je samozřejmě úplně mimo. Na Guardianu tomu dali pět hvězd.
VymazatJestli tam nezaorávají židy, tak nejdu.
OdpovědětVymazatTak z toho pochazi to jmeno Zaoralek...
VymazatMozna ze ten film je picovina. Nevim, nepujdu. Ale slysel sem, ze Marhoul si to vybehal a hlavne dokoncil. Uz to se nepodari kazdemu ze Frantisku. No jinak s recenzi jsem celkem spokojen, bulvovne samozrejme nikdy neposlu. Pekny vecer
OdpovědětVymazatPtat se tady na plnocelne naha mrtva devcata je asi zbytecne, co?
OdpovědětVymazatMěl jsem za to, že ve filmu se mluví jen jedním jazykem, a to mezislovanštinou. A to záměrně, aby to nešlo nikam konkrétně zasadit. Ale možná se trochu pletu. Mezislovanštinou se tam rozhodně mluví, ale nemůžu vyloučit, že se tam mluví i jiným jazykem. Ale pochybuju o tom.
OdpovědětVymazatVe filmu určitě zazněly věty ve zcela korektní češtině a ve zcela korektní ruštině. Polštinou si nejsem zcela jistý. Taky je možné, že ten vymyšlený jazyk se tak podobá skutečným, že některé věty v nich jsou zcela identické.
VymazatBěžte už do prdele s těma dojákama ze druhé světové, nebylo už toho dost?
OdpovědětVymazatSouhlas, když budu chtít vidět hrůzy války, pustím si Bratrstvo neohrožených. S filmy české výroby mám už několik let problém...
VymazatPřesně. Pearl Harbor, Hacksaw Ridge, Nabarvený ptáče. Kdo na to má furt čumět? Natočte něco pořádnýho ze třetí světový. Žebráci.
VymazatTo je prostě film pro filmové kritiky (Franta kritik není) a nějakou festivalovou cenu, ne pro normálního diváka. Nejdu
OdpovědětVymazatAle vážně, proč musel Marhoul věrně adaptovat knihu, která sama věrná skutečnosti není? Proč připosraně rozpatlávat příběh na celou východní Evropu? Proč nešel Spielbergovou cestou? Příklad: četa z nějaké divize SS dostane zvláštní úkol: najít a přivést jednoho konkrétního malého chlapce, který se toulá někde tuhle nebo támhle. Přivést, nezabíjet, jasné? Jawohl, Herr Hauptsturmführer! Prostě od toho by se odvíjel jasně definovaný příběh. Jednak bychom sledovali příběh toho chlapce, jednak četu vojáků, která by ho hledala. Prostě Zachraňte malého Šloma.
OdpovědětVymazatTy woe, já tak si asi pustim znova Loose Change a na toho nabarvenýho ptáka se prozatim vybodnu.
OdpovědětVymazat"Pád třetího mrakodrapu 11. září 2001 nezpůsobil oheň. Nová studie vědců aljašské univerzity popírá oficiální verzi" https://prima.iprima.cz/zpravodajstvi/pad-tretiho-mrakodrapu-11-zari-2001-nezpusobil-ohen-nova-studie-vedcu-aljasske "Vědci z University of Alaska odmítají závěry amerických úřadů z roku 2008, podle kterých se třetí budova Světového obchodního centra (známá jako WTC 7) zřítila údajně kvůli „nekontrolovaným požárům“. Na základě závěrů čtyřleté studie, v rámci které bylo využilto čtyř extrémně komplexních počítačových modelů, zjistili, že „oheň nezpůsobil kolaps“. O studii informovaly například servery Daily Express nebo Daily Star."
Elvis žije, Američani nebyli na Měsíci a Země je placatá!
VymazatŽe tys ty baráky shodil sám? Co, Pitralone? Přiznej se!
VymazatTakže jsou tam lidi klasicky artově špinavý? S tím ať jdou do prdele.
OdpovědětVymazatLidi se sice chovali v těžkých časech jako hovada, ale nikdy si nepřestali mejt ksichty.
Máte alespoň někdo .gif tý scény soulože na koni? Zdá se, že to je jediný z filmu co bych ze zvědavosti chtěl vidět.
jo to je fakt, to rikal uz pan vavra, kdyz delal kingdom come, ze ani ve stredoveku lidi nebyli zadny spiny, naopak. me prave nasiraly uz ty fotky z filmu, kde lidi vypadali jako arnie, kdyz se pomazal blatem, aby ho nevidel predator. proste je to srackorskej film, kterymu ale vsichni polezou do rite, aby si jich marhoul vsiml priste je vzal na velikou produkci
VymazatPrej je tam i píchačka s kozlem.
VymazatV Ptáčeti jsou ale lidé špinaví jen tehdy, kdy se někde realisticky ušpinili (například když se umazali při práci na poli nebo když je někdo hodil do jámy pod kadibudkou), ne defaultně, aby to jako vypadalo dark and gritty. Ve filmu je dokonce několikrát explicitně zobrazen proces mytí.
VymazatKdyz si vezmu treba salo aneb 120 dnu sodomy, priblizuje se tomu nabarvene ptace zobrazenim hnusu a brutality???
OdpovědětVymazatAni vzdáleně.
VymazatMě by zajímalo, zda tam konečně kvůli "umění" ukázala Čvančarová kozy. Tuto informaci v článku postrádám.
OdpovědětVymazatPo scéně s Čvančarovou následuje soulož a nahá prsa někoho, kdo je možná taky Čvančarová, ale není jí moc vidět do obličeje.
VymazatPokud by přes kozy bylo vidět do obličeje, nebyla by to Čvančarová. Takže jdu!
VymazatJe tam záběr, kdy je vidět tvář Čvančarové a zároveň částečně i ňadra (do značné míry skrytá za dlouhými vlasy). Pokud ta ňadra nebyla protetická nebo CG, pak byla poptávka po kozách Čvančarové naplněna.
VymazatS recenzí jsem spokojený.
OdpovědětVymazatMně se to líbí a myslím, že je to silný film. Že se tady sejdou neználci, kteří si budou navzájem potvrzovat svoji jedinou pravdu, mě nepřekvapuje.
OdpovědětVymazatTo se není čemu divit, když máš v profilu oblíbený film Titanic a Buriana a posloucháš dechovku
VymazatA bude to mít pokračování "Vybělené ptáče?"
OdpovědětVymazatNo, ač nerad, tak souhlasím takřka do písmene...
OdpovědětVymazatTedy až na to, že se na to dá koukat jako na hezky komponované obrázky. Nedá. Protože střih je chaotický, dlouhé záběry ve skutečnosti nejsou dlouhé a vše je točené s mělkou hloubkou ostrosti...
Velkohubé ambice a naprosto promrhaná šance... :/
Ustav pro jazyk cesky upozornuje, ze se da pouzit i novotvar "promarhoulovana sance", tj. pro neco co je nasobne drazsi, casove narocnejsi, marketingove rozmazlejsi, ale pritom stale k hovnu, nicmene mraky kostat kolem toho bude litat a tetelit se, ze je to vysoke umeni.
Vymazatdej to do cestina 2.0
VymazatLepší by bylo, kdyby film dvě a tři čtvrtě hodiny mapoval strastiplnou cestu nymfomanky Čvančarové za sexem s vteřinovým záběrem, jak někdo zakopává a znásilňuje malého chlapce.
OdpovědětVymazatKdo to vydrží do konce je hrdina, už po hodině sem se snažil vymotat ze závěsu u dveří a probít ven jako z hořícího mrakodrapu. Takový filmy točili rusové a nutili na to koukat pionýry v duchu mezinárodního přátelství. Hrozně nudný a hrozně vyčerpaný téma.
OdpovědětVymazatPřipomíná mi to akci "seriál Most". Neznám nikoho kdo to viděl, ale taky neznám nikoho kdo by nezaznamenal propagandu jaké je to super veledílo. Jen co se vyčerpají fondy na P.R. agentury, neštěkne po tom ani pes.
OdpovědětVymazatJá to viděl. Celý. Jsi trouba.
VymazatJá znám 4 lidi, kteří most viděli a bavilo je to. Nutno dodat, že to je sorta lidí, co jsou u televize často a odkázáni na české nekódované kanály. Takže cílovka. Cokoliv lehce vybočí ze standardu je pro ně jako zjevení...
VymazatSám jsem viděl náhodných 10 minut a za tu dobu jsem se nezasmál a herecký výkony byly utrpení.
Chápete význam slova "propaganda"? Jste si jist?
VymazatRADŠI SI STÁHNU PRÁČE NEŽ PTÁČE!
OdpovědětVymazathttps://twitter.com/blogzrcadlo/status/1172159264485498883?s=20
OdpovědětVymazatjasny fuka jdes proti proudu ani ryba ani rak tezkej nezajem jses kuul pravopisny chyby predpokladam vznikly diky tomu ze jsi to psal na mobilu v kine v prvni tretine filmu.
OdpovědětVymazatTakže nakonec ti novináři na premiéře neodcházeli šokovaní brutalitou, jak se všude psalo, ale zdpetala je... nuda! :-D
OdpovědětVymazatTakže si shrneme celou "kariéru" pana Marhoula. Tento žid točí stále dokola jedinou židovskou "pravdu a utrpení", žádná jiná neexistuje. A tak je to s celým západním světem, nakonec zbydou jen vyvolení se svými roboty.
OdpovědětVymazatA ty jdi do prdele
VymazatPravda bolí, že? A jediná obrana vás obřezaných je nám zakazovat o vás psát a mluvit jací opravdu jste a vše schováváte za rasismus a antisemitismus.
VymazatTak především bolí to obřezávání, zejména pokud je prováděné ve vyšším věku. Ale nějak nechápu souvislost s tématem ... mluvíme o nabarveném ptáčeti a ne o obřezaném ptáčeti, ne?
VymazatPoslouchaj Anonymní Iciku! Meleš hovna až ti smrdí z huby, robote.
VymazatUnknowne, nějaký obřezaný ti, šlápl na neobřezané kuří oko? Ya ben zona!
Řekl bych, že ty se schováváš za kreténismus
Vymazatvtipna recenze tesil jsem se na ni. dobre ze se ten film natocil protoze mohla vzniknout tato recenze.
OdpovědětVymazatAutor předlohy Jerzy Kosiński byl takový moderní Markýz se Sade a válku jen využil k rozvíjení svých zvrácených fantazií. Navíc to byl literární podvodník, který své dílo označoval za autobiografické, což je vzhledem k tématu mimořádně odporné, a poté, co to prasklo a kult pseudocelebrity skončil, spáchal sebevraždu. Biografie Kosińskeho od Jamese Parka Sloana je zajímavější než jeho výplody. Marhoul natočil jen další špatný film po dvou předchozích. Bohužel jsem na to všichni přispěli ze svých daní.
OdpovědětVymazatJeště dodám, že Kosiński si žil za války jako v bavlnce, Poláci mu pomáhali, netrpěl žádnou nouzí a dokonce měli služebnictvo. Po válce se pak odvděčil, že je ve svých "autobiografických" knihách vylíčil jako sadistické maniaky.
OdpovědětVymazatZedník Chvístek Ostrava nekvalitní práce, natočil nabarvené ptáče černobíle.
OdpovědětVymazatPřipadala mi dost absurdní už samotná zápletka, že čeští židovští rodiče pošlou dítě k tetě do SSSR (snad jsem lokalitu odhadla správně podle řeči a náboženství). Jak by se tam dostali? Vždyť by je buď nepustili přes hranice nebo by je hned zavřeli do gulagu jako špióny. Další děj - dítě putuje od jedněch úchylů k dalším, scény s nadrženou ženštinou a kozlem u jezera mi už přišly trochu k smíchu. Nikdo se neusmívá, nikdo není ani trochu normální, hlavní hrdina neumí mluvit. Chápu poselství filmu, ale přišel mi dost odtržený od reality a vlastně mě díky tomu ani moc neoslovil.
OdpovědětVymazatFilm se neodehrává v SSSR, ale "někde ve východní Evropě". Záměrně není specifikováno, kde, a mluví se tam umělou řečí - mezislovanštinou.
Vymazat