Film Le Mans '66, režírovaný Jamesem Mangoldem (Logan: Wolverine, Identita), je solidní řemeslo. Ano, to jsou ta správná slova. Solidní řemeslo. Znamená to, že v něm jsou všechny ty scény, které očekáváte, tzn. konflikty mezi dvěma hrdiny, konflikty se šéfy, konfikty s konkurenčními stájemi, teplé rodinné okamžiky a vzrušující závody. A všechny ty scény jsou velmi profesionálně natočené a zahrané. Ale...
Ale neubráním se opakovanému srovnávání s Howardovými Rivaly, kteří se pokoušeli o něco velmi podobného (aspoň v mých očích) a podařilo se jim to výrazně lépe.
"Velmi podobného" v mém případě znamená, že o skutečných historických událostech v pozadí obou filmů mám jen velmi mlhavé povědomí a jména "Ken Miles" nebo "Carroll Shelby" mi neříkají vůbec nic. Je tedy výhradně na tvůrcích filmu, aby mi je představili a vysvětlili mi, proč byli důležití pro automobilové dějiny. A v nejlepším případě, abych k jejich filmovým postavám něco cítil.
Baleův Miles z toho vychází lépe, protože je jasně definovaný "British bastard" (jeho přízvuk je místy rozkošný), má rodinu, má zatvrzelé odhodlání a když se chystá scéna, ve které má být s někým v konfliktu, většinou jsem se na ni radostně těšil. U Damonova Shelbyho je to o něco horší, protože se filmu moc nedaří odůvodnit, proč se v něm tato postava vlastně vyskytuje. Je jakýsi "koordinátor", ale revoluční auto nevymyslel (jen mírně upravil) a nemá žádné pořádné pravomoce, nečiní žádná zásadní rozhodnutí, jen se snaží nikoho nenasrat. Aspoň tak jsem to pochopil z filmu a nebylo mi úplně jasné, proč je mu věnován takový prostor.
Původní název snímku je "Ford versus Ferrari", ale této rivalitě je věnován pouze úvod a závěr. Během hlavní části filmu se na to zcela zapomene a automobilka Ferrari je celý film jen jakási "poloanonymní hrozba v pozadí". Starý pán Ferrari navíc působí jako férový chlap a když mu hlavní hrdinové provádějí různé školácké naschvály (např. ukradnou jeho týmu stopky), působí to poněkud neférově.
Po skončení dramatického závodu (který je dramatický především tím, že si účastníci pořádně nepřečetli pravidla) následuje ještě kóda, která má být velmi emocionální, ale úplně se nepodařilo ji dramaticky skloubit se zbytkem filmu.
Le Mans '66 je oldschoolový film v tom smyslu, že vypadá jako kdyby byl za hromadu peněz natočen před několika desítkami let bez použití digitálních triků. (I když byl ve skutečnosti natočen dnes, za o něco menší hromadu peněz s mnoha digitálními triky.) Je možné, že se více než Rivalové drží historické reality a že to ocení fanoušci automobilismu.
Ale ve mně vzbudil tento film především touhu znovu se podívat na Rivaly, kteří ve mně vzbuzovali větší nadšení, dojetí a další emoce, aniž bych o historických událostech něco tušil.
Františku, "exeprty" a "hroší" ... to jsou banální překlepy. Vzpomněl jsme si, že dneska ráno moje děti koukaly na Doktorku Plyšákovou, kde hrošice s ostatními zpívala: "Heslo dne zní, heslo dne zní, kdo plný je, se vyprázdní". nejde mi to z hlavy ven ...
OdpovědětVymazatFrantišek by ty překlepy samozřejmě mohl opravit, ale proč by to dělal? Zmrdi, kteří mu přispěli na film a posílají mu peníze přímo na jeho účet (ne přes PayPal), se i tak tetelí blahem, že jím ON, František Fuka, napsal další "recenzi".
VymazatTvoje baba je zmrd, co se teteli blahem, ze ji Babis poslal penize na jeji ucet (ne pres PayPal).
VymazatAnonym 14. listopadu 2019 18:51: Volej 00420 284 016 111
Vymazatty vole Fuka, ved ty nic o nicom nevies, v kazdej recenzii pises, ze nemas tusenie kto je kto, knihy ziadne necitas, prehlad mas snad len v animakoch, videohrach a japonskych manga postavickach a to mas 51 rokov. no nie je ti to mierne trapne?
OdpovědětVymazatNáhodou, Franta tak trochu tuší, kdo je Jiří Suchý. I když si ho plete s Jiřím Šlitrem, Jiřím Grossmanem (Jirka jako Jirka) a není si zcela jistý, jestli žije. Tak bych prosil trochu úcty k našemu "film reviewerovi".
VymazatSedlák, sedlák, sedlák ještě jednou sedlák
Vymazatsedlák, sedlák, sedlák je velkej pán.
Von jede na pole, má hodinky dvoje
sedlák, sedlák, sedlák je velkej pán.
To jsme se učili na základce. Z legrace jsme to pozměnili na: "..von jede na pole a smrděj mu koule..."
To nic, to jsem si jen tak náhodně vzpomněl.
Další pseudoživotopisný o lidech, kteří mě nezajímají.
OdpovědětVymazatNejdu.
Kdyby moje recenze filmu Le Mans '66 dopadla takhle, spokojený bych s ní nebyl.
OdpovědětVymazatv Rivalech byl super navíc soundtrack
OdpovědětVymazatTen Závodník mě děsí víc, než ty "oldchoolové" "konfikty". Mám lepší nápad: italské firmy Ferrari a Ferrero se rozhodnou fúzovat. Nikdo neví proč, ta záhada se vyřeší až na konci filmu. Po většinu filmu by se řešily praktické problémy spojené s fúzí čokoládovny a automobilky.
OdpovědětVymazatJaké problémy? Mysliš, že se jako čokoláda nedá vytunit nebo co? Ty vole, zase jeden vegetarián bez řidičáku.
VymazatA ta čokoláda bude bílá nebo vybělená?
VymazatBude recenze na nový trhák od Lenky Knyové? Dekuji
OdpovědětVymazatMatt Damon má druhou bradu?
OdpovědětVymazatJaká záhada? Stěžejní zápletka mi byla jasná po shlédnutí počátečních 5 minut filmu. Ferrari do každého kindervejce.
OdpovědětVymazatŠel jsem... Je to výborný film.
OdpovědětVymazat... odkdy piloti chodí?
VymazatJsou místa, kam i piloti chodí...
VymazatNo ty vole, tak to jsem asi viděla úplně jný film. Doporučuji Frantyškovi, aby se při sledování filmu nevěnoval podružným činnostem. Jinak si jeho výhrady v "recenzi" neumím vysvětlit.
OdpovědětVymazatProtoze ses kikina.
Vymazat