Nový film Bohdana Slámy (na motivy skutečných událostí) vypráví osudy malé pohraniční vesnice, která v době okolo druhé světové války několikrát změnila státní příslušnost (Rakousko > Německo > Československo), z čehož pro většinu jejích obyvatel vyplynuly ve 30. až 50. letech různé větší či menší problémy (od nadávek až po popravy).
Většina filmů Bohdana Slámy se mi líbí, některé dokonce velmi (Štěstí, Venkovský učitel). Dosud všechny jeho filmy (nebo aspoň ty, které jsem viděl) byly typickými příklady "laciných, nezávislých" filmů, ve kterých sledujeme "extrémně zblízka" nějaké lidské starosti. Většinou v současnosti a většinou s minimálním rozpočtem.
Krajina ve stínu z tohoto radikálně vybočuje a dokonce na svém plakátu pyšně hlásá "Výpravný film Bohdana Slámy". Jde o 135minutový historický spektákl, který se odehrává v rozmezí mnoha let a má asi dvacet hrdinů (a žádného hlavního), jejichž osudy by měly být nějak osudově propleteny.
Ale nejsou.
Sláma, jehož předchozí filmy byly o pár lidech a o herecké improvizaci, si vůbec neví rady s tím, jak natočit něco s pevně daným scénářem a mnoha postavami, které by měly procházet složitým vývojem. Je úplně jedno, jestli děj najednou skočí o den, o rok nebo o pět let dopředu. Vesnice vypadá pořád víceméně stejně, její obyvatelé také, ale někteří z nich se najednou chovají jinak, než se chovali v předchozí scéně. Aniž by divák tušil, proč. Tedy, divák to tuší, pokud zná historické souvislosti, ale tohle by neměla být audiovizuální ilustrace učebnic dějepisu. Měl by to být hraný film s nějakou dramaturgií a s nějak prokreslenýmni postavami. Což se zcela zásadně nepovedlo a není možné si z něj odnést více než triviální poznatek "Nacismus i komunismus byly zrůdné ideologie".
Další tragédie pak spočívá v audiovizuální podobě. Celý film je černobílý a natočený v extrémně širokoúhlém "hollywoodském" formátu, ale ani s jedním si filmaři nevědí rady. Záběry většinou nemají žádnou zajímavou kompozici ani svícení, kamera je většinou ruční a jen občas se pokusí o nějaký složitější prostocvik, který většinou působí WTF dojmem díky své nekoncepčnosti - j́ako kdyby se kameraman až v průběhu záběru rozhodoval, odkud kam chce kamerou pohybovat, a několikrát si to během záběru rozmyslel. Nevím, do jaké míry za to může kameraman a do jaké Sláma, ale je faktem, že Sláma se zatím nikdy o nic podobného nepokusil a - soudě podle tohoto výsledku - ani pokoušet neměl.
Kromě toho mě také extrémně iritovala hudba (většinou cimbál plus smyčce, občas perkuse, to vše superminimalistické a bez jakékoliv harmonie). A špatné postsynchrony (nebo dabing), které zabíjejí herecké výkony snaživých (a dobrých) herců. Ti ovšem nemají co hrát, protože naprostá většina scén pozůstává z toho, co se ve vesnici děje, ale chybí scény, ve kterých by nám bylo řečeno proč se to děje a proč se protagonisté rozhodli dělat to, co dělají. Místo toho vidíme dlouhé scény (např. pohřeb telete), které neobsahují naprosto žádnou emocionální složku, nikdo v nich nic neříká, nijak se neprojevuje, jen se něco náhodného děje. Což je - musím se opakovat - opět něco zcela jiného, než čím se vyznačovaly předchozí Slámovy filmy.
Většina rozpočtu zjevně šla do výpravy a celá vesnice (interiéry, exteriéry i kostýmy) vypadá velmi dobře dobově (i když se téměř nikdy nepodíváme mimo ni). Škoda, že není nijak zajímavě snímána.
Odvážím se tvrdit (i když je to jen domněnka), že se někdo u nás rozhodl natočit "nové Nabarvené ptáče", protože by z toho mohly být zase nějaké mezinárodní ceny. I když jsem ale shodou okolností hodnotil Nabarvené ptáče také 30 procenty, Krajina ve stínu se od něj v ledasčems liší: Má výrazně slabší audiovizuální složku (což je mínus), ale na druhou stranu o trochu (o trochu!) hutnější zápletku a je o něco kratší (což obojí je plus).
Každopádně by mě velmi zajímalo zákulisí vzniku tohoto filmu, a jestli kdokoliv zodpovědný někomu jinému v průběhu výroby řekl "Sakra, to vůbec nefunguje, ale co teď s tím? Vzít zpátky to nemůžeme..." Nebo jestli se jenom všichni plácali navzájem po zádech, jak se jim zase podařilo něco důlležitého vyprodukovat.
"Extrémně širokoúhlý hollywoodský formát" je těch standardních 2.35:1? Na tom nic extrémního nevidím, extrémních by mi přišlo 2.55:1, v kterých např. Tarantino natočil svou konverzaci v zasněžené chatě. Mám dojem, že Sláma v 2.35:1 točí snad všechno, počínaje Divokými včelami, stejně jako mnozí jiní čeští filmaři, kteří patrně žijí v domnění, že když své televizní inscenace nasnímají na dvakrát tak široký obraz, tak se z nich stane Pán prstenů. Leč , dvakrát tak široká sračka je pořád jenom sračka, akorát je to dvakrát líp vidět ...
OdpovědětVymazatKomíny by se měly točit na výšku
VymazatA ku*dy v detailu.
Vymazatneni to 2.35:1 ale 1:2.39
Vymazat3.14:1 - v tomhle formátu to pouští jen na matfyzu.
VymazatNemohli bychom používat nějaký rozumnější popis toho formátu? Třeba 2:5 ? Ty zlomky s desetinnými čísly se špatně představují.
VymazatJá jsem pro uvádět až konečný výsledek, kdo se s tím má počítat. Takže Tome, ne 2:5, ale 0,4.
VymazatKurdy v detailu bys mohl točit, ale netvrď, že jsi Turek.
VymazatMůžeme se těšit na nějakou edgy komunikaci s producentem jako u dřívějšího filmu Bohdana Slámy? "Krajina ve stínu" by se anglicky mohlo říct ""Shadowlands", ale takový film už existuje. Takže článek ve Variety asi nebude.
OdpovědětVymazatTaky si myslim, ze nez vyprodukovat takovou sracku a jejim prostrednictvim divakum krast cas a penize, lepe radeji nic nevydavat a jit delat neco jineho. Stejne jako cini nejmenovany dokumentarista s nejmenovanym dokumentem. Dekuji
OdpovědětVymazatPodíval jsem se na ukázku. Dle očekávání tam byli roztomilí hitlerjugend a hakenkrojce a později peklo odsunu. Nejdu.
OdpovědětVymazatStejně je to zajímavé. Třicet let poslouchám, jak je koletivní vina z principu špatná věc. A že když občané ČSR přispěli svojí aktivitou a volebními preferencemi (a sem tam zmláceným četníkem) k odtržení Sudet od ČR a připojní k Říši (získali říšské občanství, řada z nich narukovala do wermachtu), tak kolektivní via o pár let později v roce 1945, co dopadla na zhruba ty samé lidi, bylo zlo a ne-li druhý holokaust. Dobrá. Může být.
Ale pak nechápu moderní dobu, kdy mám vážně brát, že tu je kolektivní vina všech bílých
lidí za to že někdo někde před více jak osmi geracemi někoho zotročoval. A že to
je prý pokrok a kdo to nechápe je fašista.
Že ty si white supremacist a rasista a carnivore? Takých tu nechceme, toto je politicky korektná diskusia na vysokej odbornej úrovni a s vysokou pridanou hodnotou. A pozri si sci-fi Mulan, aby si vedel, ako zatočíme so všetkými s podobnými námietkami.
VymazatNojo no prostě kdo chce získat přízeň západního světa a s tím i jeho životní úroveň, musí převzít i část jeho sraček... tzn. pykat za koloniální a otrokářskou minulost. Co na tom, že jsme s tím tehdy neměli ani zbla společnýho.
VymazatMulan mne nezajímá. Co o tom slyším reklamy, tak hlavní slogan je o tom, že to je nejdražší film jehož režisér má mezi nohama něco jiného než jiní režiséři co dělají drahé filmy. (nejdražší film co režírovala žena) Nejdu.
VymazatPřitom musím furt poslouchat že je rovnoprávnost, stejnost a bezrodílnost. A kdo je proti je mysogen nebo co. Co půl rok nové slovíčko, teď je hitem nebinárnost (to zní kurňa vědecky).
Kdyby chlap třeba upekl nejdražší dort co upekl chlap, to by bylo řevu o jakýchsi dominancích. (asi blbý příklad, tuším že ty nejdražší dorty pečou nejspíš chlapi).
Já to říkám pořád - rovnoprávnost nebude, dokud se lidi nenaučí smát gagům, ve kterých se ženský praští do rozkroku.
VymazatMulan ťa nezaujíma, hmm... Tak si pozri Sexmisiu, aby si vedel, ako dopadne každý mizogýn a cukrár s kolíkom, ktorý robí dominantné torty. A nebinárnosť je technológia, na ktorej pracuje abakus, ne?
VymazatPokud se do rozkroku praští drahým dortem, který upekl chlap, možná se i zasměju.
VymazatZkusil jsem to, nefunguje to. Nakopl jsem manželku do rozkroku, smála se ona. Že prý nemá koule. Vlastně to tak napůl funguje...?
VymazatSlovo "stín" v názvu je u filmařů zvlášť oblíbené. Na čsfd jsou celé tucty filmů a seriálových dílů s "ve stínu". Co je špatného na "Dobře osvětlené krajině" nebo "Regionu svižně bombardovaném fotony"?
OdpovědětVymazatDokonce vznikla i hra Ve stínu...
Vymazatyoutu.be/YdYTWLY-8U4
Že jo, třeba taková "Dobře osvětlená-dla se bouří" zní docel slibně.
VymazatNebo ten stín nějak obejít! "Krajina v místě, kam slunce nesvítí" by přece odráželo Zeitgeist filmu právě tak úspěšně, není-liž pravda?
OdpovědětVymazatKrajina v konečníku? Hhmmm, už vidím ty nadšené producenty a distributory ..
VymazatNe? No tak aspoň "Břišní krajina ve stínu"!!!
OdpovědětVymazatChtel sem jit, ale asi nejdu
OdpovědětVymazatBěž.
VymazatA co stín ve krajině?
OdpovědětVymazatNe!
VymazatNekdo by měl zavolat reziserovi!
OdpovědětVymazatJakýmu rezistorovi?
VymazatKolik Slámových dětí muselo zemřít, aby mohl natočit tohle dílo?
OdpovědětVymazatTakže ani J.Menzel se nedočkal epické ságy "Franta v Tokyu looking at things". Kolik bude dalších?
OdpovědětVymazatKam nechodí slunce, tam chodí lékař Mengele.
OdpovědětVymazatPřípadně pan Menzele. Což je tak blbý humor, že by ho mohl pan edgelord Fuka postnout na svůj Mastodont.
VymazatTohle všechno je jen mlácení prázdné Slámy.
OdpovědětVymazatTentox(pro nematiky x=krat) se komenty vydarily. Džen tak odsud jinam (pro krizovkare na tri)
OdpovědětVymazatmatematicky krát je tečka ty vole, "x" se používá když udáváš rozměry nebo počet
VymazatTečka je oddělování desetinných míst
Vymazatkrat je * volove! franto, kamo nedavej temhle kokotum zadnej film, nezaslouzej si ho!
VymazatKrajina penisů. Či snad krajina v penisu?
OdpovědětVymazatidnes.cz/brno/zpravy/brno-mesto-penisu-guardian.A160628_140518_brno-zpravy_krut
Zedník Chvístek Ostrava nekvalitní práce, natočil krajinu ve stínu černobíle a ve stínu.
OdpovědětVymazat