Slovensko, rok 1980. Do bohoslovecké fakulty přijíždějí noví mladí studenti. Mezitím komunistický stát tlačí na církev, aby si moc nevyskakovala. Učitelé se snaží "držet hubu a krok", protože se (oprávněně) bojí, že v případě problémů fakulta bude prostě kompletně zrušena. Rebelštější studenti ale píšou anonymní výzvy a posílají depeše do redakce Svobodné evropy. A nad tím vším se vznáší stín jakési tajemné smrti, kterou sice vidíme úplně na začátku filmu, ale její kontext dlouho neznáme...
Služebníci jsou koprodukční film (Česko / Slovensko / Rumunsko / Irsko), který rozhodně stojí za to vidět, protože po hodně dlouhé době nabízí v kinech opravdovou podívanou. Ne že by v něm vybuchovali desetimetroví roboti, ale je tak skvěle audiovizuálně realizován, že jsem něco podobného (v česko-slovenských končinách) neviděl pravděpodobně od Domestika.
Film má sice zápletku, ale je velmi řídká a (záměrně) mírně zmatená a nechronologická. Mnohé není naplno řečeno a vidíme jen fragmenty něčích existencí. Služebníci jsou především o atmosféře, ale ta je nádherně hustá.
Od první sekundy (opravdu od první sekundy) mě zaujala černobílá kamera, která má (v brutálním kontrastu třeba s nedávnou Krajinou ve stínu) naprosto precizní koncepci každého záběru a každého svého pohybu. Několikrát jsem byl vyloženě nadšen z toho, jaký vizuální nápad se tvůrcům podařilo vymyslet a realizovat (například záběr skrze skleněnou střechu budovy, na kterou dopadá stín blízké věže přesně tak, abychom viděli obličeje hrdinů uvnitř). Spousta nápadů, která by nefungovala při barevných záběrech. Spousta nápadů, které mi tolik chyběly třeba v nedávné Krajině ve stínu.
Za zmínku stojí také zvuková stopa, ve které uslyšíme minimum hudby, ale o to více zvukových efektů, které zajímavě "přetékají" ze scény do scény. Je to v našich končinách opět něco velmi výjimečného a skoro mi to připomnělo zvukovou kulisu Vetřelce nebo 2001: Vesmírné odysey.
Režisér Ivan Ostrochovský nemá zapotřebí polopaticky vysvětlovat, že komunistický režim byl zrůdný. Stačí ukázat pár správně koncipovaných (a ozvučených) záběrů ze sjezdu "Pacem in terris" a všechna ta zrůdnost, bizarnost i strach jsou divákovy jasné. A je to dramaticky působivější než ukazovat, jak estébáci mlátí mladé kněze. Služebníkům se zkrátka daří říct divákovi něco o oné době a oněch lidech, aniž by přitom byli nudně explicitní, jak je dnes zvykem. Jako krásný příklad si dovolím ocitovat jeden záběr (jehož část je i v traileru): Mladí studenti (v tunikách) se chystají koulovat na sněhu před obludným komunistickým pomníkem, ale záběr začne o několik sekund dříve, takže je zpočátku vidíme nehybně stát se sněhovými koulemi v ruce. Je mi jedno, jestli to tvůrci tak koncipovali od začátku, nebo je to napadlo až když viděli natočený materiál (před režisérovým výkřikem "akce"), ale do daného filmu v daném kontextu to skvěle sedne.
Kromě toho se mi také líbilo, že film není koncipován jako černobílý konflikt "Hodní křesťani versus zlí komunisti". Celý seminář je správně depresivní, plný "divných rituálů", leckterý profesor vypadá, že by studenty rád prznil, a v jednu chvíli jeden student osudově prohlásí "kněží nesmějí sloužit žádné ideologii", což mi přišlo jako správně hořký vtip (a doufám, že to tvůrci tak mysleli). Mladí hrdinové jsou v jistém smyslu zmítáni mezi dvěma zrůdnými ideologiemi a ať dopadnou jakkoliv, nedopadne to pro ně dobře (v tom smyslu, v jakém já chápu slova "dopadnout dobře").
Svým pomalým tempem, precizní audiovizuální koncepcí a "pocitovostí" mi Služebníci připomněli nejlepší filmy Paola Sorrentina (Velká nádhera, Mládí). Vzhledem k tomu, že Ostrochovský měl k dispozici jen zlomek jejich rozpočtu, je výsledek o to obdivuhodnější.
Rozhodně nejde o film pro každého, ale v mém případě šlo o téměř přesně správný poměr "artovost / profesionální řemeslo". Pokud bych měl hledat nějaké vady na kráse, podotkl bych snad jen, že ke konci Služebníků už je pomalé tempo dost znatelné, hůře přečkatelné a atmosféra se stává poněkud předvídatelnou. Ale film má naštěstí jen necelých 90 minut, což mu rozhodně svědčí.
P.S: Celý film je ve slovenštině s českými titulky. Závěrečné titulky jsou kompletně v angličtině a hudební nástroj cello je v nich psán "chello".
P.P.S: I když jsem se díval pozorně, nevšiml jsem si v žádné scéně jediného historicky nepatřičného detailu.
Mrdat!
OdpovědětVymazatBožská trojka je buď volnočasová aktivita na bohosloveskej fakulte alebo reholný rituál. Odporúčam kvalitný Sorrentinov dokument The New Pope (cardinál Mario Assente ap.).
VymazatPane Liška, proč mají všichni Slováci bez prdele větší penisy než Češi? To je z kozího mléka?
VymazatNový papež není dokument, bohajeho! Je to Sorrentinova fikce, přičemž týž pán se přiznává, že o katolické církvi ve skutečnosti vůbec nic neví, jenom ho fascinuje jako organizace. A je to organizace v současné době až nepřiměřeně tolerantní, protože Sorrentino za ty dva seriály (Mladý papež a Nový papež) není v klatbě.
VymazatAdpč, ajuga, dostal si ma a za odmenu dostaneš análny test na Covid-19. Jo a myslel som to ako nadsázku, že Sorrentino celkom zaujímavo opísal realitu vo Vatikáne, podľa mňa, preto dokument. Inak Mladý pápež bol lepší, Nového Sorrentino písal zrejme pod vplyvom DMT.
VymazatSorry, pansexuál, vôbec netuším, aké máte penisy, detto Slováci. Môj kolík preferuje fifinku, vadí?
Slováci bez prdele jsou nějaká zvláštní kategorie Slováků? Nebo, co si pod tim mám představit?
VymazatAle nabízí se teorie, že maj větší penis, protože nemaj prdel...
No jestli někomu k prožitku vatikánské reality stačí pár renesančních obrazů na stěnách, spousta nazdobených ornátů a kupa intrik a fanatismu, tak gratulky. A abych nezůstal dlužen, dostáváš, Lišáku, víceúčelovou bederní roušku, která se dá nosit vpředu, vzadu i na xichtě (nejlépe v tomto pořadí).
VymazatBěž.
OdpovědětVymazatJe příliš snadné říct, že studenti bohosloveckých fakult v té době se nevědomky připravovali na dráhu pedofilů, znásilňovačů a spolupracovníků STB. Jistě bylo a stále je takových mnoho, ale mysleme spíše na ty nevinné - na ty, ze kterých se stali jen neškodní magoři! A právě těm je věnován tento film.
OdpovědětVymazatmiluju Dawkinse. jsa neznaboh. ale jsou mi sympaticti čoboláci se srdcem horůcim. poláci nie. taloše neznám. a to s tim knezem Polivkou zapomenute pedo je fajn. takze kokoti ale sympoši..
VymazatNo offence, ale poprvé oceňuju tvůj komentář
VymazatVe skutečnosti jich je méně, než si novináři myslí, ale co na tom sejde...
VymazatNeškodným magorem kněz nikdy nebude. Mnoho z nich sice jsou regulérní blázni, ale ne z podstaty své profese.
Nejdu. A mrtvej komous, dobrej komous
OdpovědětVymazatFrantisku, proc se vzdy rozhorcis, kdyz je neco nekde spatne napsano ci prelozeno? Nevzpominam si od tebe na spoilerovy sloupek (nechci to nazyvat recenzi), ktery by mel mene jak 3 chyby.
OdpovědětVymazatVydarená recenzia a ďak. za tipy na filmy, ktoré mi unikli z radaru.
OdpovědětVymazatAd titulky: V Přahe som spustil na týpka v banke, že chcem vymeniť ojra a odpovedal mi čenglish (angl. dialekt). Džízs krajst!
Blbe když někdo řekne něco správně anglicky s českým prizvukem tak to není čenglish.
VymazatA nevymýšlej si báchorky jen abys zněl rádoby chytře, v ČR žádná Přaha není.
Preco si to menil v banke ked z bankomatu to mas s lepsim kurzom a bez poplatku? No aspon si to nemenil pri Karlovom moste.
VymazatJaj? Rehocem sa eště už aj teraz! A radar už je opravený alebo stále nepremáva? Všetko dobré.
VymazatŽe máš krást
Vymazatcenty. vole. čoboláci nemaj nic než centy. ani pivo nemaj. brno taky ... jedine plus.
VymazatDivákovy, nebo divákovi, nebo Divákovi? Toť oč tu běží. Záležï jestli Diváková má ráda Diváka s měkkým, nebo tvrdým.
VymazatKalm davn, anonymný, daj si válium (pre istotu píšem čenglish, človek nikdy nevie, na koho narazí). Mal by som to upresniť, aby nedošlo k nedorozumeniu, okay.
VymazatČenglish je unikátny v tom, že mu nikto na svete nerozumie - často ani sám hovoriaci. Medzi pionierov tohto fascinujúceho dialektu patrí napr. Standa Řezáč - celosvetovo známy jeho angl. novotvarom "šůšn". Žiaľ do dnes sa nepodarilo dešifrovať význam tohoto slova.
Wilo, nemal som vtedy kartu pri sebe, ale uvedom si, že by som prišiel o zážitok na nezaplatenie (a btw. nie je to vymyslená storka, anonymný, aj sver).
Šůšn je malá norská vesnička Sjosjon v závěru trati
VymazatJsou ve filmu slovenské penisy nebo se o nich aspoň mluví? Bez prdele
OdpovědětVymazatMyslím, že je jich tam spousta. Co kněz, to penis. (Mimochodem, proč se podepisuješ Bez prdele, když jsi Pansexuál?)
VymazatJá si tedy někdy všimnu až od druhé sekundy. Někdy až od třetí.
OdpovědětVymazatCo mají nejraději knězi na svých ministrantech? Jejich kadidlo.
OdpovědětVymazatTo je ovšem velmi kvalitní vtípek, pane kolego.
VymazatLiska je naprosty debil
OdpovědětVymazatA otravný k tomu. Nejhorší kombinace.
VymazatTak tak. Omlouvám se Romanu Chlebecovi jménem všech Anonymních, protože ve srovnání s Líškou je fajn chlapík.
VymazatOstrochovsky bol spoluproducent Domestika.
OdpovědětVymazatZazní ve filmu skladba Master and servant?
OdpovědětVymazatDomination's the name of the game
VymazatIn bed or in life
They're both just the same
Except in one you're fulfilled
At the end of the day
Mohl bys vysvětlit tu scénu kde stojí několik vteřin nehnutě, než se začnou koulovat? Já nějak nechápu, co to má vypovídat o době a lidech. To jakože koukali jestli někdo nejde, aby neměli průser?
OdpovědětVymazat"Don't try to understand it. Feel it."
VymazatČernobílý film o mladých mužích co chodí v něčem jako sukně, co se dobrovolně rozhodli nežít s ženami by byl WTF ať už by byl z jakékoliv doby.
OdpovědětVymazatV rádiu jsem zaregistroval reklamu na film Bábovky. Vypadá to jako obvyklá česká řachanda s místními hvězdami filmového plátna co za peníze různých fondů žijí své báječné životy.
Mohl by to být další nepovedený velkofilm, co si na něm František zchladí žáhu. Doufám, že nás pan revjůver o tento zážitek neochudí.