Mel Gibson hraje nasraného Santa Clause. A na ničem jiném nezáleží. Opravdu. To, jak si vychutnáte novou černou komedii Fatman (která není a nebude v našich kinech, ale je k dispozici na různých nosičích), záleží především na tom, jestli vám připadá jako dobrý nápad koukat se asi 30 minut na Mela Gibsona, který hraje nasraného Santa Clause (a vydržet zbývajících 60 minut, ve kterých Mel Gibson není).
Santa Claus skutečně existuje a žije na Aljašce se svou černou manželkou a armádou elfů (v podzemní továrně). Hodných dětí je ale každý rok méně, a protože je Santa placen americkou vládou podle počtu rozdaných dárků, je na tom finančně špatně a je nucen souhlasit s kontraktem pro armádu, která v jeho vánoční továrně chce vyrábět zbraňové systémy pro stíhačky.
Mezitím jistého miliardářského synka naštve to, že dostal pod stromeček uhlí, a zaplatí nájemnému zabijákovi za to, aby Santu vypátral, zastřelil a přivezl zpět jeho červený oblek jako trofej. Zabiják má z nějakého (zpočátku neznámého) důvodu sbírku starých vánočních hraček a ochočeného křečka. A hraje ho Walter Walton Goggins (po Melu Gibsonovi jediný trochu známý herec v tomto filmu).
Pokud ve vás takový popis děje vzbudil radostné očekávání, pak vám doporučuji ho utlumit, protože Fatman je mnohem méně zajímavý a vtipný, než by se z takového popisu mohlo zdát.
Dva neznámí režiséři (a scenáristé) se rozhodli natočit tuto superbizarní zápletku bez prvoplánovitého humoru, až depresivně, jako by se snažili kopírovat třeba Tahle země není pro starý. Což by - kdyby se jim to podařilo - bylo super. Ale nepodařilo se jim to scenáristicky ani režijně.
Fatman má zajímavý námět, přetavený do nezajímavého scénáře. Námět obsahuje asi půl tuctu zajímavých konceptů, na nichž by se dal vystavět celý film nebo dokonce seriál. Ale trochu zajímavě je ve filmu rozvinut jen jeden, možná dva z nich. Spousta potenciálně zajímavých námětů je naprosto trestuhodně nevyužita. Například celá podzápletka "elfové jsou pronajati americké armádě jako levná pracovní síla" je použita pouze k tomu, aby pod Santovou stodolou mohli být vojáci a aby mohli mít přestřelku s nájemným zabijákem. Která není nijak zajímavá, mimo jiné proto, že celý film byl zjevně hrozně laciný. Občas to vypadá jako dramatický záměr (přestože v průběhu filmu Santa roznese dálky po celém světě, ani sekundu z toho nevidíme), jindy to působí trapně (pokusy o krvavé akční scény).
Film má vpodstatě jediný klad, ale je to obrovský klad: Mel Gibson v titulní roli.
Gibson jako starý prošedivělý Santa bez iluzí nejen skvěle vypadá, ale také skvěle hraje. Když je roztrpčený z toho, že dnešní děti jsou zmrdi a že následkem toho nebude možné provozovat v příštích letech Vánoce (protože se to finančně nevyplatí), tak mu to dilema - bez ohledu na jeho absurdnost - věříme. Kdyby byl celý film jen o jeho problémech a názorech na svět (a zcela by se vypustila podzápletka se zlým klukem a nájemným vrahem), výsledek by byl mnohem zajímavější.
Takže - jak jsem už psal v úvodu - vaše potěšení z tohoto filmu se bude odvíjet především od toho, jak moc chcete vidět 30 minut kvalitního Mela Gibsona a 60 dalších minut promarněných šancí.
Půjdu
OdpovědětVymazatKam?
VymazatUž bolo na čase.
VymazatLíbí se mi zatvrzelost v psaní "vpodstatě" dohromady.
OdpovědětVymazatJe tam preklep, spravne je to Walton Goggins, nie Walter
OdpovědětVymazatAle no tak. Franta tam všechny ty chyby a překlepy samozřejmě píše schválně, pochechtává se u toho a říká si "tak kdopak se tentokrát nachytá"? Pak nedočkavě čeká na komentáře a směje se z plných plic a nutí pupena s ním číst jak ho lidi opravují. "To jsem vás zase doběhl", libuje si. Ba ne, Franta je vždycky o krok napřed.
VymazatWalton Goggins, ne Walter.
OdpovědětVymazatČíhnu
OdpovědětVymazatTakže půjdeš, Petře?
VymazatCihnul jsem a po 30 minutach zase vypnul. Nechod
VymazatJsem roztrpčelý, že tvůrci netradičních dokumentů z Japonska jsou zmrdi.
OdpovědětVymazat