František Fuka versus kinematografie. Recenze a různé jiné záležitosti, občas i nefilmové.
29.5.24
John Williams a konec filmové hudby
Extra speciální povídání o mém oblíbeném skladateli a o filmové hudbě obecně. Hosté: Varhan Bauer, Tomáš Hoffman, Ondřej Soukup. Tento díl Fukocastu je výjimečně k dispozici i zde na YouTube.
Já jí teda nepoznal. A to jsem notorik. Když to srovnám třeba s Das Boot aby tu byl taky jiný skladatel, tak tohle těžko někdo krom skalních fandů rozezná.
Jako já to taky neznal (reapektive nepoznal) ale zjistil jsem, že moji o 10 let mladší kamarádi (o 20 proti Františkovi) to mají jinak. Když to v restauraci začala nejaká random holka brnkat na klavír tak se hned chytli, a to nejsou vůbec znalci filmové hudby. Takže to bude generační věc.
Tak zaprvý od tebe zahrané by to určitě nikdo nepoznal. Za druhý jestli hodnotíš filmovou hudbu jen podle toho že během pěti sekund poznáš a budeš si broukat melody tak máš hodně nízký rozhled
Má cenu si to pouštět? Obohatí mě to nějak? Hodina je moc času a nevím, nevím, zda se mi chce do Františka tolik investovat. No, ještě, že to je na youtube, kde je možnosti násobků rychlosti přehrávání. Asi to půjde rovnou x2.
Franto, děkuju, skvělej podkast. Ohledně toho hudebního motivu, u kterého si vybavím na první dobrou film, tak jsou Avengers 2012... a jejich následující filmy... a tento motiv je i ve hrách atd.
Skvělý díl, moc díky za něj! Současný režisér, který úzce spolupracuje se svým hudebním skladatelem je třeba Damien Chazelle. Od Justina Hurwitze se mi do hlavy vepsal jeho Docking Waltz (z Prvního muže) nebo motiv Mii a Sebastiana (La La Land), obojí si příležitostně broukám. Při práci rád poslouchám i soundtrack k Babylonu, díky němuž celá závěrečná montáž funguje tak dobře. Asi to nejsou všeobecně rozpoznávané skladby, ale kdo viděl ty filmy, dost možná si je bude pamatovat.
Take mi prijde hrich mluvit o tom, ze Williams je posledni zijici legenda filmove hudby. Co Alan Silvestri? Nic? Za me mnohem vyraznejsi skladatel filmove hudby v 80. a i 90. letech, kdy Williams uz recykloval. Indiana Jones, pak uz dlouho nic, pak mozna ten ET. Ok, Fukovy hezke vzpominky na detstvi. Hudba k Navratu do budoucnosti, Predatorovi a Forrestu Gumpovi je ale take legendarni.vnekdo tu zminil i ty Avengers - Silvestri (i kdyz tam to misty znelo, ze si vykrada Predatora).
Do podobneho ranku, kdy Fuka vzpomina jen na svebdetstvi a opomene ostatni dulezite milniky patri i hudba k Supermanovi, ktera snad nebyla zminena anu jednou. Jinak dobrej poslech.
Silvestriho tam výslovně zmiňuji, mám ho rád, ale k filmům se dostal jako "ten, co umí slušně napodobit Williamse" (Back to the Future) a od Predátora 2 myslím nic úžasného nesložil, ale možná jsem něco zapomněl... U Ready Player One mi bylo vyloženě líto, že Williams nemohl a musel ho imitovat Silvestri.
Predator 2 je 1990, Forrest Gump 1994. Nevim tedy, jak konkretne byla imitovana hudba Williamse ve Forrestu Gumpovi, ale nominaci na Oscara si to zaslouzilo zrejme za jine aspekty.
Cool podcast. Za mňa jednoznačne Johann Johannsson, ale ten sa na skladanie hudby už vykašlal (RIP). Jeho Prisoners je IMO suppa, lenže tiež to bolo pred 11 rokmi. Možno je to tým, že orchestrálnu hudbu počúvajú dnes len "dinosauri". Jedno obdobie som chodil na operu. Keď dôchodci z Viedne nenaplnili sálu, organizátori nás prosili, aby sme si presadli dopredu, lebo "speváci a orchester majú depku, že sála je prázdna". A ani sa im nečudujem - celý život trénuješ a plebs to vôbec nezaujíma. Čo sa týka dojenia emócií, zvládli to aj iní - ako prvý ma napadol Howard Shore v Twilight and Shadow.
Moc pěkné zamyšlení se nad filmovou hudbou a jelikož jsem stejná generace, silně ovlivněn hudbou pánů Williamse, Goldsmithe, Hornera, Howarda, Shoreho, ranného Zimmera atd., tak jsi přesně vystihnul to co nás v dobách 80. a 90. let na filmech tak fascinovalo a čím si nás získaly. Melodický soundtrack film vždycky povýšil o úroveň výše a díky hudebnímu motivu pak zůstával dlouho v nás. Již zmíněný “Barbar Conan” byl po hudební stránce naprosté zjevení. Tolik krásných motivů, chorály.. škoda že se doba změnila. Snad bych jen zmínil Justina Hurwitze jehož soundtracky jsou pro mě trochu připomínkou těchto dob (První člověk, La la land, Babylon). Moc díky Františku z tento podcast. Hltal jsem každou vteřinu!
Františku byl jsem "filmový pirát" ještě před tebou. V sedmdesátých letech jsem často coby teen chodil na film Kleopatra (Liz Taylor), jehož produkcí jsem byl fascinován. Nenahrával jsem si hudbu, ale v kině jsem si to fotil. Tehdy samozřejmě na film, který jsem si pak vyvolal a v domácí fotokomoře v koupelně jsem si dělal fotky z filmu. Také to má super hudbu od Alexe Northa a soundtrack se mi dokonce tehdy podařilo sehnat na gramodesce.
Františku masturbace nad fotkami se nekonala. Pro kluka v mém věku tehdy ženy ve filmu byly přeci jen už postarší dámy. Fotil jsem si římské legionáře a bitvy.
Samozřejmě by bylo jednodušší takhle se domluvit, v promítací kabině odvíjet stovky metrů filmu z kotoučů a hledat příslušné políčko, na kterém se vyskytuje legionář, ale tohle snadné řešení mě tehdy v mém mladém věku nenapadlo.
Pro mě to bylo od Vás docela příjemné překvapení a fajn dokument s pohledem i do zákulisí a problémů tvorby hudby. Nicméně, nebylo by fajn i vydat (klidně o něco kratší) speciál o současné hudbě a autorech, kteří se Vám líbí? Možná by bylo škoda, aby to skončilo jen povzdechem, že dřív bylo prostě všechno lepší. Musí nutně zapamatovatelnost hudby souviset s její kvalitou? Určitě jsou i přece i mladší tvůrci, kteří dělají fajn hudbu (za mě Goransson, Djawadi nebo Britell)
A co Piráti z karibiku? Nejsou tedy o moc novější jak první HP (2003), ale tam to hlavní téma asi taky zná opravdu každý. Nebo už to dělal Zimmer tou svojí počítačovou metodou a nebereš to jako orchestrální počin?
Zdravím a děkuji za skvělý díl! Postupná degradace filmové hudby mě mrzí a toto je unikátní vhled s mnoha souvislostmi. Jako poslední identifikovatelný soundtrack nějakou nemalou částí populace by podle mě byli ještě snad Piráti z Karibiku. Moje srdcovka je Jurský park, to je nádhera. A ještě co se týče kopírování, mám dojem, že jedna znělka Karlovarského festivalu byla prakticky kopie intra z Robina Hooda s Kevinem Costnerem (ten soundtrack mám taky velmi rád).
Komentáře jsou moderovány kombinací umělé a lidské inteligence. Mohou být zveřejněny až po několika hodinách a ty zveřejněné mohou později zmizet. Pokud pošlete stejný (nebo podobný) komentář několikrát, výrazně se tím snižuje pravděpodobnost, že bude někdy publikován.
Prekvapeni cislo 1 - John Williams jeste zije? Prekvapeni cislo 2 - Ty jsi Frantisku vyvinul nejake usili? Proc? Neboli te potom telo?
OdpovědětVymazatBolí. A nejen tělo.
VymazatAd filmova hudba dnesni dobry, ktera se da broukat falesne - Interstellar. Teenageri melodii z tohodle filmu miluji a je toho plnej tiktok.
OdpovědětVymazatTo je zajímavé. Která skladba konkrétně? Nepřišlo mi tam nic dostatečně zajímavého / broukatelného.
VymazatSamozrejme hlavni skladba s hlavnim motivem, staci se podovat na reels a najdes tisice kozatych slecen hrajicich ti na piano, jako je tato:
Vymazathttps://youtube.com/shorts/2e8kvZe9l4E?si=f-27Eq7Ji3HaqSIB
Ale jinak souhlasim, hudba dnes je nezapamatovatelna nuda a Interstellar s jakous takous melodii spis vyjimkou.
Píšeš tisíce a já vidim jednu. Navíc kozy takovej průměr.
VymazatAha... Tohle opravdu myslíš, že zahraješ pět sekund a většina lidí to pozná?
VymazatAno. Ta melodie je az notoricky znama.
VymazatJá jí teda nepoznal. A to jsem notorik. Když to srovnám třeba s Das Boot aby tu byl taky jiný skladatel, tak tohle těžko někdo krom skalních fandů rozezná.
Vymazat22:47, tady mas druhou a zbyvajicich 998 dodam pozdeji (je toho opravdu plnej youtube)
Vymazathttps://youtube.com/shorts/lMgdmLgf8pI?si=XMU3ghuIoO6uDyMT
Jako já to taky neznal (reapektive nepoznal) ale zjistil jsem, že moji o 10 let mladší kamarádi (o 20 proti Františkovi) to mají jinak. Když to v restauraci začala nejaká random holka brnkat na klavír tak se hned chytli, a to nejsou vůbec znalci filmové hudby.
VymazatTakže to bude generační věc.
Ta má maximálně dvojky.
VymazatPíče Franto, poprvé za pět let mám pocit, že jsi zase naživu. Pokud tohle měl být poslední závan starého dobrého Františka Fuky, nemohl být lepší.
OdpovědětVymazatNojo, na "normálním" podcastu dělám 20-30 minut, na tomhle asi tak 50 hodin čistého času...
VymazatA teraz si predstav ze by si strihal film.
VymazatSnad to není nějaký alibismus Franto, jestli tohle byl rozjezd pro definitivní verzi dokumentu o Tokiu, bude to jistě skvělé. )
VymazatTak zaprvý od tebe zahrané by to určitě nikdo nepoznal. Za druhý jestli hodnotíš filmovou hudbu jen podle toho že během pěti sekund poznáš a budeš si broukat melody tak máš hodně nízký rozhled
OdpovědětVymazatNe, její kvalitu ne. Ale hodnotím podle toho její popularitu mezi plebsem, to jsem tam snad jasně řekl.
VymazatMá cenu si to pouštět? Obohatí mě to nějak? Hodina je moc času a nevím, nevím, zda se mi chce do Františka tolik investovat. No, ještě, že to je na youtube, kde je možnosti násobků rychlosti přehrávání. Asi to půjde rovnou x2.
OdpovědětVymazatDoporučuju a to mě Fanda sere od doby, co je v chomoutu.
VymazatCo dělá Franta v Chomutově?
VymazatSuper podcast, víc takových :-)
OdpovědětVymazatTo budou filmy bez hudby?! Mon Dieu! Sacrebleu! Si to musím na utube rychle poslechnout, než to smažou! Díky za tip!
OdpovědětVymazattohle bylo vážně moc pěkný (bez ironie)!
OdpovědětVymazatVýborný speciál. Pouštěl bych to povinně už dětem ve školce.
OdpovědětVymazatSuper Franto
OdpovědětVymazatOtázka zní, je lepší Morricone, Williams, nebo Fuku?
OdpovědětVymazatOčekával jsem, že po slově "houslistka" bude následovat Hložková a ono nic.
OdpovědětVymazatPro virtuozku Hložkovou zatím Williams žádné aranžmá nevyrobil, ale třeba to ještě stihne.
VymazatZajímavé, napsat o hudbě že ji Williams "nevyrobil". Asi ho, přes veškerou tvojí adoraci, v podvědomí stejné vnímáš jako hudební továrnu typu Hanse Z.
VymazatDobre to je! Franta umi, ne ze ne. Kdyz teda chce.
OdpovědětVymazatFakt super díl. Díky Franto.
OdpovědětVymazatSuper díl, díky za Vaši práci. Velmi příjemná hodinka.
OdpovědětVymazatFranto, děkuju, skvělej podkast. Ohledně toho hudebního motivu, u kterého si vybavím na první dobrou film, tak jsou Avengers 2012... a jejich následující filmy... a tento motiv je i ve hrách atd.
OdpovědětVymazatSkvělý díl, moc díky za něj!
OdpovědětVymazatSoučasný režisér, který úzce spolupracuje se svým hudebním skladatelem je třeba Damien Chazelle. Od Justina Hurwitze se mi do hlavy vepsal jeho Docking Waltz (z Prvního muže) nebo motiv Mii a Sebastiana (La La Land), obojí si příležitostně broukám. Při práci rád poslouchám i soundtrack k Babylonu, díky němuž celá závěrečná montáž funguje tak dobře. Asi to nejsou všeobecně rozpoznávané skladby, ale kdo viděl ty filmy, dost možná si je bude pamatovat.
Take mi prijde hrich mluvit o tom, ze Williams je posledni zijici legenda filmove hudby. Co Alan Silvestri? Nic? Za me mnohem vyraznejsi skladatel filmove hudby v 80. a i 90. letech, kdy Williams uz recykloval. Indiana Jones, pak uz dlouho nic, pak mozna ten ET. Ok, Fukovy hezke vzpominky na detstvi. Hudba k Navratu do budoucnosti, Predatorovi a Forrestu Gumpovi je ale take legendarni.vnekdo tu zminil i ty Avengers - Silvestri (i kdyz tam to misty znelo, ze si vykrada Predatora).
OdpovědětVymazatDo podobneho ranku, kdy Fuka vzpomina jen na svebdetstvi a opomene ostatni dulezite milniky patri i hudba k Supermanovi, ktera snad nebyla zminena anu jednou. Jinak dobrej poslech.
Silvestriho tam výslovně zmiňuji, mám ho rád, ale k filmům se dostal jako "ten, co umí slušně napodobit Williamse" (Back to the Future) a od Predátora 2 myslím nic úžasného nesložil, ale možná jsem něco zapomněl... U Ready Player One mi bylo vyloženě líto, že Williams nemohl a musel ho imitovat Silvestri.
VymazatPredator 2 je 1990, Forrest Gump 1994. Nevim tedy, jak konkretne byla imitovana hudba Williamse ve Forrestu Gumpovi, ale nominaci na Oscara si to zaslouzilo zrejme za jine aspekty.
VymazatSilvestri skládal hlavně Avengers - konkrétně infinity war a endgame jsou výborné
VymazatCool podcast. Za mňa jednoznačne Johann Johannsson, ale ten sa na skladanie hudby už vykašlal (RIP). Jeho Prisoners je IMO suppa, lenže tiež to bolo pred 11 rokmi. Možno je to tým, že orchestrálnu hudbu počúvajú dnes len "dinosauri". Jedno obdobie som chodil na operu. Keď dôchodci z Viedne nenaplnili sálu, organizátori nás prosili, aby sme si presadli dopredu, lebo "speváci a orchester majú depku, že sála je prázdna". A ani sa im nečudujem - celý život trénuješ a plebs to vôbec nezaujíma. Čo sa týka dojenia emócií, zvládli to aj iní - ako prvý ma napadol Howard Shore v Twilight and Shadow.
OdpovědětVymazatSpielberg chystá dokument o Johnu Williamsovi - https://www.ludwig-van.com/main/2023/11/06/everything-know-john-williams-documentary-steven-spielberg/
OdpovědětVymazatMoc pěkné zamyšlení se nad filmovou hudbou a jelikož jsem stejná generace, silně ovlivněn hudbou pánů Williamse, Goldsmithe, Hornera, Howarda, Shoreho, ranného Zimmera atd., tak jsi přesně vystihnul to co nás v dobách 80. a 90. let na filmech tak fascinovalo a čím si nás získaly. Melodický soundtrack film vždycky povýšil o úroveň výše a díky hudebnímu motivu pak zůstával dlouho v nás. Již zmíněný “Barbar Conan” byl po hudební stránce naprosté zjevení. Tolik krásných motivů, chorály.. škoda že se doba změnila. Snad bych jen zmínil Justina Hurwitze jehož soundtracky jsou pro mě trochu připomínkou těchto dob (První člověk, La la land, Babylon). Moc díky Františku z tento podcast. Hltal jsem každou vteřinu!
OdpovědětVymazatProč to má proboha tag "super"?!
OdpovědětVymazatLebo to Fukovi dalo trochu roboty.
Vymazati s tagem super sem to málem minul a teď to všem posílám jako super událost roku. franta na vrcholu tvůrčích sil....
VymazatFrantišku byl jsem "filmový pirát" ještě před tebou. V sedmdesátých letech jsem často coby teen chodil na film Kleopatra (Liz Taylor), jehož produkcí jsem byl fascinován. Nenahrával jsem
OdpovědětVymazatsi hudbu, ale v kině jsem si to fotil. Tehdy samozřejmě na film, který jsem si pak vyvolal a v domácí fotokomoře v koupelně jsem si dělal fotky z filmu.
Také to má super hudbu od Alexe Northa a soundtrack se mi dokonce tehdy podařilo sehnat na gramodesce.
Doufám, že jsi u těch fotografií aspoň masturboval!
VymazatNení každý takový dobytek jako ty.
VymazatFrantišku masturbace nad fotkami se nekonala. Pro kluka v mém věku tehdy ženy ve filmu byly přeci jen už postarší dámy.
VymazatFotil jsem si římské legionáře a bitvy.
Nebylo by jednodušší domluvit se s promítačem, a v klídku a pohodě si ofotit přímo příslušného políčko ???
VymazatSamozřejmě by bylo jednodušší takhle se domluvit, v promítací kabině odvíjet stovky metrů filmu z kotoučů a hledat příslušné políčko, na kterém se vyskytuje legionář, ale tohle snadné řešení mě tehdy v mém mladém věku nenapadlo.
VymazatMoc díky, pane, za tento podcast... Povedlo se.
OdpovědětVymazatPro mě to bylo od Vás docela příjemné překvapení a fajn dokument s pohledem i do zákulisí a problémů tvorby hudby.
OdpovědětVymazatNicméně, nebylo by fajn i vydat (klidně o něco kratší) speciál o současné hudbě a autorech, kteří se Vám líbí? Možná by bylo škoda, aby to skončilo jen povzdechem, že dřív bylo prostě všechno lepší. Musí nutně zapamatovatelnost hudby souviset s její kvalitou? Určitě jsou i přece i mladší tvůrci, kteří dělají fajn hudbu (za mě Goransson, Djawadi nebo Britell)
Vyborne, vdaka za to.
OdpovědětVymazatVynikající a poučné informace nejen o famózním Williamsovi.
OdpovědětVymazatA co Piráti z karibiku? Nejsou tedy o moc novější jak první HP (2003), ale tam to hlavní téma asi taky zná opravdu každý. Nebo už to dělal Zimmer tou svojí počítačovou metodou a nebereš to jako orchestrální počin?
OdpovědětVymazatKrásně zpracované. Poučné a tu problematiku vidím úplně stejně.
OdpovědětVymazatZdravím a děkuji za skvělý díl! Postupná degradace filmové hudby mě mrzí a toto je unikátní vhled s mnoha souvislostmi.
OdpovědětVymazatJako poslední identifikovatelný soundtrack nějakou nemalou částí populace by podle mě byli ještě snad Piráti z Karibiku.
Moje srdcovka je Jurský park, to je nádhera.
A ještě co se týče kopírování, mám dojem, že jedna znělka Karlovarského festivalu byla prakticky kopie intra z Robina Hooda s Kevinem Costnerem (ten soundtrack mám taky velmi rád).