18.3.25

Recenze: Hans Zimmer & Friends: Diamond in the Desert - 80 %

Ať si o jeho skladatelských kvalitách myslíte cokoliv, Hans Zimmer je dnes pravděpodobně nejslavnějším a nejlépe placeným skladatelem filmové hudby. A je jedním z hybatelů změny filmové hudby jako takové, od symfonických kompozic minulých desetiletí k elektronické / rockové jednoduchosti současnosti. Více jsem o této změně vyplodil zde a jsem na to pyšný.

Ale zpět k Zimmerovi.

Tento film (který bude uveden 19.3. v našich kinech, ale ne v mnoha) je záznamem jeho nedávného koncertu v Dubaji, ale jde o mnohem víc, než jen o záznam koncertu.

Především, Zimmerovy koncerty vždycky byly velká podívaná a ani v tomto případě tomu není jinak.

Znamená to mimo jiné, že všichni hudebníci mají pečlivě sladěné oblečení a líčení, v sále je spousta reflektorů, laserů, video mappingu a všeho možného. Navíc jsou do filmu v postprodukci přidány různé bonusové vizuální efekty, které podle všeho diváci v Dubaji neviděli, například hejna neropýrů při hudbě z Temného rytíře. Kamery, které to všechno zaznamenávají, mají vskutku divoké pohyby a střihač byl občas tak epileptický, že je obtížné identifikovat, co se právě na plátně na půl sekundy objevilo. A při některých skladbách se dokonce přeneseme úplně jinam a hudebníci při nich hrají v poušti, v opulentním sále nebo na přistávací ploše u vrcholku luxusního hotelu (vždy bez diváků). Efektněji to natočit a sestříhat nešlo.

Hudba zabírá přibližně dvě hodiny z dvouapůlhodinového filmu a zbytek představují rozhovory Zimmera s jeho spolupracovníky a přáteli. Ty mají pochopitelně různou úroveň zajímavosti a je těžko ospravedlnitelné, proč by měl divák několik minut poslouchat Zendayu, rozplývající se nad tím, jak vyrůstala na Zimmerově hudbě. U jiných rozhovorů naopak je zapotřebí, abyste poměrně dobře Zimmerovu hudbu znali, jinak vám unikne, o čem se právě mluví.

Skladby, které ve filmu uslyšíme, mají všechny nové velkolepé instrumentace, pravděpodobně i proto, aby se sóloví hudebníci mohli více vyřádit. Hudebníci jsou špičkoví a dávají do svého přednesu všechno a ještě víc, což mi přišlo až nechtěně vtipné, protože jejich totální zápal místy neodpovídal extrémně jednoduchému partu, který v tu chvíli hráli. Vrchol pro mě v tomto ohledu představovala suita z Temného rytíře, při které Zimmer stojí u obrovského modulárního syntezátoru, tváří se zadumaně a čas od času otočí nějakým knoflíkem.

To ale k Zimmerově hudbě tak nějak patří. Není to symfonický koncert, je to rocková elektronická show, ve které jsou občas i klasičtí hudebníci. Asi jako když navštívíte koncert "Metallica, featuring London Symphony Orchestra". A nic z toho nemyslím jako kritiku, jen jako co nejexaktnější popis toho, co vás čeká.

V jednom z rozhovorů Zimmer vysvětlí, že svou hudbu bere jako "mechanismus", u kterého musí pro každý film především vymyslet, jaký "sound" a "feeling" bude z plátna znít, přičemž konkrétní noty a melodie nejsou až tak důležité. To je důvod, proč bych na Zimmerův koncert pravděpodobně nešel. Pokud byste na něj vy šli, tento film je pro vás naprostou nutností a dodá vám plně srovnatelný (a možná i lepší) zážitek za zlomek ceny koncertní vstupenky a letenky do Dubaje.

4 komentáře:

  1. Pripada mi tezko ospravedlnitelne, proc by mel divak sledovat nekolik hodin(!) jakehokoli filmu bez Zendayy rikajici cokoli, nad niz by se mohl rozplyvat

    OdpovědětVymazat
  2. Otazka: je tento film lepsi ako skutocny koncert Zimmera v Bratislave na ktorom som bol zadarmo?

    OdpovědětVymazat
  3. Aspoň sa Cimr dobrovoľne priznal, že nie je skladateľ, ale len obyčajný sampler.. ale budem k nemu férový: Inception, Gladiátor a hlavne Interstellar sa mu vydaril. Inak neviem čo je to Zendaya, zrejme je to klasický trik na prilákanie Anonymních INCEL..

    OdpovědětVymazat
  4. Kdo by na Zimmerův koncert šel, má samozřejmě už měsíce koupenou vstupenku na listopadovou "rockovou elektronickou show" v O2 Aréně. Za zlomek ceny letenky do Dubaje, bez reklamního bloku před filmem a půlhodinových keců spolupracovníků a přátel, zato s obsáhlejším setlistem (samotné koncerty v 2022 a 2023 měly dvě a půl hodiny).

    OdpovědětVymazat

Komentáře jsou moderovány kombinací umělé a lidské inteligence. Mohou být zveřejněny až po několika hodinách a ty zveřejněné mohou později zmizet. Pokud pošlete stejný (nebo podobný) komentář několikrát, výrazně se tím snižuje pravděpodobnost, že bude někdy publikován.